همه چیز در مورد مازراتی گرن توریسمو

4.3/5 - (9 امتیاز)

مازراتی (Maserati) یکی کمپانی خودروسازی معروف ایتالیایی است که از سال ۱۹۱۴ تاکنون در زمینه ساخت خودروهای اسپرت و خاص فعالیت دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نشان و لوگوی مازراتی برگرفته از نیزه سه شاخه یکی از خدایان باستانی رومی به نام نپتون است که مجسمه آن نیز در زادگاه مازراتی (بولونیا) وجود دارد. یکی از محصولات بسیار جذاب این کمپانی ایتالیایی مازراتی گرن توریسمو نام دارد که یک کوپه لوکس تمام عیار است. شرکت مازراتی اولین نسخه از گرن توریسمو را در نمایشگاه ژنو سال 2007 رونمایی کرد و در همان سال نیز به بازار جهانی عرضه شد. یک سال بعد نسخه خشن‌تر و سریعتر این خودرو را با نام مازراتی گرن توریسمو اس روانه بازار شد؛ خودرویی که از پیشرانه‌ای حجیم‌تر و ظاهری خشن‌تر برخوردار بود.

طراحی مازراتی گرن توریسمو

شرکت آرتاتاک موتور به عنوان نماینده رسمی برند مازراتی در ایران، فعالیت‌های خود را از سال 1390 آغاز نمود و در طی این سال‌ها توانست مدل‌هایی همچون مازراتی گرن توریسمو، مازراتی گرن کابریو، کواترو پورته، کواتروپورته GTS و گیبلی را به بازار کشورمان عرضه کند. در این مقاله قصد داریم تا به سراغ مازراتی گرن توریسمو رفته و مشخصات فنی، مزایا و معایب آن را برای شما مخاطبین گرامی بیان کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد مازراتی گرن توریسمو بدست آورید در ادامه با شیپور همراه باشید.

تصاویر مازراتی گرن توریسمو

طراحی خارجی و داخلی گرن توریسمو

نمای ظاهری مازراتی گرن توریسمو بسیار جذاب و خشن طراحی شده است به طوری که با نگاه به آن به راحتی می‌توان دریافت که با یک کوپه پرشتاب و تند و تیز مواجه هستید. گرن توریسمو توسط جیسون کاستریوتا از شرکت بنام پینین فارینا شکل گرفته است و یک خودرو گرند تور تمام عیار محسوب می‌شود. خودروهای گرند تور یا GT به خودروهایی گفته می‌شود که طراحی ظاهری آن‌ها به صورت یک خودرو کوپه دو در بوده و فضای سرنشینان آن نیز اغلب به صورت 2+2 است؛ خودروهای گرند تور از پیشرانه‌های قدرتمندی برخوردار هستند، اما راحتی سواری و کابین آن‌ها به سدان‌های لوکس شباهت بیشتری دارد تا یک خودرو اسپرت شهری!

طراحی خارجی مازراتی توریسمو

در فضای کابین مازراتی گرن توریسمو با یک طراحی ناب و کلاسیک مواجه خواهید شد که مطمئنا طراحان آن قصد داشتند تا سرنشینان این خودرو حس راحتی و آسایش یک سدان لوکس را در کنار حس مشابه نشستن درون یک خودرو مسابقه‌ای تجربه کنند. این حس در نسخه اسپرت گرن توریسمو که از غربیلک فرمان مدرن‌تر و صندلی‌های ارگونومیک‌تری برخوردار است، بیش از پیش به سرنشینان منتقل خواهد شد.

طراحی داخلی مازراتی توریسمو

آپشن‌ها و امکانات رفاهی گرن توریسمو

همانطور که از یک خودرو لوکس و گران قیمت می‌توان انتظار داشت مازراتی گرن توریسمو نیز در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. البته نباید انتظار داشت که با توجه به رنج قیمتی این خودرو امکانات و تجهیزات آن با ب ام و سری 7 برابری کند، اما در مجموع گرن توریسمو به عنوان یک خودرو کوپه اسپرت از آپشن‌های متنوعی برخوردار است. از جمله امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این کوپه ایتالیایی می‌توان به صندلی‌های چرمی مجهز به تنظیمات برقی، گرمکن و سردکن به همراه ماساژور، سیستم تعلیق الکترونیکی (Skyhook)، کنترل گشتاور پیشرانه (MSR)، چراغ‌های جلو زنون اتوماتیک به همراه چرخش در پیچ‌، سنسور باران، سیستم تهویه اتومات دوگانه مجهز به دریچه تهویه عقب و سیستم کنترل رطوبت، سنسور پارک جلو و عقب، مانیتور7  اینچی مجهز به 6 اسپیکر و سیستم پخش BOSE، 6 عدد ایربگ، ترمزهای دیسکی قدرتمند مجهز به ABS+EBD، EPB، ASR، سیستم ورود و استارت بدون کلید و آپشن‌های دیگر اشاره کرد.

عکس مازراتی گرن توریسمو

ایمنی و پیشرانه گرن توریسمو

مازراتی گرن توریسمو در دو مدل استاندارد و گرن توریسمو S وارد بازار ایران شده است که این دو خودرو علاوه بر تفاوت‌های جزئی ظاهری، از لحاظ فنی نیز با یکدگیر متفاوت هستند. ناگفته نماند که پیشرانه این خودرو به طور مشترک توسط فراری و مازراتی ساخته شده است که آرایش سیلندرهای آن به صورت V  شکل یا خورجینی بوده و در دسته پیشرانه‌های تنفس طبیعی قرار می‌گیرد. مدل استاندارد مازراتی گرن توریسمو از یک پیشرانه 4.2 لیتری 8 سیلندر بهره می‌برد که توانایی تولید 405 اسب بخار قدرت در 7100 دور در دقیقه و 460 نیوتن متر گشتاور در 4750 دور در دقیقه را دارد. گرن توریسمو S نمونه قدرتمندتری بوده و در بخش فنی به یک موتور 4.7 لیتری 8 سیلندر مجهز شده که 440 اسب بخار قدرت در 7000 دور در دقیقه و 490 نیوتن متر گشتاور در 4750 دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند.

مازراتی گرن توریسمو (7)

کمپانی مازراتی در هر دو خودروی نام برده شده، از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ZF آلمان برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های عقب استفاده نموده که در نمونه اسپرت از قابلیت تعویض از پشت فرمان نیز برخوردار است. علاوه بر دو مدل نام برده شده یک نمونه مازراتی گرن توریسمو MC نیز به صورت بسیار محدود در بازار کشور وجود دارد که از لحاظ فنی با تولید 444 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور از سایر برادران خود قدرتمند‌تر است.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم مازراتی گرن توریسمو از تجهیزات امنیتی بسیار کاملی برخوردار است، اما برخلاف ادعای اغلب سایت‌های معتبر داخلی این خودرو تاکنون توسط هیچ یک از موسسات ایمنی جهان اعم از IIHS، NCAP، NHTSA یا غیره مورد بررسی قرار نگرفته است. در این میان به نظر می‌رسد قیمت بسیار بالای این خودرو همچنین تولید محدود آن نقش مهمی در عدم بررسی سطح امنیت این خودرو داشته است!

نمای داخلی مازراتی گرن توریسمو

قیمت و شرایط بازار گرن توریسمو

مازراتی گرن توریسمو نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازار سایر نقاط جهان از قیمت‌ بسیار بالایی برخوردار است به طوری که در حال حاضر قیمت پایه نمونه صفر کیلومتر آن در حدود 135 هزار دلار بوده و نمونه‌های کارکرده متعلق به سال 2016 با قیمتی در حدود 60 الی 70 هزار دلار در بازارهای جهانی معامله می‌شود. در بازار کشور ما عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا مازراتی گرن توریسمو نیز همچون سایر خودروهای لوکس و خاص موجود در بازار، از قیمت بسیار غیر منطقی و فراتر از سطح جهانی برخوردار باشد. در حال حاضر مدل‌های مربوط به سال 2012 مازراتی گرن توریسمو با قیمتی در حدود 3 میلیارد تومان در بازار کشور معامله می‌شود که بسیار فراتر از حد انتظار به نظر می‌رسد!

در این رنج قیمتی وجود رقبای قدرتمند و بسیار لوکسی همچون انواع پورشه، مرسدس بنز و ب ام و از یک طرف و از طرف دیگر عدم دسترسی آسان به قطعات و خدمات خودروهای مازراتی در کشور، باعث شده است تا اغلب مشتریان ایرانی ترجیح دهند در این رنج قیمتی قید خرید این کوپه بی نظیر را زده و به سراغ خودروهای کم دردسرتری همچون پورشه 911 یا ب ام و i8 بروند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
2 نظرات
  1. کیان می گوید

    مقاله زیبایی بود..ولی بنظرم تو این رنج قیمت BMW سری هفت یه چیز دیگه س

  2. حامد می گوید

    مچکرم عالی بود

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.