دیوار پیش ساخته چیست و چند نوع دارد؟

Rate this post

دیوار پیش ساخته، یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی محبوب در صنعت ساختمانی است که قدمت استفاده از آن‌ها، به دوره روم باستان برمی‌گردد. دیوارهای پیش ساخته، به سبب سرعتی که در فرآیند ساختمان سازی ایجاد می‌کنند، هر روز بیشتر از دیروز مورد استقبال ساختمان سازان قرار می‌گیرند. اگر شما هم به دنبال آشنایی با مصالح ساختمانی محبوب، مستحکم و منطبق با نیاز روز دنیا هستید، با این مقاله از شیپور ما را همراهی کنید.

منظور از دیوار پیش ساخته چیست؟

همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، این دیوارها به صورت حاضر و آماده به محل استفاده منتقل می‌شوند و در کارخانه مخصوص خود ساخته می‌شوند. دیوارهای از پیش ساخته که جایگزین خوبی برای آجر، خشت، سفال و گچ و دیگر مصالح ساختمانی سنتی به حساب می‌آید، با پشت سر گذاشتن ساخت و ساز سنتی، تاثیر شدیدی روی کاهش هزینه‌های ساخت یک ساختمان ایفا کرده‌اند. این حجم از محبوبیت دیوارهای پیش ساخته، از مزایای چشم‍گیر این سازه آماده سرچشمه می‌گیرد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

مزایای دیوارهای پیش ساخته چیست؟

مزایای دیوارهای پیش ساخته چیست؟مزیت دیوار پیش ساخته، تنها به تسریع فرآیند ساختمان سازی محدود نمی‌شود. در واقع از لحاظ فنی این سازه‌های آماده دارای مزایای بسیاری هستند که در لیست زیر، برجسته‌ترین آن‌ها را برایتان قرارداده‌ایم:

  • افزایش امنیت و عمر مفید سازه به واسطه کاهش وزن کلی ساختمان
  • استحکام بالا به دلیل توپر بودن این دیوارها
  • کاهش 15 درصدی مصالح مورد نیاز برای ساخت ساختمان
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های خانوار به سبب عایق بودن این دیوارهای پیش ساخت
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر نفوذ حشرات (از جمله موریانه)
  • تسریع ساخت ساختمان تا حدود 5 برابر
  • کاهش هزینه‌های سربار در ساخت ساختمان
  • کاهش خسارات و صدمات ناشی از زلزله و دیگر بلایای طبیعی

آشنایی با انواع دیوار پیش ساخته

تنوع ساخت ساختمان‌ها بسیار است و قاعدتا این تنوع، انواع مختلفی از سازه‌های پیش ساخته (مخصوصا دیوار پیش ساخته) را می‌طلبد. نوع کاربری ساختمان، شرایط فرهنگی محیط و همچنین شرایط فرهنگی و اقلیمی منطقه، پارامترهایی هستند که در انتخاب نوع دیوار پیش ساخته تاثیرگذارند. در واقع دیواری که برای یک پارکینگ طبقاتی استفاده می‌شود، با دیوار برج‌های مسکونی، خانه‌های ویلایی یک طبقه یا ساختمان‌های تجاری متفاوت است.

دیوار پیش ساخته گچی

دیوارهای پیش ساخته گچی، جزو دیوارهای غیر باربر رده بندی می‌شوند؛ یعنی نباید وزن کلی ساختمان را روی دوش آن‌ها گذاشت و تنها برای پارت‌ بندی و جداسازی قسمت‌های داخلی یک ساختمان کاربرد دارد. این دیوارها با توجه به مواد اولیه سبکی که دارند (گچ ریز، آب و برخی الیاف سبک غیر حساسیت زا)، نقش مهمی در کاهش وزن کلی ساختمان ایفا می‌کنند.
دیوارهای پیش ساخته، انواع مختلفی (ضد آب، مسلح، سوراخ‌دار و توپر) دارند که عرض آن‌ها بین 50 تا 150 میلی‌متر متغیر است و طول آن‌ها نمی‌تواند بیشتر از 1000 میلی‌متر باشد.

دیوار پیش ساخته کناف

دیوار پیش ساخته کنافاین دیوار نیز در راستای تقسیم‌بندی قسمت‌های داخلی ساختمان به کار گرفته می‌شود که اجرای آن از دو حالت زیر خارج نیست:

  1. با سیستم سازه‌ای
  2. بدون سیستم سازه‌ای

از آنجا که دیوار های پیش ساخت کناف، عایق صدا و گرما هستند، گزینه مناسبی برای آپارتمان‌های شلوغ و پرتردد به حساب می‌آیند که در کنار کاهش هزینه‌های خانوار، آسایش ساکنان را تا حدودی ضمانت می‌دهد. استفاده از این دیوارها بسیار مقرون به صرفه و تعمیر آن‌ها مثل آب خوردن است.

دیوار پیش ساخته بتنی

کاربرد این دیوارهای پیش ساخته بتنی، اغلب در نمای ساختمان‌ها است، زیرا یک رو یا دو روی این دیوارها دارای نما هستند. مواد اولیه تشکیل دهنده این دیوارها که عموما به صورت سفارشی ساخته می‌شوند سیمان، میل گرد، آب و تا حدودی سنگ‌ریزه‌ است. این دیوارها توان تحمل وزن نسبتا بالایی دارند و حتی برای استفاده در سطوح شیب‌دار نیز کاندید خوبی خواهند بود.
از آنجا که دیوار پیش ساخت بتنی اکثرا به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، نیاز هر پروژه، ابعاد این دیوارها را تعیین خواهد کرد. استفاده از دیوارهای بتنی برای ساختمان‌های کوچک صرفه اقتصادی ندارد و بیشتر اوقات برای پارکینگ‌های طبقاتی و ساختمان‌ با طبقات کم مورد استفده قرار می‌گیرد.

دیوار پیش ساخته تری دی پنل

مقاومت دیوارهای پیش ساخته یونولیتی (تری دی پنل)، بر عهده شبکه‌ای فلزی و یونولیت است. در حالت عادی، جنس این شبکه فلزی از فولاد  A1 است که برای مناطق مرطوب، جای خود را به فولاد گالوانیزه ضد زنگ می‌دهد. این دیوارها ضد آب بوده و شرایط رشد جانداران میکروسکوپی از جمله قارچ‌ها را به طور کامل از بین برده است.

دیوار پیش ساخته چوبی

اغلب کلبه‌ها و خانه‌های چوبی که به کررات در اطراف خود دیده‌اید، با دیوارهای پیش ساخت چوبی ساخته شده‌اند. این دیوارها وزن بسیار کمی دارند و گاهی به عنوان عنصر تکمیل‌کننده دیزاین داخلی یا خارجی منازل و مراکز تجاری، به کار گرفته می‌شوند. برای افزایش سطح استحکام دیوارهای پیش ساخته چوبی در صنعت ساختمان، دیوارهای باربر را به طور مستقیم به پی بتنی ساختمان متصل می‌کنند تا نگرانی بابت مقاومت ساختمان وجود نداشته باشد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
2 نظرات
  1. قاسمی می گوید

    مطالب جالب بود درباره دیوار پیش ساخته

  2. MR MAHDI می گوید

    بنظرم در آینده برای ساخت خانه ها و ویلا از این فناوری استفاده خواهد شد که باعث کاهش هزینه ها بخصوص در زمینه دیوارچینی و ساخت روزانه هر جزء از ساختمان میشود.

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.