مقایسه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از قدیمی‌ترین خودروهای ساخت ایران که چند سالی است تولید آن متوقف شده، خودروی پراید است. با وجود پایان یافتن تولید این خودرو، اما همچنان شاهد هستیم که خودروسازی سایپا برخی خودروهای خود را با مشخصات همان خودروی قدیمی و نوستالژیک خود تولید و تنها تغییراتی جزئی روی آنها اعمال می‌کند.

تیبا، ساینا و کوییک هر سه از خودروهای تولیدی سایپا هستند که با بررسی مشخصات فنی آنها، متوجه خواهیم شد که این سه خودرو تغییراتی جزئی با پراید دارند، اما روانه بازار شده‌اند و به دلیل قیمت پایینی که نسبت به دیگر خودروهای ایرانی دارد، فروش بالایی دارند. این سه خودرو به‌ترتیب در سال‌های ۱۳۸۹، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ روانه بازار شده‌اند و تا به امروز نیز تولید آنها ادامه پیدا کرده است.

در این مقاله، قصد داریم تا این سه خودروی معروفِ سایپا را بررسی و مقایسه کنیم و همچنین از مزایا و معایب هر کدام بگوییم.

تیبا

مقایسه تیبا، ساینا و کوییک

تیبا اولین خودروی سایپا است که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. این خودرو دارای موتور ۴ سیلندر هشت سوپاپ است که درست همان موتوری است که در پراید به‌کار رفته بود. تنها تفاوت موتور تیبا با موتور پراید، افزایش قدرت و حجم موتور تیبا است و همین موضوع باعث شده که این خودرو قدرت بیشتری نسبت به پراید داشته باشد. علاوه بر این، حجم موتور تیبا از ۱۳۲۳ سی‌سی به ۱۵۰۳ رسیده است و توانایی تولید ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر را دارد. دیگر ویژگی‌های فنی خودروی تیبا نیز شامل سیستم تعلیق، اجزای جلوبندی، ترمز دیسکی جلو و ترمز کاسه‌ای عقب می‌شود که شبیه به خودروی ریو دیگر تولیدی شرکت سایپا است.

اما سایپا در تولید و طراحی خودروی تیبا خیلی ساده عمل کرده است و ویژگی خاصی را نمی‌توان در این خودرو پیدا کرد که بتوان به آن اشاره کرد. تمام اجزای آن مانند چراغ‌های جلو، جلوپنجره‌ای، خطوطِ برجسته‌ی روی کاپوت، سپر و حتی گلگیرهای دوسمت خودرو، همگی بسیار ساده و در عین حال قدیمی به‌نظر می‌رسند.

این سادگی به داخل خودرو نیز کشیده شده است و می‌توان قدیمی بودن طراحی را در داشبورد، غربیلک فرمان، کنسول وسط، دریچه‌های تهویه، فلاشر و کلیدهای تنظیم بخاری و کولر تیبا مشاهده کرد. حتی خلاقیت و نوآوری در نوع بالابر نیز در تیبا مشاهده نمی‌شود و نوع بالابر شیشه هم کاملا شبیه پراید است.

مشخصات فنی تیبا

نام خودرو تیبا
موتور سیلندر ۸ سوپاپه
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۵ دنده دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۰۲۷ کیلوگرم
فاصله بین دو محور ۰ میلی‌متر
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹۵ لیتر در هر صد کیلومتر

مزایا و معایب تیبا

مزایا معایب
قدرت بیشترِ پیشرانه‌ی موتور تیبا و تقویت شدن آن نسبت به پراید طراحیِ بسیار قدیمی
ترمز و سیستم تعلیق بهتر استفاده از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت در ساخت اجزا و قطعات کابین
استهلاک کم و هزینه پایین نگهداری و تعمیر آن مشکل در انتقال قدرت
قیمت پایین

طبق اطلاعات روز ۲۳ مهر ۱۴۰۲، قیمت خرید تیبا در بازار آزاد ۳۴۳ میلیون تومان است که این قیمت مدل هاچبک آن است. قیمت مدل صندوق‌دار تیبا نیز در بازار آزاد برابر با ۳۳۵ میلیون تومان است.

ساینا

مقایسه تیبا، ساینا و کوییک

ساینا دومین خودروی سایپا است که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. این خودرو دارای موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ است که درست همان موتوری است که در تیبا به‌کار رفته بود. حجم موتور آن ۱۵۰۳ سی‌سی است و قدرت پیشرانه آن ۸۷ اسب بخار و نیروی گشتاور تولیدی آن ۱۲۸ نیوتن متر است. دیگر ویژگی‌های فنی خودروی ساینا نیز شامل سیستم تعلیق، اجزای جلوبندی، ترمز دیسکی خنک‌شونده جلو و ترمز کاسه‌ای عقب می‌شود. در کل می‌توان گفت که سیستم ترمز در خودروی ساینا پیشرفته‌تر از خودروی تیبا است. علاوه بر این، سایپا این خودرو را در دو مدل اتومات و دنده‌ای روانه بازار کرده است.

طراحی ظاهری خودروی ساینا خیلی تفاوت آنچنانی‌ای با تیبا و از نظر کیفیت ندارد، اما می‌توان گفت که کمی بهتر از تیبا است. در واقع، می‌توان عنوان کرد که ساینا فیس‌لیفت تیبا به‌شمار می‌آید. اما در کل همان سادگی و قدیمی بودن طراحی در ساینا نیز مشاهده می‌شود و تنها برخی تغییرات کوچک باعث شده که این خودرو طراحی بهتری نسبت به تیبا داشته باشد و کمتر شبیه به پراید به‌نظر برسد. این تغییرات شامل چراغ روشنایی روز، کرومی و بزرگتر شدن جلوپنجره، تغییر کم در طراحی سپر، تغییر شکل ورودی هوا در سپر، اضافه شدن دو پروژکتور در انتهای سپر و همچنین آسان‌بازشو بودن درها می‌شوند.

در مورد طراحی داخل کابین نیز باید عنوان کنیم که همانند تیبا، ساینا نیز چنگی به دل نمی‌زند و نمی‌توان گفت که استانداردهای خودروی باکیفیت را دارد. طراحی غربیلک فرمان و داشبورد ساینا نیز مانند تیبا ساده است و درست همان متریالی در تودوزی صندلی‌های ساینا استفاده شده که در تیبا نیز به‌کار رفته است.

تنها نکته در مورد ساینا، این است که برخی از مدل‌های ساینا از جمله ساینا s شامل کروز کنترل هستند و صفحه نمایش لمسی نیز دارند.

مشخصات فنی ساینا

نام خودرو ساینا
موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۵ دنده دستی یا اتوماتیک CVT
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر برساعت
وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم
فاصله بین دو محور ۲۴۱۵ میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی                 ۷ لیتر در هر صد کیلومتر

مزایا و معایب ساینا

مزایا معایب
نمای بیرونی زیباتر نسبت به تیبا ساخته شدن تمام اجزای داخلی ساینا از پلاستیک خشک
کم‌خرج و کم‌استهلاک طراحی ساده و قدیمی
ترمز پیشرفته‌تر نسبت به تیبا بی‌کیفیت بودن اجزای فنی
اضافه شدن برخی آپشن‌ها مانند کروز کنترل و صفحه نمایش لمسی به برخی نسخه‌های ساینا

طبق اطلاعات روز ۲۳ مهر ۱۴۰۲، قیمت ساینا در بازار آزاد ۳۲۷ میلیون تومان است.

کوییک

مقایسه تیبا، ساینا و کوییک

کوییک سومین خودروی سایپا است که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. مدل‌های قدیمی کوییک درست همان موتوری را دارند که در تیبا و ساینا نیز استفاده شده‌اند. اما سایپا با تغییراتی که در مدل‌های جدید این خودرو به‌وجود آورده، در نسخه‌های جدید کوییک از موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده کرده است. از نظر حجم موتور، نیروی پیشرانه و نیروی گشتاور نیز تفاوتی میان کوییک، تیبا و ساینا وجود ندارد. موتور کوییک ۱۵۰۳ سی‌سی، نیروی پیشرانه ۸۷ اسب بخار و نیروی گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر است. سیستم تعلیق کوییک نیز درست مانند تیبا و ساینا است و این خودرو دارای سیستم ترمزی مشابه با ساینا است. کوییک نیز مانند ساینا در دو نسخه اتومات و دنده‌ای تولید می‌شود.

در مورد طراحی ظاهری کوییک نیز باید عنوان کرد که خیلی نمی‌توان تغییر آنچنانی میان این خودرو و تیبا و ساینا مشاهده کرد. اما در برخی اجزا مانند جلوپنجره بهتر از ساینا است که بزرگ بودن این چراغ‌ها باعث زیباتر شدن ظاهر این خودرو نسبت به ساینا شده است. علاوه بر این، ورودی هوا در کوییک نیز بهتر از ساینا طراحی شده و دارای گلگیرهای لاستیکی مشکی است که ظاهری اسپرت به این خودرو داده است. اما در مواردی مانند سپر، پروژکتور دو انتهای سپر و چراغ‌های روشنایی روز، تفاوتی با ساینا ندارد.

اما تنها موردی که در کوییک نسبت به تیبا و ساینا یک مزیت به‌شمار می‌آید، طراحی کابین این خودرو است. در واقع، سایپا در طراحی کابین کوییک بهتر از ساینا و تیبا عمل کرده است و از داشبورد دو رنگ و یک صفحه نمایش لمسی استفاده کرده است که شامل دوربین دید عقب در کنسول وسط می‌شود. علاوه بر این، غربیلک فرمان کوییک نیز بسیار جذاب‌تر از ساینا و تیبا طراحی شده است و دکمه‌هایی برای کنترل سیستم صوتی و کروز روی فرمان نیز قرار گرفته است.

مشخصات فنی کوییک

نام خودرو کوییک
موتور                    ۴ سیلندر ۸ سوپاپه
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۵ سرعته دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۰۶۵ کیلوگرم
فاصله بین دو محور ۲۴۱۰ میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

مزایا و معایب کوییک

مزایا معایب
زیبایی سپر و غربیلک فرمان کیفیت پایین در ساخت
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
امکانات خوب نسبت به قیمت

طبق اطلاعات روز ۲۳ مهر ۱۴۰۲، قیمت کوییک در کارخانه ۱۹۳ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان و قیمت آن در بازار آزاد، ۳۴۲ میلیون تومان است. قیمت مدل اتومات آن در کارخانه نیز ۳۲۷ میلیون و ۸۷ هزار تومان و قیمت آن در بازار آزاد، ۴۲۲ میلیون تومان است.

نتیجه‌گیری

مقایسه این سه خودروی سایپا نشان می‌دهد که این سه در طراحی ظاهری و فنی تغییرات چندانی نداشته‌اند و تنها مواردی جزئی را می‌توان در آنها پیدا کرد که برخی مدل‌ها را نسبت به خودرویی مانند پراید باکیفیت‌تر کرده است. در کل، باید عنوان کرد که این سه خودرو تفاوت خاصی در امکانات و قابلیت‌ها ندارند و تنها با بررسی قیمت روز آنها و مقایسه آن با قیمت پراید می‌توان تصمیم گرفت که کدام خودرو ارزش خرید دارد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.