ماجرای هفتسین‌های نوروز 99

Rate this post

نوروز 99 و اتفاقات عجیب و جریان‌سازش، باعث شده تا هفتسین‌های ما هم از اتفاقات دنیا، بی نصیب نماند!

 

7سین نوروزی

 

نوروز امسال، در سایه کرونا شروع شده است. هم اکنون که در تعطیلات به سر می‌بریم، بسیاری از ما هفتسینی نداریم و یا با استفاده از وسایل گذشته یک هفتسین نوروزی تهیه کرده‌ایم. به جا آوردن سنت‌ها قطعا یک اجبار هزینه ساز نیست. اما تکرار عادت‌های شاد، احساس مثبت و دلنشینی به انسان می‌دهد. این عادت نوروزی، ارتباط مستقیم با دکوراسیون دارد. چون دکوراسیون یک الهام بخش بیست و چهار ساعته جلوی چشم ما است، به خرج دادن حساسیت برای خلق یک منظره چشم‌نواز بیهوده نخواهد بود. این شما و این هم دکوراسیون هفتسین نوروزی، در قرنطینه، با خلاقیت و البته با کمبود امکانات.

 

پیش دستی‌های شش‌تایی، هفتسین نوروزی

 

ماجرای هفتسین‌های نوروز 99

 

هفتسین با وجود هفت عددی بودن، معمولا به شش ظرف نیاز دارد. همیشه گزینه سبزه یا سنبل، خارج از ظروف ست هفتسین، بر سر سفره قرار می‌گیرد. همین شش تایی شدن نیاز ما به ظروف، یک عالمه از وسایل دکوری یا ظروف داخل کابیت را واجدالشرایط قرار گرفتن زیر وسایل هفتسین نوروزی می‌کند. به دلیل متداول بودن، یا ترند بودن چوب و مس در فضای خانه و آَشپزخانه و دکوراسیون، می‌توانید از ظروف چوبی یا مسی برای زیر شش سین نوروزی استفاده کنید و سبزه را نیز کنار آن‌ها قرار بدهید.

 

گل مصنوعی‌های قدیمی و هفتسین نوروزی

 

هفتسین را در شرایط قرنطینه چیده‌اید؟ این ناراحتی ندارد. چنین کاری یک تمرین ساده برای تغییر شیوه زندگی خواهد بود. گل‌های مصنوعی قدیمی‌تان را از داخل کمد بیرون بیاورید. اگر این گل‌ها ریز هستند، می‌توانید برای تزئین اجزای سفره هفتسین از آن‌ها استفاده کنید. مثل گذاشتن تاج گل برای تخم مرغ‌های رنگی یا تزئین پیشدستی‌های وسایل نوروز. اما اگر گل‌ها بزرگ هستند، می‌توانید از خود آن‌ها به عنوان ظرف نگهدارنده اجزای سفره هفتسین استفاده کنید. حتی در مورد اجزایی مثل سمنو یا سرکه که مایع هستند، یک کاسه خیلی کوچک پیدا کنید. سمنو یا سرکه را داخل ظرف بریزید و سپس ظرف را داخل گل مصنوعی قرار بدهید.

 

گل مصنوعی‌های قدیمی و هفتسین نوروزی

 

یک هفتسین کاملا مجازی

 

عید امسال، عید روابط مجازی است. با پیشرفت تکنولوژی و اتفاقات پیرامون آن، اینطور به نظر می‌رسد که که نه فقط نوروز امسال، که ماه‌های آینده نیز تحت تاثیر اتفاقاتی مثل تغییرات اقلیمی و یا امتداد کرونا قرار بگیرد. پس چه بهتر که با تکنولوژی ارتباط نزدیک‌تری ایجاد کنیم. ارتباطی که حتی سفره هفتسین و دکوراسیون را نیز شامل بشود. سفره هفتسین یک دکوراسیون بدون نیز به استفاده است. پس وجود داشتن آن آنقدرها هم لازم نیست.

می‌توانید از یک تصویر هفتسین، یک کولاژ هفتسین و یا در مرحله بعد، یک واقعیت مجازی به عنوان هفتسین استفاده کنید. انتظار می‌رود با پیشرفت تکنولوژی‌هایی مثل هولوگرام، در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم مجلل‌ترین و زیباترین و بزرگ‌ترین هفتسین دنیا را در خانه داشته باشیم. فقط، مشکل اینجاست که این هفتسین فیزیکی نخواهد بود. البته برای هفتسین که تنها جنبه زیبایی بصری دارد، یک وجود مجازی شاید از نوع واقعی آن‌ هم بهتر باشد.

 

دامن یا سفره هفتسین!

 

دامن یا سفره هفتسین!

 

در مقالات پاییز شیپور، در مورد تبدیل دامن به رومیزی حرف زدیم. حالا هم بد نیست در نبود امکان بیرون رفتن، خلاقیتتان را به کار ببندید. سعی کنید تکه لباس‌هایی را که نمی‌خواهید بیرون بیاورید. بررسی کنید که کدام یک برای رو میزی یا همان سفره زیر هفتسین مناسب‌تر است. دامن کلوش، روی میز گرد، سفره هفتسین بسیار زیبایی می‌ساز. مخصوصا اگر رنگ آن زرد یا قرمز باشد. زیرا می‌توانید در گردی کمر دامن، هفتسین نوروزی‌تان را بچینید و از کلوش آن، که از کنار میز پایین می‌ریزد، لذت ببرید.

 

هفتسین‌های جایگزین

 

بد نیست اگر در خانه وسایل سنتی هفتسین را ندارید، به دنبال جایگزین‌های معناداری باشید که با سین شروع بشوند. شاید شما سنجد در خانه ندارید، اما کتابی با عنوانی که با سین شروع می‌شود، برای شما یادآور اتفاقات مهمی است. از قید چهارچوب‌ها آزاد باشید. فلسفه هفتسین یادآوری عناصری است که سال شما را بهتر خواهد کرد. پس دلیلی ندارد به سراغ اجزایی بروید که در سفره هفتسین شما، استفاده خاصی ندارد. حتی با وجود کرونا هنوز هم می‌توانید در خانه، یک دکوراسیون هفتسین زیبا داشته باشید به شرطی که خلاق باشید.

هفتسین‌های جایگزین

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.