حیوانات خانگی را از چه سنی می توان نگهداری کرد؟

2.7/5 - (8 امتیاز)

تا زمانی که با خانواده ام زندگی می کردم، با وجود علاقه زیادی که به نگهداری حیوانات خانگی داشتم، پدر و مادرم اجازه نمیدادن حیوان خانگی داشته باشم. هرچند که حیاط خونه ما تقریبا بزرگ بود ولی والدینم به خاطر احتمال بروز بیماری، مایل نبودن هیچ حیوانی توی خونمون زندگی کنه.
اما زمانی که خیلی بچه بودم، به دلیل علاقم به بچه گربه دوستم که همسایه دیوار به دیوار ما بود، همیشه یه مقدار غذا براش می بردم و سعی می کردم منم خودم رو توی بزرگ کردنش دخیل کنم. تا اینکه یه روز وقتی خواهر بزرگترم دید که من با چه ذوق و حسرتی دارم واسه اون گربه غذا کنار می ذارم، بهم یاد داد پشت پنجره اتاقم، روی بالکن، نون و برنج واسه پرنده ها بریزم و بعد بهم گفت فقط لازم نیست برای ارتباط برقرار کردن با حیوانات، اونها رو توی خونه نگه داری. بلکه می تونی با آب و غذا دادن به پرنده ها و گربه هایی که هرازگاهی از تو حیاطمون رد میشن، باهاش دوست بشی.
همین قضیه باعث شد بالکن کوچیک پشت پنجره اتاقم تبدیل به غذاخوری پرنده ها بشه. البته همیشه توی زمستون ها مهمون های من بیشتر میشدن. واسه گربه ها هم یه گوشه حیاط و فقط توی ماه های سرد سال غذا می ذاشتم. آخه مامانم نگران بود گرما باعث فاسد شدن و بد بو شدن غذاهایی بشه که من برای گربه ها تو حیاط جمع می کردم.
حالا هم که سال ها از اون دوران می گذره به رسم همون زمان، پشت پنجره من همیشه یه تعداد پرنده دنبال خرده نون می گردن. الان هم مثل اون زمان نمی تونم از حیوانات خانگی نگهداری کنم. البته این بار علتش فضای کوچیک آپارتمانمه. علاوه بر پرنده ها، گهگداری برای گربه های محل هم، آخر شب مقداری غذا یه گوشه کوچه میذارم.
به نظر من مهربون رفتار کردن با حیوانات رو باید از بچگی به افراد آموزش داد. اینکه بچه ها یاد بگیرن علاوه بر حیوانات خانگی، با حیوانات و پارک هم به خوبی رفتار کنن و بهشون غذا بدن، باعث میشه هم حیوان آزاری در فرهنگمون از بین بره و هم رئوف بودن جزئی از شخصیت افراد میشه.
واسه همین بهتون پیشنهاد میدم یه روز همراه فرزندتون از بازار چند تا لانه پلاستیکی پرنده بخرین و بعد روی درخت توی حیاط و یا کوچه نصب کنین. با این کار شما به راحتی توی روزهای سرد سال می تونید برای پرنده ها سرپناه درست کنین و غذا بریزین.
اگه هم توی نزدیکی محل زندگیتون درختی وجود نداره که لانه ها رو روش نصب کنین، می تونین برای پرنده ها روی پشت بوم برنج های ته بشقاب، خرده نون های سفره و یا ساندویج عصرونتون رو بپاشین. بهترین جا برای غذا دادن به گربه های غیرخونگی علاوه بر پارک ها، همین پشت بوم هاست. فقط توصیه میکنم غذاشون رو داخل ظرف مخصوص ببرین روی پشت بوم که فضای اونجا آلوده نشه.
همون طور که گفتم پارک ها هم جایی که پرنده ها و گربه های زیادی میشه توش دید. یه جایی رو مشخص کنین و هر مدت یه بار مقداری غذا براشون ببرین.
اگه مغازه دار هستین، بهترین کار برای جمع شدن کلی قمری اطرافتون، ریختن یه مشت ارزن یه گوشه دیواره. قمری ها پرنده های نترسی هستن. حتی با وجود عبور و مرور مردم از پیاده رو، همچنان سرگرم خوردن غذایی میشن که براشون ریختین.
با همین توصیفات، بعضی ها دوست دارن مستقیما با حیوانات خانگی در ارتباط باشن. در این صورت بهتره قبل از خرید و نگهداری حیوانات خانگی چند تا نکته در مورد اونها بدونین.
برای آگاهی از بهداشت حیوانات خانگی مطلب ” از بهداشت حیوانات خانگی چه میدانیم” رو که در بلاگ شیپور منتشر شده بخونین. در صورتی هم که مایلین یه حیوان خانگی خیلی کوچیک داشته باشین باید بدونین که بهترین زمان خرید هر حیوان خانگی در بچگی، کی هست؟
برای خرید یه جوجه کاسکو، همه فکر میکنن بهترین زمان وقتیه که کاسکو زیر یک ساله. ولی هیچ فرقی بین کاسکو یک ساله و سه ساله وجود نداره.
در مورد خوکچه هندی به عنوان یه حیوان خانگی، آروم و پر طرفدار باید بگیم، این حیوان درست بعد از اینکه از شیر گرفته شد میتونه از مادرش جدا زندگی کنه و برای عادت کردن به محیط و دوستان جدید، بهترین زمان، وقتیه که دیگه برای بقا نیاز به شیر مادرش نداشته باشه. بنابراین دو تا سه هفته که از تولد خوکچه هندی گذشت، دیگه از شیر مادر تغذیه نمی کنه و امکان خرید و فروش تو این سن برای این حیوان وجود داره.
گربه ها هم مثل خوکچه هندی، درست از وقتی که دیگه لازم نیست از شیر مادر تغذیه کنن، میتونن حیوان خانگی شما باشن یعنی از سن دوماهگی! به خصوص که گربه ها تا 12 ماهگی بسیار پر جنب و جوش و شیطونن که این مساله به بامزگی اونا اضافه میکنه.
همستر حیوانی آرام و ساکته و نگهداری از اون کار سختی نیست. به خصوص که بعد از 21 روز همستر دیگه برای زندگی و غذا به مادرش وابسته نخواهد بود. در این صورت شما میتونین یه حیوان خانگی 21 روزه داشته باشین که روند بزرگ شدنش رو به چشم ببینین.
حالا هم در صورتی که تمایل دارین یه حیوان خانگی داشته باشین، می تونین از بین آگهی های فروش حیوانات خانگی سایت شیپور، اونی رو که مدنظرتون هست پیدا کنین.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.