با بوی بد و نامطبوع خانه چه کنیم؟

Rate this post

هرگونه بوی بد و نامطبوع در خانه یا محل کار برای ما بسیار آزاردهنده است. اگر در محل کار بوی بدی وجود داشته باشد، ممکن است تمرکزتان را از دست بدهید یا حتی از لحاظ تنفس دچار مشکل شوید. علاوه‌بر این خانه نیز جایی است که در آن نیاز به آسایش و راحتی داریم، اما به مشام رسیدن بوی بد در آن باعث از بین رفتن چنین نیازهایی خواهد شد. اگر برای خلاص شدن از دست بوی نامطبوع از اسپری‌های خوشبوکننده استفاده می‌کنید و نتیجه‌ای نمی‌گیرید، ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با روش‌های اصولی از بین بردن بوی بد و نامطبوع خانه آشنا شوید.

یافتن منشا بوی بد

اینکه بخواهید بوی بد و نامطبوع را با خالی کردن اسپری خوشبوکننده از بین ببرید، یک روش اشتباه است. این کار نه‌ تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به دلیل ترکیب شدن بوی خوش با بوی نامطبوع شما را بیشتر آزار می‌دهد. برای رهایی از شر بوی ناخوشایند، اولین قدم پیدا و برطرف کردن منشأ بو است. بوی آزاردهنده فاضلاب به احتمال زیاد مربوط‌ به گرفتگی یا ایرادی در لوله‌ها یا چاه است. هوای نامطبوع اتاق‌ها هم می‌تواند به خاطر عدم گردش هوای تازه باشد؛ برای حل این مشکل سعی کنید روزانه حداقل برای چند ساعت پنجره‌ها را باز بگذارید. بعد از پیدا و رفع کردن منبع بوی بد، اگر بازهم اثرات آن در فضا خانه یا محل کار وجود دارد، می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، این اثرات را نیز برطرف کنید.

رفع بوی سوختگی و سیگار

اولین اقدامی که انجام می‌دهید، روشن کردن هود و باز کردن پنجره‌هاست. اگر بوی سوختگی شدید بود، می‌توانید از یک حوله خیس کمک بگیرید و با چرخاندن آن در فضا اتاق به خروج بوی بد کمک کنید. البته در اغلب مواقع بوی سوختگی به این راحتی از فضا خارج نمی‌شود؛ اگر اندک بوی باقی‌مانده پس‌ از این اقدامات همچنان شما را آزار می‌دهد، می‌توانید یک قابلمه را پر از آب کرده، چند برش لیموترش یا مقداری چوب دارچین و وانیل در آن قرار دهید، سپس برای چند دقیقه آن را بجوشانید تا عطر حاصل از آن هوای خانه را تازه کند.
برای رفع بوی سیگار نیز، روشن کردن عود یا شمع‌های معطر بسیار کارآمد است. حتی شمع‌های غیرمعطر هم به رفع بوی سیگار کمک می‌کنند. اگر میزان این بو کم است، قرار دادن چند قطعه پیاز در محیط هم می‌تواند این مشکل را حل کند.

رفع بوی نامطبوع آشپزخانه

اگر بخش‌های مختلف آشپزخانه مانند کشوها و کابینت‌ها بوی ناخوشایند ادویه‌جات، کهنگی و رطوبت می‌دهد؛ چاره کار جوش‌شیرین است. دو روش برای استفاده از جوش‌شیرین وجود دارد:

  • در روش اول می‌توانید جوش‌شیرین را روی سطوح و داخل کشوها و کابینت‌ها بپاشید و پس از چند دقیقه با یک دستمال نم‌دار آن‌ها را تمیز کنید.
  • در روش دوم باید مقدار مناسبی از جوش‌شیرین را در آب ولرم حل کرده، روی نقاط موردنظر اسپری کنید و سپس دستمال بکشید.

رفع بوی بد یخچال

برطرف کردن بوی بد در یخچالیخچال بوی هر ماده غذایی که در آن قرار می‌گیرد را به خود جذب می‌کند؛ باگذشت زمان و ترکیب شدن این بوها کار به‌جایی می‌رسد که نه‌تنها خود یخچال بوی نامطبوعی می‌دهد، بلکه هر غذای تازه‌ای هم که در آن گذاشته شود، بو می‌گیرد. برای حل این مشکل ابتدا یخچال را خالی کنید، سپس با مواد شوینده یا جوش‌شیرین داخل قفسه‌های آن را به‌طور کامل تمیز کنید. درنهایت چندتکه زغال در بخش‌های مختلف آن گذاشته و به مدت یک ساعت درب آن را ببندید تا زغال بوی نامطبوع یخچال را جذب خود کند.

رفع بوی کهنگی و رطوبت فرش

فرش‌ها پس از مدتی بوی کهنگی و رطوبت به خود می‌گیرند. اگر مایعات روی فرش ریخته شده باشد، این بوی نامطبوع به‌مراتب بیشتر خودنمایی می‌کند. برای حل این مشکل استفاده از پودر اسطوخدوس و پودر بوراکس راه‌حل بسیار خوبی به نظر می‌رسد. باید مقدار مناسبی از این پودرها را روش فرش بپاشید و پس از دقایقی فرش را جارو کنید.

رفع بوی فاضلاب

اگر پس از برطرف کردن گرفتگی لوله‌ها همچنان مشکل بوی نامطبوع فاضلاب ادامه پیدا کرد، باید دست‌به‌کار شوید و با حل کردن یک استکان جوش‌شیرین یا یک لیوان سرکه سفید در دو لیتر آب ولرم و ریختن محلول در چاه مشکل را حل کنید. پیشنهاد می‌کنیم این کار را آخر شب انجام دهید تا برای چندساعت آب داخل چاه ریخته نشود. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما روشن و سپس خاموش کردن چند عدد کبریت هم می‌تواند به خاطر خاصیت گوگرد به از بین بردن بوی فاضلاب کمک کند.

رفع بوی چسب یا رنگ

بوی بد چسبافراد زیادی نسبت به بوی چسب یا رنگ حساسیت دارند و تحمل آن برایشان غیر ممکن است. پس از اتمام عملیات رنگ کردن یا چسب کاری، همه پنجره‌ها را باز بگذارید تا بوی آن‌ها خارج شود. برای کاهش بیشتر بو می‌توانید چند حلقه پیاز و مقداری آمونیاک به آب سرد اضافه کنید و در اتاق قرار دهید.

چگونه محیط خانه را خوشبو کنیم؟

تمام مواردی که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم برای از بین بردن بوی بد و نامطبوع بود، اما اگر هوای خانه یا محل کارتان تازه و پاک است و می‌خواهید آن را معطر کنید، موارد زیر روش‌های مناسبی هستند:

  • دستگاه‌های خوشبوکننده
  • عود و شمع
  • جوشاندن پوست مرکبات و برگ گیاهان داروییازجمله اکالیپتوس
  • دستگاه بخور
  • نگهداری گیاه در خانه
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.