محدودیت‌های سوخت‌گیری جدید چگونه است؟

Rate this post

مدت‌ها است خبرها و شایعاتی مبنی بر تغییراتی در روند سوخت‌گیری و حتی قیمت سوخت بیان می‌شود. اما طبق آخرین خبرها و اعلام رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت، محدودیت‌های جدیدی برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت و در سراسر کشور قرار است اجرا شود. اجرای این محدودیت‌ها از ۱۰ روز پیش در ایران و ۲ روز پیش در تهران آغاز شده است.

امین رضا نواز درباره این محدودیت‌ها بیان کرده است که، صاحبان خودرو در سراسر کشور با چهار مدل سوخت‌گیری با کارت آزاد و ۳ مدل سوخت‌گیری با کارت شخصی روبه‌رو هستند که در این مدل، نحوه سوخت‌گیری افراد در شهرهای مختلف متفاوت است.

طبق گفته امین رضا نواز:

«سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در سه مدل ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتری اجرا شده است که محدودیت سوخت‌گیری با کارت آزاد در جایگاه‌ها ۴۰ لیتر شده است که البته در استان تهران محدودیت ۳۰ لیتری نیز وجود دارد و این یعنی محدودیت سوخت‌گیری در شهر تهران به یک شکل است و در استان تهران به شکلی دیگر.»

طبق این طرح جدید، امکان سوخت‌گیری بلافاصله بعد از دریافت سوخت از جایگاه‌ها وجود ندارد و باید برای نوبت سوخت‌گیری بعدی، حداقل ۳ تا ۸ ساعت صبر کرد. این در حالی است که قبلا بلافاصله بعد از هر بار سوخت‌گیری می‌شد از کارت سوخت برای سوخت‌گیری مجدد استفاده کرد.

طبق این طرح، ناوگان حمل‌ونقل عمومی بنزین‌سوز مجاز هستند تا در روز دو بار سوخت‌گیری کنند. این محدودیت برای ناوگان‌هایی است که در سطح شهر تردد دارند و از شهر خارج نمی‌شوند. اما در صورت تردد خارج از شهر، ناوگان حمل‌ونقل عمومی محدودیتی برای سوخت‌گیری نخواهند داشت.

علاوه بر این جواد اوجی، وزیر نفت، درباره محدودیت‌های جدید سوخت‌گیری اعلام کرده:

«تعداد کارت‌های جایگاه داران را مقداری محدود کردیم. همچنین، هر شهروند ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۱۵۰ لیتر بنزین ۳ تومانی دارد و هر خودرو، ۲۱۰ لیتر سهمیه بنزین دارد.

در طرح جدید محدودیت سوخت‌گیری، قابلیت برداشت بنزین از کارت جایگاه داران از ۶۰ به ۳۰ لیتر کاهش یافته است. البته پس از دریافت ۳۰ لیتر اول، فرد می‌تواند دوباره باک بنزین ماشین خود را پر کند و هیچ محدودیت زمانی خاصی برای سوخت‌گیری مجدد وجود ندارد.

سوخت‌گیری با کارت آزاد

طبق طرح محدودیت سوخت‌گیری، هم‌اکنون محدودیت سوخت‌گیری با کارت آزاد در جایگاه‌های سوخت و در چهار مدل مختلف در سوار کشور اجرا می‌شود. این محدودیت‌ها در جدول زیر آمده است:

۱ محدودیت سوخت‌گیری با ۱۵ لیتر
۲ محدودیت سوخت‌گیری با ۲۰ لیتر
۳ محدودیت سوخت‌گیری با ۳۰ لیتر
۴ محدودیت سوخت‌گیری با ۴۰ لیتر

طبق اعلام رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، این ارقام و میزان محدودیت‌های مشخص‌شده بر اساس مصرف سوخت در هر شهر و میران تردد خودروها در هر جایگاه سوخت تعیین شده‌اند.

سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی

طبق طرح محدودیت سوخت‌گیری، محدودیت سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی نیز در سه مدل مختلف و در سراسر کشور اجرا شده است که در جدول زیر اعداد آن را مشاهده خواهید کرد:

۱ محدودیت سوخت‌گیری با ۳۰ لیتر
۲ محدودیت سوخت‌گیری با ۴۰ لیتر
۳ محدودیت سوخت‌گیری با ۶۰ لیتر

این طرح در حال حاضر در تمام شهرهای ایران از جمله تهران اجرا شده است. فقط باید به این نکته نیز اشاره کرد که، شهروندان تهرانی در هر بار مراجعه به جایگاه سوخت، حداکثر ۳۰ تا ۴۰ لیتر امکان سوخت‌گیری با کارت آزاد را دارند که این عدد بسته به جایگاه ممکن است تغییر کند.

نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص این طرح و محدودیت‌های اعمال‌شده گفت: «براساس بند هـ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریورماه ما بتوانیم حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ خودروهای نفت گازسوزمان را مجاب کنیم که از کارت‌های سوخت مختص خودروی خودشان استفاده کنند. به همین منظور از ابتدای سال جاری ما فرآیند تشویق مردم به استفاده از کارت شخصی را در سرلوحه کار خودمان قرار داده‌ایم و در دستور کار قرار گرفت.»

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.