بهشت دست‌دومی‌ها در میان بازی‌های پی‌اس‌فور!

Rate this post

تفاوت قیمت، ثابت ماندن کیفیت، و البته معایب کم و تقریبا عدم وجود مشکل در خرید و فروش بازی‌های دست‌دوم، این تجارت را به یک بهشت برای دوست‌داران این بازی‌ها تبدیل کرده است.

دنیای پر سرعت، تجارت سودمند

صنعت بازی، دنیایی مهیج، هوشمند و تعاملی از تکنولوژی‌ای است که روز به روز به ذهنیت ما آدم‌ها نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بازی‌ها، به نوعی تجلی دنیایی ربات‌های آینده هستند. شاید زمانی تصور ما از ربات‌ها، آدم‌ آهنی‌های شبه زنده در خانه بودند. اما بازی، یک دنیای زنده پشت صفحه نمایشگر است. در حالی که نگرانی‌هایی درمورد تبعات استفاده‌ی زیاد از فضای مجازی و رسانه‌هایی مثل ایستاگرام و توییتر وجود دارد، بازی‌های رایانه‌ای هیچ گونه تاثیر افسردگی یا روانی مشابهی روی کاربر ندارند. پس مشکل این روزهای این صنعت، مخصوصا در کشورهایی مثل ایران چیست؟ قیمت سرسام‌آور دستگاه‌های بازی و سی‌دی‌های بازی آن‌ها! مشکلی که که به دلیل عدم وجود حق کپی‌رایت در کشور ما، تجارت بازی‌های دست‌دوم را به یک بهشت برای کاربران آن‌ها تبدیل کرده است.

معایب انگشت‌شمار

واقعیت موضوع این است که در هر تجارت دست‌دومی، ابهاماتی برای خریدار وجود دارد. ابهاماتی که بخش عمده‌ای از آن‌ها نگرانی‌های بی‌مورد و پیش‌فرض‌های اشتباه هستند. اما صنعت بازی حتی در این موارد هم نسبتا در امان است. اگر چندلحظه با خودتان فکر کنید، متوجه خواهید شد که تهدیدی در مورد خرید بازی‌های PS4 و یا ایکس باکس دست‌دوم وجود ندارد. شاید تنها عیب این موضوع این باشد که با اضافه شدن DLC یا ویژگی‌های جدید قابل دانلود برای بازی، شما دیگر بازی را ندارید تا مجددا از امکانات آن استفاده کنید. حتی این موضوع هم در بازار فروش بازی‌های دست‌دوم قابل حل است. تنها اشکال باقی‌مانده، احتمال خرابی سی‌دی بازی است که آن هم با یک بار امتحان، می‌توانید سی‌دی بازی را پس بدهید!

کنسول بازی دست دوم

تفاوت قیمت

اقتصاد ایران از اواسط سال نود وشش با بحران رو به رو شد. این یعنی هر کالایی که تولید شده در کشورهای حوزه‌ی یورو، پوند، دلار و مجموعا غیر ریال بود، به یک کالای لوکس تبدیل شد! این مقایسه انقدر کار راحتی است که حتی برای یک بچه‌ی هفت یا هشت ساله هم مشخص می‌شود چه بر سر قیمت کالایی می‌آید که خودش گران است. قیمت بازی‌های پی‌اس‌فور یا ایکس‌باکس حتی در کشورهای مبدا مثل امریکا هم ارزان به حساب نمی‌آید. حتی در همان کشورها نیز با وجود قانون کپی‌رایت، به دلیل قیمت بالای این بازی‌ها و سرعت زیاد تولید آن‌ها، تجارت دست‌دوم بازی یک تجارت سودمند است. به عبارت دیگر، هر کسی که گیمر باشد، در صورتی که کلکسیونر یا یک مرفه بی‌درد نباشد، یک یا دوبار بازی دست‌دوم خریده است. این تجارت در ایران، یعنی معادل بهشت گمشده. در خرید خانه، خرید جواهر و خرید اتومبیل که اصولا در نوع دست‌دوم باز هم ارزشمند تلقی می‌شوند آنقدر شوق و احترام دیده نمی‌شود که در بازار خرید و فروش بازی‌های دست‌دوم رایج است. قیمت یک بازی نسبتا محبوب نو در ایران از چهارصد و سی چهل هزارتومان شروع، و در بعضی موارد اگر بازی یک تولید جنجالی تمام‌عیار باشد به یک میلیون تومان نیز می‌رسد. این قیمت برای جامعه‌ی هدف بازی‌های پی اس فور و ایکس باکس بسیار بالاست. اما همین ارقام در بازار دست‌دومی‌ها، به سه بازی دویست هزارتومان و گاها بازی‌ای پنجاه هزار تومان می‌رسد. قضاوت هیجان خرید ارزان این دست‌دومی‌ها با شما!

یک اجتماع سرزنده

در مقالات همین وبلاگ در مورد روح مالک و اهمیت آن در بازار خرید و فروش اجناس دست‌دوم بحث شد. برای جوش خوردن یک معامله راه‌های زیادی وجود دارد. در روند معامله ممکن است حتی بحث و درگیری هم پیش بیاید. خرید وسایل شخصی افراد معمولا حس و حال غریبی به ما می‌دهد. مخصوصا اگر مالک آن حضور داشته باشد. حتی در مورد خانه، ما زمانی که برای بازدید یک خانه‌ی خالی می‌رویم، حسی کاملا متفاوت از آنچه را تجربه می‌کنیم که خانه‌ای با یک یا چند ساکن را می‌بینیم. صحبت‌های حول معاملات معمولا درمورد گرانی و ارزانی کالای مورد بحث و یا بحث‌هایی متفرقه است. اما کافی‌ست تا سری به فضای خرید و فروش بازی‌های دست‌دوم بزنید. تعامل و ارتباط عجیبی معمولا به راحتی اتفاق خواهد افتاد. هم خریدار و هم فروشنده معمولا حرف‌هایی در مورد بازی مورد نظرشان دارند. حرف‌های مشترکی که در چند لحظه‌ی طلایی، یک ارتباط موثر ایجاد خواهد کرد.

بهشت دست‌دومی‌ها

در بازار مبادلات اجناس دست‌دومی، بازی‌های رایانه‌ای، از دستگاه ایکس باکس گرفته تا پی اس فور پر رونق جلوه می‌کنند. تفاوت قیمت، ثابت ماندن کیفیت، و البته معایب کم و تقریبا عدم وجود مشکل در خرید و فروش بازی‌های دست‌دوم، این تجارت را به یک بهشت برای دوست‌داران این بازی‌ها تبدیل کرده است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.