بهترین ایده‌های شغل دوم که درآمد شما را چندین برابر می‌کند

4.5/5 - (10 امتیاز)

اگر به هر دلیلی دنبال این هستید که بدانید چگونه شغل دوم ایجاد کنید، با ما همراه باشید تا ابتدا نکته‌های مهمی را که باید قبل از شروع کار بدانید، به شما بگوییم و بعد برویم سراغ چند ایده‌ شدنی، عملی و پولساز برای شغل دوم!

فرقی ندارد که کارمند یک شرکت دولتی باشید یا شغل آزاد داشته باشید، به اندازه کافی ایده برای تمامی افراد با هر تخصص و سابقه‌ای وجود دارد.

۳ نکته مهم، قبل از پیدا کردن شغل دوم!

می‌دانم که بی‌صبرانه منتظرید تا یک کار نان و آب‌دار و بی‌دردسر پیدا کنید. نگران نباشید! به آن‍جا هم می‌رسیم؛ اما بهتر است قبل از آن به شناخت نسبی از خودتان برسید و ببینید که چه مسیری برای‌تان بهتر است!

با جواب دادن به سوالات زیر می‌توانید این شناخت را نسبت به خودتان پیدا کنید و کاری را شروع کنید که بعدا از آن پشیمان نشوید.

پیدا کردن شغل دوم

۱) آیا محدودیت زمانی دارید؟

اگر روزانه ۹ ساعت کار می‌کنید و بعد هم چند ساعت در راه هستید، به شغلی نیاز دارید که سبک باشد و در هفته چند ساعت بیشتر وقت شما نگیرد.

دقت کنید که کار بیش از حد بعد از چند ماه شما را از پا درمی‌آورد و روند فرسایشی دارد. پس از انتخاب شغل دوم، به این فکر کنید که چقدر زمان آزاد دارید و چقدر از آن را می‌توانید صرف کار دوم کنید. آیا اصلا انعطاف‌پذیر هستید؟

۲) سرمایه شما چقدر است؟

بعضی شغل‌های دوم هستند که برای شروع، نیاز به سرمایه دارند. منظورمان از سرمایه پول کلانی نیست؛ اما خب مثلا راه‌اندازی یک وب‌سایت را در نظر بگیرید. برای این کار حداقل به چند میلیون سرمایه نیاز دارید. در بخش ایده‌ها بیشتر این مورد را بررسی می‌کنیم.

۳) به کدام حوزه علاقه بیشتری دارید؟

شغل دوم، فرصتی است که بتوانید از علایق‌تان کمک بگیرید و کاری را شروع کنید که حال‌تان را خوب می‌کند! مثلا ممکن است کارهای هنری را دوست داشته باشید یا به نوشتن علاقه داشته باشید؛ نکته این‌جاست که با اینترنت می‌شود از همه‌ آن‌ها پول درآورد.

حتی گاهی بد نیست قبل از اینکه شغل دوم‌تان را شروع کنید، کمی زمان و هزینه، برای یادگیری مهارت‌های جدید کنار بگذارید. اینطوری همیشه برای شما کار هست.

خب حالا اگر به یک جمع‌بندی درباره خودتان و وقت‌تان رسیده‌اید، برویم که بهترین ایده‌های ناب شغل دوم را با هم بررسی کنیم و مزایا و معایب هریک را بگوییم.


بهترین ایده‌های شغل دوم؛ مناسب کارمندان و سایرین!

برای راحتی شما، ما این ایده‌ها را در سه گروه زیر دسته‌بندی کرده‌ایم:

گروه اول: شغل‌های فریلنسری

گروه اول: شغل‌های آنلاین

گروه اول: شغل‌های آفلاین

حالا یک به یک این گروه‌ها را بررسی می‌کنیم.

گروه اول: شغل‌های فریلنسری

فریلنسر یا آزادکار، به کسی گفته می‌شود که به‌صورت پروژه‌ای با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کند و ملزم به حضور در محل کار یا رعایت ساعت کاری نیست. چند تا از شغل‌های فریلنسری محبوب را در این بخش بررسی می‌کنیم.

ایده شغل فریلنسری

۱) نویسندگی (تولید محتوای متنی)

در چه حوزه‌ای می‌توانید راحت بنویسید؟

آشپزی؟ مکانیک؟ برنامه‌نویسی؟ ورزش؟ شبکه؟ کشاورزی؟ یا …؟

اگر به نوشتن علاقه‌مند هستید، حوزه‌ای را که اطلاعات بهتری در آن دارید را انتخاب کنید و برای شرکت‌های مربوطه‌ آن، درخواست همکاری ارسال کنید. نویسندگی یا تولید محتوا به عنوان شغل دوم، کار ساده‌ای است، وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و درآمد قابل قبولی هم دارد.

خود ما هم در سایت شیپور به‌دنبال نویسنده‌های خوش‌ذوق و توانمند می‌گردیم؛ اگر فکر می‌کنید نوشته‌های‌تان هر خواننده‌ای را جذب می‌کند، همین الان در کامنت‌های انتهای مقاله برایمان پیام بگذارید.

۲) گرافیک (تولید محتوای چندرسانه‌ای)

اگر از گرافیک سردرمی‌آورید یا بلدید که پست‌های اینستاگرام، ویدئو یا موشن گرافیک طراحی کنید، بهتر است برای برندهایی که آنلاین کار می‌کنند یا در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، درخواست همکاری فریلنسری بفرستید.

۳) برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی یک شغل تخصصی است و نیاز به زمان و انرژی دارد؛ اما گاهی می‌توانید در کنار کار اصلی، پروژه‌های کوچکی را به‌عنوان فریلنسر قبول کنید. همین الان می‌توانید سری به آگهی‌های برنامه‌نویسی در شیپور بزنید.

همچنین اگر زبان انگلیسی‌تان خوب است، پیشنهاد می‌کنیم که به‌دنبال پروژه‌های بین‌المللی بگردید.

۴) دیتا اینتری

به ورود اطلاعات محصول در فروشگاه اینترنتی، دیتا اینترنتی (Data Entry) گفته می‌شود. این کار نیاز به تخصص بالا در تولید محتوا و نویسندگی ندارد؛ فقط کافی است کار کردن با وردپرس یا دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا را بلد باشید.


گروه دوم: شغل‌های آنلاین

الان به لطف اینترنت می‌شود بدون محدودیت زمانی و مکانی، شغل‌های پردرآمد خوبی را تجربه کرد. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم.

ایده شغل‌ آنلاین

۵) راه‌اندازی وب‌سایت

سایت‌هایی که می‌توانید از آن‌ها درامد کسب کنید انواع مختلفی دارند. مثلا می‌توانید سایتی برای فروش محصولات دانلودی یا فیزیکی بزنید و از راه فروش آن‌ها درآمد داشته باشید.

یا سایتی محتوامحور داشته باشید و با زیاد شدن بازدیدکننده‌ها، از راه تبلیغات پول درآورید. مثل سایت‌های خبری، سایت‌های موزیک و … .

هم‌چنین اگر هنر خاصی دارید، می‌توانید از راه آموزش آن، درآمدتان را بیشتر کنید. فقط، هزینه راه‌اندازی وب‌سایت را حتما در نظر بگیرید و آگاه باشید که برای رشد آن، نیاز به تبلیغات سایر هزینه‌های جانبی هم خواهید داشت.

به علاوه این سایت‌ها، در شروع کار نیاز به زمان نسبتا زیادی دارند؛ اما از یک جایی به بعد می‌توانید همکار استخدام کنید تا فشار کاری‌تان کمتر شود.

۶) فروش در شیپور

در شیپور انواع و اقسام محصولات و فروشگاه‌ها پیدا می‌شود؛ از عطاری بگیرید تا فروشگاه صنایع دستی. اگر محصول خاصی در شهر شما وجود دارد، یا اگر کسی از اطرافنتان فروشگاه دارند، می‌توانید با همکاری‌شان، در شیپور محصول بفروشید و درآمد کسب کنید.

حتی، گاهی اوقات که قیمت بازار آنلاین از بازار آفلاین کمتر است، می‌توانید محصولی را تهیه کنید و با سود معقولی در شیپور بفروشید. از راه کم‌کم سود خوبی گیرتان می‌آید.

۷) فروش در اینستاگرام

استفاده از اینستاگرام کاملا رایگان است و برعکس راه‌اندازی سایت، نیاز به هزینه اولیه برای ایجاد پیج ندارد. شما می‌توانید در اینستاگرام نیز محصولات دانلودی یا فیزیکی بفروشید. منتها بهتر است که نگاه بلند مدت داشته باشید و به بسته شدن آن هم فکر کنید. بعد از مدتی که کارتان در اینستاگرام گرفت، حتما سایت هم راه‌اندازی کنید تا در صورت از دست رفتن اینستاگرام، درآمدتان صفر نشود.

در ضمن هزینه‌های رشد پیج اینستاگرامی را یادتان نرود. شما برای رشد پیج، نیاز به تبلیغات و تولید محتوای باکیفیت دارید؛ که آن هم نیاز به هزینه کردن دارد!

۸) بلاگری

حتما شما هم صفحه اینستاگرام کسانی را که از زندگی شخصی، کار، یا حوزه تخصصی‌شان روزانه پست و استوری می‌گذارند دنبال می‌کنید؛ به این کار بلاگری می‌گویند.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید درباره سبک زندگی یا تخصص‌تان، یا حتی سفرهایی که می‌روید، محتوا تولید کنید و با بالا رفتن تعداد فالوورهای‌تان از این راه درآمد خوبی به‌دست آورید.

۹) درآمد از یوتیوب

یوتیوب یک راه عالی اما نه چندان ساده، برای کسب درآمد ارزی است و در سال‌های اخیر هم حسابی بین قشر جوان محبوب شده. کار با یوتیوب هم مشابه کار با اینستاگرام است.

اگر بتوانید ویدئوهای آموزشی یا سرگرم‌کننده پرطرفداری تولید کنید، با بالا رفتن تعداد سابسکرایب‌ها، یوتیوب مبلغی را به عنوان هزینه تبلیغات به شما پرداخت می‌کند.


گروه سوم: شغل‌های آفلاین

اگر میانه خیلی خوبی با دنیای آنلاین ندارید، صبر و حوصله‌تان هم کم است، ایده‌های این بخش برای شغل دائم مناسب شما خواهد بود.

ایده شغل دوم درآمدزا

۱۰) رانندگی

اگر ماشین دارید، عضویت در تاکسی‌های آنلاین مثل اسنپ یا تپسی، یک گزینه خوب برای کار کردن در ساعات غیراداری است. حتی در مسیر خانه به محل کار و بالعکس، می‌توانید با سوار کردن مسافر، درآمد اضافه‌ای داشته باشید.

۱۱) عکاسی

با آنلاین شدن بیشتر مشاغل، نیاز به عکاسی از محصول خیلی زیاد شده است. اگر دوربین دارید، می‌توانید کمی وقت بگذارید، مهارت‌های عکاسی از محصول را در مدت زمان کوتاهی یاد بگیرید و آخر هفته‌ها به این کار جذاب مشغول شوید!

۱۲) کار در تشریفات

برای شروع می‌توانید با شرکت‌های تشریفاتی در برگزاری مراسم‌شان همکاری کنید. خوبی این شغل دوم این است که معمولا در تعطیلات یا ساعت پایانی روز برگزار می‌شود و درآمد روزمزد نسبتا خوبی هم دارد.

۱۳) تدریس خصوصی

تدریس خصوصی زبان، کنکور یا درس‌های تخصصی دانشگاه، از قدیم‌الایام رایج بوده است. با پخش آگهی در کانال‌های مرتبط، یا همکاری با موسسات، شما هم می‌توانید شاگرد خصوصی یا کلاس بگیرید و به‌عنوان معلم شغل دوم خودتان را شروع کنید.

۱۴) کارهای فنی

اگر تعمیرکار هستید یا هر تخصص فنی دیگری دارید، می‌توانید در دسته‌بندی خدمات شیپور آگهی ثبت کنید و به مشتری برسید. مثلا اگر تعمیرات ساختمان بلدید، کافی است در یک آگهی تخصص‌تان و شماره تماس‌تان را قرار دهید. بعد از پیدا کردن مشتری می‌توانید در محل حاضر شوید و بعد از ارائه خدمات، پول‌تان را بگیرید.

15) متصدی بار

این شغل اغلب با سالن‌داری همراه است و کافه‌ها و رستوران‌ها مکان‌های فوق العاده ای برای جستجوی درآمد اضافی هستند. در واقع، این شغل می‌تواند آنقدر سودآور باشد که افراد سال‌ها و سال‌ها پس از گرفتن یک شغل حرفه‌ای، فقط به این دلیل که از آن خوششان می‌آید، شیفت خود را حفظ کنند.

16) مراقبت از کودکان

افراد زیادی هستند که برای گذران زندگی و مراقبت از فرزندان خود با مشکل مواجه هستند. اگر برنامه شما با برنامه آن‌ها هماهنگ باشد و دوست دارید با بچه‌ها وقت بگذرانید، این شغل می‌تواند یک موقعیت ایده آل برای همه افراد باشد.

17) نماینده خدمات مشتریان

امروز شرکت‌های بیشتری ویژگی‌های خدمات مشتری چت آنلاین را به وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک خود ارائه می‌کنند. این قابلیت عالی است؛ زیرا فروش و تجارت را افزایش می‌دهد، اما هم‌چنین به این معنی خواهد بود که آ‌‌ن‌ها به افرادی نیاز دارند که خدمات مشتری را انجام دهند و نکته مهم این است که می‌توانید این کار را در خانه نیز انجام دهید.

18) مطالعات پژوهشی

آیا یک دانشکده پزشکی محلی یا برخی از امکانات تحقیقاتی در نزدیکی خود دارید؟ آن‌ها اغلب به دنبال افرادی برای شرکت در مطالعات هستند و شما می‌توانید به عنوان بخشی از یک گروه متمرکز برای یک شرکت مطالعاتی کار کنید.

19) مربی تناسب اندام

شما عاشق ورزش هستید و راه حل عالی این است که یک شغل پاره وقت در باشگاه بدنسازی پیدا کنید. خوشبختانه عضویت شما رایگان است و برای ساعاتی که در آنجا هستید پول دریافت می‌کنید.

چرا شغل دوم پیدا کنیم؟

شغل دوم در این اقتصاد تقریبا ضروری است و مردم در تلاش هستند تا بهبود یابند یا از نظر مالی در اوج بمانند. خبر خوب این است که مشاغل دوم زیادی وجود دارد و می‌توان آن‌ها را در مناطق بسیار جالبی پیدا کرد. در گذشته، شغل دوم به معنای کار در رستوران، بار یا خرده فروشی بود. این‌ها هنوز هم واقعا راه‌های عالی برای کسب درآمد اضافی و یک شروع خوب برای یک درآمد جدید هستند.


توصیه نهایی

از بین مواردی که معرفی کردیم نویسندگی، کارهای فنی، رانندگی، دیتا اینتری و فروش در شیپور شغل دوم مناسب برای کارمندان هستند و حتی می‌توان به آن‌ها، به‌عنوان شغل شیفت عصر دائمی هم نگاه کرد. هنگامی که به دنبال شغل دوم هستید، در نظر داشته باشید که آیا زمان کافی برای آن کار دارید، آیا با کار روزانه شما تداخل دارد و چرا شغل دوم می‌خواهید. خوشبختانه مشاغل دوم زیادی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها را می‌توان در خانه انجام داد؛ اینترنت فرصت‌های مختلفی را برای یافتن شغل دوم باز کرده و پیدا کردن شغل دوم را آسان‌تر از همیشه کرده است. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید و وارد شغل جدیدی شوید، باید آن را به درستی انجام دهید و یکی از بهترین شغل‌های دوم را بدست آورید. اگر جستجوی خود را انجام دادید و می‌دانید اولویت‌های شما چیست پس بهتر است شروع کنید.

اگر تجربه‌ای در هر یک از این شغل‌ها دارید، خیلی خوشحال می‌شویم آن را با بقیه خوانندگان مطلب هم به اشتراک بگذارید و اگر هم ایده‌های دیگری دارید، مشتاقانه آماده شنیدن‌شان هستیم!

ممنون که در تکمیل این ایده‌ها به ما کمک می‌کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
4 نظرات
  1. عرفان می گوید

    سلام ممنونم از مقالات مفید و عالیتون.

  2. شاهین می گوید

    من خودم تو کار خرید و فروش ماشینم. تو چند سال اخیر سود خوبی کردم توش. البته جدیدا سایت های خودرو کار خرید و فروش ما رو کساد کردن ولی کلا شغل پر سودیه

  3. نرگس دامغانی می گوید

    سلام. ممنون از مقاله ی خوبتون.. بنده لیسانس ادبیات دارم و درنویسندگی مهارت دارم. اگر مایلید که باهاتون همکاری کنم بهم ایمیل بدید ..ممنون

    1. الهه حسین پور می گوید

      سلام نرگس جان
      در این لحظه موقعیت باز در بخش محتوا نداریم
      اما به محض باز شدن فرصت شغلی جدید حتما باهات ارتباط می‌گیریم
      ممنون

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.