از کجا یک مدرس خوب پیدا کنیم؟

Rate this post

افراد در طول دوران تحصیلی و کاری خود نیاز دارند تا از آموزش‌های مدرسان گوناگون بهره ببرند. یک مدرس فردیست که در یک زمینه خاص دارای سوابق علمی، پژوهشی یا اجرایی بوده و توانایی انتقال دانسته‌های خود به دیگران را دارد. چنین فردی می‌تواند یک معلم، استاد دانشگاه یا حتی یک فرد متخصص در زمینه یا رشته‌ای خاص باشد. افراد بنا به سلائق و نیازهایی که دارند تصمیم می‌گیرند که در یک رشته خاص آموزش ببینند. برخی از آموزش‌ها معمولا در مراکز آموزشی عمومی، مانند مدرسه یا دانشگاه امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل افراد مجبور می‌شوند تا از یک مدرس خصوصی کمک بگیرند. به عنوان مثال، شما به یادگیری موسیقی و نواختن یک ساز خاص علاقه دارید یا آنکه به قصد گرفتن مدرک تافل، نیاز به تدریس خصوصی دارید. معمولا این نوع آموزش‌ها در مراکز آموزشی رسمی تدریس نمی‌شوند یا آنکه تدریس در این زمینه‌ها دارای شرایط خاص است. به همین دلیل اکثر افراد متقاضی در این زمینه‌ها، به دنبال استفاده از یک مربی خوب جهت تدریس هستند. اما مساله اینجاست که پیدا کردن یک مربی خوب که بتواند نیازهای شما را برآورده کند، به این آسانی نخواهد بود. در برخی موارد ممکن است پیدا کردن فردی که در آن زمینه بتواند تدریس کند، مشکل باشد.

گاهی اوقات نیز از آنجا که افراد زیادی برای تدریس در آن حوزه ادعا می‌کنند، انتخاب کردن یکی از آنها ،کار چندان آسانی نیست. به همین دلیل ابتدا نیاز است که با روش‌های یافتن یک مدرس خوب آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی شما با ویژگی‌ها و تعریف یک مدرس مناسب، روش‌های یافتن و انتخاب آن را نیز بیان کنیم.

یک مدرس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگرچه ممکن است یک مدرس در هر زمینه، یک سری ویژگی‌های خاص داشته باشد؛ اما اکثر آنها دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. ویژگی‌هایی که یک مدرس بدون آنها، نمی‌توانند تدریس موفقی داشته باشند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

سابقه مناسب

داشتن سابقه در هر کاری یکی از مهم‌ترین شروط برای انجام آن است. همانطور که از شما هنگام مراجعه به یک مصاحبه استخدام رزومه و سوابق کاری می‌خواهند، برای انتخاب یک مدرس نیز باید به سوابق او توجه کرد. اگرچه برخی عقیده دارند که تاکید بیش از حد بر داشتن سابقه، ممکن است منجر به حذف گزینه‌های مناسب شود، اما تا حدودی باید آن را جدی گرفت.

حداقل در زمینه تدریس نمی‌توان میزان سابقه تدریس مدرس را نادیده گرفت. بنابراین یکی از مهم‌ترین فاکتورها، میزان سابقه تدریس به لحاظ مدت زمان است. مساله دیگر بر سر کیفیت این سابقه است. به عنوان مثال، آیا مدرس مورد نظر تدریس خصوصی داشته یا آنکه در دانشگاه‌ها، مدارس یا سایر مجموعه‌های آموزشی تدریس داشته است. حتی می‌توان به صورت جزئی‌تر بررسی کرد که فرد مورد نظر در چه دانشگاهی سابقه تدریس داشته و آن دانشگاه از چه سطحی برخوردار است. چرا که تدریس در برخی از آموزشگاه‌ها یا مراکز، نیازمند داشتن سابقه و توانمندی بالاست. با این حال، ممکن است برخی از آموزشگاه‌ها بدون داشتن هیچ‌گونه سابقه‌ای نسبت به جذب مدرس اقدام کنند. میزان و چگونگی کیفیت سوابق کاری در هر رشته و زمینه‌ای متفاوت است. ممکن است یک مدرس ریاضی دبستان نیاز به سابقه زیادی نداشته باشد؛ اما در عوض یک مدرس ساز ویولون نیاز به چندین سال تجربه تدریس دارد.

تحصیلات و تخصص مرتبط

اگرچه به اعتقاد برخی نداشتن تحصیلات مرتبط نمی‌تواند معیار مناسبی برای انتخاب یا عدم انتخاب یک مدرس باشد، اما بدون شک داشتن این آیتم می‌تواند فاکتوری مناسب در جهت تشخیص توانایی او باشد. به هر حال فردی که سال‌ها در یک زمینه خاص تحصیل کرده، دیدگاه‌ها و روش تدریس او متفاوت است. حتی اگر داشتن سوابق تحصیلی مرتبط را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم از داشتن تخصص مرتبط بگذریم.

به هر اندازه که یک مدرس دارای تخصص بیشتر بوده و بر ابعاد متفاوت موضوع تسلط بیشتری داشته باشد، بهتر می‌تواند به تدریس بپردازد. همواره این اعتقاد در بسیاری از زمینه‌ها و از قدیم‌الایام وجود داشته که تنها فردی می‌تواند چیزی را آموزش بدهد که قبلا آن را انجام داده باشد. به عنوان مثال، تنها فردی می‌تواند کار کردن با ساز ویولون را به شما یاد بدهد که خود حداقل یکبار به طور کامل آن را یاد گرفته و انجام داده باشد.

ویژگی‌های شخصیتی متناسب

برای بسیاری از افراد ویژگی‌های شخصیتی مدرس بسیار حائز اهمیت است. یکی از این ویژگی‌ها سن مناسب است. برخی عقیده دارند که مدرسان جوان بهتر می‌توانند مفاهیم را منتقل کنند. با این حال، امکان دارد که برخی دیگر بر روی مدرسانی که سن آنها به مراتب بالاتر بوده تاکید کنند. از طرفی میزان سن هنرجو نیز می‌تواند بر سن انتخابی مدرس تاثیرگذار باشد. جنسیت مدرسین نیز یکی دیگر از معیارها برای انتخاب مدرس است. به عنوان مثال، برخی معتقد هستند که مدرسان زن بهتر می‌توانند با کودکان ارتباط برقرار کنند و مفاهیم را به آنها انتقال بدهند. علاوه بر سن و جنسیت، ویژگی‌های خلقی و شخصیت‌شناسی مدرسان نیز می‌تواند نقش تاثیرگذاری در انتخاب آنها داشته باشد. برون‌گرا یا درون‌گرا بودن او و همچنین برخی موارد اخلاقی از جمله این ویژگی‌ها به شمار می‌روند. به طور کل ویژگی‌های شخصیتی به همراه سن و جنسیت مدرس باید منطبق و سازگار با فردی باشد که اصطلاحا هنرجو محسوب می‌شود.

راه‌های مختلف برای انتخاب یک مدرس خوب

بسته به اینکه شما در چه زمینه‌ای نیاز به مدرس داشته باشید، روش‌های متعددی نیز برای انتخاب وی وجود دارد که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

  • از آشنایان و دوستان خود شروع کنید.

آشنایان و دوستان یکی از بهترین منابع برای جستجو و گرفتن پاسخ سوالات متعدد هستند. به عنوان مثال، اگر شما به دنبال پیدا کردن یک مدرس خوب در زمینه تدریس زبان انگلیسی هستید، از دوستان و همکلاسی‌های خود می‌توانید سوال کنید. مهم‌ترین ویژگی و مزیت این راه، قابل اطمینان بودن آنها است. چرا که معمولا به دوستان و آشنایان بهتر می‌توان اعتماد کرد. آنها نه تنها هیچگونه نفع شخصی در این زمینه ندارند، بلکه به واسطه آشنایی که با شما دارند، تلاش می‌کنند بهترین گزینه را به شما معرفی کنند.

از طرفی چون این افراد دارای تجربه عملی با مدرسان هستند، بنابراین از این لحاظ نیز می‌توانند نظرات تخصصی خود را در خصوص مدرسان مختلف به شما ارائه بدهند. این افراد می‌توانند از میان خانواده، دوستان، همکلاسی‌ها، اقوام یا افرادی که به هر نحو با شما آشنایی دارند باشد. اگرچه همواره دوستان و آشنایان یکی از بهترین منابع برای انتخاب مدرس هستند، اما برخی عقیده دارند که در برخی موارد ممکن است آنها نظرات شخصی خود را بیان کنند. از طرفی، نظرات افراد مختلف می‌تواند با یکدیگر بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک مدرس ممکن است از دید شما بسیار توانمند باشد، اما از دید فرد دیگری اینگونه نباشد.

  • جستجوی اینترنتی را فراموش نکنید.

اینترنت امروزه به بهترین منبع برای برطرف کردن نیازهای بشر تبدیل شده است. به راحتی می‌توان اسامی اساتید و مدرسان مختلف را در موتورهای جستجو بررسی و مشاهده کرد. فقط برای انجام این کار بهتر است که لیستی از مهم‌ترین و بهترین مدرسان را در زمینه مورد نظر تهیه کنید. سپس در اینترنت می‌توانید سوابق و فعالیت‌های آنها را مشاهده کنید. برخی از مدرسان ممکن است خود دارای وب‌سایت شخصی باشند و بدین ترتیب به راحتی می‌توانید به رزومه او دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن، بسیاری از مدرسان در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام دارای کانال یا صفحه شخصی هستند.

با مروری بر پست‌ها و مطالب منتشر شده آنها، معمولا می‌توان به اطلاعات خوبی از سوابق‌شان دست یافت. یکی از راهکارها برای تشخیص مناسب بودن مدرسان، بررسی نظرات کاربران در خصوص آنهاست. امکان دارد افرادی که در گذشته شاگرد آنها بوده‌‌اند، در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خصوص نحوه تدریسشان اظهارنظر کرده باشند. بنابراین بهتر است به نظرات دیگران در خصوص مدرسان، در قسمت پایین پست‌ها یا مطالب توجه کرد. با وجود آنکه جستجوی اینترنتی آسان‌ترین راه برای یافتن یک مدرس مناسب بوده، اما این روش نیز دارای برخی ایرادات است. از جمله آنکه این امکان وجود دارد در خصوص برخی از افراد محتوا کافی در اینترنت وجود نداشته باشد. یا آنکه در وب‌سایت‌ خود مدرسان یا سایر وب‌سایت‌ها اطلاعات درستی در خصوص آنها درج نشده باشد. بدین صورت که در خصوص میزان توانمندی‌شان اغراق شده باشد.

  • به مراکز آموزشی مختلف سر بزنید.

مراکز آموزشی از قبیل دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی خصوصی و مراکز فنی‌حرفه‌ای دارای بانک اطلاعاتی خوبی از مدرسان مختلف هستند. بسته به اینکه در چه زمینه‌ای به مدرس نیاز دارید، به یکی از این مراکز مراجعه کنید و از آنها سؤال کنید. اگرچه ممکن است برخی این انتقاد را داشته باشند که این مراکز از دادن اطلاعات درست خودداری می‌کنند، اما مراجعه به چند مورد از آنها می‌تواند تا حد زیادی به شما در انتخاب مدرس کمک کند.

  • از نزدیک با مدرسان ملاقات کنید.

ملاقات حضوری می‌تواند بسیاری از ابهامات و سوالات شما را در خصوص یک مدرس برطرف کند. به عنوان مثال، لحن بیان وی به هنگام تدریس، میزان تسلط او، ویژگی‌های اخلاقی و پاره‌ای از مسائل دیگر مواردی هستند که با مشاهده و ملاقات حضوری می‌توان در خصوص آنها نظر داد. همایش‌ها و سمینارها بهترین فرصت برای ملاقات با یک مدرس به شمار می‌رود؛ خصوصا همایش‌هایی که مدرسان سخنرانی می‌کنند. بدین ترتیب می‌توانید ضمن گوش دادن به سخنان او، یک ملاقات حضوری نیز داشته باشید. از طرفی معمولا در همایش‌ها و سمینارهای مربوط به رشته یا زمینه تخصصی، افرادی زیادی وجود دارند که می‌توان آنها را به عنوان مدرس انتخاب کرد.

  • آگهی‌های مطبوعاتی را نادیده نگیرید.

برخی از مدرسان تمایل دارند تا در روزنامه‌ها یا سایر رسانه‌های دیگر آگهی‌های تبلیغاتی خود را منتشر کنند. بررسی آنها می‌تواند شما را با مدرسان مختلف آشنا کند. معمولا در این آگهی‌ها اطلاعات مختصری در خصوص مدرس داده می‌شود، بنابراین بهتر است که نام آنها را در اینترنت جستجو کرده یا آنکه از دیگران در خصوص این افراد پرس‌وجو کنید. از طرفی چون اطلاعات تماس آنها در آگهی وجود دارد می‌توان با یک تماس تلفنی سوالات و ابهامات خود را با آنها مطرح کرد. اما در هر صورت نمی‌توان صرفا بخاطر وجود یک آگهی تبلیغاتی از یک مدرس، به سابقه و تخصص وی اعتماد کرد. بنابراین بهترین راه همان جستجوی اطلاعات مدرسان از کانال‌های مختلف است.

  • وب‌سایت‌های اینترنتی منابع اطلاعاتی خوبی هستند.

در چند سال گذشته وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین مختلفی در زمینه آموزش شکل گرفته‌اند که برخی از آنها حتی دارای اپلیکیشن نیز هستند. اینگونه وب‌سایت‌ها معمولا منبع خوبی برای یافتن یک مدرس مناسب هستند. با این حال، خود این وب‌سایت‌ها نیز انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، برخی از آنها صرفا در یک زمینه خاص مانند معلم خصوصی برای تدریس دانش‌آموزان هستند و برخی دیگر ممکن است صرفا در زمینه موسیقی فعالیت کنند. بنابراین باید وب‌سایتی را پیدا کرد که در زمینه مورد علاقه شما در حال فعالیت است. از طرف دیگر، شیوه فعالیت آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. برخی از آنها دارای پروفایل زیادی از مدرسان مختلف هستند که رزومه و سوابق فعالیت آنها نیز نمایش داده شده است.

شما می‌توانید از میان این مدرسان یک نفر را انتخاب کنید اما لازم است که بدانید بخشی از پول پرداختی توسط شما، به این وب‌سایت‌ها اختصاص می‌یابد و همین موضوع می‌تواند بر روی هزینه‌ها تاثیر بگذارد. علاوه بر این موارد، نباید وب‌سایت‌های آموزش آنلاین را نیز نادیده گرفت. هر چند که آموزش آنلاین ممکن است برای تمامی افراد و تمامی زمینه‌ها کارآمد نباشد، اما معمولا راهکار خوبی برای یافتن مدرس مناسب محسوب می‌شود. ی ای ‌ای

در این مقاله ویژگی‌های یک مدرس خوب و راه‌هایی که از طریق آنها می‌توانید بهترین مدرس را انتخاب کنید بیان کردیم. اگر که شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، در بخش نظرات آن را با دیگران به اشترک بگذارید.

همچنین میتونید با گذاشتن یه آگهی استخدام مدرس یا معلم تو در وب سایت شیپور مدرس مربوطه رو پیدا کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.