بررسی مشخصات فنی و آپشن‌های کوییک اس

5/5 - (1 امتیاز)

در چند سال اخیر، شاهد تکاپو در بازار خودروسازی در ایران هستیم و روز به روز، رقابت میان خودروسازان ایرانی برای تولید خودرویی کاربردی و مقرون‌به صرفه بیشتر می‌شود. گروه خودروسازی سایپا، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازی‌های ایران است که به تولید خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی شهرت دارد. ارزان‌ترین خودروی ایران نیز توسط همین خودروسازی تولید شده که نام آن پراید است. پس از توقف تولید پراید، سایپا باز هم خودروهایی اقتصادی تولید و روانه بازار کرد که از جمله آنها می‌توان به تیبا، ساینا و کوییک اشاره کرد.

کوییک، در واقع نسخه فیس‌لیفت تیبا ۲ است و تا به امروز نسبت به خودروهایی مانند تیبا و همچنین ساینا، کیفیت ساخت بهتری داشته است. در واقع، بسیاری این خودروی هاچ‌بک سایپا را محصولی کاملا مدرن و امروزی توصیف می‌کنند. پس از تولید نسخه‌ی اولیه کوییک، سایپا اقدام به تولید نسخه‌های دیگر آن با پسوندهای S و G کرد که در نام‌گذاری این خودروها، نسخه S به عنوان مدل پایه و G نسخه فول کوییک معرفی شده‌اند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره کوییک اس صحبت کنیم و امکانات و آپشن‌های آن را نام ببریم. مطمئنا خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد که شناخت خوبی از کیفیت این خودرو به‌دست آورید و اگر قصد خرید کوییک را دارید، به این نتیجه برسید که آیا ارزش خرید دارد یا خیر.

مشخصات فنی کوییک اس

بررسی کوییک اس

بررسی مدل‌های مختلف کوییک و حتی دیگر تولیدات سایپا نشان می‌دهد که این خودروها از نظر فنی اختلاف فاحشی ندارند و تقریبا دارای امکانات فنیِ یکسانی هستند. تنها تفاوت‌های مشهود میان کوییک اس و مدل‌های دیگر، برقی شدن دریچه گاز این خودرو درست مانند نسخه اتومات آن است. کوییک اس دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری با نام M15 است که حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. گیربکس کوییک اس نیز گیربکس ۵ سرعته دستی، مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفرتاصد این ماشین هم ۱۳ ثانیه است.

مشخصاتی که در بالا عنوان کردیم، همه مشخصات یک خودرو معمولی با عملکرد قابل قبول هستند، اما دلیل اصلی بسیاری از افراد برای خرید این خودرو ایرانی، قیمت مقرون‌به‌صرفه آن نسبت به نمونه‌های دیگر موجود در بازار است. اما نباید فراموش کرد که عملکرد این خودرو حتی نسبت به برخی خودروهای گران‌قیمت ایرانی در بازار بسیار بهتر بوده است.

مشخصات فنی کوییک اس به صورت کامل در جدول زیر آمده است:

مدل خودرو کوییک s
پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc) ۱۵۰۳
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور
گیربکس ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷.۱۴ لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۳
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۶۰
حجم مخزن سوخت (L) ۴۱
حجم صندوق بار (L) ۲۲۵.۶
ابعاد لاستیک‌ها ۱۸۵/۶۵R۱۳
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی (Torsion Beam)
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۰۶۵
طول×عرض×ارتفاع (mm) ۴۰۰۵ × ۱۶۷۸ × ۱۵۳۲
فاصله بین دو محور (mm) ۲۴۱۰

گیربکس کوییک S

سایپا در تهیه گیربکس اتومات کمی مشکل دارد و هنوز نتوانسته بهترین گزینه را برای خودروهای خود انتخاب و پیدا کند. اما از طرفی و طبق گفته خود خودروسازی سایپا، قرار بود روی کوییک اس گیربکس اتوماتیک AT قرار بگیرد. اما این اتفاق عملی نشد و این خودرو در حال حاضر با گیربکس ۵ سرعته دستی در بازار موجود است.

طراحی کوییک اس

شاید در نگاه اول، خودروی کوییک اس جذابیت‌های یک هاچ‌بک‌کراس را نداشته باشد. اما با این حال، می‌توان طراحی آن را با توجه به قیمتی که دارد قابل قبول توصیف کرد و در حال حاضر نیز به‌عنوان یکی از خوش‌قیافه‌ترین خودروهای هاچ‌بک یا به عبارتی هاچ‌بک‌کراس ارزان‌قیمت کشور شناخته می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت این خودرو نسبت به مدل‌های مشابه دیگر در بازار، تغییراتی است که در برخی نسخه‌های کوییک اعمال شده است که این تغییرات در نسخه فیس‌لیفت شده S نیز به‌وضوح دیده می‌شود. سایپا در این نسخه از کوییک، طراحی بدنه را به سمت دو رنگ شدن برده است و ظاهر آن را اسپرت‌تر و جوانانه‌تر کرده است.

مدل اس کوییک نیز تغییراتی نسبت به مدل اولیه کوییک دارد. مواردی مانند سپر و جلوپنجره در این خودرو طراحی جدیدی دارند و همین دو عنصر به زیباترشدن این خودرو کمک کرده‌اند. علاوه بر این، نوارهای مشکی کنار چراغ‌های جلوی خودرو به اسپرت‌تر شدن آن بسیار کمک کرده است.

بررسی کوییک اس

نکته جالب در مورد طراحی کوییک اس این است که، این خودرو با الهام از یوز ایرانی طراحی شده است و آن را می‌توان روی ظاهر سپر و قسمت چراغ‌های خودرو مشاهده کرد.

طراحی کابین کوییک اس

در طراحی داخل کابین کوییک اس تغییر زیادی نسبت به دیگر تولیدات سایپا نمی‌توان مشاهده کرد. از سادگی طراحی گرفته تا بهره‌گیری از پلاستیک خشک، همگی از جمله معایبی است که در بیشتر خودروهای ارزان قیمت و حتی برخی میان‌رده‌های سایپا می‌توان مشاهده کرد.

همان‌طور که عنوان کردیم، پلاستیک استفاده‌شده در ساخت درهای ورودی کوییک اس و اجزای داشبورد تماما از جنس پلاستیک خشک هستند و تنها با کمکِ تریم مشکی و نقره‌ای، کمی از این خشک بودن و بی‌کیفیت بودن پلاستیک کاسته شده است.

بررسی کوییک اس

از جمله امکانات داخل کابین کوییک اس می‌توان به نمایشگر کوچک برای نمایش ساعت و تاریخ و تنظیمات مربوط به سیستم مالتی مدیا، کلیدهای مربوط به سیستم‌های مالتی مدیا و سیستم تهویه، نمایشگر سیستم تهویه، دو عدد جالیوانی، غربیلک فرمان دی کات با طراحی T شکل، کلاستر آنالوگ، روکش صندلی پارچه‌ای و همچنین دریچه‌های سیستم تهویه اشاره کرد.

از جمله مواردی که به زیباتر به نظر رسیدن کابین کوییک اس کمک کرده، استفاده از رنگ مشکی، قرمز و آبی در پشت آمپر است. اما نکته منفی آن نیز فضای کم در صندلی‌های عقب است.

سواری کوییک S

اگر می‌خواهید درباره تجربه رانندگی با کوییک اس بدانید، باید گفت که تجربه سواری با این خودرو درست شبیه به کوییک معمولی است چرا که هیچ تغییری در قدرت و شتاب این خودرو به وجود نیامده است. به این ترتیب، در زمان رانندگی با کوییک اس کاملا صدای موتور را داخل کابین حس خواهید کرد، در زمان افزایش دور موتور صدای پیشرانه نیز افزایش پیدا می‌کند، فرمان آن کاملا سفت است و هنگام استفاده از کولر شاهد لرزش خودرو و افت توان چشمگیری خواهید بود. اینها همان تجربیاتی هستند که در زمان رانندگی با پراید نیز تجربه خواهید کرد.

آپشن‌های کوییک اس

سایپا، کوییک اس را در دو مدل ساده و فول آپشن روانه بازار کرده است. امکانات موجود در نسخه ساده کوییک اس شامل موارد زیر می‌شود:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD و سیستم کمکی ترمز، فرمان هیدرولیک، چراغ‌های روز، سنسور پارک دنده، عقب کامپیوتر سفری و نمایشگر تعویض دنده

امکانات نمونه فول آپشن نیز شامل موارد بالا و موارد زیر می‌شود:

  • رینگ آلومینیومی، سنسور نور، نمایشگر لمسی ۷ اینچی دارای ناوبری ماهواره‌ای و قابلیت نمایش تلفن‌همراه بر روی نمایشگر، دوربین عقب، سنسور نمایش باد لاستیک‌ها و صندلی‌های چرم

مزایا و معایب کوییک S

کوییک نیز مانند هر خودروی دیگری، چه داخلی و چه خارجی، دارای مزایا و معایبی است. در ادامه هر کدام از این مزایا و معایب را نام خواهیم برد.

مزایای کوییک S

از مزایای کوییک اس می‌توان به استهلاک پایین، بهبود نسبی طراحی ظاهری در این نسخه نسبت به نسخه معمولی، قیمت ارزان، هزینه نگهداری مناسب، فضای پای بهتر سرنشینان عقب نسبت به ۲۰۶ و خدمات پس از فروش گسترده اشاره کرد.

معایب کوییک S

از جمله معایب کوییک اس نیز می‌توان به پلتفرم و پیشرانه قدیمی با بازدهی بسیار پایین، سروصدای بسیار زیاد موتور در داخل کابین، امکانات کمتر نسبت به نسخه G که بهترین مدل کوییک به‌شمار می‌آید، کیفیت بسیار پایین داشبورد و قطعات داخلی ساخته‌شده از پلاستیک خشک، فرمان سفت‌تر در مقایسه با پژو ۲۰۶ و رینگ و لاستیک کوچک اشاره کرد.

قیمت کوییک اس

قیمت خودرو با توجه به عوامل مختلفی افزایش و کاهش پیدا می‌کند و این شما هستید که در زمان خرید خودرو باید قیمت‌ها را مقایسه و بعد سراغ معامله بروید. اما در کل باید عنوان کرد که کوییک S از خودروهای اقتصادی ایرانی به‌شمار می‌آید و نسبت به قیمتی که دارد، عملکرد خوبی داشته است.

در جدول زیر، قیمت کوییک اس و تیپ‌های مختلف آن را هم در کارخانه و هم در بازار آزاد بیان خواهیم کرد که این ارقام برای ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۲ هستند:

نام خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد قیمت خودرو در کارخانه
کوییک اس معمولی ۳۴۵ میلیون تومان ۲۶۸ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان
کوییک اس تیپ DA ۲۴۷ میلیون تومان ۲۷۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
کوییک اس تیپ R (کوییک SR) ۳۵۱ میلیون تومان ۲۸۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

نتیجه‌گیری

گرانی خودرو در بازار ایران باعث شده که شرکت‌های خودروسازی به فکر تولید خودروهایی اقتصادی بیفتند و استقبال از این خودروها هم خوب بوده است. یکی از این خودروها که سایپا آن را طراحی و تولید کرده، کوییک است که در نسخه‌های مختلف تولید می‌شود. در بیشتر نسخه‌های تولیدشده کوییک تفاوت ظاهری بیشتر از تفاوت در بخش فنی خودرو وجود دارد. به عنوان مثال، تفاوت کوییک s و r شامل برخی تفاوت‌های جزئی مانند استفاده از دریچه گاز برقی در کوییک S می‌شود.

در کل و با توجه به توضیحاتی که در مورد کوییک اس در این مقاله بیان کردیم، باید گفت که این خودرو به یکی از محبوب‌ترین خودروهای هاچ‌بک ایرانی تبدیل شده که قیمت مناسبی دارد و با توجه به قیمتی که دارد، عملکرد آن قابل قبول توصیف شده است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.