آشنایی با انواع موتورسیکلت و ویژگی‌های هر کدام

5/5 - (1 امتیاز)

شاید باورش سخت باشد، اما اولین سری از موتورسیکلت‌ها بیش از صد سال پیش اختراع شدند. همین صد سال، زیادی برای رشد، نوآوری و توسعه انواع موتورسیکلت بود و جالب است که این صنعت به‌خوبی از این زمان استفاده کرد. این توسعه و رشد باعث شده که این روزها، برخی از سریع‌ترین موتورسیکلت‌ها که دارای بهترین هندلینگ و موتور هستند، به بازار معرفی شوند و شاهد درخشش آنها در جاده‌ها و پیست‌ها هستیم.

اما اگر عاشق موتورسیکلت هستید و دوست دارید یکی از انواع موتورسیکلت را داشته باشید، باید با اصول اولیه این وسیله آشنا شوید و آن را از پایه درک کنید. بنابراین، در این مقاله در مورد چیزی صحبت خواهیم کرد که هر دوست‌دار موتوری علاقه دارد از آن باخبر شود: انواع موتورسیکلت و ویژگی‌های هر کدام.

در حال حاضر، ده‌ها مدلِ مختلف موتورسیکلت تولید می‌شود و صدها مدل قدیمی دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را در جاده‌ها مشاهده کنید. اما تقریبا همه این موتورسیکلت‌ها در این دسته‌هایی قرار می‌گیرند که در این مقاله معرفی خواهیم کرد. مسلما در مورد هر کدام از این دسته‌ها حقایقی وجود دارد که خوب است آنها را بدانید.

انواع موتور سیکلت

اگر شما نیز مانند میلیون‌ها نفر دیگر در این کرده خاکی به موتورسیکلت و سواری با آن علاقه دارید، حتما به این فکر می‌کنید که یکی از انواع موتورسیکلت را بخرید و یا اگر این وسیله را دارید، آن را تغییر و ارتقا دهید. همه‌ی دوست‌داران موتور، سواری با این وسیله را از ساده‌ترین مدل‌ها آغاز می‌کنند. اما وقتی نوبت به تغییر موتورسیکلت می‌رسد، با طیف وسیعی از انتخاب روبه‌رو می‌شوند که انتخاب را برای آنها سخت می‌کند.

چه در حال خرید موتورسیکلت نو باشید و چه به دنبال یک موتورسیکلت دست دوم، خوب است که با ویژگی‌های هر کدام از این موتورسیکلت‌ها آشنا شوید. در ادامه انواع مختلف موتورسیکلت‌های موجود در بازار را نام می‌بریم و درباره هر کدام توضیحاتی ارائه خواهیم داد:

موتور سیکلت‌های شهری

انواع موتورسیکلت

بیایید معرفی انواع موتورسیکلت را با مدل استاندارد شروع کنیم. موتور سیکلت‌های شهری از مدل‌های همه‌پسند و کاربردی‌اند که تجربه راندن آن نیز بسیار عالی است و برای افرادی که به دنبال تعادل در راندنِ موتور هستند، گزینه‌ای عالی به‌شمار می‌آیند. موتور سیکلت‌های شهری یا همان مدل استاندارد، معمولا ترکیبی از ویژگی‌های موجود در انواع دیگر موتورسیکلت‌ها را بدون تمرکز زیاد روی یک نوع ارائه می‌دهند.

موتور سیکلت‌های شهری در سبک‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. برخی از این مدل موتورسیکلت‌ها، مانند یاماها SR400 از جمله موتورهای همیشه محبوب است که ظاهری کلاسیک دارد؛ در مقابل موتورسیکلتی مانند هوندا CB300R، از نظر ظاهری بیشتر شبیه به موتورهای مسابقه‌ای است. صرف نظر از استایل، موتور سیکلت‌های شهری معمولا دارای راکب خمیده به طرف جلو هستند که در زمان راندن آنها، کمی رو به جلو خم می‌شوید و ارتفاع فرمان آن کم است.

یکی از تفاوت‌های اصلی موتورسیکلت‌های استاندارد یا همان شهری نسبت به دیگر مدل‌ها، عدم وجود برخی امکانات و آپشن‌های جدید است. به عنوان مثال، اکثر موتور سیکلت‌های شهری فیرینگ جلو را ندارند. اما با این حال، این امکان برای خریداران این مدل موتور وجود دارد که برخی امکانات مانند رکاب جدید و دیگر وسایل را به موتور خود اضافه و آن را شخصی‌سازی کنند.

بسیاری از موتورسواران، خرید موتورسیکلت‌های استاندارد یا همان شهری را برای افرادی که به تازگی قرار است موتورسواری را آغاز کنند، توصیه می‌کنند. این دسته‌بندی دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز است و به‌خصوص در کلاس‌های ۲۵۰ و ۳۰۰ سی سی، می‌توانید مدل‌های با قیمت مناسب را پیدا و خریداری کنید. اما مدل‌های با قدرت بالاتر، مانند هوندا CB1000R، دارای اسب بخار بالاتری است و به این ترتیب سرعت و قدرت آنها نیز بیشتر خواهد بود. در نهایت، با اینکه نمی‌توان موتور سیکلت‌های شهری را با موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای مقایسه کرد، اما این مدل موتور نیز می‌تواند نیاز شما را از یک وسیله برآورده کند و قدرت خوبی دارد.

ویژگی‌های موتورسیکلت‌های شهری یا استاندارد:

  • بدنه آیرودینامیکی و سبک
  • قرار گرفتن راکب به صورت خمیده و به طرف جلو
  • دارای فرمان با طول کم یا متوسط
  • کارایی خوب
  • قابل استفاده برای رفت‌وآمدهای درون شهری یا مسافت‌های طولانی‌تر
  • گزینه‌ای عالی برای مبتدیان
  • دارای مدل‌های پرقدرت برای سوارکاران باتجربه

برخی مدل‌های موتورسیکلت‌های شهری یا استاندارد: هوندا CB، تریومف Street Twin، دوکاتی اسکرمبل

موتور سیلکت مسابقه‌ای

انواع موتورسیکلت

بسیاری از افرادی که عاشق موتورسیکلت هستند، در وهله اول عاشق سرعت آن شدند. اما با این حال، برخی نیاز به سرعت بیشتری دارند و برای همین است که سراغ موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای می‌روند.

موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای دارای هندلینگ دقیقی هستند و برای سرعت بالا طراحی شده‌اند. عملکرد این مدل موتورسیکلت آیرودینامیک است و به همین خاطر، دارای یک فیرینگ کامل است که میزان لغزش موتور را به حداقل می‌رساند. موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای معمولا دارای رکاب بلندی هستند و فرمان آنها نیز دارای ارتفاع کمی است و همین موضوع، راننده را ملزم می‌کند حالت سواریِ خمیده داشته باشد.

اگرچه با وجود برخی امکانات و ویژگی‌ها سواری با موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای بسیار جذاب شده، اما در کل در طراحی آن کمی راحتی فدای عملکرد شده است. همچنین، باید عنوان کرد که راندنِ موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای می‌تواند یک چالش باشد، بنابراین اکثر موتورسواران از این موتورسیکلت‌ها برای روزهای پیست استفاده می‌کنند و آن را در خیابان‌های شهر نمی‌آورند.

برخی از محبوب‌ترین مدل‌های موتورسیکلت مسابقه‌ای، توسط سازندگان ژاپنی و اروپایی ساخته می‌شوند. مدل‌هایی مانند سری کاوازاکی نینجا به‌عنوان انتخاب‌هایی عالی برای سوارکارانی شناخته می‌شوند که اولین قدم‌های خود را به دنیای موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای برمی‌دارند، در حالی که مدل‌های افسانه‌ای مانند سوزوکی هایابوسا برای موتور‌سواران حرفه‌ای، گزینه‌ای بسیار جذاب به‌شمار می‌آیند.

با اینکه موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای بسیار محبوب هستند، اما به دلیل قدرت زیاد، هندلینگ حساس و سرعت فوق‌العاده‌شان اغلب به‌عنوان بهترین انتخاب برای مبتدیان به‌شمار نمی‌آیند. اما با این حال، اگر به موتورهای سریع علاقه دارد، می‌توانید سراغ مدل‌های بروید که به‌عنوان مدل ‌مبتدی شناخته می‌شوند، مانند Ninja 250R. علاوه بر این، حتما یک دوره آموزشی برای راندن این موتورسیکلت‌ها بگذرانید تا به شما کمک کند اصول اولیه سواری را به درستی یاد بگیرید.

ویژگی‌های موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای:

  • قدرت مانور بالا
  • فرمان کوتاه
  • حالت سواری خمیده
  • اسب بخار بالا
  • صندلی بالا

برخی مدل‌های موتور مسابقه‌ای: کاوازاکی نینجا، یاماها YZF، سوزوکی هایابوسا

موتورهای جاده‌ای (مسافرتی)

انواع موتورسیکلت

برای کسانی که عاشق سواری با موتور در مسافت‌های طولانی مانند جاده‌ها هستند، موتورهای جاده‌ای می‌توانند بهشت روی زمین باشند. این موتورسیکلت‌های بزرگ و سنگین برای دوره‌های طولانی سواری طراحی شده‌اند و این را می‌توان از طراحی ارگونومیک مناسب برای موتورسوار، بادگیرهای بزرگ و ظرفیت بالای باک متوجه شد.

موقعیت موتورسوار در زمان سوار شدن روی موتور جاده‌ای، به‌صورت عمودی و راحت است. علاوه بر این، صندلی‌های پهن این مدل موتور باعث شده است که در طول مدت زمانی طولانی‌ای که پشت فرمان موتور هستید، از رانندگی خسته نشوید. اگر به دنبال این هستید که یک مسافرت دو نفره را با موتورهای جاده‌ای تجربه کنید، باید بگوییم که تجربه‌ای راحت خواهید داشت. بیشتر موتورهای جاده‌ای یا مسافرتی دارای صندلی استاندارد هستند که سواری با مسافرِ همراه را راحت می‌کنند.

اگرچه موتورسیکلت‌های مسافرتی برای مسابقه یا سرعت رفتن طراحی نشده‌اند، اما با این حال، موتورهای بزرگ و قدرتمندی دارند. با توجه به قوی بودن و همچنین بزرگ بودن این مدل موتورها، معمولا موتورهای جاده‌ای گزینه‌ای مناسب برای موتورسواران مبتدی به‌شمار نمی‌آیند.

هوندا مدل Gold Wing یکی از قدیمی‌ترین موتورسیکلت‌های جاده‌ای است، اما در دیگر برندها نیز از این مدل موتورسیکلت‌ها یافت می‌شود که در دسته بهترین‌ها قرار می‌گیرند. در نهایت هر برندی را انتخاب کنید، مسلما باید پول بیشتری را صرف خرید این مدل موتورسیکلت نسبت به مدل‌های دیگر کنید، چراکه موتورسیکلت‌های جاده‌ای معمولا جزو گران‌ترین مدل‌ها در بازار هستند.

ویژگی‌های موتورسیکلت‌های جاده‌ای (مسافرتی):

  • حالت سواری عمودی
  • فرمان با طول متوسط
  • فیرینگ بزرگ
  • دارای شیشه جلو
  • بزرگ و سنگین، اما پایدار

برخی مدل‌های موتور جاده‌ای (مسافرتی): هوندا گلد وینگ، هارلی دیویدسون Road Glide، ایندین Roadmaster

موتور سنگین

موتورسیکلت‌ها دارای پیشرانه‌های مختلفی هستند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در این میان، برخی موتورسیکلت‌ها مانند موتورهای جاده‌ای، با نام موتور سنگین شناخته می‌شوند که حجم این مدل موتورها، بیشتر از ۲۵۰ سی سی است. قدرت و سرعت این مدل موتورسیکلت بسیار بالا است و یکی از علائم شناسایی آنها، صدایی است که دارند.

امکان استفاده ار موتورهای سنگین در ایران و در سطح شهر وجود ندارد و معمولا این مدل موتورسیکلت‌ها، پلاک نمی‌شوند. بنابراین، با خرید موتور سنگین می‌توانید از آن تنها در پیست استفاده کنید.

برخی مدل‌های موتور سنگین: هوندا CB 1300، هوندا مدل CBR 1000، سوزوکی GSX-R 1000 و یاماها R6

موتورسیکلت کروزر یا تفریحی

انواع موتورسیکلت

بسیاری از مردم وقتی به موتور سیکلت فکر می‌کنند، یاد موتورسیکلت‌های کروزر یا تفریحی می‌افتند. موتورسیکلت‌های کروزر یکی از مدل‌های قدیمی موتورسیکلت‌ها هستند که در طراحی بیشتر آنها، ارتفاع رکاب تا فرمان کم در نظر گرفته شده است و سواری با آن به این صورت است که می‌توان به سمت عقب متمایل شد. ارتفاع صندلی موتورسیکلت‌های کروزر معمولا کم است، اما فرمان آن کمی بلندتر از یک موتورسیکلت استاندارد است. وقتی صحبت از موتورسیکلت‌های کروزر به میان می‌آید، برای توصیف سواری با آنها باید اینگونه گفت «بنشینید و از سواری لذت ببرید.»

بنابراین اگر می‌خواهید سواری لذت‌بخشی داشته باشید، حتما به خرید موتورسیکلت‌های کروزر فکر کنید. موتورسیکلت‌های کروزر به‌گونه‌ای طراحی شدند که سواری با آنها جذاب و راحت است و گزینه‌ای مناسب برای رفت‌وآمدهای شهری و سفرهای آخر هفته هستند. مسلما راحتی موتورسیکلت‌های کروزر مانند موتورسیکلت‌های جاده‌ای نیست، اما موتورسیکلت‌های کروزر پایداری موتورسیکلت‌های جاده‌ای و اسب بخار قوی دیگر موتورسیکلت‌ها را همزمان دارند و به این معنی است که، می‌توانید یکی از مدل‌های این موتورسیکلت را برای رانندگی هیجان‌انگیز و راحت انتخاب کنید.

بزرگترین برند در تولید موتورسیکلت‌های کروزر،‌ هارلی دیویدسون است. هارلی شهرت خود را بر اساس طرح‌های افسانه‌ای خود به‌دست آورد و بسیاری از موتورسواران هستند که هنوز هم سوار هیچ موتور دیگری غیر از هارلی نمی‌شوند. اما برندهای دیگری نیز در تولید موتورسیکلت‌های کروزر موفق عمل کردند که از جمله آنها می‌توان به ایندین، یاماها و هوندا اشاره کرد. برای خرید بهترین گزینه از میان این برندها، باید روی چند مدل مختلف بنشینید تا در نهایت تصمیم بگیرید کدام مورد رانندگی راحت‌تری دارد. اما باید گفت، که سواری با تمام مدل‌های موتورسیکلت‌های کروزر راحت است. به همین خاطر، می‌توان موتورسیکلت‌های کروزر را مانند موتورسیکلت‌های استاندارد در دسته موتورهایی قرار داد که برای تمام موتورسواران در هر سطح مهارتی، عالی هستند. طراحی راحت موتورسیکلت‌های کروز نیز آن‌ها را برای رفت‌وآمد، ماجراجویی یا سفرهای طولانی‌تر آخر هفته ایده‌آل می‌کند و اساسا برای هر چیزی جز مسابقه، گزینه‌ای عالی به‌شمار می‌آیند.

ویژگی‌های موتورسیکلت‌های کروزر یا تفریحی:

  • موقعیت سواری پایین و خمیده
  • فرمان با ارتفاع متوسط
  • وزن متوسط تا سنگین
  • مناسب برای رفت‌وآمدهای شهری و سواری‌های طولانی‌تر

برخی مدل‌های موتورسیکلتهای کروزر یا تفریحی: هارلی دیویدسون سافتیل، ایندین وینتیج، هوندا سایه

موتورسیکلت‌های ماجراجویی

انواع موتورسیکلت

موتورسیکلت‌های ماجراجویی دارای شاسیِ مناسب برای سواری در خاکی با برخی ویژگی‌های موتورسیکلت‌های استاندارد یا مسابقه‌ای هستند. اگر دوست دارید تا در فضای باز موتورسواری کنید و همزمان به سواری با موتور در خیابان نیز علاقه دارید، موتورسیکلت‌های ماجراجویی ممکن است همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید.

محل نشستن بالاتر روی رکاب و وضعیت سواری عمودی در موتورسیکلت‌های ماجراجویی باعث شده که این وسیله برای جاده‌های ناهموار از جمله جاده‌های دارای سنگ ریزه و خاک مناسب شود. اما با این حال، این مدل موتورسیکلت برای سواری در جاده‌های بسیار ناهموار مناسب نیست، اما یک انتخاب ایده‌آل برای گشت‌وگذار در مناطق دوردستی است که جاده آن مانند جاده شهری صاف نیست. موتورسیکلت‌های ماجراجویی نیز به دلیل طراحی نسبتا ساده، انتخابی مناسب برای مبتدیان هستند.

موتورسیکلت‌های ماجراجویی در قرن بیست و یکم محبوبیت زیادی پیدا کردند و سازندگان بزرگی مانند دوکاتی و کاوازاکی مدل‌های متنوعی از این دسته موتورسیکلت را روانه بازار کرده‌اند. یکی از بهترین بخش‌های موتورسیکلت‌های ماجراجویی امروزی این است، که طرح‌های نسبتا مینیمال آن‌ها به موتورسواران این اجازه را می‌دهد تا هر وسیله‌ای که برای ماجراجویی نیاز دارند، مانند وسایل ضروری کمپینگ را در این موتور جای دهند.

ویژگی‌های موتورسیکلت‌های ماجراجویی:

  • ارتفاع فرمان متوسط به بالا
  • ارتفاع صندلی متوسط یا کمی بلند
  • مناسب برای رفت‌و‌آمد شهری، سفر و کمپینگ

برخی مدل‌های موتورسیکلت‌های ماجراجویی: کاوازاکی ورسیس، سوزوکی وی استروم، دوکاتی مولتی استرادا

موتورسیکلت خاکی

انواع موتورسیکلت

موتورسیکلت‌های خاکی، از جمله موتورهای سریع به‌شمار می‌آیند (اما نه خیلی سریع)، بسیار جذاب و پر سروصدا هستند و برای علاقه‌مندان به سواری در فضای باز و خارج از جاده گزینه‌ای عالی به‌شمار می‌آیند.

موتورسیکلت‌های خاکی، مدلی اساسا متفاوت از سایر انواع موتورسیکلت هستند. این مدل موتورسیکلت، لاستیک‌های دارایِ برآمدگی و سیستم تعلیق بالا دارد و به طور کلی برای سواری در زمین‌های خاکی طراحی شده‌اند.

سواری با موتورسیکلت‌های خاکی مهارت‌های متفاوتی نسبت به دیگر موتورسیکلت‌ها می‌طلبد، اما با یادگیری نحوه راندن آنها می‌توانید تعادل، کار کردن با کلاچ و سایر مهارت‌های کلیدی برای راندن هر نوع موتورسیکلتی را یاد بگیرید. اما در زمان سواری با موتورسیکلت‌های خاکی، حتما باید موارد ایمنی را رعایت کنید.

ویژگی‌های موتورسیکلت‌های خاکی:

  • موتورهای دو زمانه یا چهار زمانه
  • وضعیت سواری عمودی و کمی مایل به جلو
  • سیستم تعلیق بالا
  • لاستیک‌های دارای برآمدگی

برخی مدل‌های موتورسیکلت‌های خاکی: یاماها YZ، هوندا CRF، کاوازاکی KLX

موتورسیکلت کافه ریسر

انواع موتورسیکلت

اگر ترکیبی از سرعت و سبک کلاسیک را دوست دارید، موتورسیکلت کافه ریسر می‌تواند سبک مناسبی برای شما باشد. قدمت این مدل موتورسیکلت قدیمی و کلاسیک، به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد که در آن زمان بسیاری از موتورسواران با این مدل موتور در شهرهای مختلف از پاریس تا بوینس‌آیرس می‌چرخیدند. اما این مدل موتورسیکلت تا به امروز تحولات مختلفی را پشت سر گذاشت و امروزه، بهترین موتورسیکلت‌های کافه ریسر دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باعث محبوبیت آن‌ها در بین موتورسواران شده است.

مانند موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای، موتورسیکلت‌های کافه ریسر معمولا دارای سواری راحتی هستند و طراحی آیرودینامیک دارند. ارتفاع فرمان در این مدل موتورها کم است، صندلی صاف دارند و موقعیت سواری در موتورسیکلت کافه ریسر متمایل به جلو است، اما نه در حد موقعیت سواری در موتورسیکلت مسابقه‌ای.

به دلیل اندازه کوچک و سواری راحت با موتورسیکلت‌های کافه ریسر، می‌توان از این مدل موتورسیکلت برای رفت‌وآمدهای شهری استفاده کرد. اما با این حال، این مدل موتورسیکلت مناسب سفر و جاده نیست؛ بنابراین انتظار نداشته باشید که در مسافت‌های طولانی، سواری راحتی با موتورسیکلت کافه ریسر داشته باشید.

ویژگی‌های موتورسیکلت کافه ریسر:

  • موقعیت سواری متمایل به جلو
  • طراحی ساده
  • ارتفاع پایین برای فرمان و صندلی

برخی مدل‌های موتورسیکلت کافه ریسر: رویال انفیلد کانتیننتال GT، موتو Guzzi  مدل V7

موتور فرا جاده‌ای یا آفرود

انواع موتورسیکلت

موتورسیکلت‌های آفرود موتورهایی هستند که برای سوار شدن در خاکی و جاده‌های سنگی طراحی شده‌اند. این مدل موتورسیکلت، به تنهایی به چند مدل دیگر تقسیم می‌شود که شامل موتور کراس، رالی،‌ تریل، دومنظوره و غیره می‌شوند. موتورسیکلت‌های آفرود معمولا بین ۱۲۵-۴۰۰ سی سی هستند و وزن آنها کمتر از هر موتورسیکلت دیگری است. موتورسیکلت‌های آفرود، دارای تایرهای آفرود برآمده است و استفاده از آنها ممکن است در برخی مناطق غیرقانونی باشد.

اگر مقصد شما برای راندن موتور، مناطق و جاده‌های خاکی است، بنابراین موتورسیکلت‌های آفرود گزینه‌ای مناسب برای شما هستند. به عنوان یک مبتدی، خوب است به دنبال مدلی راحت‌تر و کمتر تهاجمی باشید. آفرودسواری نیاز به تمرین و مهارت دارد، بنابراین انتظار نداشته باشید که به این زودی‌ها پرش‌های بلند آفرودسواران را انجام دهید. اگر تازه سواری با موتور را آغاز کردید، هوندا 250 CRF، یاماها WR250 یا سوزوکی RM85 می‌توانند انتخاب خوبی برای شما باشند.

موتورسیکلت‌های آفرود ارتفاع صندلی بلندتر و سیستم تعلیق بالایی دارند که ترکیب این دو، تحمل ضربه روی جاده‌های خاکی را راحت‌تر کرده است. علاوه بر این، وزن این نوع موتورسیکلت نیز بسیار کمتر از برخی مدل‌های دیگر است.

با توجه به محبوبیت این مدل موتورسیکلت، در ادامه توضیحاتی درباره مدل‌های پرطرفدار آفرود را نیز ارائه خواهیم داد:

موتور سیکلت کراس

موتورسیکلت‌های کراس معمولا بسیار شبیه به موتورسیکلت‌های اندورو هستند. در واقع، موتورسیکلت‌های اندورو یک مدل دیگر از موتورهای کراس هستند که برای مسابقات اندورو ساخته شده‌اند. موتورسیکلت‌های کراس برای رقابت در مسابقات فضای باز که دارای زمین‌های ناهموار و پیچ‌های تنگ و پرش هستند ساخته شده‌اند. این مدل موتورسیکلت دارای ارتفاع زین بالایی است که این ارتفاع بالا، بعضا باعث می‌شود که موتورسوار به وضعیت اطراف خود مسلط و دید بهتری داشته باشد.

معروف‌ترین موتورسیکلت‌های کراس توسط سازندگان ژاپنی کاوازاکی و هوندا ساخته می‌شوند.

موتورسیکلت رالی

موتورسیکلت رالی، معمولا برای مسابقات رالی و طی کردن مسافت‌های طولانی کاربرد دارد و می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در سواری در جاده‌های ناهموار دانست. این موتورسیکلت دارای موتور پرقدرتی است و در کنار آن، برخی از مهم‌ترین امکانات مانند سیستم روشنایی، قطب نما، کیلومترشمار و موارد بسیار دیگر را دارا می‌باشد.

موتور تریل

موتور تریل، یکی از سبک‌وزن‌ترین موتورهای آفرود است که سواری با آن نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. یکی از ویژگی‌های جالب این موتورسیکلت، این است که موتورسواران بعضا برای حفظ تعادل آن، به‌صورت ایستاده سواری می‌کنند. به همین خاطر این که از این موتور، بیشتر در مسابقات نمایشی استفاده می‌شود که بتوانند در این مسابقات مهارت خود در حفظ تعادل و گذر از موانع را نشان دهند. به همین دلیل، از این مدل موتورسیکلت در خیابان‌ها و جاده‌ها استفاده نمی‌شود.

موتور اسکوتر

انواع موتورسیکلت

در نهایت، به موتورهای اسکوتری می‌رسیم که از زمان معرفی وسپا ۱۹۴۷ تغییری نکرده‌اند. اگر موتوری دارای چرخ‌های کوچک، محفظه‌ای برای قرار دادن پاها و گیربکس اتوماتیک باشد، می‌توان آن را در دسته موتورهای اسکوتری قرار داد. موتورهای اسکوتری برای جابجایی در شهرها عالی هستند، در برابر آب‌وهوا مقاوک هستند، فضای ذخیره سازی زیادی در زیر زین دارند و بدون دنده یا کلاچ هستند که تمام این موارد، راندن این مدل موتور را برای هر فردی راحت کرده است. امروزه، برندهایی مدل‌های بزرگ‌تر موتورهای اسکوتری را تولید می‌کنند که سرعت بسیار بالاتری دارند و می‌توان از آنها برای سفرهای جاده‌ای نیز استفاده کرد.

موتورهای اسکوتری از جمله مدل‌هایی هستند که موتورسواران نظرهای مختلفی درباره آنها دارند. برخی این مدل موتورسیکلت را به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل قبول ندارند، از طرفی برخی اعتقاد دارند که وسیله‌ای راحت و در عین حال جذاب برای سواری است. در نهایت، باید عنوان کرد که سواری با مدل‌های اسکوتری درست مانند سواری با موتورهای شهری است. موتورهای اسکوتری به شما این امکان را می‌دهند که در شهر بگردید و در مناطقی که سرعت مجاز در آنها پایین است، گزینه‌ی ایده‌آلی به‌شمار می‌آید. موتورهای اسکوتری دارای سیلندرهایی از ۵۰ سی سی تا ۵۰۰ سی سی هستند.

موتور سیکلت وسپا

از جمله مدل‌های موتورسیکلت که تحولی در طراحی این وسیله در دنیا به‌وجود آورد، موتورسیکلت‌های وسپا هستند که شرکت ایتالیایی وسپا، برای اولین بار این مدل موتورسیکلت را روانه بازار کرد. طراحی متفاوت و بهره‌گیری از پیشرانه‌های پربازده، این موتورسیکلت را به موتورسیکلتی محبوب در تمام دنیا تبدیل کرد.

موتور وسپا، در مدل‌های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک و اصطلاحا بی‌کلاچ تولید می‌شود و مدل‌های جذاب آن، لقب لاکچری‌ترین موتورهای عصر حاضر را به خود اختصاص داده‌اند. تنوع رنگ و طراحی جذاب این مدل موتورسیکلت، قیمت مناسب برخی برندها و همچنین راحتی رانندگی با آن، موتورهای وسپا را به موتوری همه‌پسند تبدیل کرده‌اند.

موتور مینی

این مدل موتورسیکلت همان‌طور که از نامش پیداست، اندازه‌ی کوچکی دارد و در کنار آن، چرخ‌های آن نیز کوچک و ارتفاع زین موتور تا زمین نیز بسیار کم است. بنابراین، می‌توان این مدل موتورسیکلت را مناسب نوجوانان دانست و از آن برای تفریح و آموزش استفاده کرد.

موتورسیکلت‌های مینی، دارای حجم کم برای ذخیره سوخت و معمولا بدون سیستم روشنایی، استارت برقی و سایر تجهیزات هستند و می‌توان از آنها در شهرها استفاده کرد. برای راندن این مدل موتور، نیاز به گرفتن گواهینامه ندارید و فقط باید مراقب باشید که در زمان راندن آن، از شهر خارج نشوید.

کلام پایانی

در این مقاله درباره مدل‌های مختلف موتورسیکلت گفتیم. بعد از خواندن این مطالب، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام نوع موتورسیکلت برای شما مناسب است؟ این یکی از مواردی است که هر موتورسواری باید خودش به دنبال پاسخ آن باشد. این اطلاعاتی که در اینجا در مورد آن صحبت کردیم به شما کمک می‌کنند که بهترین تصمیم را در زمان خرید موتور بگیرید. مهم نیست که چه نوع موتورسیکلتی توجه شما را جلب کرده است، مهم این است که فراموش نکنید همیشه ایمنی را در سواری با موتورسیکلت در اولویت قرار دهید تا رانندگی جذابت‌تر و آرام‌تری داشته باشید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.