ماشین ایرانی بخریم یا چینی؟

5/5 - (1 امتیاز)

ما هر روز از خودروی خود استفاده می‌کنیم. داشتن یک ماشین خوب می‌تواند تغییر مهمی در رفاه و آسایش ما داشته باشد؛ اما این روزها تنوع بازار ماشین در ایران تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها هم آن‌قدر بالا رفته که قدرت انتخاب خریداران کمتر شده است. با این وجود خودروهای ایرانی و چینی پرکاربردترین ماشین‌های امروز ایران هستند. در نتیجه اگر می‌خواهید یک ماشین تازه بخرید، احتمالاً از خودتان می‌پرسید؛ ماشین ایرانی بخرم یا چینی؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید مزایا و معایب هر خرید را بشناسید تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

مهم‌ترین نکات در خرید ماشین

قبل از آنکه به مقایسه دقیق ماشین‌های ایرانی و چینی بپردازیم، بد نیست نکات اساسی خرید ماشین را بدانیم. این نکات چه در هنگام خرید ماشین ایرانی و چه در هنگام خرید مدل‌های به شما کمک می‌کنند.

  • به میزان مصرف سوخت خودرو توجه کنید.
  • به زمان تحویل خودرو و چگونگی پرداخت هزینه دقت کنید.
  • ابتدا بودجه خود را مشخص کرده و سپس خودروهای مناسب را از نظر ظاهری و فنی مقایسه کنید.
  • موقع تحویل گرفتن خودرو، سالم بودن بدنه، فنی، امکانات و آپشن‌های آن را بررسی کنید.
  • از قوانین معامله ماشین آگاه شوید و سپس برای خرید اقدام کنید.

مهم است که خودرویی که می‌خرید در مقایسه با ماشین‌های هم‌رده خود به‌صرفه باشد. اگر بودجه شما محدود است و می‌خواهید ماشین اتومات بخرید، می‌توانید سری به مقاله بهترین ماشین های اتوماتیک تا یک میلیارد بزنید تا بیشتر با گزینه‌هایی که در دسترس دارید آشنا شوید.

ماشین‌های چینی موجود در ایران

فهرست ماشین‌های چینی موجود در ایران چندان کوتاه نیست. شرکت بایک یکی از برندهای چینی موجود در ایران است. خودروی سابرینا بایک ۱۱۵ که یک کپی از خودروی بنز کلاس 2012A است، محصول همین شرکت است. شرکت چری هم یک برند چینی دیگر است که در بین عموم مردم با نام ام‌وی‌ام شناخته می‌شود. ام وی ام ایکس ۳۳ اولین خودروی شاسی‌بلند چینی در بازار ایران بود.

از ام‌وی‌ام‌ها که بگذریم جیلی، ام‌جی، فوتون و گریت‌وال برندهای چینی دیگری هستند که در ایران بازار خوبی پیدا کرده‌اند. شاید بتوان گفت برند جک و لیفان از جمله برندهای چینی پرطرف‌دار هستند که بیشتر مردم حداقل با نام آنها آشنا هستند. برندهای چینی به طور کل به هم شبیه هستند و ظاهر آنها معمولاً از روی ماشین‌های مشهور و محبوب کپی‌برداری می‌شود و به همین دلیل در خیلی از موارد ممکن است زیبایی قابل‌توجهی داشته باشند. اگر قصد خرید یک ماشین چینی دارید، تمام برندهای را زیر نظر گرفته و به‌صورت جداگانه بررسی کنید.

ماشین ایرانی بخریم یا چینی؟

چرا ماشین چینی بخریم؟

به طور کل بیشتر افراد به دیگران درباره خرید ماشین چینی هشدار می‌دهند. اما خرید ماشین چینی مزایایی دارد که باعث می‌شود خرید آنها مناسب باشد. کسی ادعا نمی‌کند ماشین‌های چینی می‌توانند به گرد پای ماشین‌های اروپایی برسند؛ اما در مقایسه با ماشین‌های ایرانی کیفیت و امکانات ماشین‌های چینی خوب است. سیستم برقی، قدرت موتور و مقاومت بدنه این ماشین‌ها نیز از نمونه‌های ایرانی بهتر است.

نکته دومی که باعث می‌شود خرید ماشین‌های چینی برای خریداران ایرانی جذاب باشد، ظاهر زیبای آنهاست. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم این ظاهر زیبا از آنجایی ناشی می‌شود که ماشین‌های چینی از خودروهای محبوب و مشهور کپی می‌کنند. نکته بعدی تنوع ماشین‌های چینی است. از سدان‌های جمع‌وجور گرفته تا ماشین‌های نیمه‌شاسی و شاسی‌بلند، در بین خودروهای چینی پیدا می‌شود. همین تنوع باعث می‌شود بسیاری از افراد به سراغ این ماشین‌ها بروند.

چرا ماشین چینی نخریم؟

باوجودآنکه کیفیت خودروهای چینی در سال‌های اخیر رشد داشته؛ اما هنوز دلایل محکمی برای بسیاری از افراد وجود دارد که باعث می‌شود از خرید آنها اجتناب کنند. بدنه این ماشین‌ها در مقایسه با ماشین‌های خارجی دیگر ضعیف است. کیفیت سایر تجهیزات آنها هم در مقابل برندهای اروپایی ضعیف به نظر می‌رسد. در نتیجه خیلی‌ها فکر می‌کنند شاید بهتر باشد کمی پول بیشتر جمع کنند و سراغ ماشین‌های کره‌ای یا فرانسوی بروند.

دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش این ماشین‌ها هم نسبت به ماشین‌های ایرانی سخت‌تر است. بهتر است موقع خرید حتماً به شرکتی مراجعه کنید که فعالیت‌های گسترده‌ای در سراسر کشور دارد و از اعتبار خوبی برخوردار است.

در نهایت شاید خودروهای چینی ظاهر جالبی داشته باشند یا آپشن‌ها و امکانات رفاهی فراوانی ارائه کنند؛ اما در نهایت از نظر مقاومت و قدرت چنگی به دل نمی‌زنند. اما شاید نقطه منفی اصلی در بازار دست دوم این ماشین‌ها نهفته باشد. افت قیمت این ماشین‌ها در هنگام فروش محسوس است و به‌عنوان کالای سرمایه‌ای نسبت به خودروهای داخلی یا خارجی دیگر ارزش زیادی نخواهد داشت.

ماشین ایرانی بخریم یا چینی؟

بهترین ماشین‌های چینی در ایران

جک S5: جک S5 یکی از اولین ماشین‌های چینی بود که توانست دل خریداران ایرانی را به دست بیاورد. این خودرو از نظر بازار دست دوم هم موقعیت نسبتاً خوبی در میان ماشین‌های چینی دارد.

هایما S7: یکی دیگر از ماشین‌های چینی محبوب از ایران هایما S7 است. قیمت هایما 7S تقریباً مشابه جک S5 است و مشخصات فنی و امکانات مناسب آن باعث شده جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند.

KMC T8: اگر به دنبال یک پیکاپ چینی هستید، KMC T8 یک نمونه دوست‌داشتنی است که از سال ۱۳۹۹ در داخل کشور مونتاژ می‌شود که ظاهر جذابی دارد و بیشتر از آنکه برای حمل‌ونقل بار مورد استفاده قرار بگیرد، محبوب آفرودرها است.

فونیکس تیگو ۸ پرو: در میان مدل‌های چری، فونیکس تیگو ۸ پرو یک ماشین باکیفیت و پر از آپشن است که البته در مقایسه با باقی ماشین‌های چینی قیمت بالایی هم دارد.

ام‌وی‌ام X22 PRO: از میان سایر محصولات چری خرید X22PRO نسبتاً محبوب است. این ماشین سری دوم ماشین‌های X22 است که هم ظاهر بهتری پیدا کرده و هم آپشن‌های جدیدی دارد.

چرا ماشین ایرانی بخریم؟

برای آنکه در بازار خودرو ضرر نکنیم و به‌قدر هزینه‌ای که می‌کنیم امکانات دریافت کنیم، باید کمی بازار را بشناسیم. تعداد زیادی خودروی ایرانی و غیرایرانی در بازار وجود دارد که تنوع قیمت زیادی هم دارند. تبلیغات و تجربه افراد نشان داده است که خودروهای ایرانی کیفیت چنان بالایی ندارند. پس چرا خرید آنها توصیه می‌شود؟

برای خرید خودرو ملاک‌های زیادی مورد توجه قرار می‌گیرد. قدرت موتور و بدنه در کنار خدمات پس از فروش و امکانات خودرو، عواملی هستند که افراد را به خرید یک خودروی خاص ترغیب می‌کنند. خودروهای ساخت ایران قیمت مناسب‌تری دارند. این موضوع باعث می‌شود قطعات خودروهای ایرانی ارزان‌تر باشد.

تنها مسئله هزینه نیست؛ بلکه قطعات خودروهای ساخت ایران عموماً دردسترس هستند. اما در مورد خودروهای غیرایرانی این طور نیست. به‌علاوه، تعداد افراد متخصص و تعمیرکاران حرفه‌ای خودروهای ایرانی نیز بیشتر است.

در نهایت نگه‌داری از خودروهای ساخت ایران کم‌هزینه است. تنها هزینه‌ای که برای داشتن خودرو می‌پردازید هزینه خرید آن نیست. شما بعد از خرید خودرو هزینه‌هایی برای نگه‌داری آن می‌پردازید. از تعویض فیلتر و روغن تا هزینه‌های تعمیر همگی برای ماشین ایرانی کمتر است.

بنابراین خرید خودروهای ایرانی مانند خرید تارا که به دلیل استفاده از یک پلتفرم جدید در زمان تولید خود، خودروی متفاوتی محسوب می‌شد برای افرادی که به دنبال قیمت خرید، قطعات و نگه‌داری ارزان هستند کاملاً به‌صرفه خواهد بود.

ماشین ایرانی بخریم یا چینی؟

چرا ماشین ایرانی نخریم؟

اگر چرخی در بازار بزنید، خواهید دید که تنوع خودروهای ایرانی از نظر ظاهر چندان زیاد نیست. بسیاری از خودروهای ساخت داخل فرق ظاهری کمی با یکدیگر دارند و حتی اگر تفاوت ظاهر زیادی داشته باشند نمی‌توان گفت که طراحی آنها متفاوت و خاص است.

شاید یکی از رایج‌ترین مشکلات که در بین خودروهای ساخت ایران رایج است ضعف بدنه ماشین است. ماشین‌های ایرانی معمولاً از نظر کیفیت بدنه و رنگ خودرو ضعف دارند. همچنین کیفیت متریال مورد استفاده در داخل خودرو مانند داشبورد و صندلی‌ها هم به نسبت پایین است. این را می‌توانید در هنگام خرید خودرو‌های ایرانی مثل خرید شاهین یا سایر ماشین‌های سایپا ببینید.

خودروهای ایرانی آپشن‌های خاص و ویژه‌ای را پشتیبانی نمی‌کنند. البته ممکن است برای بسیاری از رانندگان این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد؛ ولی اگر بحث رقابت به میان بیاید قطعاً ماشین‌های خارجی با وجود آپشن‌های به‌روز و متنوع بسیار جلوتر هستند.

محبوب‌ترین ماشین‌های ایرانی

در بین خودروهای ساخت یا مونتاژ ایران برخی محبوب‌تر هستند. علت محبوبیت این خودروها اغلب ظاهر خوب، وجود قطعات و خدمات پس از فروش و مشخصات فنی این ماشین‌ها است. خرید یک خودروی محبوب می‌تواند در زمان فروش خودرو نیز یک مزیت به شمار آید. بنابراین بسیاری از افراد به دنبال خرید یک خودروی محبوب هستند تا بعداً در صورت نیاز بتوانند به‌راحتی آن را به فروش برسانند.

پژو ۲۰۷: پژو ۲۰۷ یکی از مونتاژهای شرکت ایران‌خودرو در سال‌های اخیر است. این ماشین چه از نظر فنی و چه ظاهری تفاوت اندکی با مدل قبلی خود یعنی پژو ۲۰۶ دارد. اما ظاهر جمع‌وجور و جذابش باعث شده بین جوانان پرطرف‌دار شود.

سمند: یک ماشین خانوادگی مقرون‌به‌صرفه که در زمان تولید خود، دل بسیاری را به دست آورد و به لیست پرفروش‌ها وارد شد. این خودرو که با نام اولین خودروی ملی شناخته می‌شود، با توجه به استایلی که دارد هنوز جزو ماشین‌های محبوب برای خانواده‌ها است.

ساندرو: ماشین نقلی محبوب که با توجه به ابعاد و امکاناتش برای خانواده‌های کم‌جمعیت مناسب است. فضای داخلی ماشین چندان زیاد نیست؛ اما کارایی‌اش آن قدر قابل‌قبول است که در لیست ماشین‌های محبوب ایرانی قرار بگیرد. بعد از آنکه تولید ساندرو در کشورهای خارجی متوقف شد شرکت پارس خودرو شروع به مونتاژ آن در ایران کرد.

دنا: خودروی دنا نیز یکی از تولیدات شرکت ایران خودرو است که برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ وارد بازار شد. اگر از تجهیزات و امکانات سمند خوشتان می‌آید، دنا یک پله بهتر است. ناسلامتی دنا به‌عنوان دومین خودروی ملی وارد بازار شده است. این خودرو با ظاهر دلنشین آن‌قدر محبوب شد که ورژن بعدی آن با نام دنا پلاس نیز به بازار آمد.

ال ۹۰: مدل‌های متفاوت از داچیا لوگان که محصول شرکت رنو و داچیا بوده است در سراسر دنیا تولید شده است. تندر ۹۰ یا ال ۹۰ هم در واقع همین خودرو است که توسط خودروسازان ایرانی عرضه شده است. می‌توان گفت این ماشین انتخاب کسانی است که به دنبال یک ماشین سخت‌کار با قطعات مقاوم هستند.

ماشین ایرانی بخریم یا چینی؟

مقایسه ماشین ایرانی و چینی

حالا که به طور جداگانه به توضیح مزایا و معایب هرکدام از ماشین‌های ایرانی و چینی پرداختیم، وقت آن رسیده که این ماشین‌ها را در کنار یکدیگر ببینیم و یک مقایسه کلی بین آنها انجام دهیم.

قیمت

به طور کل ماشین‌های چینی هم جزو ماشین‌های ارزان قیمت محسوب می‌شوند؛ اما قیمت اولیه و هزینه نگهداری ماشین‌های ایرانی کمتر است. همچنین به یاد داشته باشید برای خرید خودرو با بهترین قیمت، باید تا جای ممکن با بازار خودرو و نحوه مزایده خودرو آشنا شوید تا در بهترین زمان مناسب‌ترین تصمیم را بگیرید.

بازار دست دوم

بازار دست دوم ماشین‌های چینی اصلاً خوب نیست. در نتیجه اگر به ماشین خود به چشم سرمایه نگاه می‌کنید، باید بدانید معمولاً افت قیمت ماشین‌های چینی خیلی بیشتر از ماشین‌های ایرانی است و دیرتر هم به فروش می‌رسند.

ظاهر

طراحی ماشین‌های ایرانی اصلاً جالب نیست. ظاهر نه‌چندان جذاب ماشین‌های ایرانی نمی‌تواند دل از کسی ببرد. در نقطه مقابل ماشین‌های چینی هم از نظر طراحی خارجی و هم از نظر طراحی داخلی یک سروگردن بالاتر هستند.

نمایندگی و خدمات پس از فروش

احتمالاً نیاز چندانی به توضیح این مورد وجود ندارد. خدمات پس از فروش، قطعات و نمایندگی‌های ماشین‌های ایرانی تقریباً در دسترس همگان قرار دارند و سهل‌الوصول‌تر هستند. هرچند می‌توان گفت در سال‌های اخیر تعداد نمایندگی‌های ماشین‌های چینی بیشتر شده و قطعات آنها در دسترس هستند.

در نهایت برای انتخاب ماشین باید ببینید چقدر بودجه در اختیار دارید و چه چیزهایی برای شما اهمیت دارد. حتماً قبل از خرید نهایی چند مدل ماشین را جدا کرده و نکات فنی آنها را بررسی کنید. امنیت، کیفیت، هزینه نگهداری، مصرف سوخت و جذابیت ظاهری از جمله مواردی هستند که می‌توانند در تصمیم شما برای اینکه ماشین چینی بخرید یا ایرانی مؤثر باشند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.