دوره کارآموزی در سازمان ها و اهمیت آن

4.5/5 - (2 امتیاز)

کارآموزی نوعی نظام آموزشی است که به کارآموز با توجه به مهارت‌هایی که نیاز به یادگیری دارد، آموزش داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با کارآموز، دوره‌های کارآموزی و اهمیت کارآموزی ما را دنبال کنید.

مفهوم کارآموز و کارآموزی

احتمالا تا به حال بارها کلمات کارآموز و کارآموزی را شنیده‌اید. به‌ویژه اگر در بین دوستان و آشنایانتان دانشجویی در حال تحصیل و حتی فارغ‌التحصیل باشد بیشتر این واژه‌ها را از این افراد شنیده‌اید.

کارآموز کیست؟

کارآموز فردی است که به صورت داوطلبانه با توجه به توانمندی‌ها و مهارت‌هایی که دارد برای کسب مهارت یا علمی که دانشی اولیه از آن دارد، در مراکزی که برگزار کننده دوره کارآموزی است، شرکت می‌کند.

در برخی موارد کارآموز بدون آنکه دستمزدی را دریافت کند، صرفا برای یادگیری و آموزش در حرفه‌ای مشغول به کار می‌شود؛ ولی در اکثر مواقع کارآموز همانند دیگر کارکنان در حرفه‌ای که آموزش می‌بیند، دستمزد نیز دریافت می‌کند فقط تفاوت آن‌ها با دیگر کارکنان در موقت بودن موقعیت شغلی است.

کارآموزی چیست؟

کارآموزی نیز یک نوع نظام آموزشی است که کارآموز در آن نظام با درنظر گرفتن مهارت‌هایی نیاز به یادگیری دارد، آموزش خواهد دید.  درواقع کارآموز با گذراندن دوره کارآموزی در صدد یادگیری مهارت‌هایی است که برای شغل آینده به آن‌ها نیاز دارد.

از جمله مشاغلی که شامل دوره‌های کارآموزی می‌شود، مشاغل صنعتی است. همچنین افرادی که خواستار اخذ مجوز برای شروع فعالیت در حرفه مشخصی هستند، باید آموزش ببینند و دوره کار‌آموزی را سپری کنند.

درواقع کارآموز با کارفرما که مسئولیت آموزش به او را برعهده می‌گیرد، توافق می‌کند آموزش‌های لازم دوره کارآموزی را دریافت کند و سپس با مهارت‌هایی که کسب کرده‌ است، به مدت زمانی که بین کارآموز و کارفرما مشخص شده است، به کار خود برای کارفرما ادامه دهد.

چه افرادی کارآموز محسوب می‌شوند؟

دانشجویان در حال تحصیل، فارغ‌التحصیلان جویای کار که شناختی از محیط کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود ندارند و‌ فارغ‌التحصیلان جویای کار که سابقه کاری مناسب برای مشغول شدن در کار مورد نظر ندارند سه گروهی هستند که به عنوان کارآموز شناخته می‌شوند.

دوره کارآموزی؛ مهم ترین منبع درآمد کارآموزان

اکثر کارآموزان به دلیل آن که مشغول به تحصیل هستند،  فرصت کافی برای گذراندن دوره کارآموزی در دوران تحصیلی ندارند. اما تابستان را می‌توان بهترین زمان برای گذراندن دوره کارآموزی درنظر گرفت.

در این زمان هم فرصت کافی برای کارآموز فراهم است و هم می‌تواند منبع درآمدی در دوران دانشجویی به‌دست آورد. بنابراین می‌توان کارآموزی را یکی از مهم‌ترین منابع درآمد در دوران دانشجویی معرفی کرد.

نکاتی که باید کارآموز در دوره کارآموزی رعایت کند

همانگونه که می‌دانید، کارآموزی از مهم‌ترین مراحل زندگی است که تعداد زیادی از افراد پیش از ورود به بازار کار و مشغول شدن در حرفه مورد نظر، آن را می‌گذرانند.

گذراندن دوره کارآموزی به دلیل آشنایی کارآموز با بازار کار، کسب تجربه در یادگیری روش‌های ارتباط برقرار کردن با کارمندان و مدیران، آشنایی با قوانین کار و آموختن راه‌های ارتباطی در کسب و کار مهم و ارزشمند است. اما برای اینکه یک کارآموز بتواند تجربه خوبی از دوره کارآموزی داشته باشد، بهتر است به نکات زیر توجه کند.

انتخاب شرکت یا سازمان های معتبر

نخستین گام در شروع پروسه کارآموزی انتخاب شرکت، مرکز یا سازمانی است که در دنیای کسب‌وکار معتبر باشد. کوچک یا بزرگ بودن شرکت یا سازمانی که در آن به کارآموزی مشغول می‌شوید اهمیت چندانی ندارد. تنها مسئله مهم این است که دوره کارآموزی را در جایی بگذرانید که از اعتبار قابل توجهی برخوردار باشد.

گذراندن دوره کارآموزی در شرکت‌های بزرگ مزیت‌های قابل توجهی دارد. مثلا در این مراکز کارآموز روی یک حوزه کاری مشخص متمرکز می‌شود. کارآموز موظف است برای هر مورد کاری به بخش منابع انسانی مراجعه کند.

همچنین شروع و پایان کارها کاملا مشخص است و در یک روز کاری کارآموز موظف است در زمان مشخص شروع به فعالیت کرده و در زمان مشخص نیز آن را به اتمام برساند.

در شرکت‌ها و مراکز بزرگ امکان برگزاری رویدادها و مراسم کاری و تفریحی وجود دارد و کارآموز نیز همانند سایر کارمندان می‌تواند در این گونه مراسم شرکت کند و با جمع زیادی از همکاران و شرکت‌کنندگان روبه‌رو می‌شود.

ولی معمولا در شرکت‌های بزرگ امکان و فرصت برقراری ارتباط ویژه و عمیق کارآموز با تمامی کارمندها ایجاد نمی‌شود.

انتخاب شرکت‌های کوچک به عنوان دوره کارآموزی فرصت برقراری ارتباط عمیق و دوستانه با کارمندان را برای کارآموز بیشتر فراهم می‌سازد. کارآموز احساس مفید بودن می‌کند و بسیاری از کارها را می‌تواند با انگیزه بیشتری نسبت به کار در شرکت‌های بزرگ‌تر انجام دهد چرا که در این شرکت‌ها بیشتر دیده می‌شود و ارزش کار وی قابل درک‌تر خواهد بود.

تنها مشکل شرکت‌های کوچک نیست به دیگر سازمان‌ها وشرکت‌های بزرگ این است که این شرکت‌ها کم‌تر شناخته شده هستند و از ثبات کم‌تری نیز برخوردارند.

دلیل اهمیت  گذراندن دوره کارآموزی

متاسفانه با توجه به نظام آموزشی کشور، بسیاری از فارغ‌التحصیلان دوران مختلف تحصیلی چه در سطح علوم متوسطه و چه در سطح دانشگاهی هنگام انتخاب حرفه مورد نظر از لحاظ عملی تجربه و دانش کافی در زمینه شغلی ندارند.

درواقع آن‌ها به دلیل کمبود تجربه عملی که می‌توان از آن به عنوان نداشتن رزومه یا سابقه کاری مفید و قابل قبول یاد کرد، نمی‌توانند شغل مناسبی برای آینده خود بیابند.

پرواضح است هر کارفرمایی ترجیح می‌دهد فردی را استخدام کند که دارای رزومه کاری قابل قبول باشد. یا حد اقل تجربه عملی خوبی از شغلی که قرار است در آن مشغول شود، داشته باشد.

اینجا است که اهمیت دوره کارآموزی به خوبی مشخص می‌شود و اگر متقاضی کار دوران کارآموزی را گذرانده باشد، می‌تواند آن را به عنوان یک کلید طلایی درنظر بگیرد و از مهارت‌ها و تجربیاتی که در آن دوره کسب کرده است نهایت استفاده را ببرد.

درواقع دوره کارآموزی رزومه کاری مناسبی برای آینده شغلی کارآموز محسوب می‌شود.

مزایای دوره کارآموزی رایگان

مهم ترین مزایای دوره کارآموزی

با مفهوم کارآموز، دوره کارآموزی، دلایل اهمیت دوره کارآموزی و نقش آن در آینده شغلی صحبت کردیم و متوجه شدیم که به چه اندازه‌ای کارآموزی و گذراندن آن می‌تواند در داشتن آینده‌ موفق یا غیر موفق شغلی تاثیرگذار باشد.

اکنون می‌خواهیم از مزایای دوره کارآموزی صحبت کنیم. مزایایی که قطعا هر فردی را به شرکت در دوره کارآموزی ترغیب می‌کند.

آشنایی با محیط کاری

هدف اصلی افراد از تحصیل در دانشگاه‌ها، داشتن شغل و حرفه مناسب است. اما معمولا در هنگام تحصیل بیشتر به صورت تئوری با حرفه‌ آینده آشنا می‌شویم و حقیقتا به صورت عملی آشنایی با محیط و مهارت‌های حرفه‌ای که در آن تحصیل می‌کنیم، نداریم.

دوره کارآموزی این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم با محیط‌های کاری از نزدیک آشنا شویم. با شرایط، موقعیت‌ها، کارها و بسیاری از موارد دیگر که تجربه و درک آن‌ها فقط با حضور در محیط کاری ممکن خواهد بود، آشنا شویم.

تبادل تجربیات

تجربه در کنار علم و تحصیل، برای داشتن حرفه و زندگی کاری موفق بسیار موثر است. قطعا تمامی مسائل کاری را نمی‌توان به تنهایی تجربه کرد و نیاز است از تجربیات دیگران نیز بهره ببریم.

دوره کارآموزی این فرصت را به ما می‌دهد تا با رد و بدل کردن تجربیات و آموخته‌های خود و دیگر کارآموزان، قدمی بزرگ در داشتن آینده شغلی موفق‌تر برداریم.

شناخت حرفه مورد علاقه

شاید هنگام تحصیل در رشته انتخابی تصور کنیم که در جای درست هستیم و این همان چیزی است که دنبال آن بوده و هستیم. اما تجربه به دفعات ثابت کرده است که تا درک واقعی و عملی از حرفه خود نداشته باشیم، نمی‌توانیم به قطع از آنچه که قرار است در آینده به عنوان شغل به آن بپردازیم، خرسند باشیم.

دوره کارآموزی این امکان را به ما می‌دهد تا با مشغول شدن در آنچه که تصور می‌کنیم مورد علاقه ما است، دوست‌داشتنی‌هایمان را محک بزنید. به بیانی ساده‌تر خودمان و کاری که دوست داریم را آزمایش کنیم و ببینیم واقعا همان چیزی است که می‌خواهیم؟

امکان استخدام در شرکتی که به عنوان کارآموز وارد می‌ شویم

یکی دیگر از مزایای دوره کارآموزی، امکان پیشنهاد استخدام از سوی کارفرما است. ممکن است اگر به درستی موفق به گذراندن دوره کارآموزی شویم و بتوانیم مهارت‌ها و قابلیت‌هایی که در زمینه کاری داریم را به نمایش بگذاریم، نظر کارفرما را جلب و با پیشنهاد استخدام از سوی سازمان‌ها یا شرکت‌ها مواجه شویم.

افزایش اعتماد به نفس

دوره کارآموزی فرصتی است استثنایی تا کارآموز بتواند با محک زدن توانایی‌ها، مهارت‌ها و استعدادهای خود در زمینه کاری، به یک خودباوری، اعتماد به‌ نفس و خودشناسی قابل قبولی دست یابد.

آشنایی با مسائل کاری

تا پیش از آنکه در دوره کارآموزی شرکت کنیم، با بسیاری از موضوعات کاری و قوانین آن آشنا نیستیم و اطلاعی از آن‌ها نداریم.

اما شرکت در دوره کارآموزی این فرصت را برای ما فراهم می‌سازد تا آشنایی کاملی با قوانین کار، بیمه، مالیات، قوانین و مقرار داخلی شرکت‌ها، موسسات و مراکز مختلف پیدا کنیم.

کارآموزی و گذراندن دوره کارآموزی فرصتی کاملا مناسب و راهگشا برای داشتن آینده شغلی، درک بهتر از حرفه‌ای که قرار است در آن مشغول به کار شویم و آشنایی با قوانین و مقررات و نیز ارتباطات کاری در محیط کار خواهد بود و پینشهاد می‌کنیم که حتما از گذراندن دوره کارآموزی غافل نشوید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.