نکاتی مهم برای رانندگی در برف با ماشين دنده‌ای و اتومات

4/5 - (1 امتیاز)

یکی از موارد که تأثیر مستقیمی روی شرایط رانندگی دارد وضعیت جوی و آب و هوا است. فرقی نمی‌کند هوا خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، در هر صورت باید با نکات ایمنی هنگام رانندگی در هر شرایط آب و هوایی آشنایی کامل داشته باشید.
در حالی که سردترین روزهای سال را پشت سر می‌گذاریم و برف و سرما همه جا را فراگرفته است برخی با کم‌دقتی یا کم‌توجهی به نکات امنیت خود و دیگر سرنشینان خودرو را به خطر می‌اندازند. رانندگی کردن در هوای سرد و برف اصولی دارد که باید حتماً آن‌ها را رعایت کنید تا سالم به مقصد برسید.
در این مطلب قصد دارید نکاتی مهم برای رانندگي در برف با ماشين دنده‌ای و اتومات را برای شما بازگو کنیم که شاید از آن‌ها خبر نداشته‌اید. ابتدا به نکات عمومی و سپس به نکات تخصصی برای رانندگی با ماشین‌های دنده‌ای و اتومات در هوای برفی خواهیم پرداخت. در حالی که برف و سرما مناطق زیادی از کشور را فراگرفته است، هنگام رانندگی باید حواسمان به رعایت نکات ایمنی باشد. در این مطلب می‌خواهیم نکاتی مهم برای رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات را با شما مطرح کنیم. همراه شیپور باشید.
رعایت نکات ایمنی اولین اصل هنگام انجام هر کاری است. رانندگی با انواع وسیله‌های نقلیه به ویژه خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و هنگام رانندگی کردن با ماشین باید حسابی حواستان باشد تا جان خود و سرنشینان را به خطر نیندازید. در حالی که برف و سرما مناطق زیادی از کشور را فراگرفته است، هنگام رانندگی باید حواسمان به رعایت نکات ایمنی باشد. در این مطلب می‌خواهیم نکاتی مهم برای رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات را با شما مطرح کنیم. همراه شیپور باشید.

قبل از رانندگی در شرایط برفی چه کار کنیم؟

رانندگی در هوای برفی ممکن است بسیار خطرناک باشد و احتیاط بیشتری نسبت به رانندگی در شرایط معمولی نیاز دارد. در ادامه، به برخی نکات مهم قبل از رانندگی در هوای برفی اشاره می‌کنیم:

  1. بررسی شرایط جاده: قبل از شروع سفر، شرایط جاده را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که جاده‌ها شسته شده‌اند و وضعیت رانندگی روان است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که مسیر شما برای رانندگی در شرایط برفی مناسب است.
  2. استفاده از لاستیک‌های مناسب: لاستیک‌های مناسب برای شرایط برفی می‌توانند کنترل و پایداری خودرو را در شرایط بدتر بهبود بخشند. اگر لاستیک‌های خودرو شما مناسب شرایط برفی نیستند، بهتر است قبل از سفر لاستیک‌های مناسب را نصب کنید.
    میزان چسبندگی لاستیک‌ها به زمین نیز بر اساس عمق آج لاستیک محاسبه می‌شود. لاستیک‌هایی که آج آن‌ها کوتاه یا سطح آن‌ها صاف و یکدست شده است، بسیار خطرناک هستند و باعث می‌شوند در زمان گرفتن ترمز، ماشین روی زمین سر بخورد و دیرتر متوقف شود. در انتخاب لاستیک به هر گونه آسیب خارجی مثل فرورفتگی، برآمدگی و سوراخ شدگی توجه کنید و از انتخاب این لاستیک اجتناب کنید.
  3. استفاده از زنجیر چرخ: استفاده از زنجیر برف برای لاستیک‌های خودرو شما می‌تواند بهبود قابل توجهی در راندن خودرو در شرایط برفی داشته باشد. در صورت نیاز، زنجیر برف را برای لاستیک‌های خودرو نصب کنید.زنجیر چرخ (Tire chain) یکی از ابزارهایی است که برای افزایش چسبندگی و کنترل خودرو در شرایط برف و یخ استفاده می‌شود. این ابزار به صورت زنجیر یا کابل روی تایرهای خودرو نصب می‌شود تا چسبندگی تایر با جاده در شرایط برف و یخ افزایش می‌یابد.

حتی با نصب زنجیر چرخ، بهتر است در شرایط برفی و یخبندان، با سرعت کمتری رانندگی کنید و از ترمز کردن و شتاب دادن ناگهانی خودداری کنید تا کنترل خودرو را حفظ کنید. همچنین، بهتر است که پس از عبور از منطقه برفی، زنجیر چرخ را از تایرهای خودرو درآورید چون در شرایط خشک، زنجیر چرخ می‌تواند باعث آسیب به روی جاده شود و چنانچه برای طولانی مدت روی تایرها باقی بماند، می‌تواند باعث سایش و خرابی تایرها شود.

نکات مهم رانندگی در برف

اگر زنجیر چرخ ندارید حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که هنگام رانندگی در جاده‌ی برفی و یخ‌زده باد لاستیک‌ها را کم کنید تا میزان اصطکاک بیشتر شود.
فرقی نمی‌کند خودروی دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا حتی دو دیفرانسیل داشته باشید، مهم این است که لاستیک خوب و زنجیر چرخ عامل اصلی ایجاد اصطکاک با سطح زمین هستند و حتی بهترین خودروهای دنیا بدون لاستیک مناسب در شرایط آب و هوایی نامناسب با مشکل مواجه می‌شوند.

  1. تمیز کردن پنجره‌ها و آینه‌ها: پنجره‌ها و آینه‌های خودرو را قبل از شروع سفر از برف تمیز کنید. تمیز کردن پنجره‌ها و آینه‌ها می‌تواند دید بیشتری را به شما در شرایط برفی بدهد.

موضوع شیشه‌های ماشین خیلی به مدل آن ارتباطی ندارد و هنگام رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات باید حواستان باشد که دائما در حال پاک کردن شیشه باشید تا دید شما کاهش پیدا نکند. البته آینه‌ها نیز مشمول این توصیه می‌شوند؛ به‌ویژه زمانی که در برف و یخبندان حسابی به آن‌ها نیاز دارید.
یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که حواستان باشد شیشه را ناگهانی با آب گرم یا هر چیز دیگری سرد و گرم نکنید که بلافاصله می‌شکند.

  1. کنترل سرعت خودرو: در شرایط برفی، کنترل سرعت خودرو بسیار مهم است. سرعت خودرو را به حد ایمنی کاهش دهید و فاصله بیشتری با خودروهای دیگر نگه دارید.
  2. داشتن لوازم اضافی: در صورت وقوع حادثه، داشتن لوازم اضافی مانند چراغ قوه، زنجیر برف، شارژر موبایل، بطری آب و غذا و … می‌تواند به شما در انتظار کمک به مدت طولانی کمک کند.
  3. توجه به تغییرات شرایط هوایی: در طول سفر، به تغییرات شرایط هوایی توجه کنید و در صورت لزوم سرعت خودرو را کاهش دهید یا از رانندگی در شرایط بدتر خودداری کنید.
    8. معاینه ماشین قبل از رانندگی
    بیشتر اوقات حوادث رانندگی به دلیل مشکلات فنی خودرو اتفاق می‌افتند و بررسی خودرو پیش از آغاز حرکت می‌تواند تا حد زیادی مانع از وقوع حادثه برای خودروی شما در هوای برفی و یخبندان شود. قبل از رانندگی در جاده برفی از کافی بودن میزان روغن موتور، کافی بودن میزان ضدیخ، عملکرد صحیح ترمزها، سلامت باتری، برف پاک‌کن، سلامت‌ها چراغ‌ها و عملکرد درست سیستم گرمایشی اطمینان پیدا کنید.

در هنگام رانندگی در هوای برفی به چه نکاتی توجه کنیم؟

رانندگی با سرعت مطمئن

یکی از عواملی که باعث می‌شود تصادفات منجر به فوت زیاد اتفاق بیفتد، تخطی از سرعت مجاز است. بنابراین باید به تابلوهای راهنما دقت کرده و در هر جاده‌ای با سرعت مجاز مطمئن کنید. در کشور ما سرعت مجاز برای آزادراه حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و حداقل ۷۰ کیلومتر بر ساعت برای خودروهای سواری است. این مقدار در بزرگراه‌ها به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در جاده‌های اصلی به ۸۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته سرعت رانندگی در جاده برای ساعات شب، ۷۵ کیلومتر بر ساعت است.
ولی یادتان باشد شرایط آب و هوایی مانند برف و یخبندان روی اعداد اعلام شده تأثیر دارد. به عنوان مثال برای رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات باید بدانید که بی‌شک نمی‌توانید با سرعت‌های اعلام شده حرکت کنید.
البته نکته‌ی دیگری که باید به آن دقت کنید این است که در جاده‌های برفی کلا باید آرام حرکت کنید و از ترمز کردن ناگهانی یا سبقت گرفتن اکیدا بپرهیزید.

ترمز گرفتن آرام

چگونگی ترمز کردن در برف، اهمیت بسیاری دارد. حتماً توجه کنید که در جاده‌های برفی و یخی به آرامی ترمز بگیرید تا چرخ‌ها قفل نشود و کنترل خودرو در دستتان بماند. سعی کنید در هوای برفی دنده عقب نگیرید ولی اگر مجبور به استفاده از دنده عقب شدید، بهتر است از دوربین عقب خودرو یا فرد دیگری کمک بگیرید تا اتومبیل دچار لغزش یا تصادف نشود. اگر خدای نکرده کنترل ماشین از دستتان خارج شد، در قدم اول خونسردی خود را حفظ و پدال گاز را رها کنید. به هیچ وجه ترمز نکنید. ترمز کردن در این شرایط باعث چرخش خودرو و بدتر شدن شرایط می‌شود.

بررسی سلامت چراغ‌ها

از آنجایی که در هوای بارانی یا برفی میزان نور و روشنایی کم است و میزان دید کاهش می‌کند، بنابراین باید از سالم بودن چراغ‌ها پیش از شروع رانندگی مطمئن شوید. نور بالا، نور پایین، مه‌شکن، چراغ‌ترمز و فلاشرها باید به ‌درستی کار کنند.

استفاده از ضدیخ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بسیاری از رانندگان از آن غفلت کرده یا دیر اقدام به انجام آن می‌کنند استفاده از ضدیخ است. از آنجایی که داخل خودرو به ویژه در رادیاتور از آب و دیگر مایعات استفاده شده است، هوای سرو برفی باعث می‌شود این مایعات یخ بزند. بنابراین حتماً باید از ضدیخ استفاده کنید.
حواستان به باتری باشد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات باید به آن توجه کنید موضوع برق‌رسانی بدون مشکل خودرو است. از آنجایی که قدرت باتری در سرما کمتر می‌شود، اگر فکر می‌کنید باتری ممکن است مشکلی داشته باشد حتما پیش از رانندگی آن را بررسی کنید. اگر خودرو مشکل برقی پیدا کند قطعا در هوای برفی می‌مانید.

فاصله را رعایت کنید

هنگام رانندگی در هوای برفی از آنجایی که جاده‌ کاملا لغزنده است، هر لحظه احتمال سر خوردن وجود دارد. از سوی دیگر شرایط ترمز گرفتن مانند روزهای عادی نیست و اگر ناگهانی ترمز کنید یا فاصله‌ی قانونی را رعایت نکرده باشید، دچار مشکل خواهید شد. حتما ترمز، لنت‌ها و روغن ترمز را بررسی کنید تا در لحظات حساسی که نیاز به ترمز گرفتن دارید به دردسر نیفتید.

نکاتی مهم برای رانندگي در برف با ماشين دنده اي و اتومات

با باک پر رانندگی کنید

همراه داشتن سوخت کافی هنگام رانندگی در شرایط جوی نامناسب از نان شب واجب‌تر است! از آنجایی که احتمال گیرکردن در جاده وجود دارد و از سوی دیگر مصرف بنزین در هوای سرد به شدت افزایش پیدا می‌کند، بنابراین حتما باک خود را پر کنید در تا در مسیرهای طولانی دچار مشکل نشوید. اما بعد از نکات عمومی که هنگام رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات گفتیم حالا نوبت به نکات تخصصی برای این خودروها می‌رسد.

رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای

اول یادتان باشد که باید به طور کلی در هوای برفی آرام و آهسته رانندگی کنید و از اقدامات و تصمیمات ناگهانی مانند ترمز زدن، دور زدن، سبقت گرفتن و… خودداری کنید تا کنترل خودرو را از دست ندهید.
در خودروهای دنده‌ای برای راه افتادن ماشین که در حالت پارک قرار دارد، اول دنده را روی ۲ بگذارید و سپس آرام پدال گاز را فشار دهید. هم‌زمان آهسته پدال کلاچ را رها کنید و وقتی خودرو حرکت کرد آرام و آهسته به مسیر خود ادامه دهید. حواستان باشد تا زیادی گاز ندهید؛ چرا که باعث هرز چرخیدن چرخ‌ها می‌شود و زیر تایرها چاله ایجاد می‌شود.
اگر مسیر پیش‌روی شما سربالایی است باید با دنده یک حرکت کنید تا به سرعت مناسب برسید. اینجا هم دقت کنید زیادی از حد پدال گاز را فشار ندهید و اگر نتوانستید بالا بروید از ترمز کردن دوری کنید و فقط ماشین را در دنده عقب قرار دهید.
چرخاندن ناگهانی فرمان و سبقت گرفتن بی‌موقع باعث سرخوردن ماشین می‌شود و حتی ممکن است کاملا از مسیر خارج شوید.
اگر خودروی دیفرانسیل جلو دارید که هنگام رانندگی در برف و جاده‌های لغزنده نسبت به مالکان خودروهای دیفرانسیل عقب خیال‌تان راحت‌تر است. اما اگر خودروی شما دیفرانسیل عقب است تا جایی که می‌توانید عقب خودرو را سنگین کنید تا مانع سرخوردن و چرخیدن عقب آن شوید.
اگر به هر دلیل خودرو در مسیر سر خورد، دستپاچه و سراسیمه نشوید و اشتباهی پدال گاز را فشار ندهید. حواستان باشد ناگهانی ترمز نکنید و اول آرام فرمان را به سمت مسیر اصلی بچرخانید. فرمان باید به سمتی بچرخد که عقب ماشین به آن سمت سرخورده است. نکته‌ای که خیلی باید به آن دقت کنید این است که به هیچ عنوان خودرو را خلاص نکنید.

در جاده‌های برفی چگونه رانندگی کنیم؟

رانندگی در برف با ماشین اتومات

اگر در روزهای عادی هنگام رانندگی با ماشین اتومات خود به دارندگان ماشین دنده‌ای فخر می‌فروشید، باید بگوییم در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد! رانندگی در برف و جاده‌های لغزنده با خودروهای دنده‌ای به مراتب راحت‌تر از خودروهای دنده اتوماتیک است؛ چراکه کنترل قدرت موتور در اختیار راننده است.
البته رانندگان خودروهای اتوماتیک نباید از این حرف‌ها نگران شوند. در بیشتر ماشین‌های اتومات امروزی حالتی به نام Snow Mode وجود دارد و همان‌طور که از نام آن پیدا است و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید برای رانندگی در برف تعبیه شده است. در واقع عملکرد Snow Mode این است که اجازه نمی‌دهد لاستیک‌ها هرز بگردند.
در طرف مقابل ممکن است ماشین دنده اتومات شما از این قابلیت بی‌بهره باشد. بنابراین برای رانندگی در برف با ماشین اتومات باید دنده را به جای D روی 2 یا L قرار دهید. در حالت L دنده فقط روی یک قرار می‌گیرد و دنده‌ی 2 در گیربکس‌های اتوماتیک یعنی آخرین دنده 2 است.
بسیاری از ماشین‌های دنده اتومات از سیستم تیپ‌ترونیک بهره می‌برند که اگر دقت کنید روی آن علامت‌های + و – را مشاهده می‌کنید. این سیستم به شما کمک می‌کند تا دنده به صورت تعویض شود. دیگر موارد رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات تقریبا یکسان است.

سخن پایانی

در مجموع رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات نیاز به تجربه و تبحر زیاد دارد. باید حسابی حواستان جمع باشد و از سوی دیگر عجله و شتاب بی‌مورد کار دستتان می‌دهد. گاز دادن، ترمز کردن و دور زدن را به آرامی انجام دهید. تمام موارد ایمنی خودرو را پیش از حرکت بررسی کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل خونسرد باشید.

سوالات متداول

مهم‌ترین نکته در هنگام رانندگی هوای برفی چیست؟

اگر به هر دلیلی مجبور به رانندگی در هوای برفی شدید، استفاده از زنجیر برف برای لاستیک‌های خودرو شما می‌تواند بهبود قابل توجهی در راندن خودرو در شرایط برفی داشته باشد.

در هوای برفی رانندگی با خودرو اتومات بهتر است یا دنده‌ای؟

بسیاری از ماشین‌های دنده اتومات از سیستم تیپ‌ترونیک بهره می‌برند که اگر دقت کنید روی آن علامت‌های + و – را مشاهده می‌کنید. این سیستم به شما کمک می‌کند تا دنده به صورت تعویض شود. دیگر موارد رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات تقریبا یکسان است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. پرویز حسن نژاد می گوید

    با تشکر از اطلاعات مفید شما

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.