اصول کلی چیدمان وسایل منزل

Rate this post

طراحی دکوراسیون داخلی و رعایت اصول چیدمان یک خانه می‌تواند به اندازه انتخاب وسایل، در زیبایی منزل شما تاثیرگذار باشد. به عبارتی اگر شما بهترین وسایل را هم برای منزل خود تهیه کنید، اما آن‌ها را به درستی نچینید؛ زیبایی وسایل‌تان به چشم نخواهد آمد!
چیدمان وسایل خانه باید حس آرامش، راحتی، لذت و زیبایی را برای شما و مهمان‌هایتان فراهم کند؛ زیرا که به‌‌ قطع یقین، منزل شما دقیقا همان‌ جایی است که پس از درگیری‌های روزانه برای کسب آرامش و وقت‌گذرانی با خانواده‌ و دوستان‌تان به آن پناه می‌برید.‌ با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید تا در ادامه شما را با اصول چیدمان وسایل منزل آشنا کنیم؛ به ‌خصوص اگر خانه کوچکی را خریداری کرده‌اید و فضای نسبتا کمی برای چیدمان اساس‌هایتان در اختیار دارید!

دکوراسیون و چیدمان بخش‌های مختلف منزل

مشخص‌کردن محل قرارگیری وسایل در نقاط مختلف یک منزل، کار بسیار مهمی است که شما برای درست انجام‌دادن آن، نیازمند پیروی از یک‌سری قوانین دکوراسیون داخلی و همچنین ظرافت هستید. در این قسمت، شما را با فاکتورهای مهم چیدمان وسایل خانه به صورت جداگانه آشنا خواهیم کرد:

چیدمان اتاق پذیرایی

برای چیدن اتاق نشیمن خود در اولین قدم باید نقطه تمرکز اتاق را انتخاب کنید تا تمام وسایل را حول محور آن بچینید. این نقطه تمرکز می‌تواند تلویزیون، پنجره‌ها، شومینه یا حتی دیوار خاصی از خانه باشد؛ منظور از دیوار خاص منزل، دیواری است که از سنگ‌های تزئینی و کاغذ دیواری جذابی برخوردار بوده یا در مقایسه با سایر دیوارهای خانه از تزئینات متفاوتی در آن استفاده شده باشد.

 

بهترین پیشنهادها برای چیدمان مبلمان

نحوه چیدن مبلمان در اتاق نشیمن

مبلمان را در فاصله مناسب نه چندان دور یا نزدیک به‌ هم، حول نقطه تمرکز خانه بچینید و میز وسط را به‌ گونه‌ای قرار دهید که در دسترس و استفاده راحت (به طور مثال جلو مبل سه ‌نفره) افراد باشد. استفاده از آباژور در گوشه اتاق که دو طرف آن مبل قرار دارد نیز ایده بسیار خوبی در چیدمان وسایل منزل است. میزهای عسلی را طوری انتخاب کنید که هم‌تراز با دسته صندلی باشند؛ آن‌ها را با در نظر گرفتن فاصله‌ای مناسب برای جای پا یا رفت و آمد (در صورت لزوم) بچینید.

جایگاه میز ناهار خوری در اتاق نشیمن

در اغلب منازل ایرانی، میز غذا خوری در اتاق پذیرایی و کنار مبلمان چیده می‌شود. بهترین حالت این است که فضای مربوط به ناهار خوری و مبلمان را با استفاده از یک کاناپه که در پشت میز غذا خوری قرار می‌گیرد، از هم تفکیک کنید. همچنین با کمک دو قالیچه جداگانه نه چندان بزرگ برای مبلمان و میز غذا خوری، چیدمان وسایل خانه کاملا از هم تفکیک می‌شوند.

چیدمان اتاق خواب‌ها

نحوه چیدمان وسایل اتاق خواب و دکوراسیون آن می‌تواند مطابق سلیقه و نیاز شما باشد؛ زیرا که اتاق خواب مکانی برای استفاده شخصی و استراحت شما خواهد بود. اولین وسیله‌ای که در این فضا باید چیده شود، تخت خواب است. تخت باید در محلی قرار بگیرد که امکان رفت و آمد در دو طرف یا حداقل یک طرف آن وجود داشته باشد. فراموش نکنید که مواردی مثل استفاده از قالیچه در فضای خالی اتاق، چراغ خواب کنار تخت و میز آرایش حول محور تخت (روبرو یا کنار) چیدمان مناسبی برای اتاق خواب شما خواهد بود.

 

جدیدترین چیدمان وسایل آشپزخانه

چیدمان وسایل آشپزخانه

نکته مهم در نحوه چیدن وسایل آشپرخانه، طراحی کابینت‌ها و فضاهایی است که به ‌واسطه آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. پس اصولی‌ترین نکته، طراحی کابینت‌ها است که باید آن را متناسب با متراژ فضا و نیازتان طراحی کنید. اگر شما فضای کمی در آشپزخانه دارید، توصیه ما به شما استفاده از کابینت‌های با رنگ روشن و یخچال‌های کوچک (غیر سایدبای‌ساید) است که فضای بیشتری را برای شما باقی می‌گذارند؛ همچنین اگر فضای کافی جهت قرار دادن یک میز کوچک در وسط آشپرخانه وجود دارد، محیط برای آشپزی شما راحت‌تر خواهد شد.

نکات قابل توجه در چیدمان وسایل خانه

برای داشتن یک دکوراسیون خوب در منزل، نکات ریز و درشت زیادی وجود داردکه رعایت هر یک از آن‌ها محل زندگی شما را زیباتر و لذت بخش‌تر می‌کند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است:

  • استفاده از گلدان‌های طبیعی در کنج دیوارها، کنار پنجره و آشپزخانه برای چیدمان خانه
  • انتخاب رنگ‌های روشن و درخشنده در نقاشی دیوارها (به‌خصوص در فضاهای کوچک)
  • استفاده از سرامیک‌های رنگ روشن یا پارکت‌های طرح چوب ولی نه‌چندان روشن
  • نصب تابلوها در ارتفاعی به موازی قد معمول افراد (مرکز قاب ملاک ارتفاع است)
  • استفاده از نور مناسب و یک‌نواخت در پذیرایی و نور کمتر در اتاق خواب
  • استفاده از قالیچه‌ها و فرش‌ها اما با سایز مناسب و فاصله کافی از هم
  • استفاده از پرده‌های توری و پارچه‌ای برای نورگیری طبیعی منزل
  • استفاده از دکوراسیون خلوت و دوری از شلوغی در فضای منزل
  • انتخاب رنگ یکسان برای آباژور و حدود یک سوم کوسن‌ها
  • استفاده از فرش کمی بزرگ‌تر برای زیر میز ناهار خوری
  • استفاده از حداقل 20 درصد رنگ شاد در فضای منزل
  • انتخاب بیش از دو یا سه رنگ در وسایل خانه
  • نصب آینه در قسمت پرنور خانه

فراموش نکنید که در خرید وسایل منزل، معیار تنها زیبایی نیست؛ علاوه بر زیبایی، کارایی آن برای شما و هم‌خوانی با سایر اسباب خانه‌تان نیز مهم است. به طور مثال انتخاب مبلمان سفت، هر قدر که زیبا هم باشد؛ هرگز انتخاب مناسبی برای اتاق نشیمن شما نخواهد بود.

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.