تفاوت کوییک S و R در چیست؟

3/5 - (1 امتیاز)

گروه خودروسازی سایپا به تولید خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت در بازار ایران معروف است و در این راستا، خودروهایی مانند پراید، تیبا، ساینا و کوییک را طراحی و تولید کرده است.

کوییک یکی از آخرین نمونه‌های تولیدشده در سایپا است که قیمت مناسبی دارد و این خودرو، با توسعه پلت‌فرم X100 پراید و تبدیل آن به X200 تولید شده است. این خودروی جمع‌وجور، ظاهری جذاب‌تر نسبت به دیگر تولیدات سایپا دارد و برخی آن را هاچ‌بکی جوان‌پسند می‌دانند. کوییک یک خودرو اقتصادی است که در نسخه‌های مختلف تولید شده است. نسخه‌های S و R از جمله مدل‌های تولیدشده کوییک هستند که در برخی موارد، تفاوت‌هایی با هم دارند. در این مقاله قرار است این تفاوت‌ها را بیان کنیم و در کل، این دو خودرو را از نظر مشخصات فنی و ظاهری بررسی کنیم.

مشخصات کوییک R

تفاوت کوییک S و R

یکی از دلایل مهم تولید نسخه‌های دیگر کوییک، استقبال بالا از سمت مردم از این خودروی اقتصادی بوده است. به این ترتیب، کوییک R در سال ۱۳۹۸ روانه بازار شد. البته این نکته را باید بیان کرد که سایپا در تولید کوییک در نسخه‌های مختلف، تفاوت زیادی را در نظر نگرفته و تنها برخی جزئیات ظاهری در نسخه‌های مختلف این خودرو تغییر کرده است. در کوییک R نیز این داستان تکرار شده است و این خودرو هم از نظر قدرت موتور و هم از نظر بدنه و کابین، هیچ تفاوتی با نسخه معمولی خود ندارد.

تفاوت اصلی کوییک R با مدل‌های دیگر کوییک، دو رنگ شدن بدنه این خودرو است و سایپا این خودرو را با خط کشی جدید بدنه و دو رنگ قرمز و سفید روانه بازار کرد.

در مورد مشخصات فنی این خودرو نیز باید عنوان کرد که، کوییک R دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر M15 است و این درست همان پیشرانه‌ای است که در دیگر تولیدات سایپا مانند تیبا و ساینا استفاده شده است. پیشرانه‌ی استفاده شده در کوییک آر توانایی تولید ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. علاوه بر این، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این نکته را نباید فراموش کرد که گیربکس کوییک R نیز از نوع ۵ سرعته دستی است.

دیگر جزئیات مربوط به مشخصات فنی کوییک آر نیز شامل ترمز دیسکی برای چرخ‌های جلو و همچنین ترمز کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب می‌شود. همچنین این خودرو دارای امکاناتی مانند موارد زیر است:

  • چراغ مه‌شکن جلو و عقب
  • سیستم تهویه دستی
  • روکش صندلی پارچه‌ای
  • صندلی عقب تاشو
  • تریم رنگی کابین
  • پایه صندلی کودک (IsoFix)
  • آینه‌های جانبی برقی

با تمام توضیحاتی که در مورد کوییک R ارائه دادیم، این خودرو با توجه به مزایا و معایبی که دارد، به انتخاب بسیاری برای خرید خودرو تبدیل شده است. این مزایا و معایب عبارت‌اند از:

مزایای کوییک R

معایب کوییک R

عملکرد بهتر در مقایسه با سایر محصولات سایپا طراحی ضعیف
مصرف پایین سوخت استفاده از پلتفرم قدیمی برای ساخت
هزینه استهلاک پایین وزن پایین
آپشن‌های بیشتر نسبت به خودروهای هم‌رده
امنیت قابل قبول
فضای کافی برای سرنشینان نسبت به سایر خودروهای هاچ‌بک

مشخصات کوییک S

تفاوت کوییک S و R

دیگر نسخه خودرو کوییک که سایپا آن را در سال ۱۴۰۰ معرفی و روانه بازار کرد، کوییک S است. در واقع، کوییک S نسخه فیس‌لیفت کوییک معمولی است و می‌توان گفت که کمی از نظر طراحی و آپشن‌ها نسبت به کوییک R در سطح بهتری قرار دارد. از جمله مهم‌ترین تغییرات کوییک S نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو، می‌توان به جلوپنجره و سپر جدید جلو و همچنین وجود پنلی همراه با دکمه‌هایی برای تنظیم نور چراغ جلو، برف پاک‌کن عقب، آب‌پاش برف پاک کن عقب، قفل شیشه‌های عقب و صندوق‌پران اشاره کرد. اما در دیگر موارد مانند چراغ‌ها، رینگ‌ها و سپر عقب، کوییک اس هیچ تفاوتی با مدل‌های قبلی کوییک ندارد.

با تمام توضیحاتی که در مورد کوییک S ارائه دادیم، این خودرو با توجه به مزایا و معایبی که دارد، به انتخاب بسیاری برای خرید خودرو تبدیل شده است. این مزایا و معایب عبارت‌اند از:

مزایای کوییک S

معایب کوییک S

استهلاک کم طراحی نه‌چندان خوب
فضای کافی برای سرنشینان نسبت به خودروهای هاچ‌بک کابین خشک
قیمت اقتصادی و مناسب استفاده از پلتفرم قدیمی
وجود نمایندگی‌های متعدد انتقال سروصدای موتور به کابین
فراوانی قطعه

تفاوت کوییک S و R

بررسی مدل‌های مختلف کوییک در بازار نشان می‌دهد که این خودروها از نظر مشخصات فنی تفاوت زیادی با هم ندارند و تنها در ظاهر، آپشن‌ها، برخی امکانات و رنگ آنها تغییراتی ایجاد شده است. این در مورد کوییک S و R نیز صدق می‌کند و همان‌طور که در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید، این دو خودرو تقریبا قدرتی مشابه به هم دارند و برخی اجزای تزئینی آنها تغییر کرده است.

خودرو کوییک S کوییک R
سال تولید ۱۴۰۰ ۱۳۹۸
پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپه ۴ سیلندر ۸ سوپاپه
حجم پیشرانه ۱۵۰۳سی سی ۱۵۰۳سی سی
قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۰۶۵ کیلوگرم ۱۰۶۵ کیلوگرم
ابعاد ۴۰۰۵ طول، ۱۶۷۸ عرض، ۱۵۳۲ ارتفاع ۳۹۸۹ طول، ۱۶۸۸ عرض، ۱۵۲۴ ارتفاع
فاصله محوری ۲۴۱۰ میلیمتر ۲۴۱۲ میلیمتر
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ۷ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک ۴۱ لیتر ۴۱ لیتر
سیستم ایمنی ترمز دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب، مجهز به سیستم ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای
کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی
سیستم صوتی سیستم صوتی با پشتیبانی از USB – CD و چهار بلندگو سیستم صوتی با پشتیبانی از USB – CD و چهار بلندگو

تفاوت ظاهری کوییک اس و آر

تنها جایی که می‌توان تفاوت‌هایی میان کوییک آر و اس پیدا کرد، همین ظاهر این دو خودرو است. طراحی داخلی کوییک آر و اس تفاوت‌هایی با هم دارد که این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • صفحه کیلومتر کوییک S دارای ویژگی‌هایی مانند کامپیوتر سفری، نشانگر سنسور عقب، نشانگر وضعیت دنده درگیر است (نشان‌گر کنترل پایداری، نشانگر سنسور بادتایر و نشانگر سنسور نور در تیپ‌های گران‌تر)
  • استفاده از غربیلک فرمان با شکل D-Cut در کوئیک دنده‌ای S
  • کوییک S دارای بدنه تک‌رنگ است اما در کوییک R تم قرمز یا مشکی روی بدنه و تزیینات قرمز در داخل کابین کار شده است

این تفاوت در اجزای ظاهری در تیپ‌های مختلف کوییک مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، کوییک G که به‌عنوان بهترین مدل کوییک شناخته می‌شود، در کنسول مرکزی و همچنین در مجموعه صفحه کیلومتر، تفاوت زیادی با کوییک S دارد.

تفاوت کوییک s و معمولی

تفاوت کوییک S و R

یکی از جدیدترین نسخه‌های خودروی کوییک، کوییک S است که نسخه فیس‌لیفت‌شده کوییک معمولی به‌شمار می‌آید که طراحی آن کمی متفاوت از نسخه معمولی است و از امکانات بیشتری نسبت نوع معمولی برخوردار است.

خودرو کوییک S دارای تفاوت‌هایی با نوع معمولی خود است که این تفاوت‌های عبارت‌اند از:

  • جلوپنجره‌ی پهن‌تر
  • طراحی نمای جلو پنجره
  • طراحی دکمه‌های پنل در سمت چپ فرمان مانند دکمه‌های آبپاش برف پاک کن عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها، برف پاک کن عقب خودرو، قفل شیشه عقب و صندوق‌پران
  • صفحه کیلومتر است که در کوییک اس بسیار شبیه به صفحه کیلومتر ساینا است
  • برخورداری از نشانگر وضعیت تعویض دنده، نشانگر سنسور عقب، کامپیوتر سفری
  • غربیلک فرمان

تفاوت قیمت کوییک s و r

تفاوت قیمت میان مدل‌های R و S کوییک بسیار زیاد نیست و می‌توان گفت که قیمت‌های آنها خیلی نزدیک به‌هم است. در جدول زیر به قیمت هر کدام از این نسخه‌های کوییک اشاره کردیم که این قیمت‌ها برای ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲ هستند:

نام خودرو قیمت در کارخانه قیمت در بازار آزاد
کوییک S ۲۶۸ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان ۳۴۵ میلیون تومان
کوییک R ۲۵۱ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان ۳۴۶ میلیون تومان

کلام پایانی

کوییک، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی ارزان‌قیمت شناخته می‌شود که در نسخه‌ها و تیپ‌های مختلف تولید و روانه بازار شده است. در این مقاله تلاش کردیم که دو نسخه S و R این خودرو را با هم مقایسه کنیم و تفاوت‌های آنها را بیان کنیم. در کل باید عنوان کرد که هر دو خودرو می‌توانند انتخاب مناسبی برای خانواده‌های کم جمعیت و یا حتی جوانان باشند. اگر میان کوییک و ساینا مانده‌اید و نمی‌دانید که کدام را بخرید، می‌توانید در مقاله‌های گذشته ما درباره مقایسه کوییک با ساینا بخوانید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.