تفاوت موتور تریل و کراس چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

این روزها، موتورسیکلت‌ها در انواع مختلف در بازار موجود هستند که کار مصرف‌کننده و خریدار را در زمان انتخاب راحت‌تر کرده‌اند. به این ترتیب، خریداران موتور می‌توانند متناسب با بودجه، نیاز و یا سبک سواری، موتور دلخواه خود را از میان ده‌ها و صدها مدل انتخاب کنند. اما گاهی اوقات انتخاب برای برخی افراد سخت می‌شود و به‌عنوان مثال، نمی‌دانند که از میان دو مدل موتورسیکلت تریل و کراس کدام را بخرند و کدام موتور سنگین ارزش خرید دارد.

مسلما هر کدام از این موتورسیکلت‌ها مزایای خاص خود را دارند، اما این دلیل نمی‌شود که بدون بررسیِ این دو مدل و چشم‌بسته یکی از گزینه‌ها را انتخاب و سرمایه خود را صرف مدلی کنید که شاید نیاز شما را برطرف نخواهد کرد.

در این مقاله قصد داریم تا به شما در این تصمیم‌گیری کمک کنیم. با مطالعه این مقاله، به این موضوع پی خواهید برد که تفاوت موتور تریل و کراس چیست و هر کدام از این موتورها در چه چیزی خوب و بد هستند. با آگاهی از این موارد، می‌توانید به این موضوع پی ببرید که کدام مدل برای شما بهترین گزینه است.

موتور تریل چیست؟

یکی از پرطرفدارترین موتورسیکلت‌ها میان جوانان، موتور تریل است که به نام موتور ورزشی نیز شناخته می‌شود. این موتورسیکلت برای سواری‌های طولانی‌مدت طراحی شده و می‌توان از آن در جاده‌های خاکی و کوهستانی استفاده کرد. در واقع، می‌توان گفت که موتور تریل یکی از قوی‌ترین موتورها است که می‌توان با آن در شرایط سخت و دشوار جاده‌ای سواری کرد. از این رو، این موتورسیکلت‌ها قادر هستند تا شیب‌هایی سخت تا ۳۵ درجه را طی کنند و همچنین، می‌توان با آنها تا ارتفاع ۶ متر پرید.

موتورسیکلت‌های تریل دارای حجم سیلندر ۷۵cc تا ۲۵۰cc هستند و در طراحی آنها، قدرت ۱۶ اسب بخار تا حداکثر ۳۰ اسب بخار در نظر گرفته می‌شود. خوب است بدانید که وزن موتور تریل حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم است، اما با این وزن، دارای حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و متوسط ۸ ثانیه گشتاور ۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت است. اگر می‌خواهید مسافت‌های طولانی و سخت را با موتور طی کنید، خرید موتور تریل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

موتور کراس چیست؟

یکی از مهم‌ترین دسته‌های موتورسیکلت در جهان که طرفداران بسیاری دارد، موتورهای پیست و مسابقه‌ای است که کراس در این دسته قرار می‌گیرد. این موتورسیکلت برای پیست‌های موتورسواری و آفرود طراحی شده است و به همین دلیل، نسبت به موتورسیکلت‌های تریل، دارای موتور و شاسی قوی‌تری است چرا که باید تحمل تکان‌های شدید و ضربات احتمالی را داشته باشد. وزن این موتورسیکلت بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلوگرم متغیر است.

موتورسیکلت‌های کراس دارای سیلندر ۱۲۵cc تا ۷۵۰cc هستند و در طراحی آنها، حداقل ۱۸ اسب بخار تا حداکثر ۹۰ اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال خرید موتور کراس هستید، خوب است بدانید که این مدل موتورسیکلت دارای حداکثر سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت و متوسط ۶ ثانیه گشتاور ۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

تفاوت موتور تریل و کراس

تفاوت میان موتور تریل و کراس

برای پی بردن به تفاوت‌های میان دو موتورسیکلت، فقط باید کمی زمان بگذرانید و هر دو مدل را ارزیابی کنید. اگر بتوانید سواری هر دو مدل را امتحان کنید که بهتر است، اما اگر امکان این کار برای شما فراهم نیست، می‌توانید با توجه به تفاوت‌هایی که در ادامه نام می‌بریم، بهترین را انتخاب کنید. در مورد موتور تریل و موتور کراس تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد:

شرایط سواری

اولین چیزی که در مورد دو موتورسیکلت کراس و تریل متوجه خواهید شد، این است که موتورسیکلت‌های کراس معمولا بیشتر از موتورهای تریل دیده می‌شوند و این به‌دلیل عرضه انبوه و ارزان‌تر بودن این مدل موتورسیکلت است. اگر خیلی تیزبین و نکته‌سنج باشید، متوجه می‌شوید که موتورسیکلت‌های کراس قدرت و سیستم تعلیق بهتری نیز نسبت به تریل دارند.

اما شرایط سواری با این موتورسیکلت‌ها، به قطعاتی که درون آنها استفاده شده ربط دارد. موتورهای تریل دارای قطعاتی هستند که می‌توان از آنها برای مسیرهای جاده‌ای استفاده کرد. این در حالی است که، قطعات استفاده‌شده در موتور کراس، این موتورسیکلت را مناسب سواری در پیست کرده است. در واقع، باید گفت که سواری با موتور کراس شاخه‌ای از سواری با موتور تریل است.

سپرها

تفاوت میان سپر دو موتورسیکلت، می‌تواند این دو مدل را از هم مجزا کند. با توجه به اینکه از موتور تریل در جاده‌ها و خصوصا جاده‌های خاکی و جنگلی استفاده می‌شود و ممکن است شاخه و برخی دیگر از عناصر طبیعی به موتورسوار برخورد کند، به همین خاطر، شرکت‌های تولیدکننده موتور تریل برای این موتورسیکلت سپری محافظ در نظر گرفته‌اند.

در اطراف موتور تریل سپرها و همچنین قطعاتی وجود دارد که از موتورسواران در برابر درختان و سایر عناصر محافظت می‌کنند.

این در حالی است که در موتور کراس، هیچ‌گونه محافظی وجود ندارد چرا که قرار است از این موتورسیکلت برای مسابقه استفاده کنید. بنابراین باید سبک باشند تا نسبت قدرت به وزن آن حفظ و برای مسابقه ایده‌آل شود. به این ترتیب، می‌توانید راحت‌تر با موتورهای کراس موانع را در مسابقه‌ها رد کنید.

چرخ دنده‌های باریک‌تر

باز هم، از آنجایی که موتورهای کراس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مسابقات بتوان از آنها استفاده و پیچ‌ها و موانع را به آسانی رد کرد، بنابراین به چرخ دنده باریک‌تری نیاز دارد. در طرف مقابل، موتورهای تریل برای مسیرها و مسافت‌های طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین به چرخ دنده‌های بزرگ‌تری نیاز دارند.

قطعات

تفاوت‌های دیگر میان موتور کراس و تریل، در قسمت‌های مختلف این موتورها و نحوه عملکرد آنهاست. تقریبا می‌توان گفت که تفاوت‌هایی در برخی قطعات این دو مدل موتورسیکلت وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

اگزوز

وقتی سوار یکی از این موتورسیکلت‌ها می‌شوید تا آن‌ها را آزمایش کنید، اولین چیزی که متوجه می‌شوید تفاوت سطح صدا میان این دو است. موتورهای تریل سروصدای کمتری دارند، چرا که تریل‌ها برای طی کردن مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند.

بیشترین استفاده از موتورهای تریل در جنگل‌ها و مسیرهای خاکی است، اما با این حال، سازندگان این مدل موتور را به‌گونه‌ای طراحی کردند که موتورسواران از تریل در بزرگراه یا خیابان‌های عمومی نیز استفاده کنند. از آنجایی که سروصدا و آلودگی صوتی چیزی است که مردم به آن حساس هستند، به همین دلیل اگزوز موتور تریل نرم‌تر از موتور کراس است.

اما صدای اگزوز در موتورسیکلت کراس بیشتر است، زیرا قرار است در پیست آن را راند که منطقه‌ای مستقل از شهر است و حساسیت به آلودگی صوتی در آن معنایی ندارد. می‌توان سیستم اگزوز این موتورها را نشانه‌ای از قدرت هر کدام نیز در نظر گرفت.

تفاوت موتور تریل و کراس

سیستم تعلیق

در بین قطعاتی که در این دو موتورسیکلت وجود دارد، سیستم تعلیق بزرگترین تفاوت میان این دو را دارد. با نگاه کردن به سیستم تعلیق، می‌توانید تصور کنید که این موتورسیکلت چه نوع موتورسیکلتی است.

به این ترتیب، موتورهای تریل دارای سیستم تعلیق نرم‌تری هستند، زیرا برای مسیرها و جاده‌های طولانی بدون پرش یا مانع شدید در نظر گرفته شده‌اند. اگر موتورهای تریل به دلیل پرش‌ها و چرخش‌های سریعی که در پیست دارند، باید دارای سیستم تعلیق محکم‌تر و قوی‌تری باشند تا در این پرش‌ها به راکب موتور آسیب وارد نشود.

با توجه به این تفاوت، می‌توان گفت که از موتورهای کراس می‌توان در جاده و شهر استفاده کرد، به شرطی که مهارت بالایی در سواری با موتور داشته باشید. خوب است بدانید که سیستم تعلیق بر چرخش موتور تاثیر زیادی دارد. بنابراین، هر چه سیستم تعلیق سفت‌تر باشد، چرخش با موتور سخت‌تر می‌شود.

امکانات اضافی

مورد آخری که در تفاوت میان این دو موتورسیکلت باید به آن توجه کرد، امکانات اضافی است که می‌توانید به این موتورها اضافه کنید. بسیاری افراد دوست دارند تا موتورسیکلت را بعد از خرید تغییر دهند و آن را متناسب با سلیقه و خواست خود تزئین کنند. بهترین گزینه برای اجرای برخی تغییرات، موتور تریل است.

نورپردازی

برای اضافه کردن نورپردازی به این دو مدل موتورسیکلت، در موتور کراس کمی محدودیت دارید. با وجود اینکه موتورهای کراس قدرتمند هستند، اما تمام نیروی این موتور سمت سرعت و موتور آن می‌رود که بتوان از آن در مسابقات به‌خوبی استفاده کرد.

موتورهای تریل، این مشکل را ندارند زیرا برای سواری طولانی‌تر در نظر گرفته شده‌اند. اضافه کردن چراغ به سیستم نورپردازی این موتورسیکلت، مشکل چندانی برای رانندگی با آن ایجاد نمی‌کند.

موتورهای بزرگتر

مورد بالا درباره موتور نیز صدق می‌کند. اگر می‌خواهید زمان سواری خود را افزایش دهید، می‌توانید مخزن سوخت بزرگتری را روی موتور تریل خود قرار دهید.

اما موتورهای کراس به این کار نیاز ندارند، زیرا برای سواری‌های کوتاه در نظر گرفته شده‌اند. علاوه بر این، موتورهای کراس دارای باکی به اندازه دو گالن هستند که این میزان برای این موتورسیکلت کافی است.

جرقه‌گیر

اگر از موتورهای تریل استفاده می‌کنید، این قطعه یکی از قطعه‌های ضروری است که باید روی موتور خود نصب کنید. جرقه‌گیرها از ایجاد جرقه و صدای زیاد اگزوز جلوگیری می‌کنند.

در موتورهای کراس نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما اگر قرار است از این مدل موتور در پیست و مسابقات استفاده کنید، خفه کردن صدای موتور اصلا چیز جذابی برای موتورسوار نخواهد بود و عملا هیجانِ سواری با موتور مسابقه‌ای را از دست خواهید داد.

تفاوت موتور تریل و کراس

کلام پایانی

در این مقاله درباره تفاوت‌های میان دو موتور کراس و تریل گفتم. علارغم تفاوت‌هایی که میان این دو موتور وجود دارد، اما سواری با هر دوی آنها تجربه‌ای هیجان انگیز و منحصربه‌فرد است. اگر به سواری با موتور و خرید موتورسیکلت علاقه دارید، این دو مدل را در لیست انتخابی خود قرار دهید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.