اجاق گاز فردار بهتر است یا اجاق گاز رومیزی؟

4.3/5 - (3 امتیاز)

یکی از لوازم خانگی پرکاربرد و ضروری در هر خانه‌ای اجاق گاز است که در طرحها و مدلهای گوناگونی در بازار وجود دارد. با وجود انواع مختلفی از اجاق گازهای موجود در بازار، تشخیص این‌که کدام‌یک برای نیازهای شما بهترین است، دشوار است. در این مقاله به مقایسه دو نوع اجاق گاز پرطرفدار فردار و اجاق گاز رومیزی میپردازیم تا بتوانید خرید هوشمندانه تری داشته باشید. 

مقایسه اجاق گاز فردار و رومیزی 

اگر قصد خرید اجاق گاز دارید و میان مدلهای فردار و رومیزی مردد شده‌اید، میتوانید با مقایسه این دو مدل، بررسی ویژگیهای آن‌ها و همچنین مزایا و معایب هرکدام مدل مناسب را خریداری کنید. اجاق گاز فردار دارای اجاق داخلی و مشعلهایی است که برای توزیع یکنواخت گرما طراحی شده‌اند. اجاق گاز فردار نیز طراحی و ظاهری شیک و مدرن دارد که در هر آشپزخانه‌ای عالی به نظر می رسد و جلوهای زیبا به آشپزخانه میدهد. 

از طرفی اجاق گازهای رومیزی، کوچکتر و جمع‌وجورتر از اجاق گازهای فردار هستند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل‌حمل باشند و به‌راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل شوند. اجاق گازهای رومیزی قیمت کمتری نسبت به اجاق گاز فردار دارند و به همین دلیل برای افرادی که بودجه کمی دارند، انتخاب مناسبتری محسوب میشوند. اجاق گازهای فردار به فضای بیشتری نیاز دارند. از این رو اگر آشپزخانه شما کوچک است، اجاق گاز رومیزی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. 

بررسی ویژگی‌های اجاق گاز فردار 

بررسی ویژگی‌های اجاق گاز فردار

در اجاق گاز فردار، انواع مختلف مشعل‌های گازی، سطوح حرارتی متفاوتی را ارائه می‌دهند که می‌تواند با اندازه شعله مرتبط باشد. داشتن سطوح مختلف حرارت به شما این امکان را می‌دهد که کارهایی مانند جوشاندن، سرخ کردن، تفت دادن و … را به راحتی انجام دهید. اجاق گازهای فردار به دلیل کیفیت بالا و استفاده آسان طرفداران زیادی دارند. با این حال، مانند هر محصول دیگری، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

مزایای اجاق گاز فردار

از مزایای اجاق گاز فردار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان مصرف: اجاق گازهای فردار به دلیل استفاده از گاز طبیعی، از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه تر هستند. این دسته از اجاق گازها نسبت به اجاق گازهای برقی، انرژی کمتری مصرف کرده و می‌توانند به صرفه جویی و کاهش قبض برق کمک کنند.

گرم شدن سریع و پخت سریعتر غذا: اجاق‌های گازی سریعتر از اجاق‌های برقی گرم می‌شوند، بنابراین با یک اجاق گاز فردار، می‌توانید یک غذای خوشمزه را در کمترین زمان آماده کنید.

کنترل دقیق دما: یکی دیگر از ویژگی‌های اجاق های گازی، کنترل دقیق دما است که به شما این امکان را می‌دهد غذای خود را در دمای مورد نیاز برای نتایج بهینه بپزید.

تمیز کردن آسان: اجاق گازهای فردار قطعات کمتری نسبت به اجاق‌های برقی دارند و شما می‌توانید با استفاده از یک اسفنج و پارچه مرطوب، به راحتی آن را تمیز کنید.

بدون نیاز به برق: اجاق گازهای فردار برای کار کردن به برق نیاز ندارند، بنابراین در زمان قطع برق همچنان می‌توانید غذای خود را آماده کنید.

روش‌های خاص برای تمیز کردن اجاق گاز

معایب اجاق گازهای فردار

معایب اجاق گازهای فردار عبارتند از:

ایمنی کمتر: اجاق‌های گازی در صورت عدم استفاده صحیح می‌توانند خطر آفرین باشند. آنها مونوکسید کربن تولید می‌کنند که یک گاز سمی است که در صورت استنشاق به مقدار زیاد می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

هزینه نصب: اجاق‌های گازی باید به صورت اصولی و مطابق با دستورالعمل‌های ایمنی نصب و راه اندازی شوند و لازم است شما هزینه ای را بابت نصب اجاق گاز پرداخت کنید.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری: اجاق گازها برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. (بررسی مشعل‌ها، بررسی گاز از نظر هرگونه نشتی)

عدم دسترسی به گاز در برخی مناطق: اجاق های فردار با گاز طبیعی کار می‌کنند. به دلیل در دسترس نبودن گاز طبیعی در همه مناطق، ممکن است برخی از افراد قادر به استفاده از این اجاق گازها نباشند.

به طور کلی اجاق گازهای فردار دارای مزایا و معایبی هستند. قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا اجاق گاز فردار انتخاب مناسبی برای خانه شما است، مهم است که این موارد را در نظر داشته باشید.

بررسی ویژگی‌های اجاق گاز رومیزی

بررسی اجاق گاز رومیزی

یکی دیگر از انواع محبوب اجاق گاز که طرفداران زیادی هم دارد، اجاق گازهای رومیزی است که برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اجاق‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و به راحتی قابل حمل هستند و می‌توانید آنها را روی هر سطح صافی قرار دهید. این اجاق گازها برای آشپزخانه‌های کوچک که فضای کافی ندارند، انتخابی ایده آل محسوب می‌شود.

اگر قصد خرید اجاق گاز رومیزی را دارید، بهتر است با در نظر گرفتن مزایا و معایب آن، اقدام به خرید کنید.

مزایای اجاق گازهای رومیزی

از مهم ترین مزایای اجاق گازهای رومیزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمیز کردن آسان: اجاق‌های رومیزی اغلب صاف و بدون روکش هستند و می‌توانید به راحتی آنها را تمیز کنید.

تنظیم دقیق دما: در اجاق های رومیزی نیز می‌توانید دمای مورد نظر خود را به آسانی تنظیم کنید و سطح حرارت را مطابق با نیازهای آشپزی خود تعیین کنید.

دوام و طول عمر بیشتر: اجاق گازهای رومیزی معمولا نسبت به اجاق گازهای فردار از دوام و طول عمر بیشتری برخوردارند.

معایب اجاق گازهای رومیزی

معایب اجاق گازهای رومیزی در جدول زیر قابل مشاهده است:

سرعت دمای کمتر: در مقایسه با اجاق‌های گازی سرعت دمای کمتری دارند و بنابراین لازم است زمان بیشتری برای پخت غذا صرف شود. 

تعداد شعلههای کمتر: اجاق گازهای رومیزی دارای چند شعله هستند که معمولا بین دو تا چهار مشعل است. ممکن است این تعداد برای شما کافی نباشد. 

تعمیر و نگهداری: اجاق گازهای رومیزی نیز مانند اجاق‌های فردار، برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. 

اجاق گاز فردار بخریم یا اجاق گاز رومیزی؟

پاسخ این سوال به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر خانواده پرجمعیتی هستید یا اغلب مهمان دارید، اجاق گاز فردار می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد. این اجاق گازها دارای مشعل‌ها و فضای کافی هستند و امکان پختن چند غذا را به طور همزمان برای شما فراهم می‌کند. اگر فضای کافی در آشپزخانه ندارید، یک اجاق گاز رومیزی ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد. اجاق گازهای رومیزی سبک وزن هستند و برای استفاده در آشپزخانه‌های کوچک یا محیط های بیرونی ایده آل هستند.

در نهایت همانطور که بررسی کردیم، هر دو نوع اجاق گاز مزایا و معایب خاص خود را دارند. هنگام انتخاب بین اجاق گاز فردار و اجاق گاز رومیزی، نیازها و ترجیحات خاص خود را در نظر بگیرید تا مشخص کنید کدام یک انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.