با وسایل اضافی خانه خود چه کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

با وسایل اضافی خانه خود چه کنیم؟

مطمئنا در اکثر خانواده‌های امروزی معضل بزرگی به نام وجود وسایل اضافی، ذهن اعضای خانواده به‌ویژه خانم خانه را درگیر ساخته است.

اینکه با این وسایل اضافی چه کنیم؟ آیا می‌توان از این وسایل اضافی نهایت استفاده را برد؟ سوالی است که قطعا بارها از خود پرسیده‌ایم و احتمالا جواب درستی برای آن نیافته‌ایم.

وسایل اضافی چیست؟

یکی از مهم‌ترین و درواقع ابتدایی‌ترین کارها در مورد وسایل خانه این است که آیا این وسیله اضافی است یا خیر؟ در صورتی که جواب منطقی برای این سوال یافتید، پس از آن باید تصمیم بگیرید که با آن‌ها چه کنید.

پس بنابراین ابتدا باید وسایل اضافی را از دیگر وسایل تفکیک کرد. حال چگونه پی ببریم که کدام وسیله اضافی است. با طرح چند سوال ساده می‌توانید پی ببرید که کدام وسایل اضافی است و کدام ضروری و قابل استفاده است.

استفاده از وسیله در طول یک سال چه میزان بوده است؟

ابتدا ببینید که در طی یک سال گذشته، آیا از این وسیله استفاده‌ای شده است یا خیر؟ اگر بدون مکث و به سرعت پاسخ دادید که بله بارها و بارها از این وسیله استفاده کرده‌اید، دیگر نباید وسیله مورد نظر را به عنوان یک وسیله اضافی تلقی کرد.

آن را با خیال راحت سر جای خود قرار دهید تا دوباره در صورت نیاز از آن استفاده کنید؛ البته به شرط آنکه هنوز سالم بوده و قابل استفاده باشد. در غیر اینصورت شک نکنید که این وسیله غیرضروری و زیادی است و بدون درنگ آن را دور بیندازید.

استفاده از وسیله در سال آینده چقدر خواهد بود؟

سوال دیگری که می‌توان طرح کرد، این است که آیا این وسیله برای سال آینده استفاده خواهد شد؟ اگر با اطمینان توانستید پاسخ مثبت به این سوال دهید، بنابراین این وسیله اضافی نیست و بهتر است آن را نگه دارید.

احتمال خرید وسیله در صورت نداشتن آن چقدر است؟

یکی دیگر از سوال‌هایی که می‌تواند کمک بزرگی به تفکیک وسایل اضافی خانه از وسایل مورد نیاز و ضروری داشته باشد، این است که از خود بپرسید آیا درصورتی که این وسیله را نداشتید، آن را با توجه به شرایط امروز خریداری می‌کردید یا خیر؟

قطعا پاسخ به این سوال می‌تواند شما را راهنمایی کند که وسیله مورد نظر شما اضافی است یا کاربردی و بهتر است آن را همچنان در منزل خود نگه دارید.

با وسایل اضافی خانه چه کنیم؟

وسیله مورد نظر در صورت خرابی، ارزش تعمیر کردن دارد؟

ممکن است وسیله‌ای که برای نگهداری یا دور انداختن آن در حال تصمیم‌گیری هستید، شکسته یا خراب شده باشد. فقط کافی است با خود این سوال را مطرح کنید که آیا ارزش دارد این وسیله را تعمیر کنم و هزینه‌ای برای آن بپردازم یا خیر؟

اگر مطمئن بودید که نگهداری و تعمیر آن برای شما سودمند است، پس یقین داشته باشید که این وسیله در گروه وسایل اضافی خانه نیست و بهتر است آن را نگه دارید و دور نیندازید.

وسیله مورد نظر خاطره ای را زنده می‌ کند؟

گاهی اوقات ممکن است با دیدن یک وسیله که نگهداری آن اصلا مورد نیاز و ضروری نیست، به یاد خاطره‌‌ای شیرین و دوست‌داشتنی بیفتید. مثلا آن وسیله برای شما بسیار عزیز است و با دیدن آن به یاد عزیزان خود می‌افتید که متاسفانه دیگر در این دنیا حضور ندارند یا از شما دور هستند. در این صورت بهتر است این وسیله را به دلیل همان ارزش معنوی نزد خود نگه داشته و آن را حفظ کنید.

با نگهداری وسیله احساس خوشحالی می‌ کنید؟

بعضی از وسایل ممکن است شما را خوشحال کند و انرژی مثبت و قابل توجهی را برای شما به ارمغان آورد. اگر این چنین است بهتر است این وسیله را نزد خود حفظ کنید. اما در غیر اینصورت این وسیله ارزش نگهداری ندارد و می‌توانید با خیال راحت آن را در گروه وسایل اضافی خانه قرار داده و دور بیندازید.

آیا فضای کافی برای نگهداری وسیله مورد نظر وجود دارد؟

یکی دیگر از سوالات مهم که با پاسخ دادن به آن می‌توانید تصمیم مطمئنی برای نگه داشتن یا دور انداختن وسایل اضافی خانه خود بگیرید، این است که بدانید آیا فضای کافی برای نگهداری وسیله مورد نظر در خانه وجود دارد؟

قطعا در خانه‌هایی با متراژ کم، نمی‌توان هر وسیله‌ای را نگه داشت. پس بهتر است پاسخ این سوال را نیز درنظر بگیرید، سپس با توجه به پاسخی که می‌دهید، می‌توانید تصمیم بگیرید که این وسیله باید نگهداری شود یا به عنوان وسایل اضافی خانه دور ریخته شود.

پس از طرح پرسش‌هایی که بیان شد و تفکیک وسایل اضافی خانه از وسایل کاربردی و مورد نیاز، زمان آن می‌رسد که ببینید با آن‌ها چه کنید.

ظروف یک بار مصرف

ظرف‌های یک‌بار مصرف مانند قاشق، چنگال، بشقاب، کاسه و … که از جنس پلاستیک است. بهترین کار برای خلاص شدن از این وسایل، بازیافت آن‌ها است. این وسایل اغلب کاربردی نیست و بهتر آن‌ها را به ماموران شهرداری بسپارید تا با کمک دستگاه‌های بازیافت مواد جدید و کاربردی از آن‌ها تهیه شود.

جا ادویه های رنگارنگ

جا ادویه‌ای‌هایی که هر کدام یک شکل و یک طرح خاص دارد و با یکدیگر هماهنگ نیست. با کمک این جا ادویه‌های رنگارنگ، می‌توانید وسایل تزئینی زیبایی تهیه کنید. البته شرط مهم برای انجام این کار، سالم بودن آن‌ها است. می‌توانید از این جا ادویه‌ها و با ایجاد کمی تغییر در رنگ و طرح، آن‌ها را به صورت یک جا قلمی، جای سوزن و وسایل خیاطی و … تبدیل و دوباره از آن‌ها به صورت بهینه استفاده کرد.

درهای لنگه به لنگه

درب‌های لنگه‌ به لنگه، یکی دیگر از اشیایی است که در گروه وسایل اضافی خانه قرار می‌گیرد. این درب‌ها که متاسفانه نمی‌تواند به عنوان درپوش هیچ ظرف دیگری استفاده شود، می‌تواند رنگ‌آمیزی شده و اگر در خانه گلدانی نگهداری می‌کنید، به عنوان زیرگلدانی استفاده کنید.

حتی می‌توانید این درب‌ها را به صورت قاب عکس‌های کودکان درآورده و با کمی رنگ‌ و وسایل تزئینی، قاب عکس‌هایی زیبا برای اتاق کودکانتان بسازید.

ظروف بدون در

مطمئنا برخی از ظروف که درب ندارد و احتمالا هم شسکته یا آسیب دیده است، در کابینت‌ها و کشوهای هر آشپزخانه‌ای دیده می‌شود. بهتر است در صورت امکان تعمیر و رنگ‌آمیزی کرده و به عنوان گلدان مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین این ظروف وسیله مناسبی برای جمع‌آوری و مرتب کردن کشوها و کمدهای اتاق کودکان و حتی اتاق کار است. آن‌ها را با سلیقه رنگ‌آمیزی و تزئین کنید و به صورت جعبه‌های رنگی درآورده و از آن‌ها برای مرتب کردن خورده وسایل اتاق خود و کودکان استفاده کنید.

بطری‌ های پلاستیکی یک بار مصرف

بطری‌های پلاستیکی مانند انواع بطری‌های سس، بطری آب معدنی و … یکی دیگر از وسایل اضافی خانه است که اتفاقا می‌توان بهره‌های فراوانی از آن‌ها برد.

امروزه با استفاده از کمی ذوق و سلیقه هنری، از این بطری‌ها استفاده‌های فراوانی می‌شود. مثلا می‌توان از آن‌ها به عنوان گلدان آویز استفاده کرد. شاخه‌ گلی در آن‌ها قرار داد و با کمی خاک و کود، گلدانی زیبا تهیه کرد.

همچنین با سنگ‌های رنگی داخل این بطری‌ها را پر کرد و به آویز‌های رنگارنگ تبدیل ساخت. این آویز‌ها در فضاهایی مانند سرویس بهداشتی، بالکن و حیاط، جلوه‌ای زیبا و دوست‌داشتنی را ایجاد می‌کند.

انواع ظروف شیشه‌ ای

ظروف شیشه‌ای از دیگر وسایل اضافی خانه است که اتفاقا به تعداد زیاد در دنیای اطراف ما یافت می‌شود. این شیشه‌ها مخصوصا اگر به صورت بطری باشد، وسیله مناسبی برای تزئین کردن اتاق خواب کودکان خواهد بود.

می‌توانید داخل بطری‌های شیشه‌ای را با سنگ‌های تزئینی، خورده‌ شیشه‌های رنگی، صدف‌ها و گوش‌ماهی‌ها و حتی گل‌های تزئینی دست‌ساز پر کنید و چراغ خواب یا آویز زیبا برای اتاق کودکان خود بسازید.

انواع جعبه و سطل

بعضی اوقات به دلیل درپیش داشتن میهمانی خانوادگی یا دوستانه مجبور به خرید میوه به صورت جعبه‌ای شده‌اید. حال این جعبه‌ها جای بسیاری را در خانه شما گرفته و نمی‌دانید چگونه از آن‌ها استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که با ایجاد کمی تغییرات در جعبه‌ها، مثلا رنگ کردن، دوخت آستر یا هر تغییر دیگری که باعث می‌شود این جعبه‌ها به صورت نیمکت یا صندلی زیبا برای استفاده در حیاط یا بالکن تبدیل شود، از آن‌ها بهره ببرید.

همچنین اگر در منزل سطل‌هایی دارید که نمی‌دانید با آن‌ها چه کنید، می‌توانید در صورت مشبک بودن بدنه سطل، با کمک انواع کاموا یا پارچه، بافت‌هایی زیبا روی آن پیاده کنید و از آن‌ها به عنوان سبد اسباب‌بازی کودکان، سبد لباس‌های کثیف، سبد جمع‌آوری ابزار تعمیرات مانند آچار، انبردست، پیچ‌گوشتی  و … استفاده کنید.

میز و صندلی کهنه

میز و صندلی‌هایی که اکنون کهنه شده و جایی در فضای اتاق پذیرایی و آشپزخانه شما ندارد، یکی دیگر از وسایلی است که در صورت نیاز با کمی تعمیرات و رنگ‌آمیزی، می‌تواند دوباره استفاده شود.

آن‌ها را در گوشه حیاط، بالکن یا پشت بام قرار دهید و خانواده خود را به نوشیدن و میل کردن چای و کیک برای عصرانه میهمان کنید.

به طور کلی بهتر است اگر وسیله‌ای را توانستید با تعمیرات و البته صرف هزینه کم دوباره مورد استفاده قرار دهید، دور نیندازید. یا اگر می‌توانید آن را در سایت شیپور برای فروش قرار دهید.

ولی در صورتی که این وسایل فقط باعث گرفتن فضای اضافی در خانه و شلوغ و به هم ریخته شدن محل زندگی شما می‌شود، آن‌ها را در صورت امکان برای بازیافت به اهل فن سپرده و در غیر این صورت دور بیندازید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.