چرا بیمه کار مهم است؟

Rate this post

در شرایط متلاطم کاری و اقتصادی این روزها، کمتر کسی را سراغ داریم که با مفهوم بیمه آشنا نباشد. همه افراد از اهمیت بیمه و نقش آن اطلاع دارند و با افزایش خطرات احتمالی، برای رهایی از دغدغه به سراغ بیمه‌گر می‌روند. تلخی قصه بیمه اینجاست که گاهی زمانی که دچار مشکل می‌شویم، دیگر کار از کار گذشته و فرصتی برای جبران نیست. تنها راه چاره، آینده‌نگریست. زمانی که شما به سن بازنشستگی می‌رسید، چنانچه از قبل تدبیری نیندیشیده باشید با مشکلات روحی، جسمی و مالی روبرو می‌شوید. حال با توجه به اهمیت بیمه و نقش مهم آن در تمام زمینه‌های زندگی، یک بار دیگر بیمه، مزایا و کاربردهای آن را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم و در ادامه، در مورد یکی از پراهمیت ترین بیمه‌ها یعنی بیمه ‌کار صحبت می‌کنیم.

بیمه چیست؟

بیمه فرآیندیست برای جلوگیری یا محافظت از شما در برابر خطرات و ریسک‌های احتمالی، که در زندگی یا کسب‌و‌کارتان ممکن است با آن مواجه شوید. در واقع بیمه از شما در برابر مشکلات و اتفاقات ناخواسته‌ای که امکان دارد روزی برایتان پیش بیاید محافظت می‌کند.

به جرأت می‌توان گفت بیمه نوعی آرامش و اطمینان خاطر را در طول زندگی به شما می‌دهد و کسانی که تحت پوشش بیمه هستند از بسیاری جهات خیالشان راحت است. بیمه، انواع گوناگونی دارد که هر کدام در جایگاه خود از اهمیت زیادی برخوردارند.

انواع بیمه:

  1. بیمه حوادث
  2. بیمه آتش سوزی
  3. بیمه خودرو
  4. بیمه تکمیلی
  5. بیمه کار
  6. بیمه بیکاری و …

قرارداد بیمه چگونه است؟

بیمه عقدي است که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند که در ازاي پرداخت وجه و یا وجوهی از طرف
دیگر (بیمه گذار)، در صورت وقوع و یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده و یا وجه معینی به او بپردازد. پس بیمه‌گر قبول تعهد کرده، که همان پرداخت خسارت است و بیمه‌گذار ایجاد تعهد کرده، و آن پرداخت وجه حق بیمه است و مورد معامله همان موضوع بیمه است.

در بیمه نامه باید نکات زیر بطور دقیق مشخص شود:

  1. تاريخ انعقاد قرارداد بیمه
  2. نام و مشخصات بيمه‌گر و بيمه‌گذار
  3. موضوع بيمه
  4. ریسک يا خطری كه باعث عقد قرارداد بيمه شده است.
  5. تاریخ شروع و پایان بیمه‌نامه
  6. میزان حق ‌بيمه و روش پرداخت آن
  7. ميزان و حدود تعهدات بيمه‌گر درصورت وقوع حادثه

نقش بیمه در بهبود کار در ایران

صنعت بیمه به دلیل ماهیت توزیع کنندگی ریسک و تأمین کنندگی منابع مالی بلندمدت در اقتصاد و به دلیل وجود رشته های مختلف بیمه ای که نقش هماهنگ کنندگی بازارهای مالی را بر عهده دارند می تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک شایانی نماید.

بیمه کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

همه‌ی افراد وقتی برای استخدام به یک شرکت یا اداره می‌روند، یکی  از مهمترین مسائلی که به آن اهمیت می‌دهند وضعیت بیمه است. افراد می‌خواهند بدانند اگر در این شرکت یا اداره استخدام شوند، بیمه ‌می شوند؟ اگر می‌شوند شرایط آن چگونه است؟ چه مقدار پول باید بابت آن بپردازند؟

بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده (کارگر) به سازمان می باشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده (کارگر) را کسر کند و سهم خود را به آن افزوده و به سازمان تأدیه کند. کل مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق است و ۲۳ درصد از آن سهم کارفرما بوده و هفت درصد باقیمانده نیز سهم کارگر است و هر ساله مبلغ آن مشخص می‌شود. در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند، شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود.

بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری نوعی حمایت اجتماعی از فرد بیمه‌شده‌ای است که علی‌رغم میل و علاقه خود بیکار شده است.با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه تعدیل نیرو و بیکاری شایع شده است. از دست دادن کار میتواند دلایل مختلفی داشته باشد اما طبق قانون فقط افرادی شامل بیمه بیکاری می‌شوند که بصورت غیرارادی و برخلاف میل خود بیکار شده‌اند.

بیمه بازنشستگی چیست؟

در حال حاضر در ایران دو نوع پوشش بازنشستگی داریم :

1) پوشش بازنشستگی صندوق‌های بیمه مانند بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی یا صندوق کشاورزی و روستایی و یا صندوق خدمات کشوری و… که این پوشش فقط برای تامین افراد در حد نیاز‌های اولیه می‌باشد. (Social Security)

2) پوشش بازنشستگی در بیمه های عمر: این بیمه برای مناسب کردن زندگی در دوران بازنشستگی با توجه به میزان درآمد و سطح زندگی شما می‌باشد و مکملی برای بیمه‌های اجتماعی می‌باشد.

افراد در چه سنی می‌توانند بازنشسته شوند؟

  • بازنشستگی عادی برای مشاغل غیر تخصصی با داشتن 30 سال سابقه خدمت و برای مشاغل تخصصی با تحصیلات کارشناسی و بالاتر با داشتن 35 سال سابقه خدمت .
  • بازنشستگی پیش از موعد که خانمها با دارا بودن حداقل 20 سال سابقه خدمت قابل قبول و حداکثر 5 سال ارفاق (به شرط پذیرش بازنشستگی از طرف دستگاه اجرایی مربوط و پرداخت مبلغ کسور بازنشستگی از طرف دستگاه) می‌توانند بازنشسته شوند.
    شرایط بازخریدی به دستگاه اجرایی مربوط می شود، صرفا افراد بازخرید شده در صورت تمایل اشتراک با این صندوق با انعقاد قرارداد خویش فرمائی باید حق بیمه با کسور بازنشستگی سهم خود و کارفرما را بر مبنای آخرین حقوق زمان اشتغال و ضرایب افزایش حقوق برای باقیمانده سنوات را به صندوق بازنشستگی کشوری تا 30 سال سابقه پرداخت نمایند تا امکان بازنشستگی برایشان فراهم گردد.

ارائه خدمات درهر زمینه‌ای همراه با تحولات روز جهان در حال تغییر است. خدمات بیمه‌ای نیز دستخوش این تغییرات شده است و امروزه شاهد شیوه‌هایی جدید در خرید و ارائه خدمات بیمه در اطرافمان هستیم. در این مطلب سعی کردیم نکات مهم مربوط به بیمه‌ کار را برای شما دوستان عزیز بیان کنیم. هنگام عقد قرار داد بیمه حواستان را جمع کنید و تمامی نکات را با دقت زیاد بررسی کنید و پس از آن قرارداد بیمه را امضا کنید و از لحاظ کاری آینده خود را تضمین کنید. با آگاهی از این اطلاعات می‌توانید زندگی پراز آرامش و اطمینان را برای خود و خانواده خود رقم بزنید..

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.