هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم

3/5 - (1 امتیاز)

هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم

باتری خودرو، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه‌های خودرو است که در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد آن، ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شویم. برای آشنایی بیشتر با باتری خودرو همراه ما باشید.

همانگونه که می‌دانید، باتری خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرویی است و برای آنکه باتری طول عمر مفید و قابل قبولی داشته باشد، باید در نگهداری آن دقت و توجهی لازم داشت.

درواقع باتری خودرو از قطعات مقاوم خودرو است که در تمامی شرایط آب و هوایی بدون هیچ سر و صدایی کار خود را انجام می‌دهد. به طور کلی اگر باتری خودرو در شرایط مناسب نگهداری شود، عمر مفیدی بالغ بر ۴ سال دارد و در این مدت صاحب خودرو بدون هیچ دغدغه‌ای نسبت به این قطعه مهم، می‌تواند از خودروی خود استفاده کند.

این در حالی است که متاسفانه بسیاری از افراد از مواد شیمیایی که در باتری خودرو استفاده شده است اطلاعی ندارند و همین امر سبب شد است که توجه لازم به نگهداری مطلوب آن نداشته باشند.

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر باتری خودرو

همانگونه که بیان شد یک باتری خودرو به صورت میانگین به مدت زمان ۴ سال بدون مشکل کار می‌کند این در حالی است که تخمین زدن عمر میانگین باتری خودرو تنها از روی بررسی کیفیت، مواد به‌کار رفته شده در ساخت و فراهم بودن شرایط ایده‌آل است و قطعا در عمل ممکن است در طول عمر مفید باتری خودرو، تفاوت‌های قابل توجهی مشاهده شود.

لرزش زیاد

قرارگیری باتری خودرو در شرایط دمای بسیار بالا، نصب و استفاده بیش از حد سیستم‌های صوت، قرار گرفتن در معرض لرزش شدید و استفاده از GPS از طول عمر مفید باتری کاسته می‌شود.

دلیل این امر نیز صفحه‌های سربی اسیدی ساختمان باتری است که به شدت تحت تاثیر شرایط قرار می‌گیرد. این صفحات از جنس سرب بوده و در محلولی از آب و اسید سولفوریک قرار داده شده است. در نتیجه محلولی الکترولیتی تشکیل می‌شود که با کمک آن الکترون‌ها از بین صفحه‌های سربی حرکت می‌کند و جریان الکتریکی ایجاد می‌شود.

تصور کنید بر اثر لرزش زیاد خودرو که به دلیل حرکت خودرو در مسیرهای نامسطح ایجاد می‌شود، صفحات باتری آسیب دیده و از عمر آن کم می‌شود.

گرمای شدید

پیش‌تر گفتیم که گرمای شدید یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در کاهش طول عمر باتری خودرو است. دلیل این امر را می‌توان افزایش یافتن سرعت واکنش شیمیایی به دلیل گرمای شدید درنظر گرفت.

جالب است بدانید که در مواردی نیز افزایش طول عمر باتری خودرو به دلیل سرمای شدید صورت گرفته است. از این رو اغلب برای پیشگیری از تغییرات ناشی از دما، باتری خودرو را با عایق می‌پوشانند.

کامل شارژ نشدن باتری خودرو

یکی دیگر از موارد مهم تاثیرگذار بر طول عمر مفید باتری خودرو، نوع رانندگی است. مثلا برای روشن شدن خودرو برق زیادی از باتری گرفته می‌شود. بدیهی است که مدت زمانی نیز لازم است تا باتری خودرو مجددا شارژ شود.

حال تصور کنید با خودرو در مسیرهای کوتاه تردد می‌کنید و مجبور هستید در مسیر توقف‌های کوتاه انجام دهید. درست زمانی که باتری خودرو هنوز به طور کامل شارژ نشده است شما مجبور هستید که دوباره خودرو را روشن کنید.

در قسمت بالایی باتری خودرو، اسید رقیق و در قسمت پایین باتری خودرو، اسید غلیظ وجود دارد. اگر باتری خودرو کاملا شارژ نشود، اسید رقیق موجود در باتری خودرو صفحات فلزی را در خود حل می‌کند یا به اصطلاح آن‌ها را می‌خورد. در مقابل اسید غلیظ نیز جریان برق را خنثی می کند. این دو عامل باعث می‌شود عمر باتری خودرو کاهش یابد.

همه چیز درباره باتری خودرو

انواع باتری خودرو

تولیدکنندگان باتری خودرو را در انواع مختلف تولید کرده‌اند که ما در ادامه شما را با دو نوع از مشهورترین آن‌ها آشنا می‌کنیم.

باتری اتمی (Free Maintenace)

باتری‌ اتمی یکی از رایج‌ترین انواع باتری خودرو است که به باتری‌های غیر سیلد نیز شناخته می‌شوند. همچنین این مدل باتری به نام باتری با مراقبت کم‌ نیز شهرت دارد و تولیدکننده آن را متشکل از صفحه سرب آنتیموان کلسیم که دو آلیاژی یا هیبریدی است، ساخته است.

صفحات داخل باتری اتمی پیش از ساخته شدن شارژ می‌شود و سپس به شکل دسته صفحه تبدیل شده و پس از منتاژ کردن، به صورت باتری اتمی به بازار عرضه می‌شود.

تولیدکنندگان این نوع باتری روی اکثر آن‌ها چشمی تعبیه می‌کنند که به سه رنگ سفید، سبز و قهوه‌ای است.

چشمی سبز نشان دهنده سالم و شارژ بودن باتری اتمی است. چشمی قهره‌ای از سالم و دشارژ بودن باتری اتمی خبر می‌دهند و چشمی سفید رنگ نیز خراب بودن باتری را اعلام می‌کند.

از مزایای استفاده از باتری اتمی یا غیر سیلد، دوام و طول عمر بیشتر آن‌ها در آب و هوای گرم است. در این نوع باتری می‌توان در صورت نیاز آب اضافه کرد و همچنین غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه‌گیری کرد.

باتری اسیدی (Low Maintanace)

باتری اسیدی یا باتری‌ بدون مراقبت نوع دیگر باتری خودرو است و از صفحه سرب-کلسیم تشکیل شده است. این باتری‌ها به دلیل نوع ساخت به سرعت شارژ می‌شود. همچنین در برابر شارژ بیش از حد نیز مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.

باتری اسیدی عمر طولانی‌تری نسبت به دیگر باتری‌های خودرو دارد ولی زمانی که دشارژ عمیق می‌شود به دلیل بالا رفتن ریزش مواد فعال صفحات به سرعت از کار افتاده و خراب می‌شود.

جالب است بدانید که این مدل باتری خودرو توسط گاستون پلانته فیزیکدان فرانسوی قرن ۱۹ میلادی اختراع شد.

باتری اسیدی به دلیل هزینه کم و عرضه بالا حتی با اینکه نسبت به وزن و حجم انرژی کمی را ذخیره می‌کند، در وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌شود.

باتری خودرو مناسب

همانگونه که قبلا نیز بیان شد، باتری خودرو یکی از قطعات اصلی و مهم خودرو است که سلامت خودرو رابطه مستقیمی با سلامت آن دارد. از این رو بسیار مهم است که بدانیم چه نوع باطری مناسب خودرویی که از آن استفاده می‌کنیم هست.

می‌دانیم که وظیفه اصلی باتری خودرو تامین انرژی الکتریکی دیگر قطعات خودرو است و این وظیفه مهم هنگام استارت زدن بیش از هر زمان دیگری مشاهده می‌شود.

آمپر باتری

جالب است بدانید که یکی از مواردی که بهتر است هنگام خرید باتری خودرو به آن توجه کرد، آمپر باتری است. تمامی باتری‌های تولیدی برای خودروهای مختلف با یک عدد آمپر خاص مشخص می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که حداقل آمپر مجاز برای باتری چیست.

در خودروهای مختلف به جریان الکتریکی متفاوتی نیاز است تا بتوان انرژی قطعات تشکیل دهنده خودرو را تامین کرد. بنابراین باتری‌ها با توجه به نوع خودرو و آمپر مورد نیاز انتخاب می‌شود.

هرچند نباید فراموش کرد در صورتیکه سیستم‌های صوتی قوی به خودرو نصب شده باشد، از باتری خودرو با آمپر بالا استفاده کرد تا انرژی الکتریکی مورد نیاز تمامی قطعات خودرو و سیستم صوتی تامین شود.

اندازه باتری، تاریخ تولید باتری خودرو

از دیگر موارد مهم که در انتخاب باتری خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، اندازه باتری است. باتری خودرو در اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته شده است و در هر خودرو محفظه‌ای مخصوص قرارگرفتن باتری تعبیه شده است.

پرواضح است که باید با توجه به اندازه محفظه، اندازه باتری انتخاب شود تا باتری داخل محفظه جای گیرد. همچنین تاریخ تولید باتری خودرو روی آن درج شده است که توجه به آن نیز از دیگر موارد مهم در انتخاب باتری خودرو مناسب است.

توصیه می‌کنیم که هنگام خرید باتری خودرو، آن‌هایی را انتخاب کنید که زمان کمی از تولید آن گذشته باشد.

برندهای مختلف باتری

در کشور می‌توان انواع مختلفی از باتری‌های داخلی و خارجی را مشاهده کرد. اما بیشترین بازار خرید و فروش باتری خودرو در کشور را باتری کره‌ای، باتری چینی، باتری ترکیه‌ای و باتری ساخت ایران تشکیل می‌دهد.

اما تجربه و کیفیت باتری خودروهایی که در بازار کشور موجود است ثابت کرده است باتری خودرو ساخت کشور ایران و کره جنوبی نسبت به سایر باتری‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار است و بهتر است هنگام خرید یکی از این دو نوع باتری را خریداری کنید.

قیمت باتری اتمی در بازار

باتری خودرو در مشخصات فنی متفاوت تولید می‌شود که قطعا با طیف متعددی از انواع قیمت باتری خودرو مواجه هستیم.

از جمله مواردی که در قیمت باتری خودرو تاثیرگذار است می‌توان به آمپراژ، نوع باتری و شرکت سازنده باتری اشاره کرد.

هرچه آمپراژ باتری خودرو بالاتر باشد، قیمت آن نیز گران‌تر خواهد بود. همچنین باتری نوع خشک یا باتری اتمی از باتری اسیدی یا نوع تر گران‌تر است. باتری کره‌ای نسبت به سایر باتری‌های ایرانی دارای قیمت بالاتری است.

همچنین اگر هنگام خرید باتری جدید، باتری کهنه را تحویل دهید، تا ۵۰ هزار تومان باتری جدید را ارزان‌تر خریداری می‌کنید.

قیمت باتری اتمی از حداقل قیمت 300 هزارتومان شروع می‌شود تا بالای یک میلیون تومان که با توجه به ویژگی‌های فنی مانند ولتاژ، آمپراژ و فضای جای‌گیری، قیمت‌گذاری شده است.

همانگونه که در این مقاله به آن بارها تاکید شد، اهمیت باتری خودرو در سالم بودن خودرو است. بنابراین بهتر است برای آنکه یک رانندگی خوب و بدون دردسر را تجربه کنید، از باتری مناسب استفاده کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
2 نظرات
  1. آرمان بابایی می گوید

    سلام بالاخره بالاخره کلمه باطری درست است یا باتری؟

    1. تولید محتوای شیپور می گوید

      سلام. دوست عزیز هر دو درست هستند ولی بهتر است از نوشتار باتری استفاده کنید. ممنون از ثبت دیدگاهتون

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.