با شغل‌هایی که در یک کارگاه خیاطی وجود دارد آشنا شوید

آشنایی با یکی از سودآورترین کسب‌وکارها

4.3/5 - (26 امتیاز)

اگر در زندگی‌تان پا به یک کارگاه خیاطی نگذاشته باشید ممکن است تصویری که از آن دارید گروهی از خیاط‌ها باشند که دور هم نشسته‌اند و هر کدام در حال دوخت یک دست لباس هستند. شاید بخواهید کمی لطفتان را بیشتر کنید و بپذیرید که کارگاه خیاطی که مثلاً لباس‌های بچه‌گانه می‌دوزد به سراغ دوخت کت و شلوار نمی‌رود. ولی باید به عرض برسانم که یک کارگاه خیاطی که کار دوخت عمده لباس‌ها را انجام می‌دهد اگر بخواهد به این روش کار کند احتمالاً راندمان کاریش یک دهم حالت عادی خواهد بود.

اگر می‌خواهید تصویر درست‌تری از کارگاه خیاطی داشته باشید آن را چیزی شبیه به خط تولید یک کارخانه تولید اتومبیل در نظر بگیرید. انتخاب نوع اتومبیلش هم به عهده خودتان ؛)

مشاغل زیادی در یک کارگاه خیاطی وجود دارند که هر کدام روی پارچه‌ای که وارد این خط تولید می‌شود کاری انجام می‌دهند و آن را به مرحله بعدی می‌سپارند.

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا همه مشاغل موجود در یک کارگاه خیاطی را معرفی کنیم و در مورد هر کدام توضیح مختصری ارائه دهیم.

برای استخدام یا جذب نیرو در مشاغل خیاطی کافی است به گروه استخدام در سایت یا اپلیکیشن شیپور مراجعه کنید.

طراح لباس

طراح لباس یکی از مهره‌های کلیدی کارگاه خیاطی است. دوباره همان خط تولید اتومبیل را در نظر بگیرید. اگر زبانم لال طراحتان پراید طراحی کند لابد انتظار ندارید که نتیجه خط تولید پورشه باشد!

اولین نیاز طراح لباس خلاقیت است. طراحی لباس متاثر از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جوامع مختلف است. یک طراح لباس باید دید خوبی نسبت به رنگ‌ها و اشکال داشته باشد و خودش هنر خیاطی را به خوبی بشناسد و همچنین باید از مدهای روز و علایق و سلیقه مردم آگاه باشد تا لباسی که طراحی می‌کند روی دست تولیدکننده یا فروشنده نماند.

طراح لباس باید انواع پارچه، کاربرد آن‌ها و فرآیند تولید لباس را به درستی بشناسد. این روزها تقریباً تمامی طراحی‌های لباس به وسیله نرم‌افزارها انجام می‌شود. اگر طراح لباسی به نرم‌افزارهای تخصصی این کار مسلط نباشد یک پای کارش می‌لنگد.

طراحان لباس گاهی حتی خودشان یک نمونه اولیه هم آماده می‌کنند و در اختیار سایر همکارانشان در کارگاه خیاطی می‌گذارند تا آن‌ها دید دقیقی از آنچه باید انجام دهند، داشته باشند.

طراحی و دوخت لباس

مهارت‌ها و وظایف طراح لباس در کارگاه خیاطی

یک طراح لباس باید همیشه در حال مطالعه و جستجو باشد تا با آخرین مدل‌ها آشنا شود. علاوه بر این باید بتواند دانش خود را به روز کند تا بتواند مدل‌های جدید را طراحی کند. بهتر است طراح لباس با فروشندگان مختلف در ارتباط باشد و به این ترتیب نیازهای مشتری را در طراحی لباس در نظر بگیرد. هم‌چنین طراح لباس باید شناخت دقیقی از انواع پارچه داشته باشد تا بتواند بهترین پیشنهاد را برای هر مدل طراحی‌شده ارائه کند. از جمله‌های مهارت‌های مورد نیاز برای طراح لباس در کارگاه خیاطی نیز می‌توان به خلاقیت زیاد، ترکیب درست رنگ و پارچه، صبر و حوصله زیاد، مهارت تصویرسازی و موارد دیگر اشاره کرد.

 

طراح الگو

الگوهایی که در تولیدی لباس استفاده می‌شوند، دارای سایز بندی مشخص و متشکل از اجزای کلی لباس هستند. در کارگاه‌ها طراحی الگو بر عهده طراح الگو است. از آنجایی که در کارگاه خیاطی الگوها به تعداد دفعات زیاد استفاده می‌شوند، طراح الگو معمولا الگوها روی یک مقوای محکم یا شابلون پیاده‌سازی می‌کند که استقامت لازم را داشته باشند.
اگر می‌خواهید لباس نهایی که از کارگاه خیاطی شما خارج می‌شود سر و شکل درستی داشته باشد، سایت‌هایی که الگوی آماده ارائه می‌دهند را فراموش کنید. حضور یک طراح الگو در کارگاه خیاطی شما کار را بسیار ساده‌تر و محصول نهایی را برازنده‌تر خواهد کرد. در یک کارگاه کوچک، طراح لباس می‌تواند کار طراحی الگو را هم انجام دهد، ولی عدم حضور طراح الگو و تکیه بر سایت‌های طراحی یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از کارگاه‎های خیاطی انجام می‌دهند.

مهارت‌ها وظایف طراح الگو یا الگوساز در کارگاه خیاطی

یک طراح الگو باید مهارت‌های زیر را داشته باشد:

  •  بتواند الگوی انواع لباس ها اعم از دامن، بلوز، چادر، مانتو، کت و پالتو، شنل و غیره را رسم کنند.
  •  توانایی رسم الگو بر اساس متدهای مختلف شامل درافتینگ، دراپینگ و الگوسازی مسطح را داشته باشد.
  •  الگوی استاندارد را با اندازه فرد مطابقت دهد.
  •  تمامی مشخصات روی هر یک از قطعات الگو را درج کند.
  • با الگوسازی بر روی مدل‌های استاندارد آشنا باشد.

برشکار

بعید می‌دانم کسی اسم این شغل را ببیند و تصور اشتباهی از آن داشته باشد. درست حدس زده‌اید. برشکار کسی است که کار برش پارچه‌ها را بر اساس الگویی که طراح الگو در اختیارش می‌گذارد انجام می‌دهد. پس از پهن کردن طاقه‌ها و چیده شدن لایه های پارچه روی هم و سپس قرار دادن الگو، برشکار توسط قیچی‌های مخصوص آن‌ها را برش می‌دهد. نظیر برش با قیچی صنعتی یا برش لیزری انجام می‌شود.

 

مهارت‌ها و وظایف برش‌کار در کارگاه خیاطی

یک برش‌کار باید از دقت و تمرکز بالایی برخوردار باشد و برای انجام ریزه‌کاری‌‌ها صبر و حوصله‌ای زیاد داشته باشد. وظایف برش‌کار را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد:

  • برش را با دقت بسیار زیاد انجام دهد؛ به طوری که کار کمترین پرتی و دم قیچی را داشته باشد.
  • الگو را به‌درستی بر روی پارچه قرار دهد.
  • با تغییرات کوچک در الگو بتواند مدل‌های جدید خلق کند.
  • مقدار مجاز دوخت را تعیین کند.
  • اگر نوع پارچه دوخت تغییر کرد، الگو را اصلاح کند تا فرایند دوخت دچار مشکل نشود.

اگرچه ممکن است این شغل در ابتدا ساده به نظر برسد، ولی واقعیت این است که نحوه برش صحیح پارچه و دوخت آن را راحت‌تر می‌کند. در یک کارگاه خیاطی بهتر است کسی این وظیفه را به عهده بگیرد که روی کارش دقیق و حتی کمی وسواسی باشد. یکی از مشکلاتی که گاهی برشکارها با آن مواجه هستند و ممکن است باعث خطای آن‌ها شود، این است که برخی از پارچه‌ها پشت و روی بسیار مشابهی دارند و اینجاست که تبحر برش‌کار و شناخت او از پارچه و کاری که انجام می‌دهد، چراغ راهش خواهد بود.

وظایف برش‌کار در کارگاه خیاطی

چرخکار

امیدوارم این جمله شما را به یاد گزارش‌های جواد خیابانی نیندازد؛ «کار چرخ‌کار کار با چرخ خیاطی است.»
در یک کارگاه خیاطی چرخ‌کار موظف است قسمت‌های مختلف لباس را بدوزد. البته ممکن است محصول نهایی از زیر دست چرخ‌کار بیرون نیاید ولی وقتی از سری‌دوزی صحبت می‌کنیم لباس‌ها باید قسمت‌های از پیش آماده‌شده‌ای داشته باشند تا در نهایت با دوخت آن‌ها به یکدیگر لباس از کارگاه خیاطی خارج شود. چرخ‌کار این قسمت‌های مختلف از پیش آماده را می‌دوزد و کار را به مرحله بعدی می‌سپارد.

  • زیگزال‌دوز:

زیگزال‌دوزی یکی از بخش‌های ظریف کار است که باعث زیبایی لباس می‌شود و با جلوگیری از دررفتگی بخش‌های برش‌خورده پارچه، باعث دوام بیشتر لباس هم می‌شود.

  • راسته‌دوز:

در یک کارگاه خیاطی همیشه تعداد بالایی از یک طرح یا مدل سفارش داده می‌شود. به همین دلیل لازم است که یک راسته‌دوز استخدام شده باشد تا به صورت سری بخشی از لباس را آماده کرده و تحویل وسط‌کار بدهد.

  • وسط‌کار یا میان‌دوز:

چرخ میان‌دوز از انواع چرخ‌های صنعتی است که برای تمیزدوزی و دوخت حرفه‌ای استفاده می‌شود. البته مهمترین کاربرد میان‌دوز برای دوخت پارچه‌هایی از جنس کش و انواع پارچه‌هایی با جنس تریکو است.

  • اتوکار:

اتوکار همانطور که از اسمش پیداست وظیفه اتو زدن لباس‌های آماده را دارد تا برای ارسال برای مشتری آماده شود. اتوکاری شاید جزو ساده‌ترین مشاغل موجود در یک کارگاه خیاطی باشد. ولی اگر این را در نظر داشته باشیم که هر لباسی در اولین نگاه بیشترین تاثیر را روی مشتری می‌گذارد از اهمیت این شغل غافل نخواهیم بود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.