چندتا مشکل همیشگی با یخچال که هر کسی می تونه حلش کنه!

1/5 - (1 امتیاز)

بدون شک یخچال یکی از پرکاربردترین وسیله های هر خونه ایه. علاوه بر تازه و خنک نگه داشتن انواع و اقسام مواد غذایی به عنوان یک سرگرمی همیشه برای باز و بسته شدن در مواقع بیکاری بهش احتیاج داریم.
شاید همه افراد می دونن باید چطور از یخچال استفاده کنن و روش کار باهاش براشون واضحه. اما گاهی نقص هایی پیش میاد که می تونه آدم رو نگران کنه. در متن زیر به تعدادی از مشکلات و نواقص رایج که برای یخچالها پیش میاد رو همراه راه حلشون نوشتیم. شاید با خوندن این متن نیاز نباشه برای مشکلات خیلی ساده به یک تعمیرکار مراجعه کنید.
یکی از مهم ترین فاکتورهای سلامتی یخچال اهمیت میزان مواد غذایی درونشه. در دو متن ۲۰ ماده غذایی که نباید در یخچال و فریزر گذاشت! و ۱۳ ماده غذایی که همیشه باید در یخچال نگهداری کرد! با بایدها و نبایدهای استفاده از یخچالها بیشتر آشنا میشید.
مشکل رایج اول: یخچال خیلی کار می کنه.
اگه یخچال شما بیشتر از حد طبیعی و به طور مداوم کار کنه، علاوه بر سر و صدای زیاد باعث می شه هزینه برق زیادی برای شما بیاد. یخچال یکی از وسایل پر مصرف خونه به حساب میاد و طبیعتا اگه جلوی کارکرد بیش از حدش گرفته نشه، قبض برق شما عدد پر رقمی رو به شما نشون میده.
علت رایج اول: یکی از مهم ترین دلایل کارکرد مداوم یخچال و یا خارج از برنامه کار کردنش، به خصوص اگه در منطقه پر گرد و خاک زندگی میکنید و یا حیوانات خانگی زیادی داشته باشید، جمع شدن گرد و غبار زیاد در اطراف کندانسوره.
راه حل: ابتدا یخچال رو خاموش کنید. برای بیشتر یخچالها کویل های کندانسور در پایینی ترین قسمت یخچال در جلو و یا عقب قرار داره. اما یخچالهای جدید و امروزی در بعضی از موارد به این شکل نیستن. با باز کردن محفظه مربوط به کویل های کندانسور می تونید با جارو برقی اطرافش رو تمیز کنید. اگه باز هم آلودگی و گرد و غبار زیادی باقی بمونه، بهتره با یک پارچه اطراف رو از گرد و غبار تمیز کنید. بعد از تمیز کردن کویل های کندانسور می تونید دوباره یخچال رو روشن کنید.
مشکل رایج دوم: یکی دیگه از مشکلات ممکن در این موارد تنظیم دمای یخچال رو دماهای خیلی پایینه. در این حالت علاوه بر کارکرد زیاد و سر وصدای زیاد یخچال، مواد غذایی احتمال داره یخ بزنن و آسیب ببینن.
راه حل: دمای یخچال باید بین 37 تا 40 درجه فارنهایت ( 8/2 تا 4/4 درجه سانتی گراد) باشه. یک دماسنج رو درون یک لیوان شیشه ای پر از آب بذارید. لیوان رو در قفسه ای وسط یخچال قرار بدید. 8 ساعت منتظر بمونید و دمای دماسنج رو بخونید. اگه با تغییر دادن دما، باز هم مشکل حل نشد، بهتره به یک تعمیرکار مراجعه کنید. در این شرایط ممکنه کندانسور، حسگر ترموستات و یا فن موتور درست کار نکنه.
مشکل رایج سوم: نشت کردن آب
جمع شدن آب در اطراف یخچال و فریزر هرگز نشونه خوبی برای شما نیست. اما این یه مشکل رایجه که خیلی راحت بر طرف میشه. اصولا این دو مشکل زیر رایج ترین دلایل نشت آبه.
علت رایج: بسته شدن شیلنگ تخلیه آب در فریزر و یخچال رایج ترین علت نشت آبه. امکان داره ذرات ریزی از مواد غذایی به این مجراها وارد بشن و با اختلال در مسیر باعث این اتفاقات بشن.
راه حل: سعی کنید مجراها رو با آب گرم شست و شو بدید. با استفاده از قیف لوله ها و شیلنگ ها رو تمیز کنید. اصولا دریچه ای در این شیلنگ های تخلیه برای کنترل رطوبت وجود داره، می شه از طریق این شیر های کنترل، در آوردنشون و تمیز کردنشون و سپس جاگذاری دوبارشون این مشکل رو حل کرد.
مشکل رایج چهارم: یخ زدن بیش از حد مواد در یخ ساز و یخ زدگی در مجراهای تامین آب در یخچال می تونه باعث نشت آب در یخچال و فریزر بشه.
راه حل: برای رفع این مشکل بهتره یخچال رو برای چند ساعت خاموش کنید و دریچه های مجراهای آب رو چک کنید.
مشکل رایج پنجم: یخ زدگی بیش از حد در یخچال و فریزر
خیلی از اوقات پیش میاد شما فریزر و یا یخ ساز یخچال رو باز می کنید و با تصاویری رو به رو می شید که بیشتر یادآور صحنه های فیلم های سینمایی مربوط به عصر یخ بندانه. این مشکل خیلی رایجه و راه حل های بسیار ساده ای داره.
علت رایج: اگر برای مدت طولاتی در یخچال رو باز بذارید، میزان رطوبت در فریزر افزایش پیدا می کنه و باعث یخ زدگی می شه.
راه حل: به طور طبیعی راحت ترین راه برای برطرف کردن این مشکل اینه که در فریزر و یخچال رو برای مدت طولانی باز نذارید. فقط به مقداری که ضروریه در این وسایل رو باز بذارید. برای حل این مشکل بهتره یخچال رو از برق خارج کنید و با کمی جا به جایی و ترفند در قرار دادن یخچال و فریزر یخ ها رو آب و تخلیشون کنید.
مشکل رایج ششم: آب بندی مکانیکی خوب کار نکنه
راه حل: اول از همه قسمت آب بندی رو با آب گرم، صابون و پارچه تمیز کنید. از حوله برای خشک کردن استفاده کنید. در فریزر و یخچال رو ببندید، اگه این روش جواب نداد، فریزر رو از برق جدا کنید مواد یخ زده فاسد شدنی رو در جای سرد دیگه ای قرار بدید. با استفاده از ابزار پیچ ها و واشر ها رو باز کنید و یخچال و فریزر رو تراز کنید. سپس وسایل رو دوباره به یخچال و فریزر برگردونید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. اکمیکولنت می گوید

    موقع یخ زدایی یه بی دقتی کردم یه بار باعث شد که گاز فریزر کلا تخلیه بشه . از روش های فیزیکی استفاده نکنین. روش های خوبی بالا معرفی کرده.
    ممنون شیپور

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.