تفاوت روغن موتور معمولی و روغن فصل سرد

Rate this post

تفاوت روغن موتور معمولی و روغن فصل سرد

موتور یکی از مهمترین قطعات هر خودرو است و حفظ سلامت آن اهمیت زیادی دارد. از این رو انتخاب دقیق روغن موتور اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مطلب به تفاوت روغن موتور معمولی و روغن موتور فصل سرد می‌پردازیم.

شرایط نگهداری از خودرو در فصول سرد و گرم سال کاملا متفاوت است و باید در هر فصلی نکاتی را رعایت کنید. به عنوان مثال با سرد شدن هوا استفاده از ضدیخ ضروری است یا در فصل گرم باید همیشه حواستان به آب خودرو باشد که کم نشود.

موتور یکی از مهمترین قطعات خودرو است که وظایف زیادی دارد و در به حرکت درآمدن ماشین نقش مهمی ایفا می‌کند. از این رو حفظ سلامت و نگهداری آن در بهترین شرایط از نان شب هم واجب‌تر است! انتخاب روغن موتور مناسب نه‌تنها در عملکرد بهتر موتور تاثیر دارد و استهلاک آن را کاهش می‌دهد بلکه باعث می‌شود پیشرانه در دمای مناسب کار کند.

بنابراین باید حسابی حواستان باشد که چه روغن موتوری را داخل خودروی خود می‌ریزید. اما نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که روغن موتور نیز باید متناسب با فصلی که در آن قرار داریم انتخاب شود. این روزها که سردترین روزهای سال را تجربه می‌کنیم، باید حواستان باشد که از روغن موتور فصل سرد بهره ببرید.

تفاوت روغن موتور معمولی و روغن فصل سرد

در گذشته روغن موتور صرفا برای کارکرد روان قطعات متحرک موتور استفاده می‌شد ولی بعدها متخصصان تصمیم گرفته‌اند روغن موتور هایی تولیدکنند که مانع زنگ‌زدگی، خوردگی و رسوب‌گرفتگی قطعا شوند. علاوه باید نمونه‌هایی وارد بازار شدند که متناسب با فصول سرد و گرم سال هستند.

اما پیش از اینکه به تفاوت روغن موتور معمولی و روغن فصل سرد بپردازیم باید با چند اصطلاح فنی بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم در نهایت تفاوت این دو روغن را بهتر بیان کنیم.

ویسکوزیته یا گرانروی: ویسکوزیته یا لزجت یکی از مهمترین ویژگی‌های روغن موتور به شمار می‌رود. ویسکوزیته یعنی مقاومت یک سیال در برابر حرکت و رابطه‌ی مستقیمی با دما دارد. یعنی هر چه دما بالاتر رود از میزان لزجت مایع کاسته می‌شود.

میزان گرانروی یا ویسکوزیته‌ی روغن موتور دارای استانداردهایی است که روی بسته‌بندی روغن درج می‌شود تا شما یا شخصی که متخصص تعویض روغن است بتواند به درستی از آن استفاده کند.

استاندارد API

API مخفف American Petroleum Institute یا موسسه نفت آمریکا است که استاندارد سطح کیفیت روغن موتور را تعیین می‌کند. در این استاندارد برای خودروهای بنزینی از حرف S و خودروهای دیزلی از C استفاده می‌شود.

اما تنها نمی‌توان به نوع روغن موتور اکتفا کرد و این موسسه برای مشخص کردن سطح کیفیت برای خودروهای بنزینی بعد از حرف S از حروف A تا N و برای خودروهای دیزلی بعد از حرف C از حروف A تا J استفاده می‌کند. هر چه از A به سمت حروف پایانی نزدیک شویم میزان کیفیت روغن موتور افزایش پیدا می‌کند.

ور در نهایت اعداد 2 و 4 که در انتهاب دسته‌بندی روغن موتور قرار می‌گیرد نشان از دو یا چهار زمانه بود موتور دارد. به عنوان مثال روغن موتور API SN-4 باکیفیت‌ترین روغن چهار زمانه است..

استاندارد SAE

SAE مخفف Society Of Automotive Engineers با انجمن مهندسان خودرو است. این انجمن نیز برای تعیین ویسکوزیته‌ی روغن موتور استانداردی تعریف کرده است که باید آن را نیز در نظر گرفت. SAE در استاندارد خود از اعداد 0 تا 60 استفاده می‌کند و هر چه به سمت 60 می‌رویم میزان ویسکوزیته بیشتر می‌شود.

نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم استفاده از حرف W در استاندارد روغن‌های SAE است که از ابتدای کلمه‌ی زمستان (Winter) گرفته شده است و میزان گرانروی را در این فصل نشان می‌دهد.

با این توضیحات باید بگوییم در مناطق سردسیر یا در فصل سرد باید از روغن موتوری استفاده کرد که در دماهای پایین رقیق‌تر است و ویسکوزیته‌ی کمتری دارد. با استفاده از چنین روغنی، موتور در فصل سرد سریع‌تر روشن شده و آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

به عنوان مثال می‌توان به روغن موتور 05w-40، 5w-30، 0w-40 و… اشاره کرد برای شهرهای سردسیر یا فصل سرد مناسب‌تر هستند.

انواع روغن موتور که در ایران به فروش می‌رسد بیشتر از نوع SAE است و باید هنگام انتخاب مدل مناسب خودروی خود به استانداردها و دمای کاری آن نیز توجه کنید تا موتور ماشین آسیبی نبیند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.