۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس؟

Rate this post

این روزها، قیمت خودرو به سقفی رسیده که خرید خودرو برای بسیاری از افراد کمی سخت شده است و به همین خاطر، سراغ خودروهای داخلی می‌آیند تا بتوانند از میان آنها، یک گزینه را برای ماشین‌دار شدن انتخاب کنند. دو مدل از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین خودروهای ایرانی، پژو ۲۰۷ و دنا پلاس هستند که بسیاری نمی‌توانند از میان آنها یکی را برای خرید انتخاب کنند. مسلما مقایسه این دو خودرو از نظر فنی، امکانات، تفاوت‌های ظاهری و همچنین قیمت، به شما کمک خواهد کرد که از سردرگمی در بیایید و بین ۲۰۷ و دنا پلاس یکی را برای خرید انتخاب کنید.

پژو ۲۰۷ در میان خودروهای داخلی، به‌عنوان یکی از هاچبک‌های بسیار محبوب و جوان‌پسند شناخته می‌شود. در حالی که دنا پلاس، معمولا به‌عنوان یک خودروی خانوادگی و البته شیک در نظر گرفته می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. با آگاهی از این موارد، سراغ مقایسه این دو خودروی ایرانی می‌رویم تا به شما کمک کنیم که بهترین گزینه را با توجه به نیازتان انتخاب کنید.

مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر فنی

مهم‌ترین بخش هر خودرویی، بخش فنی و امکانات فنی آن است که برای شروع، سراغ مقایسه این بخش در پژو ۲۰۷ و دنا پلاس می‌رویم. بررسی‌ها نشان می‌دهند که پژو ۲۰۷ و دنا پلاس، هر دو دارای موتورهایی خوب هستند. موتور پژو ۲۰۷ درست مانند همان موتوری است که در دیگر خودروهای ایران خودرو مانند ۲۰۶ تیپ ۵ و همچنین پژو ۴۰۵ کار شده است. این موتور ۱.۶ لیتر حجم دارد و با سرسیلندر ۱۶ سوپاپی، قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده می‌دهد. وجودِ موتور تیوفایو در پژو ۲۰۷، باعث شده که توان حرکتی این خودرو روی بدنه هاچبک بهتر شود و علاوه بر این، هزینه نگهداری و فرسوده شدن خودرو نیز کاهش پیدا کند.

اما از طرف دیگر دنا پلاس را داریم که این خودرو دارای موتور‏ ef7 با ۱.۷ لیتر حجم است و با سرسیلندر ۱۶ سوپاپی، قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده می‌دهد.

در مقایسه شتاب هر دو خودرو، باید عنوان کرد که پژو ۲۰۷ کمی بهتر از دنا پلاس عمل می‌کند و شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۱۱.۶ ثانیه است، این در حالی است که این رقم برای دنا پلاس حدود ۱۲ ثانیه است. دیگر ویژگی‌ها و مشخصات فنی این دو خودرو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

خودرو دنا پلاس ساده پژو 207 دنده‌ای
نوع پیشرانه ۱.۷ لیتری – تنفس طبیعی-EF7 ۱.۶  لیتری- تنفس طبیعی – ۱۶ سوپاپ – TU5
قدرت (اسب بخار) ۱۱۳ ۱۰۵
گشتاور (نیوتن متر) ۱۵۵ ۱۴۲
انتقال قدرت ۵ دنده دستی – دیفرانسیل جلو ۵ دنده دستی – دیفرانسیل جلو
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲ ۱۱.۴
مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۷.۴۳ ۶.۶
بیشترین سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۸۹ ۱۹۰

مقایسه ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری، با دو خودروی متفاوت مواجه هستیم. خودروی دنا پلاس دارای ظاهری کلاسیک و چندوجهی است، در حالی که پژو ۲۰۷ یک خودروی جوان‌پسند با ظاهری اسپرت و جذاب هستیم.

۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس؟

در طراحی پژو ۲۰۷، سراغ بدنه نمونه قبلی این خودرو یعنی پژو ۲۰۶ رفته‌اند و تنها در چند بخش، تغییراتی در ظاهر آن به‌وجود آورند. در کل، در طراحی ۲۰۷، بیشتر شاهد هماهنگی میان اجزا هستیم و همین موضوع باعث شده که میزان فروش و محبوبیت این خودرو در بازار روز به روز افزایش پیدا کند.

۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس؟

اما در طرف دیگر ماجرا، طراحی دنا پلاس را داریم که کمی ناهماهنگی‌ها در آن نسبت به ۲۰۷ بیشتر است. این ناهماهنگی‌ها معمولا در پنجره‌ها و چراغ‌های جلو مشاهده می‌شود؛ اما با این وجود، باز هم فروش این خودرو نیز مانند ۲۰۷ در بازار زیاد است.

مسلما برای انتخاب از میان این دو خودرو، اگر اولویت شما طراحی ظاهری است، باید به سلیقه و خواست خود مراجعه کنید و نمی‌توان با قطعیت گفت که طراحی کدام مدل بهتر است.

مقایسه ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر طراحی کابین

شاید فکر کنید که طراحی کابین خودرو درست مانند طراحی ظاهری، تنها بخشی برای زیباتر به‌نظر رسیدن خودور به‌شمار می‌آید. اما این طرز فکر اشتباه است، چرا که طراحی داخل خودرو و کابین آن، ارتباط مستقیمی با رانندگی راحت و همچنین داشتن فضا برای نشستن دارد.

۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس؟

مقایسه طراحی کابین دو خودروی دنا پلاس و پژو ۲۰۷ را با طراحی داشبورد آغاز می‌کنیم. ایران خودرو در طراحی داشبورد دنا پلاس، سراغ طراحیِ جدیدی رفته است که در عین سادگی، جذابیت بسیاری دارد. در ساخت این داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده است و تنها ایراد آن را می‌توان کیفیت پایین پلاستیک استفاده‌شده نسبت به ۲۰۷ دانست.

اما طراحی داشبورد پژو ۲۰۷ بسیار ساده است و جذابیت داشبورد دنا پلاس را ندارد. جنس داشبورد نیز همان پلاستیک خشک است و تنها فرق آن، مرغوبیت پلاستیک استفاده‌شده در ساخت داشبورد ۲۰۷ است.

۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس؟

در مورد فضای داخل کابین نیز نیازی به صحبت نیست و با یک نگاه، می‌توان متوجه تفاوت فضا بین دنا پلاس و پژو ۲۰۷ شد. دنا پلاس دارای فضای زیادی داخل کابین است و به همین خاطر هم است که به آن خودروی خانوادگی می‌گویند. علاوه بر این، راحتیِ نشستن در صندلی‌های عقب دنا پلاس نیز بیشتر است و فضا، در زمان نشستن در صندلی عقب ۲۰۷ بسیار کم و خفه‌کننده است. اما شرایط ۲۰۷ در مورد صندلی راننده کمی بهتر از دنا پلاس است و افرادی که قد بلندی دارند، راحت‌تر می‌توانند در صندلی ۲۰۷ رانندگی کنند.

فضای ذخیره کردن وسیله در صندوق عقب دنا پلاس نیز ۵۰۰ لیتر است و این در حالی است که، ۲۰۷ تنها ۲۴۵ لیتر فضا برای قرار دادن وسایل دارد و این می‌تواند نکته منفیِ دیگری برای پژو ۲۰۷ باشد.

مقایسه ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر امکانات رفاهی و ایمنی

برای مقایسه امکانات میان این دو خودرو، باید سراغ نام بردن تمام امکانات رفاهی آنها برویم. دنا پلاس دارای امکاناتی نظیر مواردی است که در پایین به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • سانروف
  • ۴ کیسه هوا
  • کروز کنترل (در برخی کد کلاس‌ها)
  • کامپیوتر سفری
  • کلیدهای کنترلی روی فرمان
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • سیستم ترمز ضد قفل
  • سیستم ترمز EBD
  • آینه‌های کناری تاشو برقی
  • سنسور دنده عقب
  • تنظیم برقی صندلی جلو
  • سیستم مالتی مدیا
  • دوربین عقب

امکانات پژو ۲۰۷ هم عبارت‌اند از:

  • ۲ کیسه هوا
  • کامپیوتر سفری
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • سیستم ترمز ضد قفل
  • سیستم ترمز EBD
  • آینه‌های کناری برقی
  • سنسور دنده عقب
  • دوربین دنده عقب
  • سیستم مالتی مدیا
  • کلیدهای کنترلی روی فرمان
  • کروز کنترل
  • فرمان برقی
  • سقف شیشه‌ای (برخی کد کلاس‌ها)

مواردی که در بالا نام بردیم، نشان می‌دهند که این دو خودرو از نظر امکانات رفاهی تفاوت آنچنانی ندارند و تنها، دنا پلاس کمی بهتر از ۲۰۷ است. بنابراین، سراغ مقایسه امنیت در رانندگی با این دو خودرو می‌رویم.

در مقایسه این دو خودرو، می‌توان گفت که وضعیت دنا پلاس از لحاظ فرمان‌پذیری و انحراف قسمت عقب خودرو نسبت به ۲۰۷ بهتر است و می‌توان رانندگی با آن را با اطمینان انجام داد. اما باید این نکته را عنوان کرد که هر دو خودرو فاقد سیستم کنترل پایداری و کشش هستند و به همین خاطر، نباید زمان رانندگی با این خودروها در مسیرهای پرپیچ‌و‌خم و همچنین لغزنده، بی احتیاطی کرد.

برای مقایسه تجربه رانندگی نیز، باید عنوان کنیم که نرمی و آرامش در هر دو خودرو برای سرنشینان جلو و همچنین سرنشینان عقب دنا پلاس حس می‌شود، اما سرنشینان عقب پژو ۲۰۷ با مشکلاتی مانند تنگیِ جا و لرزش مواجه هستند.

مقایسه ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر قیمت و شرایط بازار

در مقایسه تقاضا برای این دو خودرو، باید عنوان کنیم که پژو ۲۰۷ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی است که طرفداران بسیاری نیز دارد. به همین خاطر، شاهد خرید و فروش بسیار این خودرو هم از نوع صفر و هم کارکرده در بازار هستیم. قیمت دنا پلاس و ۲۰۷ نیز در بازار آزاد و کارخانه متفاوت است و می‌توانید رقم آن را در جدول زیر مشاهده کنید. فقط دقت کنید که این قیمت برای اول مهر ۱۴۰۲ است و ممکن است دستخوش تغییر شود:

نوع خودرو قیمت بازار آزاد قیمت کارخانه
پژو ۲۰۷ ۵۷۸.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان (هیدرولیک)

۶۰۴.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان (برقی)

۳۳۴.۶۴۴.۰۰۰ میلیون تومان (هیدرولیک)

۳۱۸.۶۲۸.۰۰۰ میلیون تومان (برقی)

دنا پلاس ۶۳۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان ۳۴۹.۸۰۰.۰۰۰ میلیون تومان

در مورد موجودی قطعات و همچنین خدمات پس از فروش نیز، این دو خودرو وضعیت مشابهی دارند و این خدمات برای هر دوی آنها وجود دارد؛ اما تنها نکته این است که، میانگین قیمت قطعات یدکی دنا پلاس کمی پایین‌تر از قطعات پژو ۲۰۷ است. علاوه بر این، قیمت ۲۰۷ اتومات و ۲۰۷ عادی نیز از دیگر تفاوت‌های میان این دو خودرو است که در دنا پلاس معمولی و خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز دیده می‌شود.

۲۰۷ دنا پلاس؟ کدام بهتر است؟

خرید ۲۰۷ بهتر است؟ یا اینکه دنا پلاس را برای رفت‌وآمد شهری بخریم؟ این دو خودرو، هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. اما اگر بین انتخاب میان این دو دچار شک شدید، در زیر به شما کمک می‌کنیم که انتخاب درست داشته باشید:

  • اگر خانواده کم‌جمعیت دارید و یا قرار است برای خودتان به تنهایی ماشین بخرید، به نظر می‌رسد که خرید پژو ۲۰۷ برای شما گزینه بهتری باشد. ۲۰۷ خودرویی جمع‌وجور، زیبا، پرشتاب و جذاب است و از نظر فنی و نگهداری از خودرو نیز، وضعیت بهتری نسبت به دنا دارد. این خودروی جوان‌پسند، دارای مصرف سوخت پایین‌تری است و در کنار آن، خرید قطعات آن هزینه کمی برای راننده دارد و تعمیرات آن نیز به آسانی صورت می‌پذیرد. نکته مهم دیگر یا همان مزیت دیگر پژو ۲۰۷، موتور آن نسبت به موتور دنا پلاس است.
  • اگر خانواده پرجمعیتی دارید، به نظر می‌رسد که دنا پلاس بهترین گزینه برای شما است. این خودرو از نظر طراحی داخلی و داشبورد، کیفیت بالاتری نسبت به ۲۰۷ دارد و می‌توان آن را خودرویی کاربردی برای خانواده‌هایی دانست که به فضایی بزرگ هم برای نشستن و هم برای قرار دادن وسیله در صندوق عقب نیاز دارند. علاوه بر این، برخی امکانات رفاهی در دنا پلاس بیشتر است و کلا رفاه ایمنی رانندگی با آن نیز بیشتر است.

وقت آن رسیده که اولویت‌های خود را از خرید ماشین روی کاغذی یادداشت کنید و با کمک آنها، یکی از این دو خودرو را برای خرید انتخاب کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.