طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

Rate this post

اگر سفری به گذشته داشته باشیم، خواهیم دید که یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری که از زمان گذشته رواج داشته و امروز هم به‌عنوان روشی محبوب شناخته می‌شود، سرمایه‌گذاری در طلا و خرید و فروش آن در مدل‌های مختلف است. طی سال‌ها، افراد با خرید طلا به دنبال افزایش سرمایه و از آن مهم‌تر حفظ ارزش پول بودند و تجربه‌ی آنها نشان می‌دهد که، خرید طلا راهی عالی و مطمئن برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

نکته مهم در این روش سرمایه‌گذاری، تنوع انتخاب از میان طلای نو، طلای دست دو، طلای آب شده و سکه است. در واقع همین موضوع باعث شده که بسیاری در زمان انتخاب این روش سرمایه‌گذاری دچار سردرگمی شوند و خب ندانند که چرا باید طلای دست دو بخرند؟ یا آیا خرید طلای آب شده به‌صرفه‌تر است یا خیر؟ یا خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟

مسلما با توجه به گران‌تر بودن طلای نو، این گزینه از گزینه‌های روی میز سرمایه‌گذاران حذف می‌شود و تنها سکه، طلای دست دو و طلای آب شده باقی می‌ماند. با توجه به اهمیت این موضوع، قبل از هر تصمیمی باید با مفهوم طلای دست دو و طلای آب شده آشنا شوید، سپس سراغ مزایای هر کدام بروید تا بتوانید محصولی را انتخاب کنید که بازدهی سرمایه در آن بیشتر است. در این مقاله با تعریف طلای دست دو و طلای آب شده آشنا خواهید شد و از مزایا و معایب هر کدام برای سرمایه‌گذاری نیز باخبر می‌شوید.

طلای آب شده چیست؟

برخی طلاها به مرور زمان درخشش و زیبایی خود را از دست می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود که دوباره به چرخه تولید برگردند و در کوره‌های مخصوص، آنها را ذوب و آب می‌کنند. در واقع، می‌توان گفت که طلای آب شده همان طلای دست دوم است، تنها با این تفاوت که دیگر قابل استفاده نیست. بنابراین، طلای آب شده نیز مانند طلای دست دوم مشمول محاسبه هزینه اجرت ساخت و مالیات نمی‌شود و به همین خاطر است که به گزینه‌ی بسیاری برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

طلای آب شده معمولا شکل و ساختار خاصی ندارد و برای نگهداری و یا حتی استفاده مجدد از آن در ساخت طلا، آن را به شکل مفتول در می‌آورند. شکل مفتولی طلای آب شده، حمل آسان‌تری دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران در زمان خرید و فروش این مدل طلا، راحت‌تر کار جابجایی طلا را انجام می‌دهند. ساخت طلا نیز با مفتول ساخته شده از طلای آب شده راحت‌تر انجام می‌شود و طلاساز می‌تواند به اندازه نیاز خود، از مفتول جدا کند.

طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

مزایای خرید طلای آب شده چیست؟

اگر شما نیز به خرید طلا برای سرمایه‌گذاری علاقه داشته و خرید طلای نو را به‌عنوان روش سرمایه‌گذاری انتخاب کرده باشید، حتما توجه کردید که در زمان خرید طلای نو مبلغی را بابت اجرت ساخت، مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سود فروشنده پرداخت می‌کنید که این هزینه‌ها، جدا از قیمت روزِ طلای خام محاسبه می‌شوند. با در نظر گرفتن میزان درصد هر کدام از این موارد، بعضا باید ۳۴ درصد بیشتر از قیمت طلای خام برای طلای نو پرداخت کنید و از آن بدتر، اینکه این هزینه در زمان فروش طلا به شما پرداخت نخواهد شد.

این حالت در خرید طلای آب شده وجود ندارد و این را می‌توان مهم‌ترین مزیت طلای آب شده در نظر گرفت. مزیت دیگر طلای آب شده این است که می‌توانید آن را با توجه به سلیقه و خواست خود طراحی کنید و با آن طلایی نو آماده کنید. این یعنی، ما طلای خام دارید که حتی می‌توانید از آن برای ساخت مدل‌هایی استفاده کنید که نمونه مشابه آن در بازار هم یافت نمی‌شود. به این ترتیب، شما می‌توانید قطعه طلای مورد علاقه خود را داشته باشید و این مدل می‌تواند همان مدلی باشد که همیشه آرزوی آن را داشتید و هم اینکه، این طلا را با قیمتی پایین‌تر از طلای نو خواهید ساخت. در واقع شما یک معامله برد-برد داشته‌اید که سرمایه‌گذاری پرسودی نیز به‌شمار می‌آید.

طلای دست دوم چیست؟

استاندارد قانونی‌ای برای تشخیص انواع طلا وجود دارد که معیار اصلی آن، عیار طلا است. برخی طلاها به دلیل کهنگی، ضربه خوردن و یا قدیمی شدن، عیار پایین‌تری دارند که معمولا از استاندارد عیار که برای طلای ۱۸ عیار است، کمتر است. بر اساس استانداردها، عیار طلای ۱۸ عیار ۷۵۰ است و در صورت پایین‌تر بودن این رقم، با طلای دست دوم مواجه هستیم.

طلای دست دوم نیز مانند طلای آب شده، کالایی باارزش برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید و سود آن نیز بسیار بالا است، چرا که هزینه اجرت ساخت، مالیات و سود فروشنده را در زمان خرید پرداخت نخواهید کرد.

مزایای خرید طلای دست دوم

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده که چرا باید طلای دست دوم بخریم؟، باید عنوان کنیم که انتخاب طلا به‌عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری انتخابی هوشمندانه است. با خرید طلای دست دوم، می‌توانید از این وسیله زینتی استفاده و در عین حال از پول خود محافظت کنید. چیزی حدود ۳۴ درصد از مبلغ طلای نو، در زمان خرید طلای دست دوم کم می‌شود و این به دلیل عدم نیاز به پرداخت مبلغ اجرت ساخت و غیره است.

علاوه بر این، با توجه به امنیت بازار طلا، می‌توانید انتظار حاشیه سود بیشتری از خرید طلا دست دوم داشته باشید. فروش طلای دست دوم نیز بسیار آسان است و می‌توانید هر زمان که ارائه کردید، طلای خود را بفروشید. این یعنی، طلای دست دو هر زمان به پول نقد تبدیل می‌شود. مزیت دیگر انتخاب طلای دست دو برای سرمایه‌گذاری، این است که در زمان خرید این کالا با محدودیت حجم خرید که در سکه وجود دارد، مواجه نخواهید شد و هر میزان که پول داشته باشید، می‌توانید طلای بدون اجرت بخرید.

طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

خرید طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

یکی از خوبی‌های بازار طلا این است که شما گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری دارید و می‌توانید با توجه به مزایا و معایب هر کدام، یکی را برای افزایش سرمایه و ارزش پول خود انتخاب کنید. برای کمک به شما در انتخاب از میان طلای آب شده و طلای دست دوم، در زیر به برخی از تفاوت‌ها میان این دو اشاره خواهیم کرد:

  • امکان تقلب و کلاهبرداری در هر دو مورد وجود دارد، اما با توجه به اینکه در طلای آب شده این امکان بیشتر است و برخی افراد سودجو ممکن است آلیاژهای دیگری را در طلای آب شده ترکیب کنند و عیار آن بسیار پایین باشد، بنابراین انتخاب طلای دست دوم بسیار منطقی‌تر از خرید طلای آب شده به نظر می‌آید.
  • نکته منفی در مورد طلای دست دوم، ظاهر کهنه و خراشیده‌ی آن نسبت به طلای نو است و خب همین موضوع، بسیاری را از خرید این مدل طلا منصرف می‌کند. علاوه بر این، برخی افراد نسبت به استفاده طلا توسط فردی دیگر حساس هستند و حتی ممکن است برخی بیماری‌های پوستی از طریق استفاده از همین طلای استفاده‌شده منتقل شود؛ بنابراین طلای بدون اجرت گزینه‌ی بسیاری برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.
  • نکته دیگر این است که، برخی طلافروشی‌ها در ازای فروش طلای دست دوم مقداری اجرت و سود دریافت می‌کنند که این در مورد طلای آب شده وجود ندارد و همین موضوع نیز، طلای آب شده را به گزینه‌ی برخی افراد برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.
  • این امکان برای خریدار طلای دست دو فراهم است که طلای خریداری شده‌ی خود را آب کند و به این ترتیب، از آن به عنوان طلای آب شده نگهداری کند.
  • عیار طلای آب شده، چه در زمان خرید و چه در زمان فروش، همان رقمی است که در ابتدا خریداری کردید و به‌هیچ عنوان از عیار آن کم نخواهد شد. این در حالی است که، طلای نو با عیار ۱۸ یا همان عیار ۷۵۰ خریداری می‌شود و در زمان فروش به دلیل اینکه برچسب طلای دست دو دارد، با عیار ۷۴۰ خریداری می‌شود و این می‌تواند حاشیه سود طلای نو را کم کند.
  • خرید و فروش طلای آب شده راحت‌تر از طلای دست دو است و بسیاری از طلاسازان و فروشندگان به دنبال طلای خام هستند تا بتوانند قطعات جدید بسازند. اما نمی‌توان گفت که طلای دست دو به‌راحتی فروش نمی‌رود. طلای دست دو هم همیشه خریدار خود را دارد و می‌توانید هر زمان آن را به پول نقد تبدیل کنید.

تصمیم شما هر کدام از این موارد باشد، باید مراقب باشید که این کالای باارزش را از افراد قابل اعتماد و طلافروشی‌های معتبر بخرید. امکان تقلب در فروش طلای آب شده بسیار بالا است و باید بدانید که همیشه ریسک تقلبی بودن آن وجود دارد، چرا که اعتبار،‌ عیار و فاکتور مشخصی ندارد و این در مورد طلای دست دوم وجود ندارد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.