همه چیز درباره HUD یا هدآپ دیسپلی

1/5 - (3 امتیاز)

در مقاله پیش رو قصد داریم پیرامون سامانه هدآپ دیسپلی ( HUD )، نحوه عملکرد آن و همچنین انواع مختلف سیستم هدآپ، اطلاعاتی را به حضور شما مخاطبین گرامی برسانیم. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید تا با این آپشن جذاب بیشتر آشنا شوید.

هدآپ دیسپلی یا نمایشگر اطلاعات بر روی شیشه جلو چیست؟

قطعا برای شما هم پیش آمده که در حین رانندگی، به منظور اطلاع از داده‌هایی نظیر سرعت خودرو، میزان سوخت باقیمانده، دور موتور، ساعت و مواردی از این دست، چشمان خود را از جاده برداشته و برای لحظه‌ای حواستان به طور کامل از مسیر پیش رو و کلیه رخدادهای درون آن پرت شود. این کار قطعا می‌تواند خطرات بالقوه‌ای به دنبال خود داشته باشد، به ویژه اگر سرعت خودرو بیش از حد بالا بوده و یا شدت ترافیک در جاده به میزان قابل توجهی زیاد باشد.

با توجه به این معضل، سازندگان خودرو تصمیم گرفتند به منظور اجتناب رانندگان از انجام چنین عمل مخاطره انگیزی، تمام اطلاعات ضروری را به شیشه جلو خودرو انتقال دهند تا افراد مجبور نباشند حین رانندگی، مدام نگاه خود را از جاده برداشته و هوش و حواس‌شان را به جای دیگری بسپارند. این دقیقا همان ایده‌ای بود که پیش از این در هواپیماهای جنگنده مورد استفاده قرار گرفته و مشکلات این چنینی خلبانان را مرتفع ساخته بود.

به زبانی ساده‌تر هدآپ دیسپلی همان سیستمی است که اطلاعات ضروری راننده را در مقابل چشمان وی و بر روی شیشه جلو نمایش می‌دهد. این سیستم اولین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی، در خودروی اولدزمبیل کوتلاس سوپریوم مورد استفاده قرار گرفت.

آمارها نشان می‌دهند که درصد نسبتا بالایی از تصادفات به وقوع پیوسته در برخی کشورها، در اثر عدم توجه به جلو رخ می‌دهند؛ فرض بگیرید اگر در حین رانندگی چندین پیام به گوشی تلفن همراهتان ارسال شود، سرنشینان مدام سیستم صوتی خودرو را دستکاری کنند، سامانه رهیاب جی پی اس شروع به هشدار دادن برای تغییر مسیر کند و…، راننده به چه میزان می‌تواند تمرکز خود را حفظ کند؟ اگر همه موارد ضروری در یک صفحه کوچک جلوی چشمان راننده نمایش داده شوند، مسلما او راحت‌تر می‌تواند تمرکز خود را حفظ کرده و در مواقع ضرروی از خود عکس العمل نشان دهد.

آیا هدآپ دیسپلی واقعا کاربردی است؟

آیا هدآپ دیسپلی واقعا کاربردی است؟

برخی افراد معتقدند که انعکاس اطلاعات بر روی شیشه جلو باعث پرت شدن حواس راننده می‌شود؛ این مسئله دقیقا در نقطه مقابل ایده اصلی بکارگیری هدآپ دیسپلی یعنی افزایش تمرکز و عدم انحراف سوی نگاه راننده از مسیر قرار دارد؛ بنابراین اگر درست باشد می‌تواند به موضوعی چالش‌ برانگیز بدل گردد. اما به نظر ما این تفکر چندان صحیح نیست؛ دلایل ما برای این مدعا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. فرض کنید خودروی شما فاقد نمایشگر است و می‌بایست برای مسیریابی مدام به نمایشگر مرکزی خودرو یا صفحه تلفن همراهتان بنگرید؛ واضح است که این کار باعث انحراف چندین باره حواس راننده و عدم تمرکز وی بر وظیفه اصلی خود یعنی انجام عمل رانندگی می‌شود. وجود هدآپ دیسپلی تمامی این مشکلات را تا حد زیادی برطرف می‌کند.
  2. سامانه هدآپ دیسپلی تنها به نمایش اطلاعات ضروری می‌پردازد و به همین دلیل کمتر باعث حواس پرتی راننده می‌شود.
  3. هدآپ دیسپلی تنها مساحت بسیار اندکی از گستره شیشه‌جلو را اشغال می‌کند؛ بنابراین تاثیر زیادی بر میدان دید راننده و عدم تمرکز وی نخواهد داشت.
  4. درخشندگی اطلاعات نمایش داده شده بر روی شیشه (هدآپ) نسبت به نمایشگرهای دیگر در سطح پایینی قرار دارد و در نتیجه مزاحمتی برای چشمان راننده ایجاد نمی‌کند.

انواع هدآپ دیسپلی

 

هدآپ دیسپلی های استاندارد

هدآپ دیسپلی های استاندارد این نوع اهداف دیسپلی‌ها که توسط کمپانی سازنده به صورت استاندارد و پیش‌فرض بر روی خودرو نصب می‌شوند، معمولا از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و اطلاعات بیشتری نسبت به سایر انواع هد آپ دیسپلی‌ها در اختیار راننده می‌گذارند.

نرم‌افزارهای هدآپ دیسپلی

نرم‌افزارهای هدآپ دیسپلی

اگر مایل نیستید هزینه زیادی صرف تهیه آپشن هدآپ دیسپلی برای اتومبیل خود کنید، می‌توانید نرم‌افزارهای هدآپ تلفن همراه هوشمند را به صورت رایگان دریافت و آن را بر روی دستگاه تلفن خود نصب کنید؛ این نرم افزارها به وسیله سامانهGPS ، اطلاعات مرتبط با رهیابی و سرعت خودرو را به طور برعکس بر روی صفحه گوشی تلفن همراه نمایش می‌دهند و شما می‌توانید با قرار دادن تلفن همراه بر روی داشبورد، انعکاس تصویر صفحه نمایشگر گوشی را بر روی شیشه جلوی خودرو مشاهده کنید. البته کیفیت این نوع هدآپ دیسپلی‌ها چندان بالا نیست.

هدآپ دیسپلی‌های خارجی

هدآپ دیسپلی‌های خارجی

این نوع هدآپ دیسپلی‌ها در واقع باکس‌های کوچکی هستند که از طریق جی پی اس داخلی، ارسال سیگنال‌های ماهواره‌ای و یا اتصال به پردازشگر مرکزی خودرو (ایسیو) از طریق پورت OBD II، قادرند اطلاعات مورد نظر را دریافت و آن‌ها را بر روی شیشه نمایش بدهند. سیستم‌های Navdy Hud Gps و Dorodo A2 از جمله انواع هدآپ دیسپلی خارجی به شمار می‌روند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.