آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

5/5 - (1 امتیاز)

شهرهای سرسبز شمال ایران، از مقاصد محبوب ما ایرانیان هستند و به عنوان بهشت گردشگران شناخته می‌شوند. اگر عاشق سفر به شمال باشید، حتما شده که مسیر چالوس به شهرهای شمالی را طی کنید. مسیری پرپیچ‌وخم که به برخی از زیباترین شهرهای شمال کشور مانند نوشهر، چالوس، رامسر، محمود آباد و همچنین کلاردشت می‌رسد.

با اینکه چالوس به جاده‌ی زیبایش معروف است، اما نباید از این نکته غافل شد که خود شهر چالوس نیز زیبایی‌های بسیاری دارد که هر کدام می‌توانند دل ماجراجویان و مسافران را ببرند. چالوس یکی از شهرهای دیدنی ایران است که در غرب استان مازندران واقع شده و به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری بسیار و همچنین نزدیکی به کوهستان، از جمله مکان‌های توریستی خطه شمال به‌شمار می‌آید و حتی بسیاری، این شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

جاهای دیدنی چالوس

بسیاری از شهرهای استان مازندران، زیباییِ چشمگیری دارند که این در مورد چالوس نیز صدق می‌کند. دیدنی‌های این شهر از همان جاده‌ی معروفش آغاز و به آبشارها، دریاچه و جنگل‌های وسیع و سرسبز منتهی می‌شود. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به زندگی در چالوس علاقه دارند و یا حتی این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم تا در این مقاله همراه ما باشید تا با جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس، این بهشت گمشده آشنا شوید.

پل زغال چالوس

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس، روی رودخانه‌ای به نام رودخانه چالوس قرار گرفته که این رودخانه از غرب مازندران آغاز شده و در نهایت پس از گذر از شهر چالوس، به دریای خزر می‌ریزد. این جاذبه‌ی گردشگری پلی است به نام پل زغال که در سال ۱۳۰۷ شمسی، در جایی بین شهر چالوس و مرزن آباد، ساخته شده و هدف از ساخت آن، آسان‌تر شدن عبور و مرور بوده است.

این پل مانند هر پلِ دیگری، کاربری و استفاده‌ی محلی دارد، اما چیزی که این پل را به یک جاذبه گردشگری در شهر چالوس تبدیل کرده، ساختار و ظاهرِ فوق‌العاده‌ی آن است. بنابراین، اگر قصد سفر تفریحی به چالوس را دارید و یا اینکه برای خرید ویلا چالوس قصد سفر کردید، ارزش دارد که مسیر خود را به سمت رودخانه چالوس و مشاهده این پل زیبا کج کنید.

آبشار اکاپل

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

دیگر جاذبه‌ی گردشگری شهر چالوس، آبشاری به نام آبشار اکاپل است که در شهر کلاردشت واقع شده است. این آبشار در دل جنگل‌های کوهستانی کلاردشت قرار گرفته و به ییلاقات و همچنین دریاچه ولشت در کلاردشت، بسیار نزدیک است.

اگر به ماجراجویی علاقه دارید و دوست دارید تا از آبشارهای شمال کشور را یکی پس از دیگری بازدید کنید، حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم که مشاهده این آبشار را در برنامه خود قرار دهید. با توجه به اینکه آبشار اکاپل در دل کوه و جنگل‌های کلاردشت واقع شده، به همین خاطر در نیمه اول سال بسیار دیدنی‌تر از هر زمان دیگری است. اما منظره آبشار در دیگر فصل‌های سال نیز دیدنی است و در هر فصل جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.

کاخ اجابت

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

همه کلاردشت را به دریاچه ولشت می‌شناسند، اما غافل از اینکه، این شهر دیدنی‌های بسیاری دارد که هوش از سر هر گردشگری می‌برند. کاخ اجابت یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی چالوس و کلاردشت به شمار می‌آید که در روستای اجابت واقع شده است. این کاخ تاریخی، در دوران پهلوی ساخته شده و در ساخت آن، از سبک معماری اروپایی الهام گرفتند.

بنابراین، اگر برای سفر به شما برنامه‌ریزی کردید و هدف شما از این سفر، تفریح و خرید ویلا در شمال است، حتما دیدن کاخ تاریخی اجابت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پارک جنگلی فین چالوس

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرهای شمالی کشور، پارک‌ها و بوستان‌های سرسبز هستند که در شهر چالوس نیز یکی از این پارک‌های جنگلی وجود دارد. پارک جنگلی فین یکی از مکان‌های گردشگری چالوس است که فضایی آرام و دلنشین دارد. در این پارک می‌توانید داخل کلبه‌ها و کومه‌های سنتی بنشینید و از شنیدن صدای پرندگان لذت ببرید.

پارک جنگلی فین دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری از جمله رستوران، فروشگاه‌های متنوع و زمین‌های بازی است.

جنگل‌های چهارباغ مرزن آباد

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

مسیر کرج به چالوس، خود به اندازه یک شهر جاذبه گردشگری دارد. یکی از این جاذبه‌ها، جنگل‌های چهارباغ است که در ۹۰ کیلومتری جاده کرج-چالوس و نزدیکی منطقه سیاه‌بیشه قرار دارد. اگر به گشت‌وگذار در منطقه‌ای حفاظت شده علاقه دارید و همچنین دوست دارید انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را مشاهده کنید، جنگل‌های چهارباغ می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای شما باشند. در این جنگل، جانورانی مانند خرس، پلنگ و انواع پرندگان مانند عقاب طلایی وجود دارند و باید به این نکته اشاره کرد که، شکار در این باغ‌ها و منطقه حفاظت‌شده ممنوع است.

در جنگل‌های چهارباغ، می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی از جمله رودخانه، جنگل و مناطق کوهستانی دیدن کنید و همچنین نیم‌نگاهی نیز به روستاهای تاریخی اطراف این جنگل‌ها نیز بیندازید.

دریاچه ولشت چالوس

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

دیگر دیدنی شهر چالوس که میان گردشگران بسیار معروف است، بین شهر چالوس و آبشار اکاپل قرار گرفته و نام آن دریاچه ولشت است. دریاچه ولشت، یکی از بکرترین مناطق دیدنی چالوس است که بسیاری این نقطه از چالوس را برای کمپ کردن انتخاب می‌کنند، چرا که بودن در کنار این دریاچه آرامش خاصی را به همراه خواهد داشت.

دریاچه ولشت یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی چالوس است که آب آن شیرین است و حدود ۲۰ متر عمق و ۱۵۰ هزار مترمربع مساحت دارد.

کاخ چای‌خوران چالوس

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

بسیاری از مکان‌های دیدنی شهرهای مختلف، یادگاری‌هایی هستند از دوران‌های گذشته در ایران، که در چالوس نیز از این مدل یادگاری‌ها یافت می‌شود. کاخ موزه چای‌خوران، در دوران پهلوی اول ساخته شده و کاربری آن به این صورت بوده که، شاه برای صرف چای و رفع خستگی بین راه به این کاخ مراجعه می‌کردند.

کاخ چای‌خوران از حمله بناهای تاریخی و قدیمی شهر چالوس به‌شمار می‌آید که از سال ۱۲۹۸ تاکنون سرپا مانده است. این کاخ با اصول معماری غربی ساخته شده، اما در عین حال ساختار و طراحیِ بسیار ساده‌ای دارد. گوشه‌گوشه این کاخ توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، اما بالکن‌های این کاخ با گچ‌بری‌های زیبا و نقاشی‌های هنرمندانه، از محبوب‌ترین قسمت‌های کاخ چای‌خوران به‌شمار می‌آید.

مرداب کندوچال

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

در این لیست به یکی از جاذبه‌های گردشگری چالوس اشاره کردیم که نام آن جنگل فین بود. همان‌گونه که در معرفی جنگل فین اشاره کردیم، این جنگل جاذبه‌های متعددی دارد که یکی از آنها، مردابی به نام کندوچال است. این مرداب در میان انبوهی از درختان بلند قرار گرفته است و همین موضوع، آن را به یکی از زیباترین و سرسبزترین جاذبه‌های شهر چالوس تبدیل کرده است.

سکوت و آرامش این مرداب، هر گردشگری را خوشحال می‌کند و این درست برخلاف شایعاتی است که در مورد این مرداب می‌گویند. برخی مرداب کندوچال را مکانی نفرین شده می‌دانند، اما در حقیقت این مرداب، مکانی آرام و زیبا است.

یکی از جذابیت‌های مرداب کندوچال، این است که در هر فصلی زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. در فصل بهار، می‌توانید گل‌های نیلوفر آبی را در مرداب مشاهده کنید و این در حالی است، که در فصل پاییز می‌توان نقاشی‌ای از رنگ‌ها را در این نقطه از چالوس مشاهده کنید.

غار یخ‌ مراد

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

در میان جاذبه‌های گردشگری چالوس از رودخانه گرفته تا مرداب، جنگل و آبشار وجود دارد. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. یکی دیگر از دیدنی‌های چالوس غاری باستانی و پنجاه میلیون ساله است که مهم‌ترین ویژگی آن، وجود یخ‌هایی تکه‌ای در نقاط مختلف غار است.

شاید با خواندن قدمت پنجاه میلیون ساله این غار تعجب کرده باشید، اما خوب است بدانید که پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که این غار متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است و از زیر دریا بیرون آمده است.

مرداب هسل

جاذبه‌های گردشگری شهر چالوس

دیگر مرداب دیدنی شهر چالوس که در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب چالوس قرار گرفته است، مرداب هسل است. این مرداب نسبت به دیگر مرداب‌های چالوس، یک نکته شگفت‌انگیز دارد. مرداب هسل در فصول مختلف تغییر رنگ می‌دهد و دلیل این امر، تغییر رنگ جلبک‌ها در فصل‌ها است.

سطح مرداب هسل پوشیده از جلبک است و این جلبک‌ها در فصول مختلف تغییر رنگ می‌دهند و به رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز دیده می‌شوند. به عنوان مثال، جلبک‌های روی مرداب هسل در پاییز به رنگ صورتی در می‌آیند. در صورتی که به چالوس سفر می‌کنید، می‌توانید ساعاتی را در کنار مرداب هسل و همچنین فضای سرسبز اطراف آن سپری کنید.

روستاهای زیبای اطراف چالوس

چالوس دارای روستاهای زیبا و تاریخیِ متعددی است که هر کدام می‌توانند مقصد گردشگران برای تفریح و گشت‌وگذار باشند. حتی افراد بسیاری که به دنبال خرید زمین در شمال هستند، این روستاها را برای خرید زمین انتخاب می‌کنند، چرا که به تهران نزدیک هستند و بعد، قیمت زمین در این مناطق نسبت به مناطق شهری پایین‌تر است.

با توجه به اینکه بیشتر روستاهای چالوس در جنگل‌ها، کنار رودخانه‌ها و یا در جوار مناطق تاریخی و دیدنی قرار دارند، به همین خاطر، افرادی که برای دیدن این جاذبه‌های گردشگری به چالوس می‌روند، می‌توانند همزمان از این روستاها نیز دیدن کنند.

برخی از زیباترین و محبوب‌ترین روستاهای چالوس عبارت‌اند از روستای دلیر، روستای تاریخی لامل، روستای ناتر، روستای گویتر، روستای کلنو، روستای فشکور، روستای بنفشه ده، روستای انگوران، روستای سیرگاه، روستای زوات چالوس یا ذوات و روستای سینوا.

کلام آخر

شهر چالوس از جمله شهرهای دیدنی شمال کشور و استان مازندران است. در این مقاله سعی کردیم برخی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چالوس را معرفی کنیم تا در زمان سفر به این شهر، لیستی از مکان‌هایی که باید ببینید را داشته باشید؛ مطمئنا لیست جاذبه‌های گردشگری چالوس به این موارد ختم نمی‌شود و دیدنی‌های دیگر مانند دریاچه سد دریوک، کاروانسرای سنگی پای قله کندوان، آبشار سواسره، آبشار هریجان، مدرسه پروین اعتصامی، ساحل رادیو دریا، کوه تخت سلیمان چالوس و موارد بسیار دیگر، از جمله جاذبه‌هایی هستند که می‌توانید در سفر به چالوس از آنها دیدن کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.