بررسی مشخصات فنی و آپشن‌های ساینا

Rate this post

تولید در بسیاری از خودروسازی‌های دنیا، بر مبنای توسعه و پیشرفت شکل می‌گیرد و اگر خودرویی در یک خودروسازی ساخته می‌شود، خودروهای بعدی همان شرکت باید از همه نظر چه از نظر فنی و هم از نظر امکانات توسعه‌یافته باشند.

در بسیاری از خودروهای تولیدشده در خودروسازی سایپا، مشخصات فنی و وضعیت کیفی محصولات خیلی با تغییر آنچنانی مواجه نمی‌شوند و به همین صورت است که خودرویی مانند ساینا خیلی پیشرفت زیادی نسبت به خودروهای سابق این شرکت مانند تیبا نداشته است.

ساینا به عنوان یک خودرو اقتصادی و ارزان‌قیمت در بازار ایران شناخته می‌شود که تجربه سواری با آن در حد متوسط به‌شمار می‌آید، از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با تیبا ندارد اما در عین حال، طراحی کابین آن به‌روزتر از محصولات قبلی این خودروسازی است و همچنین شتاب اولیه خوبی دارد و هزینه نگهداری از آن نیز مناسب است. حتی نسخه فول آپشن و نمونه اتوماتیک این محصول نسبت به ساینا معمولی و تولیدات قبل سایپا، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و این موارد، ساینا را به خودرویی پرطرفدار تبدیل کرده است.

برای آشنایی بیشتر با این خودرو، در این مقاله قرار است درباره طراحی ظاهری، کابین، مشخصات فنی، امکانات و آپشن‌ها و همچنین مزایا و معایب این خودرو صحبت کنیم.

طراحی ظاهری ساینا

سایپا در طراحی ساینا، ناهماهنگی‌های موجود در تیبا را کنار گذاشته است و ظاهری زیباتر، هماهنگ‌تر و جوان‌پسندانه‌تری را در این خودرو شاهد هستیم.

در طراحی ساینا، تغییرات و تحولاتی در مواردی مانند سپر جلو و همچنین شیب درب کاپوت مشاهده می‌شود. تغییر در طراحی سپر این خودرو، ظاهر و وجه این خودرو را نسبت به تیبا بهتر کرده است. شیب درب کاپوت نیز در راستای بهبود استانداردهای تصادف عابر پیاده صورت گرفته که خب برای ایمنی افراد بسیار مهم تلقی می‌شود.

طراحی قسمت پشتی ساینا نیز نسبت به تیبا بسیار تغییر کرده است و مواردی مانند تغییر در طراحی چراغ‌ها و گوشه‌دار این بخش از خودرو، باعث شده‌اند که نمای عقب این خودرو جلوه زیباتری داشته باشد و نسبتا تهاجمی به‌نظر برسد.

ساپیا در طراحی درب صندوق و سپر نیز از برخی محصولات روز دنیا مانند سوزوکی کیزاشی و تویوتا یاریس الهام گرفته است و این مورد را می‌توان در نمای پشتی این خودرو به وضوح مشاهده کرد.

در کل باید عنوان کرد که سایپا در طراحیِ ظاهری این خودرو از استاندارهای روز دنیا در خودروسازی استفاده نکرده است، اما با این حال و با توجه به قیمت مناسبی که این خودرو دارد، می‌توان آن را گزینه‌ای ایده‌آل برای خرید خودرو دانست.

طراحی کابین ساینا

بررسی ساینا

اگر ساینا، تیبا و پراید را از نظر طراحی کابین با هم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تفاوت این خودروها بیشتر در بخش بیرونی و طراحی ظاهری این خودروها بوده و خلاقیت خاصی در این محصول سایپا نیز نمی‌توان مشاهده کرد. اما در طراحی داشبورد و دیگر اجزای داخلیِ ساینا می‌توان گفت که، این خودرو ترکیبی زیباتر از نمونه‌ی دیده شده در تیبا و پراید دارد. اما نکته منفی در مورد ساینا، استفاده از پلاستیک سخت و نسبتا بی‌کیفیت در ساخت داشبورد، فرمان و دیگر ادوات این خودرو است.

این خودرو در نسخه‌های مختلف طراحی شده که در نسخه پایه آن برخی آپشن‌ها و امکانات وجود ندارد که از جمله آنها می‌توان به نمایشگر لمسی اشاره کرد. در نسخه مجهزترِ ساینا، نمایشگر لمسی ۷ اینچی به صورت عمودی روی داشبورد نصب شده است.

تا به اینجا در مورد برخی ایرادات کابین ساینا صحبت کردیم، اما باید برخی نکات مثبت آن را نیز بیان کنیم. یکی از نکات مثبت طراحی کابین ساینا، نشیمن مناسب این خودرو است که فضای مناسب برای ۴ سرنشین دارد که امکان نشستن ۵ نفر را نیز دارد. علاوه بر این، ساینا دارای فضای صندوق ۴۲۰ لیتری است که جادارتر از برخی خودروهای هم‌رده و رقیب مانند ۲۰۶ است.

نکات مثبتِ دیگر در مورد طراحی داخلی ساینا عبارت‌اند از:

  • دسته‌بندی مناسب کلیدهای سیستم صوتی و تهویه مطبوع
  • استفاده از کلید گردان با قاب فلزی
  • کارایی بیشترِ دستگیره‌ی درهای جلو نسبت به تیبا

مشخصات فنی ساینا

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به سایپا و تولیدات آن گرفته می‌شود، عدم بهبود و به‌روزرسانی در بخش فنیِ خودروهای جدید است. این ایراد در ساینا نیز دیده می‌شود و در بخش فنی، ساینا نیز دارای همان موتور چهار سیلندر هشت سوپاپ تیبا با حجم ۱.۵ لیتر است. به این ترتیب، توان خروجی موتور ساینا ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور است. وجه تمایز ساینا نسبت به تیبا،‌ استفاده از دو گیربکس است که یکی از این گیربکس‌ها، گیربکس ۵ سرعته دستی و دیگری یک گیربکس خودکار CVT است که در ساینا اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت موتور به سوی چرخ‌های جلو را دارد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ ساینا با چنین مشخصات فنی و موتوری، تقریبا برابر ۱۲.۸ ثانیه است که در نسخه اتوماتیک به حدودا ۱ تا ۱.۵ ثانیه خواهد رسید. میانگین مصرف سوخت ساینا نیز حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که در مدل اتوماتیک به بیش از ۷.۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند. در نسخه اتوماتیک ساینا نیز، فرمان از نوع برقی است و در ساخت نسخه دنده‌ای از جعبه فرمان هیدرولیک استفاده شده است. در جدول زیر می‌توانید تمام مشخصات فنیِ ساینا را مشاهده کنید:

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی
نوع موتور M15
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۲.۸ ثانیه (دنده‌ای) / ۱۳ ثانیه (اتومات)
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت (دنده‌ای) / ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (اتوماتیک)
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی / اتوماتیک CVT
مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر (دنده‌ای) / ۷.۵ لیتر (اتومات) در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیک (دنده‌ای) / برقی (اتومات)
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
نوع بدنه سدان کوچک
نوع رینگ فولادی / آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
طول ۴۲۱۵ میلی‌متر
عرض ۱۶۶۳ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۸۴ میلی‌متر
فاصله بین چرخ‌های جلو ۱۴۱۰ میلی‌متر
فاصله بین چرخ‌های عقب ۱۴۱۰ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۴۱۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۰۵۰ کیلوگرم (دنده‌ای) / ۱۰۸۵ کیلوگرم (اتوماتیک)
حجم مخزن سوخت ۴۱ لیتر
قطر رینگ ۱۴ اینچ
چرخ جلو و عقب R۱۴۱۸۵/۶۰
حجم صندوق عقب ۳۷۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفره

با بررسی مشخصات فنی ساینا در جدول بالا، می‌توان به این نتیجه رسید که این خودرو از نظر فنی تغییر محسوسی نسبت به تیبا نداشته است.

آپشن‌ها و امکانات ساینا

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده تولیدات سایپا نسبت به یکدیگر تفاوت داشته باشند، همین امکانات و آپشن‌ها است. مواردی که در زیر نام می‌بریم از جمله امکانات رفاهی و ایمنی موجود در ساینا هستند:

  • حسگر پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمزهای جلو دیسکی، چراغ‌های مه شکن در هر دو انتها، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو – عقب به علاوه پورت USB، سی دی خوان، دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، کمربند پیش‌کشنده، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

امکانات و آپشن‌های ساینا در نسخه‌های پیشرفته‌تر بیشتر می‌شوند و نمونه آپشنال این خودرو دارای آپشن‌هایی بیشتر نظیر حسگر پارک عقب، آینه‌های جانبی برقی، شیشه برقی عقب و تهویه دیجیتال است.

مزایا و معایب ساینا

بررسی ساینا

ساینا نیز مانند هر خودروی دیگری، چه داخلی و چه خارجی، دارای مزایا و معایبی است. در ادامه هر کدام از این مزایا و معایب را نام خواهیم برد.

مزایای ساینا

از مزایای ساینا می‌توان به گستردگی نمایندگی‌های خدماتی در سراسر کشور، قیمت ارزان، هزینه نگهداری پایین و امکانات مناسب در نسخه آپشنال (پلاس) اشاره کرد.

معایب ساینا

از جمله معایب ساینا نیز می‌توان کیفیت پایین، قدیمی بودن پلتفرم و پیشرانه، ایمنی و کندی عملکرد گیربکس در نسخه اتوماتیک اشاره کرد.

قیمت ساینا

قیمت خودرو با توجه به عوامل مختلفی افزایش و کاهش پیدا می‌کند و این شما هستید که در زمان خرید خودرو باید قیمت‌ها را مقایسه و بعد سراغ معامله بروید. در جدول زیر، قیمت ساینا و تیپ‌های مختلف آن را در بازار آزاد بیان خواهیم کرد که این ارقام برای ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲ هستند:

نام خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد
ساینا دنده‌ای پلاس، ساخت ۱۴۰۰ ۳۳۲ میلیون تومان
ساینا دنده‌ای EX، ساخت ۱۴۰۱ ۳۲۷ میلیون تومان
ساینا دنده‌ای S، ساخت ۱۴۰۱ ۳۴۰ میلیون تومان

نتیجه‌گیری

ساینا از دیگر محصولات سایپا است که در مدل‌ها و نسخه‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. اگر به دنبال جواب «کدام مدل ساینا بهتر است؟» هستید، باید گفت که تمام نسخه‌های ساینا تفاوت چندانی با هم ندارند و تنها در برخی بخش‌ها مانند آپشن‌ها و امکانات متفاوت هستند. خود خودروی ساینا نیز از نظر فنی تفاوتی با دیگر محصولات سایپا ندارد و مواردی مانند استهلاک پایین، اقتصادی بودن قیمت و برخی آپشن‌ها، آن را به خودرویی محبوب میان مردم تبدیل کرده است. بنابراین اگر به دنبال یک خودروی ارزان‌قیمت هستید و می‌خواهید هزینه نگهداری از آن پایین باشد، می‌توانید به خرید ساینا فکر کنید.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.