انتقال سند خودرو چه مراحلی دارد؟

Rate this post

با توجه به زندگی مدرن امروزی، خودرو یکی از دارایی‌های مسلم هر زندگی شده است و قطعا هر دارایی قابل نقل‌ و انتقال یا معامله است. خرید و فروش خودرو از جمله راه‌هایی است که فرد می‌تواند وسیله نقلیه خود را به شخص دیگر منتقل کند و البته برای این نقل‌ و انتقال به ‌غیر از حضور طرفین (فروشنده و خریدار)، مدارک و سند خودرو یکی از ارکان اصلی معامله محسوب می‌شود. برای سند خودرو تعاریف مختلفی وجود دارد، حتی تا در گذشته‌ای نه چندان دور نیروی انتظامی و دفاتر ثبت اسناد بر سر ماهیت آن نیز با یکدیگر اختلاف داشتند؛ اما به طور کلی کلی در قانون مدنی سند را نوشته‌ای تعریف کرده‌اند که در مراجع قانونی قابل استناد باشد.
پس از انجام توافقات اولیه نوبت به انجام اقدام قانونی و انتقال سند خودرو می‌رسد. طبق قوانین کشور سند خودرو معمولا طی دو مرحله صادر می‌شود، مرحله اول تعویض پلاک و دریافت برگ سبز جدید الصدور و مرحله دوم مراجعه به دفاتر ثبت ‌اسناد رسمی و دریافت سند خودرو به صورت قطعی است. در ادامه با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید تا ببینیم انتقال سند خودرو چه مراحلی دارد.

مدارک مورد نیاز برای انتقال سند خودرو

انتقال سند خودرو

همچون هر معامله رسمی دیگری برای انتقال سند خودرو به مدارکی نیاز هست که بتوان بر اساس آن‌ها مشخصات طرفین معامله را ثبت و اسناد جدید را صادر نمود. از جمله مدارک و شرایطی که برای انتقال سند خودرو مورد نیاز است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حضور حقیقی دو طرف معامله (فروشنده و خریدار) در صورت عدم حضور یکی از طرفین، وکیل رسمی هر کدام از آنها می‌تواند با ارائه وکالت نامه معتبر معامله را به اتمام برساند.
  • مدارک کامل خودرو که شامل برگ سبز خودرو، اگر اولین خریدار است برگه کمپانی و در غیر این صورت بنچاق خودرو
  • برگه تسویه عوارض شهرداری و پرداخت مالیات
  • اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین معامله
  • برگه تسویه عدم خلافی
  • بیمه شخص ثالث
  • کارت سوخت

سند زدن انواع خودرو

 سند زدن خودرو صفر

با پیشرفت فناوری هر ساله خودروهای جدیدی پا به عرصه مصرف می‌گذارند و قطعا به همان تناسب خرید و فروش خودرو نیز نمودار رو به رشدی به خود می‌گیرد. هرساله بخش عظیمی از معاملات کشور به خرید و فروش خودرو اختصاص پیدا می‌کند که این علاقه‌مندی را می‌توان در ترافیک‌های روزانه لمس کرد! قطعا هر معامله با انتقال سند خودرو از فروشنده به نام خریدار پایان می‌یابد در اینجا با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید تا انتقال سند خودرو را در سه حالت کلی بررسی کنیم:

1) انتقال سند خودرو صفر:

خودروهای لیزینگی

  • خرید از کمپانی به‌صورت لیزینگی: در این حالت خریدار با ثبت‌نام در سامانه مرتبط و طی مراحل و زمان معین موفق به خرید خودرو موردنظر خود می‌شود؛ اما همچنان مبلغی به کمپانی بدهکار است که در این حالت از طرف کمپانی سند بنام خریدار صادر می‌شود، اما به علت بدهکار بودن خریدار، آن سند همچنان در رهن کمپانی باقی می‌ماند و تا پیش از تسویه ‌حساب کامل این مسئله روی برگه کمپانی قید می‌شود.
  • خرید از کمپانی به‌صورت نقد: در این نوع خرید، مشتری پس از انتخاب خودرو مورد نظر خود از طریق سایت و یا دفاتر مجاز فروش، کل مبلغ معامله را پرداخت کرده و سند خودرو به ‌صورت قطعی بنام خریدار می‌شود.

2) انتقال سند خودرو دست‌دوم:

خودروهای دست دوم

در بازار پرهیاهو خرید و فروش خودرو همیشه باید نهایت دقت را به خرج دهید البته به صلاحتان است از کسی که تا حدودی به این کار اشراف دارد کمک بگیرید. برای خرید خودرو دست ‌دوم پس از بررسی‌های اولیه و طی کردن مراحل مقدماتی حال نوبت به معامله و انتقال سند خودرو می‌رسد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد شرط اول برای معامله، حضور حقیقی خریدار و فروشنده است (در صورت عدم حضور هر یک از طرفین باید وکیل رسمی آن‌ها در معامله حضورداشته باشد)؛ در مرحله بعد پس از به توافق رسیدن قیمت نهایی حال نوبت تنظیم قولنامه و انتقال سند خودرو می‌رسد.
خرید و فروش خودرو دست ‌دوم هم مانند خودرو صفر کیلومتر، ممکن است به دو صورت نقد و اقساط انجام شود. اگر معامله به‌صورت نقد انجام شود؛ دو طرف معامله با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت ‌اسناد و انتقال سند خودرو به نام خریدار معامله را به پایان می‌رسانند، اما اگر خودرو به ‌صورت اقساط معامله شود پس از نوشتن قولنامه، فروشنده به خریدار وکالتی برای تعویض پلاک و دریافت برگ سبز خودرو می‌دهد، اما تا پیش از تسویه‌ حساب کامل، سند قطعی یا دفترخانه‌ای خودرو همچنان به نام فروشنده باقی می‌ماند.

3) انتقال سند خودرو وارداتی:

انتقال سند خودروهای وارداتی

در بخش خودروهای وارداتی، انتقال سند خودرو کمی پیچیده‌تر می‌شود؛ زمانی که خودرو از طرق مختلف وارد کشور شود، باید در بخش انبار گمرک برای خودرو وارد شده پته گمرکی تهیه کنید. پته گمرکی همان سندی است که برای ترخیص خودرو از گمرک به آن نیاز است؛ به‌ طور کلی هر پته گمرکی شامل کارتکس ویژه خود است که در آن کارتکس اطلاعاتی از قبیل برگه سبز گمرکی، برگه زرد گمرکی (فاکتور خرید)، شناسه ورود، تاریخ ورود و برگه مالیات خودرو ثبت می‌شود. شما می‌توانید با در دست داشتن پته گمرکی برای ثبت پلاک و دریافت برگ سبز خودرو اقدام کنید؛ از این قسمت به بعد خودرو وارداتی مورد نظر آماده سند زدن است و پس از صدور اولین سند، می‌توان مانند هر خودرو دست دوم دیگری، عملیات انتقال سند آن را انجام داد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.