بایدها و نباید‌های آپارتمان نشینی

Rate this post

آپارتمان نشینی در نتیجه رواج زندگی شهری، امری اجتناب ناپذیر است، اما این کوچ اجباری از خانه‌های حیاط دار به آپارتمان‌ها، در صورت عدم رعایت برخی قوانین، می‌تواند چالش‌برانگیز و دردسرساز باشد. اعتقادات غلط قدیمی در مورد سکونت در یک ملک مستقل را کنار بگذارید و بپذیرید که آپارتمان نشینی، چیزی جز هنر هم‌زیستی مسالمت آمیز کنار دیگران نیست. در واقع ضرب‌المثل «چهاردیواری، اختیاری» برای آپارتمان نشینی، یک ذهنیت اشتباه بوده و در مواردی می‌تواند شما را درگیر چاله‌های قانونی بزرگی کند.
شواهد گویای این حقیقت است که بیشتر کدورت و اختلافات بین ساکنین یک آپارتمان، ناشی از عدم آگاهی از حقوق و خط قرمزهای این شیوه شهرنشینی است. اگر می‌خواهید کمتر دچار مشکلات ناشی از آپارتمان نشینی شوید، کافیست با بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی آشنا شوید و پا را فراتر از حریم خود نگذارید. برای آشنایی با مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی، با  تیم شیپور همراه شوید.

  • حد و حدود خود را بشناسید

واقعیت این است که وقتی مالک یک واحد آپارتمان هستید، تنها اختیار همان یک واحد را دارید آن هم با در نظرگیری این نکته که تحت هیچ شرایطی نباید برای دیگر واحدها مزاحمت ایجاد کنید؛ حالا این مزاحمت می‌تواند سر و صدای اضافی باشد یا هر گونه دخالت در زندگی روزمره همسایه‌ها. بهتر است اینطوری بگوییم که همان حریمی که برای خود حق مسلم می‌دانید، برای دیگر ساکنان آپارتمان نیز قائل باشید. به عنوان مثال، اگر مراسمی دارید که تا پاسی از شب ادامه دارد و ممکن مخل آسایش همسایگان باشد، قبل از برگزاری، همسایگان را در جریان قرار دهید.

  • قوانین اختصاصی آپارتمان را جویا شوید

شاید مهم‌ترین اقدام شما قبل از سکونت در یک آپارتمان، همین باشد. برخی آپارتمان‌ها (خصوصا مجتمع‌های مسکونی پرجمعیت) برای ایجاد هرچه بیشتر نظم و زندگی مسالمت‌آمیز ساکنان در کنار هم، برخی قوانین اختصاصی وضع می‌کنند که بهتر است قبل از هر چیز، از آن‌ها مطلع شوید. مطمئن باشید با رعایت قوانین آپارتمان نشینی، زندگی در ساختمان‌ها چندان سخت نخواهد بود.

  • تذکرهای مدیر ساختمان را جدی بگیرید

قوانین اختصاصی آپارتمان

هر اجتماعی برای رسیدن به موفقیت، به یک لیدر نیاز دارد. واقعیت این است که زندگی مسالمت آمیز در یک مجتمع مسکونی نیز نیاز به یک مدیر دارد تا علاوه بر اتخاذ تصمیمات لازم در شرایط بحرانی، دخل و خرج ساختمان را هم عهده‌دار شود. البته گاهی اوقات مدیریت مالی ساختمان به فرد دیگری (خزانه‌دار) واگذار می‌شود که این مورد، اغلب در مجتمع‌های شلوغ رایج است.

  • ابتدایی‌ترین هنجارهای آپارتمان نشینی را رعایت کنید

ایجاد صداهای آزار دهنده به هر شکل، عدم رعایت نظافت در بخش عمومی ساختمان، برگزاری وقت و بی‌وقت مهمانی‌ها، ایجاد هر گونه تغییر در نمای ساختمان، رفت و آمدهای خارج از شئونات اسلامی، گذاشتن جاکفشی یا گلدان در راه‌پله‌ها بدون موافقت جمعی، هرگونه مزاحمت ناشی از نگهداری حیوانات خانگی و… هنجارشکنی در آپارتمان نشینی به حساب می‌آید.

  • سوء استفاده از پارکینگ و انباری ممنوع

با اینکه پارکینگ و انباری جزو دارایی شما از ملک در سند قید می‌شود، اما هیچکس حق استفاده تجاری از آن را ندارد. پارکینگ و انباری جزو مشترکات حساب می‌شود و استفاده تجاری یا مسکونی از آن‌ها خلاف قانون است.

  • حق استفاده از مشترکات ساختمان

حتما قبل از سکونت در یک آپارتمان، قوانین اختصاصی آپارتمان نشینی در آن را جویا شوید. بازی کودکان در حیاط، پخت و پز در مشترکات ساختمان، برگزاری مراسمات مذهبی و مناسبتی در فضای مشترک، استفاده از جاکفشی و گلدان در مسیر راه پله و… بستگی به نظر هیئت مدیره ساختمان دارد. اغلب مدیران برای بازی کودکان در حیاط و محوطه آزاد ساختمان، زمان تعیین می‌کنند و دیگر موارد از جمله برگزاری مجالس مذهبی را با موافقت همه اعضای ساختمان مجوز خواهند داد.

  • پرداخت شارژ ساختمان را اولویت قرار دهید

هزینه‌های جاری آپارتمان از طریق شارژ و به مسئولیت مدیر ساختمان پیگیری می‌شود. شارژ ساختمان بر اساس امکانات مشترک ، هزینه نظافت و فاکتورهای گوناگون دیگر تعیین می‌شود که بهتر است به موقع نسبت به پرداخت آن اقدام شود. اگر با هزینه شارژ ساختمانی مشکل دارید، بهتر است دور سکونت در آن را خط بکشید؛ چرا که هیچ راه میانبری برای فرار از آن وجود ندارد.
در قوانین آپارتمان نشینی، معیار دقیقی برای تعیین شارژ وجود ندارد، بنابراین امکانات اضافی همچون استخر، روف گاردن، نظافت در برهه‌های زمانی کوتاه، سیستم گرمایشی خاص، داشتن سرایدار یا نگهبان و… می‌تواند باعث افزایش نرخ شارژ ساختمان نسبت به مقدار رایج آن در دیگر ساختمان‌ها شود.

  • بهتر است منعطف باشید

زندگی جمعی کمی انعطاف نیاز دارد. لطفا ساز مخالف نزنید و روابط همسایگی خود را به حاشیه نکشانید. اگر مشکلی با همسایگان دارید، از طریق مدیریت ساختمان و در کمال ادب پیگیر شوید. آرامش جمعی حاکم بر ساختمان را محترم شمرده و برای حفظ هر چه بیشتر آن گوش به زنگ باشید. اگر مشکل لاینحلی گریبان‌گیر زندگی آپارتمان نشینی شما شد، همه چیز را به قانون سپرده  و از هرگونه اقدام شخصی به شدت پرهیز کنید.

  • آتش سوزی در کمین است

اگر به طور همزمان در ساعات اوج مصرف از وسایل برقی پرمصرف مثل اتو، لباسشویی، فر برقی، سرخ‌کن و جوجه‌گردان برقی استفاده کنید، ممکن است ساختمان را در معرض آتش‌سوزی قرار ‌دهید. یکی از نبایدهای آپارتمان نشینی که به مصلحت همه شماست، توجه به استفاده بهینه از وسایل برقی پرمصرف است. آتش‌سوزی ناشی از گرم شدن بیش از حد سیم‌ها، جان و مال همه ساکنین را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.