علت دیر شارژ شدن گوشی و راه حل خلاصی از آن

2/5 - (1 امتیاز)

شارژر را به گوشی وصل کردید، چند ساعت صبر کردید، و هنوز شارژ موبایل‌تان زیر ۵۰% است… این درد برای خیلی از ما آشناست! اما درمان هم دارد. اگر شما هم با کندی شارژ گوشی مواجه هستید جای درستی آمدید. در این مقاله از شیپور قرار است ۸ علت دیر شارژ شدن گوشی را بررسی کنیم، و راه حل خلاصی از هر کدام را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.


مشکل اول) کابل شارژ ایراد دارد

مهم‌ترین و شایع‌ترین دلیل دیر شارژ شدن گوشی کابل است. کابل‌های شارژر به صورت مداوم استفاده می‌شوند. به همین دلیل چندان بعید نیست که بعد از مدتی آسیب ببینند. اگر مدت زیادی است که کابل‌تان را دارید، یا اگر پارگی و خمیدگی در آن می‌بینید، احتمالا مشکل همین‌جاست.

راه حل: کابل شارژرتان را با کابل یکی از اطرافیان عوض کنید (ترجیحا نو و سالم باشد). حالا یک شارژ تستی روی گوشی‌تان انجام دهید. اگر مشکل کند شارژ شدن حل شد، پس کافی است یک کابل جدید بخرید.

مشکل دوم) آداپتور شما مناسب نیست

دقیقا مساله کابل، می‌تواند برای آداپتور هم وجود داشته باشد. شاید آداپتور شما به دلیل تغییر ولتاژ آسیب دیده باشد. شاید هم آداپتوری که استفاده می‌کنید، مناسب مدل گوشی شما نباشد.

راه حل: اول وجود آسیب در آداپتور را بررسی کنید. مثلا داغ شدن بیش از حد آداپتور در حین شارژ می‌تواند نشانه مشکل در آن باشد. همچنین بررسی کنید که آداپتور از نظر ولتاژ خروجی متناسب با باتری موبایل شما باشد. بهتر است آداپتوری بخرید که برای مدل گوشی خودتان طراحی شده و در اصطلاح فابریک باشد.

مشکل سوم) پورت شارژ گوشی مسدود شده

شاید مشکل از پورت گوشی شما باشد. از آنجایی که گوشی در کیف و جیب و… قرار می‌گیرد احتمال ورود پرز و گردوغبار و ذرات ریز به آن وجود دارد. ممکن است این ذرات به مرور زیاد و فشرده شوند. در نتیجه کابل و گوشی شما درست به هم متصل نمی‌شوند. بله گاهی دلیل مشکل می‌تواند همین‌قدر ساده باشد!

راه حل: به کمک یک قلمو کوچک و ظریف به آرامی پورت گوشی (محل وارد شدن کابل شارژ) را تمیز کنید. برای دید بهتر می‌توانید از نور یک چراغ قوه کمک بگیرید. حواستان باشد برای تمیز کردن از سوزن، خلال دندان و اجسام تیز استفاده نکنید. این کار ممکن است به موبایل‌تان آسیب بزند.

علت دیر شارژ شدن گوشی

مشکل چهارم) منبع شارژ ضعیف است

اگر مطمئن هستید کابل، آداپتور و موبایل‌تان سالم هستند، احتمال دارد مشکل از منبع شارژ باشد. گاهی وقتی به پریز برق دسترسی نداریم، موبایل را با USB لپ‌تاپ، خودرو و پاوربانک شارژ می‌کنیم. هر کدام از این منابع ممکن است مشکل داشته باشند و باعث کند شارژ شدن بشوند.

راه حل: اگر عادت دارید گوشی‌ را با منابع ذکر شده شارژ کنید، یک شارژ کامل با پریز برق را امتحان کنید. در صورتی که مشکل کندی شارژ حل شد، پس باید سراغ تعمیر منابع شارژتان بروید.

مشکل پنجم) استفاده سنگین از گوشی در حین شارژ

گاهی دلیل دیر شارژ شدن گوشی خود شما هستید! اگر در حین شارژ مدام از موبایل‌تان استفاده می‌کنید، بهتر است از این کار خودداری کنید. مخصوصا استفاده از دیتا، نور بالای صفحه، و برنامه‌های سنگین این عامل را تشدید می‌کنند.

راه حل: به‌جز موارد ضروری، سعی کنید در حین شارژ شدن گوشی از آن استفاده نکنید. و کارهای خود را به بعد از قطع اتصال شارژر موکول کنید.

مشکل ششم) اپلیکیشن‌های متعدد در پس‌زمینه باز هستند

بخش زیادی از مصرف باتری، به اسکرین صفحه موبایل برمی‌گردد. اما بعضی‌ از اپلیکیشن‌ها باتری را حتی بیشتر از اسکرین مصرف می‌کنند. ممکن است حتی از برنامه‌ای استفاده نکنید، اما این برنامه‌ها در پس‌زمینه گوشی باز باشند. و همین برنامه‌ها می‌توانند از باتری استفاده کنند و سرعت شارژ را کاهش دهند.

راه حل: با استفاده از امکان Close all apps اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه را ببندید. یک راه دیگر برای مدیریت این مساله، استفاده از اپلیکیشن‌های تسک منیجر است.

راه حل کند شارژ شدن گوشی

مشکل هفتم) پورت گوشی شکسته است

بالاتر گفتیم که شاید دلیل شارژ کند شما، وجود پرز و غبار در پورت باشد. اما یک احتمال ناگوارتر هم وجود دارد! شاید پورت گوشی شما آسیب دیده یا شکسته باشد.

راه حل: تعمیر مشکلات داخلی در حوزه تخصص کارشناسان و تعمیرکاران موبایل است. بهتر است از باز کردن اجزای گوشی خودداری کنید و برای تعمیر پورت به یک مرکز معتبر مراجعه کنید.

مشکل هشتم) باتری گوشی شما مشکل دارد

و احتمال آخر این که عمر باتری گوشی شما تمام شده است. اگر باتری فعلی را مدت زیادی است که دارید و چندان استفاده درستی از آن نکرده‌اید، احتمال خرابی باتری وجود دارد. البته این مساله بعد از چندین سال پر و خالی کردن باتری طبیعی است. اما با رعایت نکات نگهداری از باتری می‌توانید طول عمر آن را افزایش دهید. مثلا اجازه ندهید گوشی با شارژ ۱۰۰% همچنان تا مرحله داغ شدن روی شارژ بماند!

راه حل: اگر باتری گوشی شما قابلیت جدا کردن دارد، کافی است یک باتری جدید و متناسب مدل گوشی‌تان بخرید. اما اگر باتری متصل به گوشی است به نمایندگی برند خودتان مراجعه کنید.

فوت کوزه‌گری: تست سلامت باتری

برای بررسی سلامت باتری موبایل می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده کنید. یک نمونه خوب برای اندروید اپلیکیشن accubattery است که می‌توانید آن را از گوگل پلی نصب کنید. برای ios هم انواع اپلیکیشن رایگان مثل battery lifo doctor در اپ استور موجود هستند. بعد از نصب این برنامه‌ها می‌توانید اطلاعات مفیدی مثل سلامت باتری، سرعت شارژ، جزئیات زمان شارژ و … را دریافت کنید.

 

یک راه حل نهایی: تنظیمات کارخانه!

قبل از اینکه از موبایل‌تان قطع امید کنید و به فکر خرید گوشی نو بیافتید، یک راه حل نهایی هم وجود دارد. تنظیمات کارخانه یا reset factory را امتحان کنید. شاید به نظر برسد تنظیمات کارخانه ربطی به دیر شارژ شدن گوشی ندارد؛ اما اگر احیانا مشکل نرم‌افزاری دلیل کند شارژ شدن باشد، با این‌کار همه چیز به حالت اولیه برمی‌گردد. امتحانش که ضرری ندارد! اگر بعد از تنظیمات کارخانه مشکل کند شارژ شدن گوشی حل نشد، پس می‌توانید مطمئن باشید که دلیل سخت‌افزاری است.

امیدواریم با این مقاله توانسته باشید علت دیر شارژ شدن گوشی و راه حل آن را پیدا کنید. در این صورت حتما تجربه خودتان را با ما و خوانندگان وبلاگ شیپور در میان بگذارید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.