نکات مهم در خرید طلای دست دوم

Rate this post

خرید و فروش طلای دست دوم به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری متداول میان اقشار مختلف مردم تبدیل و بازار آن بسیار داغ شده است. البته بسیاری خرید طلای دست دوم را روشی امن برای سرمایه‌گذاری می‌دانند، چرا که نوسان قیمت در این بازار نسبت به بازارهای دیگر بسیار کمتر و همچنین، قیمت طلای دست دوم نسبت به طلای نو نیز بسیار کمتر است. علاوه بر این، خرید طلای دست دوم باعث افزایش ارزش پول خواهد شد و می‌تواند یکی از روش‌های مطمئن در سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌شمار آید. مزیت مهمِ دیگرِ خرید طلای دست دوم نسبت به دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری، قابل استفاده بودن این کالا است.

در نهایت باید عنوان کرد که، کمترین ضرر در سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم وجود دارد و اگر این وسیله زینتی را خریداری کنید، در زمان فروش آن نیز ضرر کمی خواهید کرد. اما عیب بزرگ خرید طلای دست دوم، نامطمئن بودن بسیاری از فروشندگان طلا و امکان خرید طلای تقلبی است. علاوه بر این، بسیاری از افراد از روش‌های تشخیص طلای اصل از تقلبی آگاهی ندارند و این می‌تواند سرمایه آنها را هدر دهد.

در این مقاله، قصد داریم تا درباره تمام نکات خرید طلای دست دوم صحبت کنیم و شما را با بایدها و نبایدهای این روش سرمایه‌گذاری آشنا کنیم.

از سلامت کالا مطمئن شوید

درست است که طلای دست دوم کالایی است که قبلا توسط فردی دیگر استفاده شده، اما این‌طور هم نباید باشد که سلامت این قطعه زینتی را نادیده بگیرید. بنابراین قبل از خرید انواع طلای دست دوم مانند قطعاتی که دارای قفل هستند، حتما سلامت ظاهری و فیزیکی آنها را بررسی و بعد اقدام به خرید کنید.

توجه داشته باشید که خرابی در قفل‌های طلا مانند قفل گوشواره، احتمال گم شدن آنها را افزایش می‌دهد و این یعنی از دست دادن سرمایه. بنابراین حتما قفل‌ها را بررسی و امتحان کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید و بعد اقدام به پرداخت وجه کنید.

طلای نگین‌دار و توخالی نخرید

اگر هدف شما از خرید طلای دست دوم سرمایه‌گذاری است، خوب است سراغ طلاهای نگین‌دار نروید. طلاهای نگین‌دار وزن بیشتری نسبت به طلاهای بدون نگین دارند و این یعنی شما بابت وزن آنها نیز باید مبلغی را پرداخت کنید و این در حالی است که در زمان فروش طلا، وزن نگین از آن کم خواهد شد و شما فقط پول طلای آن را دریافت خواهید کرد.

یکی از دیگر مدل‌های طلای دست دوم که باید از خرید آنها اجتناب کنید، طلاهای توخالی است. وزنِ این مدل طلاها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و علاوه بر این، امکان نفوذ آب به داخل آنها بعد از هر استحمام بسیار زیاد است. به این ترتیب در زمان فروش طلا، طلا فروش با مشعل خاص طلای شما را حرارت می‌دهند و یا اینکه طلای را با وزن پایین‌تری می‌خرند که این باعث ضرر دیدن شما می‌شود.

نکات مهم در خرید طلای دست دوم

هنگام خرید طلای دست دوم حتماً فاکتور بگیرید

فاکتور یکی از مهم‌ترین عناصر در زمان خرید طلا است و اصلا هم فرقی ندارد که هدف شما خرید دست دوم است یا طلای نو. در هر حالت، شما باید از فروشنده تقاضای فاکتور کنید و آن را در جایی امن نگهداری کنید تا در زمان فروش بتوانید به آن به‌عنوان سند استناد مالکیت کنید. علاوه بر این، در صورت گم شدن و یا سرقت طلا می‌توانید با در دست داشتن فاکتور اقدام به پیدا کردن و اثبات مالکیت آن کنید. طلافروشان نیز حق خرید طلای بدون فاکتور را ندارند.

در واقع، فاکتور سند مالکیت برای طلای شما است و نداشتن آن نداشتن در زمان فروش، می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود. البته باید به این موضوع نیز توجه کنید که هر فاکتوری را نمی‌توان به‌عنوان فاکتور معتبر قبول کرد. بنابراین، از معتبر بودن فاکتور خرید طلاهای دست دوم نیز مطمئن شوید و به‌هیچ عنوان در دام سودجویان نیفتید.

مراقب انتقال بیماری پوستی باشید

یکی از معایب خرید طلای دست دوم این است که، برخی بیماری‌های پوستی ممکن است با این قطعات زینتی منتقل شوند. مطمئنا در زمان خرید از پیشینه و پرونده پزشکی افراد خبر نداریم و این می‌تواند برای پوست ما مشکلاتی مانند حساسیت پوستی به‌وجود آورد.

برای پیشگیری از این مشکلات پوستی، باید بعد از خرید طلای دست دوم حتما آنها را ضدعفونی کنید. همچنین با صرف هزینه‌ای بیشتر، می‌توانید طلاها را آبکاری کنید تا هم از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کنید و هم طلایی براق و درخشنده داشته باشید.

از اصل بودن طلای دست دوم مطمئن شوید

یکی از بزرگترین چالش‌ها در زمان خرید طلای دست دوم، امکان خرید طلای تقلبی است. بنابراین، در زمان خرید باید بی‌اندازه دقت کنید و در صورت همراه داشتن عیارسنج یا سنگ‌محک، می‌توانید از اصل بودن آن مطمئن شوید. علاوه بر این، این فرصت برای شما فراهم است که طلا را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده بخرید و با این کار، احتمال خرید طلای تقلبی را به صفر برسانید.

از طلافروشی‌های معتبر خرید کنید

امکان تقلب و کلاهبرداری در بازار طلا وجود دارد و این چیزی است که در دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین، بهتر است از فروشگاه‌ها و طلافروشی‌های معتبر که تحت نظر اتحادیه‌ی طلا و جواهرات هستند، طلای دست‌دوم بخرید.

به اجرت ساخت و سود طلافروش توجه کنید

عواملی مانند اجرت ساخت، سود فروشنده و همچنین مالیات باعث گران‌تر شدن طلای نو نسبت به طلای دست دوم شده‌اند. اما به این توجه کنید که مبلغ سود و اجرت به محض خرید طلای نو و اقدام برای فروش آن، از مبلغ کلی طلا کسر خواهد شد. این چیزی است که به شکل قانون درآمده و همه طلافروشان ملزم به انجام آن هستند.

بنابراین، در زمان خرید طلای دست دوم خوب است مراقبت هزینه‌ی اضافه شده به مبلغ نهایی طلا باشید و اگر فروشنده اقدام به دریافت این مازاد کرد، حتما از خرید طلا صرف‌نظر کنید و یا اینکه آن را به مراجع قانونی اطلاع دهید. هنگام خرید به این نکته توجه کنید که مغازه‌دار فقط می‌تواند ۲ تا ۷ درصد از شما سود بگیرد.

نگران درخشندگی طلا نباشید

نکات مهم در خرید طلای دست دوم

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از خرید طلای دست دوم منصرف می‌کند، همین کهنه بودن و کدر شدن طلای دست دوم است و همین‌جاست که از خود می‌پرسند که طلای دست دوم بخریم یا سکه؟

با توجه به اینکه این قطعات زینتی قبلا توسط فردی دیگر استفاده شده‌اند، آن درخشش و براقی اولیه و طلای نو را نخواهد داشت؛ اما نگران نباشید. با انجام برخی کارها می‌توانید درخشش طلای خود را بیشتر و آن را شبیه به طلای نو کنید. کارهای زیر را برای افزایش درخشش طلای دست دوم خود انجام دهید:

  • محلولی با استفاده از آب، نمک و مایع ظرف‌شویی آماده کنید و اجازه دهید تا این محلول روی حرارت بجوشد. سپس طلا را در این محلول قرار دهید و بعد زیر آب سرد بگیرید و خشک کنید.
  • می‌توانید از روش آبکاری برای درخشان کردن طلای خود استفاده کنید. برای انجام این کار نیز، خوب است سراغ طلافروشی‌های معتبر بروید و بدانید که طلا فروشان برای این کار، معمولا بین ۱ تا ۲ درصد اجرت می‌گیرند.

سخن پایانی

خرید طلای دست دوم یا بدون اجرت، روشی کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و با توجه به قیمت پایین‌تر آن نسبت به طلای نو، بسیاری از افراد از اقشار مختلف جامعه به سمت خرید طلای دست دوم روی آورده‌اند. اما این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد و این شما هستید که باید همه جانب را بررسی و بعد اقدام به پرداخت پول کنید.

با رعایت نکات بالا، می‌توانید خریدی مطمئن داشته باشید و پول خود را در بازاری سرمایه‌گذاری کنید که بازاری ایمن و سودده در بلندمدت شناخته می‌شود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.