مقایسه دوربین های نیکون و کانن؛ کدام یک برای ما مناسب‌تر است؟

Rate this post

مقایسه دوربین های نیکون و کانن؛ کدام یک برای ما مناسب‌تر است؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید دوربین عکاسی بخرید و بین دوربین های نیکون و کانن دچار تردید شده‌اید، با این مطلب همراه ما باشید.

عکاسی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که تقریبا همه ما به آن علاقه داریم. خریداران تازه‌کار و حرفه‌ای زیادی هستند که بنا به نیاز و دلایل مختلف و با توجه به میزان بودجه خود اقدام به خرید دوربین دیجیتال می‌کنند. شرکت‌های زیادی چون نیکون، کانن، فوجی فیلم، سامسونگ، پاناسونیک، پولاروید، سونی و… از جمله مهمترین کمپانی‌های تولیدکننده انواع دوربین در دنیا هستند.

اما همیشه دو راهی‌هایی وجود دارد که تصمیم‌گیری را سخت می‌کند. در دنیای دوربین‌ های عکاسی، دو نام نیکون (Nikon) و کانن (Canon) جزو برندهای برتر شناخته می‌شوند که بیشترین فروش در دنیا به این دو برند ژاپنی تعلق دارد. حال سوال اصلی اینجاست که دوربین های کانن بهترند یا دوربین های نیکون؟

البته که رسیدن به جواب این سوال به موارد زیادی بستگی دارد، ولی می‌توان به صورت کلی جنبه‌های مختلف این سوال را بررسی کرد و به پاسخ مناسبی رسید.

به عنوان مثال برای کاربران معمولی و نیمه‌حرفه‌ای شاید خیلی از موارد فنی مانند نوع لنز، اندازه سنسور، انواع فیلترها، گشودگی دیافراگم، دقت حسگر و… اهمیت نداشته باشد و در نهایت نتوانند میان کیفیت عکس خروجی دوربین های نیکون و کانن تفاوت زیادی قائل شوند. اما بهتر است موضوع را از دید کاربران حرفه‌ای و آماتور نگاه کنیم.

در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه دوربین های نیکون و کانن بپردازیم. با شیپور همراه باشید.

درباره دوربین های کنون و نیکون

دوربین نیکون بهتر عکاسی می‌کند یا دوربین کانن؟

فرقی نمی‌کند شما یک کاربر معمولی و تازه‌کار یا یک خریدار حرفه‌ای و باسابقه باشید، در نهایت مهمترین سوالی که هنگام خرید دوربین عکاسی ذهن شما را مشغول می‌کند این است که کدام دوربین عکس بهتری می‌گیرد.

مهمترین گزینه‌ای که در کیفیت عکس نهایی تاثیر دارد کیفیت لنز و اندازه حسگر دستگاه است. اگر دوربین‌های پایین و میان‌رده که برای کاربران آماتور و نیمه‌حرفه‌ای که نیازی به اطلاع از جزئیات دقیق ندارند، نادیده بگیریم، در دوربین حرفه‌ای DSLR این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

بنابراین طبیعی است که هر دو کمپانی تلاش می‌کنند تا با به‌کارگیری جدیدترین تکنولوژی‌ها و سخت‌افزار بتوانند نظر مخاطبان بیشتری را جلب کنند. از نظر اندازه سنسور دو نمونه‌ی APS-C و فول فریم را داریم که روی دوربین‌های DSLR استفاده می‌شود. جالب است بدانید سنسور ارزان‌ترین دوربین DSLR از سنسور گران‌ترین دوربینی که قابلیت تعویض لنز ندارند نیز بزرگتر هستند.

قطعا یک دوربین DSLR بهتر از دوربین عکاسی کامپکت و خانگی عکسبرداری می‌کند و کیفیت عکس‌های خروجی آن به مراتب بهتر است، اما اگر دوربین‌تان فول فریم نباشد، خیلی فرقی نمی‌کند نیکون یا کانن باشد.

در بسیاری از موارد هر دو کمپانی نیکون و کانون از سنسورهای هم‌اندازه استفاده می‌کنند و کیفیت تصاویر خروجی نیز بسیار نزدیک است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، هر دو برند تلاش می‌کنند تجربه‌ی لذت‌بخش و جزئیات بیشتری از کارکردن با دوربین دیجیتال را در اختیار افراد مختلف قرار دهند. بنابراین تلاش می‌کنند کار با دوربین آنها ساده، سریع و دارای تنظیمات مناسب باشد.

یکی از تفاوت‌هایی که میان لنز و سنور دوربین های نیکون و کانن وجود دارد این است که کانن خیلی روی مگاپیکسل دوربین‌های خود تمرکز می‌کند، ولی نیکون در تلاش است تا با استفاده از فیلترهای مختلف بتواند تجربه‌ بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. به نظر می‌رسد چند سالی است نیکون به هدف خود رسیده است.

در مقایسه دوربین های نیکون و کانن سرعت کدام بهتر است؟

سرعت عکاسی برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد و می‌خواهند بدانند دوربینی که بابت آن هزینه زیادی پرداخت کرده‌اند چقدر سریع است. آنهایی که در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنند و اطلاعاتی از دوربین‌ها دارند می‌دانند که انواع دوربین عکاسی کانن جزو سریع‌ترین مدل‌های بازار هستند و سرعت بسیار هوبی را از خود نشان می‌دهند.

با اینکه در برخی مواقع مانند سرعت فوکوس خودکار عملکرد هر دو دوربین نیکون و کانن یکسان است، اما وقتی صحبت از عکاسی پیاپی مانند صحنه‌های ورزشی یا اکشن می‌شود، برتری با دوربین‌های DSLR کانن خواهد بود.

مقاییسه دوربین های کنون و نیکون

دوربین های نیکون بهتر فیلم‌بردای می‌کنند یا کانن؟

یکی دیگر از مواردی که باید در مقایسه دوربین عکاسی نیکون و کانن به آن توجه کنیم، عملکرد آنها در بخش فیلم‌برداری است که برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، از قدیم تا امروز، کانن جزو بهترین دوربین‌ها برای فیلم‌بردای بوده است.

البته به این معنا نیست که دوربین‌های نیکون ضعیف هستند، اما اگر بخواهیم در سطح حرفه‌ای بررسی کنیم، بی‌شک برتری نسبی با دوربین عکاسی کانن است. شاید کاربران عادی متوجه تفاوت کلیپ‌های ضبط شده توسط این دو دوربین نشوند، اما بی‌تردید کاربران حرفه‌ای از ابتدا تا انتهای ضبط یک ویدیو می‌توانند این تفاوت را احساس کنند. ناگفته نماند نیکون دوربین های ارزان‌‌تری دارد.

کدام دوربین لوازم جانبی بهتر و بیشتری دارد؟

اگر قصد خرید دوربین عکاسی دارید، قطعا می‌دانید که ناگزیر خواهید بود برای لوازم جانبی مانند کیف، لنز، فلاش یا فیلتر را تهیه کنید. در این بخش بسیاری از خریداران دچار تردید می‌شوند که بین کانن و نیکون کدام شرکت لوازم جانبی بهتری دارد.

اما می‌خواهیم خیال‌تان را راحت کنیم. از آنجایی که معمولا لوازم جانبی معمولا توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند، پس جای نگرانی وجود ندارد و روی هر دو دوربین می‌توانید از بهترین لوازم جانبی استفاده کنید.

سخن پایانی

در مورد مقایسه دوربین های نیکون و کانن برای انتخاب بهترین دوربین عکاسی، واقعا مانند دیگر دو راهی‌ها یا انتخاب‌های دوگانه کار سختی پیش‌رو دارید و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت کدام دوربین بهتر است یا در مجموع کدام شرکت عملکرد بهتری دارد.

چیزی که می‌دانیم این است که دوربین‌ عکاسی هر دو شرکت عملکرد بسیار نزدیک و خوبی دارند. نیکون معمولا دوربین‌های ارزان‌تری عرضه می‌کند و در بخش عکاسی نیز برخی مدل‌ها عملکرد بهتری دارند. اما در برخی موارد دیگر عملکرد دوربین‌های کانن بهتر است.

بنابراین بهتر است پیش از خرید میزان بودجه و صد البته نیازهای خود را مشخص کنید و بعد از بررسی جزئیات و تنظیمات دوربین‌های مختلف ببینید کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است. پیشنهاد می‌کنیم خیلی درگیر نام برندها نباشید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.