خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟

5/5 - (2 امتیاز)

میزان تورم، شرایط اقتصادی و درآمد پایینِ بسیاری از افراد جامعه، آنها را وادار کرده به دنبال راه‌هایی برای افزایش میزان سرمایه خود بروند و روشی را انتخاب کنند که در نهایت از میزان سود آن مطمئن باشند. یکی از این روش‌های سرمایه‌گذاری، خرید سکه و طلا است. خرید طلا و سکه از قدیم به‌عنوان روشی سنتی و همچنین مطمئن برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و به همین خاطر است که بسیاری از مردم از اقشار مختلف، این روش را به‌عنوان اولین گزینه برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

اما با توجه به روند صعودی قیمت طلای نو در بازار، اکثر مردم به خرید طلای دست دوم روی آوردند، چرا که این روش خرید به مراتب به صرفه‌تر از خرید طلای نو است. در خرید طلای دست دو دیگر خبری از هزینه اجرت ساخت طلا، مالیات، سود فروشنده و موارد دیگر نیست و حذفِ تمام این هزینه‌ها، باعث شده‌اند که خریدار قیمتی نزدیک به طلای خام برای قطعه انتخابی خود بپردازد. این مزیت، در زمان فروش طلای دست دوم نیز به نفع فروشنده است و در واقع، همین موضوع باعث شده که این روش سرمایه‌گذاری برای همگان روشی سودده باشد.

سکه نیز برای بسیاری از خریداران مزایایی دارد و مسلما برای خرید این قطعه‌ی ساخته شده از طلا نیز، نباید هزینه‌های مازاد مانند اجرت ساخت و غیره را بپردازید. اما با تمام این حرف‌ها، طلای بدون اجرت بخریم یا سکه؟

طلای بدون اجرت بخریم یا سکه

خرید طلای دست دوم یا همان طلای بدون اجرت و همچنین خرید سکه، از پرطرفدارترین روش‌های سرمایه‌گذاری در میان ما ایرانیان هستند و بعضا، انتخاب از میان این دو روش برای بسیاری سخت می‌شود. اگر شما نیز در این دسته قرار می‌گیرید و بین انتخاب خرید طلای بدون اجرت و سکه ماندید، در این مقاله ما را همراهی کنید تا با مزایا و معایب خرید هر کدام از این فلزات گرانبها آشنا شوید. در نهایت این خود شما هستید که انتخاب می‌کنید، کدام روش برای شما بهترین گزینه است و دوست دارید سرمایه خود را صرف طلای دست دوم کنید یا سکه.

مزایای خرید طلای دست دوم

طلا و جواهر، همیشه به‌عنوان یکی از ابزارهای زینت بخشیدن به ظاهر شناخته می‌شدند و امروزه نیز این خاصیت آنها در بین اقشار مختلف جامعه حفظ شده است. علاوه بر این، با توجه به باارزش بودن این فلز، بسیاری طلا را برای هدیه دادن انتخاب می‌کردند. اما بسیاری از مادربزرگ و پدربزرگ‌های ما، خرید طلا را روشی برای حفظ ارزش پول می‌دانستند و به همین خاطر است که برخی قطعات طلا نسل به نسل منتقل می‌شوند و در واقع این وسیله ارزشمند، به عنوان میراث از گذشتگانِ ما به جا مانده است.

برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند، همیشه این سوال پیش می‌آید که چرا باید طلای دست دوم بخریم؟ دلایل مختلفی برای خرید طلای دست دوم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. برخی از این دلایل می‌توانند شما را برای سرمایه‌گذاری در طلای دست دوم ترغیب کنند.

طلای بدون اجرت بخریم یا سکه

قیمت پایین نسبت به طلای نو

طلا همیشه در دسته وسایل لوکس و زینتیِ گران‌بها قرار گرفته است و همین موضوع باعث می‌شد که برخی افراد نتوانند سمت خرید طلا بروند. اما خرید طلای دست دوم این امکان را برای افراد بسیاری فراهم کرده که از داشتن طلا بی‌بهره نمانند و حتی با پرداخت هزینه‌ای مناسب، طلایی با گرم بالاتر نسبت به طلای نو بخرند.

در زمان خرید طلای نو، خریداران باید هزینه‌هایی مازاد بر قیمت طلای خام پرداخت کنند. این هزینه‌ها شامل اجرت ساخت، سود فروشنده و طلاساز، مالیات و موارد دیگری می‌شود که این هزینه‌ها و درصد آنها از فروشنده‌ای به فروشنده‌ای دیگر متغیر هستند. به عنوان مثال، درصد اجرت ساخت معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت طلای خام در نظر گرفته می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است و بسیاری از طلافروشان، درصد سود خود را بین ۵ تا ۸ درصد در نظر می‌گیرند.

مشاهده می‌کنید که این درصدها در زمان خرید دست دوم از قیمت طلای نو کم می‌شود و این به نفع خریداری است که به قصد سرمایه‌گذاری سراغ خرید طلا آمده است. بنابراین، اگر ظاهر و درخشش طلا برای شما اهمیت ندارد، می‌توانید روی سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم حساب باز کنید و با پرداخت هزینه‌ی کمتر نسبت به طلای نو، طلای دست دوم را با گرم بالاتر بخرید.

گستردگی انتخاب در زمان خرید

با توجه به این موضوع که خرید و فروش طلای دست دوم در بازار بسیار انجام می‌شود، بنابراین شما در زمان خرید با انتخاب‌های بسیاری روبه‌رو هستید که خب این موضوع، کار شما را برای خرید راحت می‌کند. اگر قصد شما در خرید طلای دست دوم سرمایه‌گذاری است، سعی کنید در کنار زیبایی به دنبال مدل‌هایی بروید که سود بالایی نیز در آینده دارند. به عنوان مثال، طلاهای نگین‌دار و طلاهای دارای سنگ‌های قیمتی، معمولا ارزش مالی ندارند و با خرید آنها، باید هزینه‌ای مازاد برای آنها پرداخت کنید که در زمان فروش هیچ ارزش افزوده‌ای برای شما نخواهند داشت.

قابلیت نقد شوندگی بالا

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طلای دست دوم این است که، شما هر زمان که اراده کنید می‌توانید طلا و جواهر دست دوم خود را بفروشید و آن را به پول نقد تبدیل کنید. حتی می‌توان گفت، که قابلیت نقدشوندگی طلای دست دوم نسبت به سکه بیشتر نیز است و همیشه تقاضا برای خرید طلای دست دوم هم از طرف مردم عادی و هم از طرف طلافروشان وجود دارد.

عدم محدودیت در خرید طلای دست دوم

برای خرید و فروش طلای دست دوم، هیچ محدودیت زمانی و وزنی ندارید و هر زمان که نیاز به خرید طلا پیدا کردید، می‌توانید به طلافروشی‌های معتبر مراجعه کنید و بدون محدودیت خرید خود را انجام دهید. اما این مزیت در مورد سکه صدق نمی‌کند و شما در زمان خرید سکه با محدودیت وزن مواجه هستید.

در مورد انتخاب زمانِ خرید طلای دست دوم نیز هیچ محدودیتی ندارید و تنها با آگاهی از قیمت روز طلا، می‌توانید سراغ فروشندگان بروید و خرید خود را انجام دهید. در واقع، یکی از در دسترس‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، همین خرید طلا بدون اجرت است.

نوسان کمتر قیمت طلای دست دوم نسبت به سکه

این روزها، بازار سکه به‌دلیل وجود حباب، دچار نوسانات بسیار است و بسیاری از افراد از این اتفاق سوء استفاده کرده و سکه را به ابزاری برای دلالی تبدیل کرده‌اند. این اتفاق در مورد طلای دست دوم کمتر پیش می‌آید و این موضوع، به شما در انتخاب بازار پایدارتر کمک خواهد کرد.

کاربرد زینتی طلای دست دوم

یکی از دلایلی که باعث شده افراد بسیاری به سمت خرید طلا روی بیاورند، کاربرد زینتی آن است. حالا شما فرض کنید با خرید طلای بدون اجرت، هزینه‌ای کمتر از طلای نو پرداخت می‌کنید و می‌توانید از این وسیله زینتی استفاده کنید. کاربردی که در خرید سکه وجود ندارد.

طلای بدون اجرت بخریم یا سکه

کاهش اثرات زیست محیطی

این مورد شاید برای بسیاری از افراد اهمیت نداشته باشد، اما خوب است بدانید که توجه به آن می‌تواند برای زندگی آیندگان و حال ما مهم باشد. فرآیند تولید طلا یک فرآیند پیچیده است که در آن مقدار زیادی سوخت فسیلی تولید و سوخته می‌شود که نتیجه این فرآیند، تولید گازهای گلخانه‌ای است. با خرید طلای دست دوم، تقاضا برای تولید طلا و جواهر نو کاهش می‌یابد و نتیجه آن این است که، این چرخه قطع می‌شود و یا حداقل کمتر شاهد تولید گازهای گلخانه‌ای هستیم. این یعنی نگهداری از محیط زیست و زندگی سالم‌تر.

خرید طلاهای قدیمی و نوستالژیک

برخی افراد همیشه به دنبال طلاهایی هستید که شاید در بسیاری از طلافروشی‌ها پیدا نشوند. این قطعات کمیاب، معمولا میان طلاهای دست دوم پیدا می‌شوند و با خرید آنها، می‌توانید گنجینه‌ای از طلاهای عتیقه داشته باشید. برخی اوقات،‌ داستان‌هایی پشت هر کدام از این قطعات طلا وجود دارد که شاید برای شما هم جالب باشد که از استان‌های آنها باخبر شوید.

معایب خرید طلای دست دوم

انتخابِ طلای دست دوم برای سرمایه‌گذاری می‌تواند مانند هر روش دیگری، دارای معایبی نیز باشد. برخی از معایب خرید طلای بدون اجرت را در ادامه نام خواهیم برد.

شرایط نگهداری سخت

نگهداری از طلا در خانه، به‌عنوان یک چالش شناخته می‌شود که بسیاری با وجود این چالش، ریسک خرید طلا و نگهداری از آن را می‌پذیرند. بنابراین، شما نیز باید این موضوع را بپذیرید که نگهداری طلا در خانه ممکن است خطراتی داشته باشد و در صورت عدم توانایی در مراقبت، طلاهای خود را در صندوق امانات بانک‌ها قرار دهید.

تاثیرپذیری طلا از شوک‌های اقتصادی

یکی از بزرگترین مشکلات برخی بازارها در ایران، این است که به شدت تحت تاثیر شوک‌های اقتصادی قرار می‌گیرند و با هر شوکی، قیمت در این بازارها افزایش و یا کاهش پیدا می‌کند. بازار طلا، سکه، ارز و حتی خودرو این شرایط را دارد.

امکان تقلب در بازار طلای دست دو

در زمان خرید طلای دست دو، باید بسیار هوشیار عمل کنید چرا که افراد سودجوی بسیاری در این بازار وجود دارند که فلزات دیگر را با طلا آبکاری می‌کنند و آن را به اسم طلای دست دو به خریداران می‌فروشند. در واقع، ممکن است به جای خرید فلز طلا، پول خود را صرف فلزات دیگر مانند مس و نقره کنید که تنها روکشی از طلا دارند.

مزایای خرید طلای دست دوم معایب خرید طلای دست دوم
قیمت پایین نسبت به طلای نو شرایط نگهداری سخت
گستردگی انتخاب در زمان خرید تاثیرپذیری طلا از شوک‌های اقتصادی
قابلیت نقد شوندگی بالا امکان تقلب در بازار طلای دست دو
عدم محدودیت در خرید طلای دست دوم
نوسان کمتر قیمت طلای دست دوم نسبت به سکه
کاهش اثرات زیست محیطی
خرید طلاهای قدیمی و نوستالژیک
کاربرد زینتی طلای دست دوم

در بالا مزایا و معایب خرید طلای بدون اجرت یا همان دست دو را بیان کردیم. اگر انتخاب شما برای سرمایه‌گذاری خرید طلای دست دوم است، به شما توصیه می‌کنیم که موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:

  1. برای خرید طلای دست دو حتما سراغ فروشندگان معتبر و شناخته‌شده بروید.
  2. در زمان خرید، حتما از فروشنده تقاضای فاکتور کنید و آن را جایی امن نگهداری کنید.
  3. در زمان خرید طلای بدون اجرت اگر انتخاب شما طلای نگین‌دار است، باید هزینه‌ای را نیز برای سنگ‌های قیمتی پرداخت کنید که عملا هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. بنابراین، خوب است که از خرید طلاهای نگین‌دار خودداری کنید.
  4. برای خرید طلای دست دو، زمانی را انتخاب کنید که بازار دچار ثبات است.

مزایای خرید سکه

چند سالی است که خرید سکه به‌عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری رواج پیدا کرده است؛ اما در چند سال اخیر، برخی نوسانات و اتفاقات دیگر مانند حباب، باعث شدند که تقاضا برای خرید این قطعه ساخته‌شده از طلا کمتر از قبل شود. در واقع، باید گفت که ریسک خرید سکه برای سرمایه‌گذاری بیشتر از ریسک خرید طلای دست دوم برای سرمایه‌گذاری است.

طلای بدون اجرت بخریم یا سکه

در بالا درباره طلای دست دوم و مزایا و معایب آن گفتیم، حال نوبت به سکه می‌رسد تا مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، همه جزء مزایای خرید سکه هستند:

قابلیت نقد شوندگی بالا

درست مانند طلای دست دو، با داشتن سکه در خانه نگران فروختن آن نخواهید بود، چرا که در هر زمان تقاضا برای خرید آن وجود دارد. در واقع، شما هم می‌توانید سکه خود را به شخص و با توجه به قیمت روز بفروشید و یا اینکه، بسیاری از طلافروشی‌ها سکه را از شما خواهند خرید.

اطمینان از کیفیت

این امکان برای شما به‌عنوان خریدار فراهم است که از کیفیت و اصالت سکه مطمئن شوید. برای خرید سکه، باید سراغ سکه‌های وکیوم شده (پلمپ شده) بروید که زیر نظر بانک مرکزی تولید و به فروش می‌رسند. این مزیت باعث شده که امکان خرید سکه تقلبی تا حد زیادی کاهش پیدا کند و یا به صفر برسد.

میزانِ تقلب کمتر در خرید سکه‌های وکیوم شده

امروزه، بسیاری از سکه‌ها به صورت وکیوم‌شده به‌فروش می‌رسند که همگی زیر نظر بانک مرکزی تولید و روانه بازار می‌شوند. بنابراین، با خرید این مدل سکه، می‌توانید مطمئن باشید که کالایی که می‌خرید اصل است و تقلبی در فروش صورت نگرفته است.

بازدهی بالا در سود

مزیت دیگر سکه، بازدهی خوبی است که این قطعه طلا برای شما دارد. از آنجایی که برای خرید سکه نیاز به سرمایه کلان و میلیاردی ندارید، می‌توانید با هر میزان بودجه اقدام به خرید هر تعداد سکه کنید و آن را به‌عنوان سرمایه نگه دارید. انتخاب از میان سکه‌ها نیز متناسب با بودجه شما صورت خواهد گرفت و می‌توانید از میان سکه یک گرمی، ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام، یکی را انتخاب و خریداری کنید.

معایب خرید سکه

سکه نیز مانند طلای دست دو دارای معایبی است که خوب است از آنها باخبر شوید تا بتوانید تصمیم‌گیری درستی در زمان سرمایه‌گذاری داشته باشید. این معایب عبارت‌اند از:

نگهداری سخت

درست مانند طلای بدون اجرت، نگهداری از سکه در خانه با چالش‌هایی همراه است. با توجه به میزان دزدی‌هایی که از خانه‌ها صورت می‌گیرد، اگر نگهداری اصولی از این قطعه طلا برای شما اهمیت دارد، می‌توانید آن را مانند طلای دست دوم در صندوق امانات بانک‌ها قرار دهید.

نوسان بالا

قیمت اجناسی مانند طلا، سکه و ارز، ارتباط مستقیمی با نوسانات بازار و حتی اقتصاد جهانی دارد. برخی اوقات با بالا رفتن قیمت ارز در ایران، شاهد هستیم که قیمت سکه نیز افزایش پیدا می‌کند. پس توجه کنید که هر خبری در ایران و جهان، می‌تواند روی کاهش و افزایش قیمت سکه تاثیر مستقیم بگذارد.

طلای بدون اجرت بخریم یا سکه

محدودیت در خرید

برخلاف طلای دست دوم، برای خرید سکه با محدودیت قانونی مواجه هستید و این امکان برای خریدار فراهم نیست که به یک‌باره حجم زیادی سکه را خریداری کند. حتی در برخی مواقع، برای خرید سکه نیاز است که کارت ملی خود را همراه داشته باشید و در صورت خرید بیشتر، با مشکل مواجه خواهید شد.

مزایای خرید سکه معایب خرید سکه
قابلیت نقد شوندگی بالا نگهداری سخت
اطمینان از کیفیت نوسان بالا
میزانِ تقلب کمتر در خرید سکه‌های وکیوم شده محدودیت در خرید
بازدهی بالا در سود

در بالا مزایا و معایب خرید سکه طلا را بیان کردیم. اگر انتخاب شما برای سرمایه‌گذاری خرید سکه است، به شما توصیه می‌کنیم که موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:

  1. برای خرید سکه، سراغ طلافروشی‌های معتبر و یا صرافی‌های دارای پروانه فعالیت بروید.
  2. پس از خرید سکه، فاکتور خرید دریافت کنید که در آن مهر و آدرس فروشنده وجود داشته باشد.

برای سرمایه گذاری طلای دست دوم بخریم یا سکه؟

مطمئنا نمی‌توان پاسخ قطعی در مورد انتخاب از بین طلای دست دوم و سکه داد و هر فرد با توجه به نیاز، بودجه و شرایطی که دارد، می‌تواند از میان این دو یکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند. اما تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، این است که این دو را با توجه به مواردی که در این مقاله مطرح کردیم مقایسه کنیم و بهترین گزینه را به شما معرفی کنیم. در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از مقایسه این دو قطعه ارزشمند برای سرمایه‌گذاری را مشاهده کنید:

سکه طلای دست دوم
وجود حباب در سکه ناچیز بودن حباب در طلای دست دو
نقدشوندگی کمتر نقدشوندگی بیشتر
تاثیرپذیری از اقتصاد داخلی تاثیرپذیری از اقتصاد جهانی
عدم استفاده مصرفی استفاده به عنوان کالای زینتی
محدودیت قانونی در خرید سکه عدم محدودیت در خرید طلا
سود سرمایه‌گذاری بیشتر سود سرمایه‌گذاری کمتر
سود کم فروشنده ۷ درصد سود فروشنده
امکانِ کم تقلب در سکه وکیوم امکانِ زیاد تقلب در طلای دست دو

بنابراین:

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک کمتری هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سراغ خرید طلای دست دوم بروید. این روش سرمایه‌گذاری، روشی مطمئن‌تر نسبت به خرید سکه است، چرا که در خرید سکه شما با چالشی به نام حباب مواجه خواهید که ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد. علاوه بر این، خوب است بدانید که سود خرید طلای دست دوم نسبت به سکه بیشتر است، چرا که قیمت سکه حبابی است و در برخی مواقع مجبور شوید پول بیشتری برای خرید سکه پرداخت کنید. یکی دیگر از دلایل گران بودن سکه نسبت به طلای دست دو، کاهش عرضه از سمت بانک مرکزی است.

اما اگر به دنبال بازدهی بیشتری هستید، می‌توانید ریسک خرید سکه طلا را به جان بخرید و سراغ این روش سرمایه‌گذاری بروید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.