چه زمانی بهترین زمان برای عوض کردن روغن موتور خودرو است؟

Rate this post

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا سیاه شدن روغن موتور خودرو نشان دهنده ی آن است که زمان تعویض کردن روغن موتور خودرو فرا رسیده است یا اگر نه چه زمانی باید آن را عوض کرد که هم موتور سالم تر بماند و هم بیهوده روغن را هدر نداد؟ شاید جواب این سوال را راننده هایی که سی یا چهل سال است رانندگی می کنند بدانند اما این موضوع هم از آن دسته از موضوعاتی است که تصورات و باورهای نادرستی درباره آن وجود دارد که بسیار هم رایج است.

همین تصورات باعث می شود که بسیاری از راننده ها روغن موتور را دیر به دیر یا خیلی زود به زود عوض کنند و در واقع هیچگاه در زمان درستش این کار را انجام ندهند. اما طبق رایج ترین باور مردم اغلب فکر می کنند که هنگامی که روغن موتور سیاه شد باید آن را عوض کرد. البته خیلی از افراد همین تصور را دارند یعنی گمان می کنند که سیاه شدن روغن موتور خودرو دلیل واضحی برای خراب شدن آن است  و باید آن را عوض کنند. اما باید بگویم که این طور نیست، چرا؟

چون زمانی که در یک خودرو  سالم روغن موتور پس از مدتی استفاده کردن از آن به رنگ سیاه تغییر رنگ نداد زمان آن شده است که روغن موتور خودرو را عوض کنید.
در توضیح بیشتر باید گفت که در یک موتور سالم اگر روغن موتور خودرو به سرعت سیاه رنگ شد به این دلیل است که روغن به علت ویژگی پاک کنندگی اش تغییر رنگ می دهد !
در واقع ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور خودرو، دوده ای که از احتراق موتور حاصل می شود را در خود به صورت معلق نگه می دارد و در نتیجه  سیاه رنگ می شود.
بنابراین اگر روغن موتور خودرو شما دیر سیاه رنگ شده است جای آن دارد که نگران باشید و به فکر تعویض آن باشید.
چرا که این یعنی روغن موتور قدرت جذب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. و این دوده ها و آلودگی ها روی قطعات موتور و لابه لای آن ها ته نشین شده است در نتیجه باعث می شود انتقال حرارت، سائیدگی، رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه اتفاق بیافتد و همچنین باعث کاسته شدن تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

پس روغن موتور خودرو سیاه رنگ نشده تان را عوض کنید.

برای دیدن قیمت انواع خودرو صفر و دست دوم به سایت شیپور صفحه خودرو  مراجعه کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.