آپشن‌های خاص برای ماشین‌های خاص

5/5 - (2 امتیاز)

امروزه یکی از اصلی‌ترین معیارهای ارزش‌گذاری اغلب خودروها، امکانات و آپشن‌های آن است که بیشتر با هدف کاهش تصادفات یا فراهم‌کردن آسایش راننده و سرنشینان بر روی اتومبیل‌ها قرار می‌گیرند. در حقیقت تجهیزات موجود بر روی ماشین‌ها، روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هستند؛ به گونه‌ای که ما هر روزه، شاهد خلق یک آپشن خودرویی جدید در سطح جهان هستیم. به همین خاطر در این مقاله سعی شده با معرفی جدیدترین و محبوب‌ترین آپشن‌های موجود در خودروهای خاص، شما را با دنیای بزرگ و هیجان‌انگیز تجهیزات ایمنی و رفاهی مدرن آشنا کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

 

1) حالت رانندگی Adaptive

حالت رانندگی Adaptiveآپشن جدیدی که در برخی از خودروهای لوکس همچون ب ام و سری 7 (G12) یا ب ام و سری 5 (G30) مشاهده می‌شود، قابلیت رانندگی با حالت Adaptive است. در چنین خودروهایی شما علاوه‌بر استفاده از حالت‌هایی نظیر  Sport ،Eco ،Comfort و… می‌‌توانید حالت رانندگی Adaptive را انتخاب نمایید؛ در این مدل رانندگی سیستم متناسب با شیوه حرکت راننده به صورت خودکار، تصمیمات مختلفی می‌گیرد.

اگر شما در حالت آرام رانندگی کنید؛ سیستم Adaptive میزان مصرف سوخت را پایین آورده و تنظیمات ماشین را در حالت اقتصادی قرار می‌دهد. حال اگر راننده قصد شتاب‌گیری داشته باشد، Adaptive نسبت به سفت‌شدن کمک‌فنرها و کاهش ارتفاع اتومبیل اقدام می‌کند؛ همچنین حساسیت پدال گاز نیز افزایش می‌یابد.

 

2) کروز کنترل تطبیقی ( Adaptive Cruise Control)

کروز کنترل تطبیقیاین آپشن خودرویی به عنوان جدیدترین نسخه کروز کنترل شناخته می‌شود. برخلاف کروز کنترل معمولی یا سرعتی که تنها توانایی تثبیت سرعت خودرو را دارد، کروز کنترل تطبیقی یا ACC به کمک تعدادی سنسور حرکتی و رادار اسکن جاده‌ای، وضعیت خودرو را نسبت به اتومبیل‌های موجود در اطراف، آنالیز کرده و پس از آن سرعت و فاصله خودرو را به صورت خودکار تنظیم می‌کند. در استفاده از کروز کنترل تطبیقی راننده این قابلیت را دارد که سرعت و فاصله خودرو خود را به طور دلخواه با اتومبیل جلویی تعیین نماید تا در صورت لزوم خودرو بتواند به طور اتوماتیک ترمز کرده و سرعتش را با ماشین جلویی تنظیم کند.

 

3) آپشن Airtouch

تشخیص حرکات دست توسط سیستم چندرسانه‌ای، یکی از جدیدترین آپشن‌های خودرویی است که در حال حاضر، تنها کمپانی ب ام و از آن استفاده می‌کند و اولین بار در ب ام و سری 7 به کار گرفته شد. Airtouch به وسیله سنسورهای سه‌بعدی که میان کنسول تا آینه قرار گرفته‌اند؛ از حرکات دست راننده یا سرنشینان دستور می‌گیرد. همچنین امکان تعریف‌کردن یک حرکت و واکنش خاص هم از سمت راننده وجود دارد. رد کردن یا پاسخ دادن تماس تلفنی، کم و زیاد کردن صدای موزیک، انتخاب آهنگ و موج‌های رادیویی از مواردی است که راننده تنها با تکان‌دادن دست خود در هوا می‌تواند با AIRTOUCH انجام دهد.

 

4) ریموت کنترل هوشمند با مانیتور لمسی

ریموت هوشمند ب ام ودر گذشته قابلیت هدایت یا پارک خودرو به وسیله ریموت کنترل آن، تنها یک رویا به نظر می‌رسید اما اکنون به لطف ریموت کنترل‌های هوشمند که عمدتا در محصولات کمپانی ب ام و (سری 5 و سری 7) مورد استفاده قرار می‌گیرد، این رویا به حقیقت پیوسته است. البته به دلیل قیمت بالای این خودروها در داخل کشور، دسترسی به این سیستم برای اغلب افراد همچنان در حد یک رویا باقی مانده است! نمایش اطلاعاتی همچون مسافتی که می‌توان با اتومبیل طی کرد، میزان سوخت باقی مانده و وضعیت باز یا بسته بودن درب‌ها، سانروف و شیشه‌ها از دیگر قابلیت‌های سیستم ریموت کنترل هوشمند BMW است.

 

5) سنسور اثر انگشت (Hyundai fingerprint)

آپشن اثر انگشت، دو نوع سنسور مجزا تعبیه شده روی دستگیره درها و استارت ماشین دارد. باز و بسته کردن درها، روشن کردن موتور، تنظیمات شخصی صندلی‌ها و آینه‌های بغل توسط اثر انگشت از جدیدترین آپشن‌های استفاده در خودروهای لوکس محسوب می‌شود. طبق اعلام شرکت هیوندای به عنوان ارائه‌کننده سنسور اثر انگشت، این سیستم قابلیت به‌روز رسانی، توسعه و پیشرفت داشته و همچنین امکان جعل آن یک به پنج‌هزار است.

 

6) سیستم تشخیص عابرین و دوچرخه سواران

تشخیص عابرین و دوچرخه سواران توسط خودرو

در سال 2013 کمپانی ولوو از یک سیستم جدید به نام Volvo Cyclist Detection Technology رونمایی کرد که می‌تواند پس از شناسایی عابرین و دوچرخه سواران موجود در جاده، حرکت آن‌ها را آنالیز کند. در صورتی که احتمال برخورد میان خودرو و شی متحرک تشخیص داده شود، با پخش اخطار راننده در جریان خطر تصادف قرار می گیرد؛ در این حالت چنانچه راننده به دلایل مختلف نتواند عکس العمل صحیحی از خود نشان ندهد، ترمزها وارد عمل شده و خودرو را متوقف می‌کنند. در این نوع خودروها، بررسی حرکات اجسام متحرک یا عابرین پیاده از طریق  رادارهای موجود در پشت جلو پنجره و یک دوربین دیجیتال که بر روی آینه داخل کابین نصب شده است انجام می‌گیرد.

 

7) دوربین 360 درجه

دوربین 360 درجهاین آپشن خودرویی از دوربین‌های موجود در سپرهای جلو، عقب و زیر دو آینه جانبی ماشین کمک می‌گیرد تا هنگام رانندگی از تمام زوایای اطراف اتومبیل، تصاویر تهیه کند. سپس به کمک یک نرم‌افزار و واحد پردازش، تصاویر آنالیز شده و از موقعیت ماشین و اطراف آن، تصویری 360 درجه از زاویه بالا در اختیار راننده قرار می‌دهد. ناگفته نماند که امکان ذخیره‌سازی تصاویر و همچنین نصب دوربین 360 درجه روی اغلب خودروها به صورت مجزا وجود دارد.

 

8) نمایشگر شیشه جلو (HUD)

هدآپ

HUD که خلاصه شده عبارت Head Up Display است، یک‌سری از اطلاعات مهم را برای راننده و بر روی شیشه جلو ماشین به نمایش در می‌آورد. این اطلاعات توسط دوربین‌ها و رادارها فراهم شده و هدف آن‌ها، کاهش آمار تصادفات و جلوگیری از حواس‌پرتی راننده است. اطلاعاتی که توسط هدآپ دیسپلی نمایش داده می‌شوند در دو دسته کلی اطلاعات خارجی (موقعیت خودروهای اطراف، محاسبات وضعیت جاده و فاصله ماشین با خطوط جاده) و اطلاعات داخلی (وضعیت سیستم سرمایشی و گرمایشی، کیلومتر شمار، میزان سوخت مصرفی و دمای پیشرانه) قرار می‌گیرند.

 

9) آپشن پارک خودکار

پارک اتوماتیکسیستم Auto Park مجهز به تعدادی سنسور در سپرهای جلو و عقب است که با کمک یک پردازش‌گر و یک کامپیوتر در پارک‌کردن ماشین به راننده کمک می‌کند. این آپشن خودرویی مواردی مثل ابعاد محل پارک، فضای موجود برای مانور و نحوه قرارگیری اتومبیل در پارکینگ را آنالیز و محاسبه می‌کند.

سیستم پارک خودکار در دو نوع متفاوت Auto Park Full  و  Park Assist عرضه می‌شود. در نوع دستیار پارک که در خودروهایی همچون تویوتا CHR یا هیوندای سانتافه نیز یافت می‌شود، کنترل ترمز و دنده بر عهده راننده است؛ در صورتی که در نوع فول، کنترل همه چیز برعهده خود سیستم بوده و راننده در پارک خودرو نقش چندانی ندارد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.