چگونه آپارتمان شمالی را از جنوبی تشخیص دهیم؟

5/5 - (2 امتیاز)

حتما بارها و بارها نام آپارتمان شمالی و جنوبی را شنیده‌اید. اما چگونه آپارتمان شمالی را از جنوبی تشخیص دهیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا روش تشخیص و مزایا و معایب هر کدام از این آپارتمان‌ها را باهم بررسی کنیم.

آپارتمان؛ اولویت اول برای سکونت

در حال حاضر به دلایل مختلفی از جمله رشد قابل توجه جمعیت، هزینه بالای زندگی، امنیت بیشتر و…، سکونت در آپارتمان نسبت به زندگی در خانه‌های ویلایی طرفداران بیشتری دارد و بیشتر مردم انتخاب آپارتمان را اولویت اول برای سکونت می‌دانند.

اگر زندگی در آپارتمان را انتخاب کردید، نکته مهمی را باید مد نظر قرار دهید که توجه به آن تاثیر قابل توجهی در کیفیت زندگی خواهد داشت و آن نکته شناخت و توانایی تفکیک آپارتمان شمالی از آپارتمان جنوبی است.

  • شاید این سوال مطرح شود که چه نیازی به تشخیص آپارتمان شمالی از جنوبی است؟
  • و در ادامه ممکن است این سوال ایجاد شود که چگونه می‌توان آپارتمان شمالی را از جنوبی تشخیص داد؟

در پاسخ به سوال اول کافی است تحقیقی هر چند اجمالی در مورد مزایا و معایب هر کدام از آپارتمان‌ شمالی و آپارتمان جنوبی داشته باشیم.

همان‌گونه که می‌دانید هر کدام از انسان‌ها خصایص و خلق‌ و خوی خاص و مختلفی دارند که قطعا موقعیت محل سکونت آن‌ها، می‌تواند تاثیر مستقیمی در داشتن لحظاتی سرشار از آرامش یا برعکس زمان‌هایی پر از خستگی و اضطراب بگذارد.

به همین دلیل بهتر است با توجه به شرایطی که داریم، چه از لحاظ خلق و خوی و چه از لحاظ مالی، ابتدا تحقیقی در مورد آپارتمان‌ شمالی و جنوبی داشته باشیم و بهترین گزینه را برای سکونت انتخاب کنیم.

برای پاسخ به سوال دوم نیز کافی است با کارشناسان معتبر در صنعت ساخت و ساز مشورت کنیم یا از مشاوره‌ معماران و افراد خبره در این زمینه استفاده کنیم.

تشخیص ساختمان‌‌های شمالی از جنوبی

نخستین گام برای آن که بتوانیم به درستی آپارتمان شمالی را از جنوبی تشخیص دهیم، آشنایی با جهت‌های اصلی جغرافیایی است. البته پیش از آن باید ساختمانی را که واحدهای آپارتمانی در آن‌ها احداث شده است، از لحاظ شمالی یا جنوبی بودن، ارزیابی کنیم.

ابزار مختلفی می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. به عنوان مثال اپلیکیشن‌های جهت‌یابی که به راحتی می‌توان روی گوشی‌های هوشمند نصب کرد، گزینه مناسبی برای تشخیص جهت‌های جغرافیایی است.

خوشبختانه اکثر اعضای خانواده از این گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و به راحتی در هر خانواده‌ای یافت می‌شود.

راه دوم برای تعیین جهت جغرافیایی، کمک گرفتن از خورشید است. همانگونه که می‌دانید خورشید از شرق طلوع کرده و از غرب غروب می‌کند.

اگر صبح دست راست خود را به سمت خورشید بگیرید، شمال را در مقابل خود، غرب را در چپ و جنوب را در پشت سر خود خواهید داشت. شرق نیز همان سمتی است که دست خود را به سمت خورشید گرفته‌اید.

حال اگر بخواهید بدانید ساختمان مورد نظر شما شمالی است یا نه، کافی است با توجه به راهکاری که برای تشخیص جهت جغرافیایی بیان شد، استفاده کنید.

درواقع اگر ساختمان در جهت شمال کوچه یا خیابانی که در آن واقع است، قرار دارد، ساختمان شمالی است. در این صورت باید ساختمان روبه‌روی شما قرار داشته باشد.

پر واضح است که تمامی ساختمان‌هایی که پشت سر شما قرار دارد و در سمت جنوب کوچه یا خیابانی که در آن واقع است، قرار گرفته است، ساختمان جنوبی است.

تشخیص آپارتمان شمالی و جنوبی

روش دیگر تشخیص خانه شمالی یا جنوبی، از نحوه ورود به ساختمان است. اگر حیاط ساختمان به کوچه ختم شود یا ورودی ساختمان از سمت کوچه به حیاط باشد خانه شمالی محسوب می‌شود. این ساختمان‌ها از دو سمت نور (به صورت مستقیم و غیر مستقیم) دریافت می‌کنند. ساختمان شمالی از سمت حیاط و جنوب نور کاملی دریافت می‌کند و از سمت دیگر نور غیرمستقیم دریافت خواهد کرد. بر عکس خانه شمالی، در خانه جنوبی ورودی ساختمان از خیابان به داخل بنا است و حیاط در پشت خانه است. در این ساختمان‌ها سمت حیاط نور خوبی دارد و خانه از سمت کوچه نیز نور مستقیم دریافت می‌کند. مزیت خانه‌های جنوبی این است که نیاز به نورگیر ندارند و از طرفی از نظر پارکینگ و ساخت بهتر هستند و در نقاطی حتی این مزیت بر قیمت خانه نیز تأثیر دارد.

نوع دیگری ساختمان هم وجود دارد که اصطلاحاً دوکله نامیده می‌شود. دوکله بودن ساختمان یعنی ساختمان از هر دو طرف یعنی شمال وجوب راه دسترسی داشته باشد. دو طرف خانه کوچه باشد و ساختمان دوکله ارزشش نسبت به ساختمان‌های تک بر بیشتر است.

آپارتمان شمالی بهتر است یا جنوبی؟

نمی‌توان به صورت قطعی بگوییم که آپارتمان شمالی بهتر است یا جنوبی، زیرا این موضوع به عواملی مانند: محل قرارگیری، شرایط آب و هوا، نورِ آفتاب، نیازها و سلیقه شخصی و… وابسته است. اما در کل، در نظر گرفتن عواملی مانند شرایط آب و هوایی و نور آفتاب، می‌توان گفت که آپارتمان‌های جنوبی از نور آفتاب بیشتری بهره‌مند هستند و بیشترین نورِ طبیعی را در طول روز دریافت می‌کنند. این مسئله، می‌تواند برای روزهای سرد زمستان و تابستان‌های گرم، به‌عنوان یک مزیت محسوب شود.

خانه‌های شمالی هم مزایای خود را دارند. اول اینکه نور بیشتری به خصوص در آشپزخانه و پذیرایی دارند و دوم این‌که امنیت خانه‌های شمالی تا حدی بیشتری از خانه‌های جنوبی است. آپارتمان‌های شمالی به خاطر دیدی خوبی که ساکنان آن به حیاط و ورودی دارند، از دزدی در امان هستند و دیده شده که آمار دزدی در این خانه‌ها کمتر از خانه‌های جنوبی است. در مقابل ساختمان‌های جنوبی اصولاً سطح مفیدتر و واحدهای بهتری دارند. به طور کلی ساختمان‌های جنوبی خوش نقشه تر هستند و دست طراح را بیشتر باز می‌گذارند.

همچنین، اگر آپارتمان در نزدیکی خیابان‌های پرتردد و صنعتی قرار دارد، آپارتمان‌های شمالی می‌توانند بهترین گزینه باشند، زیرا در این صورت، نورِ آفتاب را به شدت محدود می‌کنند و نیز برای جلوگیری از دسترسی نویز و آلودگی هوا، باید از پنجره‌های آپارتمان استفاده کرد. به هر حال، در انتخاب بین آپارتمان شمالی و جنوبی، باید توجه به عوامل مختلفی مانند سلیقه، نیازها، محیط زیست و موقعیت جغرافیایی داشته باشیم. در ضمن، اگر قرار است یک آپارتمان را خریداری کنید، بهتر است قبل از خرید، آن را با دقت بررسی کنید و از ویژگی‌های آن اطمینان حاصل کنید.

ویژگی‌‌های آپارتمان شمالی و جنوبی در ساختمان شمالی

آپارتمان شمالی در ساختمان شمالی

اگر ساختمان شمالی باشد، واحدهای شمالی در سمت پشت ساختمان قرار دارد. این نوع واحدها به دلیل قرارگیری در پشت ساختمان نورگیری کمتری دارد و به نسبت دیگر واحدها تاریک‌تر است. همچنین واحدهای شمالی در ساختمان‌های شمالی از لحاظ قیمت پایین‌تر از سایر واحدها است.

اگر ساختمان شمالی باشد و در هر طبقه دو واحد ساخته شده باشد، واحدهایی که در پشت قرار دارد و به اصطلاح به آن‌ها واحدهای شمالی گفته می‌شود دارای پنجره‌هایی با ارتفاع کم است و همین مسئله باعث نور کم واحد شمالی می‌شود.

حال اگر معمار به دلیل مشرف نبودن واحد به ملک‌های دیگر، با درنظر گرفتن ارتفاع بالا برای پنجره و ساخت تراس (بالکن)، پشت پنجره که معمولا بین ۸۰ سانتی‌متر تا یک متر است، باعث می‌شود که واحد دارای نورگیر خوبی باشد ولی متاسفانه چشم‌انداز مناسبی نخواهد داشت.

اما در عین حال در واحدهای شمالی نسبت به دیگر واحدها، از سر و صدا و آلودگی صوتی خبری نیست. همچنین گرد و غبار نیز در این واحدها بسیار کم است و خانم‌ها را هنگام تمیز کردن خانه کمتر به زحمت خواهد انداخت.

معمولا قیمت آپارتمان شمالی نسبت به آپارتمان جنوبی کمتر است ولی اگر آپارتمان شمالی باشد و در هر طبقه از ساختمان فقط یک واحد آپارتمان وجود داشته باشد، در این صورت این آپارتمان‌‌ها برخوردار از نور خوب و بهره‌مند از اتاق‌ خواب‌هایی نورگیر است.

آپارتمان جنوبی در ساختمان شمالی

آپارتمان‌های جنوبی در ساختمان‌های شمالی، همان واحدهای به اصطلاح سر جلو است که رو به آفتاب قرار دارد و پنجره‌هایی که در آن‌ها ساخته می‌شود، بزرگ‌تر است. نورگیری در آپارتمان‌ جنوبی نسبت به آپارتمان شمالی که در پشت ساختمان قرار دارد، بیشتر است.

هرچند آپارتمان جنوبی در ساختمان شمالی دارای نورگیری خوبی است، ولی سر و صدا و گرد و غبار به دلیل وجود پنجره‌های بزرگ و سرجلو بودن واحد، زیاد است و اگر به محیطی ساکت و بدون آلودگی صوتی احتیاج دارید، بهتر است از تهیه آپارتمان جنوبی در ساختمان‌های شمالی خودداری کنید.

در مورد قیمت نیز آپارتمان‌ جنوبی در ساختمان شمالی نسبت به آپارتمان شمالی گران‌تر خرید و فروش می‌شود.

آپارتمان شمالی در ساختمان جنوبی

اگر آپارتمان‌ مورد نظر شما در ساختمان جنوبی ساخته شده باشد، باید پیش از خرید یا رهن این آپارتمان، به ویژگی‌ها و معایب این نوع ساختمان‌ها آگاه شوید.

ساختمان‌های جنوبی از لحاظ نورگیر بودن نسبت به ساختمان‌های شمالی وضعیت مناسبی ندارد. حیاط در پشت ساختمان قرار دارد و از کوچه یا خیابان مستقیم داخل ساختمان می‌شوید و به اصطلاح در به ساختمان است.

در ساختمان‌های جنوبی، آپارتمان شمالی سمت میلان است و نسبت به آپارتمان جنوبی که به سمت حیاط است، محبوبیت کمتری دارد.

هرچند نباید از این نکته غافل شد که تفاوت چندانی بین آپارتمان‌های جنوبی و شمالی در ساختمان‌های جنوبی وجود ندارد و از لحاظ قیمت نیز فرق زیادی با هم نخواهد داشت.

بد نیست بدانید که آپارتمان‌ جنوبی در این ساختمان‌ها، نورگیری بهتری دارد و بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند تا واحد جنوبی که به سمت حیاط است را خریداری کنند.

اما در کل خرید و فروش آپارتمان‌ هایی که در ساختمان‌های جنوبی ساخته شده است، بیشتر به سلیقه مشتری بستگی دارد و از لحاظ مزایا یا معایب، تفاوت محسوسی با هم ندارد.اگر قصد خرید خانه و یا رهن و اجاره آپارتمان را دارید میتوانید با مراجعه به بخش املاک شیپور از آخرین آگهی های این بخش مطلع شوید .

فرق بین خانه‌های غربی و شرقی

برای تشخیص ساختمان‌های شرقی و غربی، باید به گونه‌ای بایستید که در راستای کوچه قرار بگیرید. در این صورت رو به روی شما، جهت شمال و آپارتمان‌هایی که در سمت راست کوچه قرار می‌گیرند، آپارتمان‌های شرقی و آن‌هایی که در سمت چپ قرار می‌گیرند، آپارتمان‌های غربی خوانده می‌شوند.

شرقی یا غربی بودن خانه در طراحی خانه بسیار مهم است. بر این اساس اتاق‌خواب‌ها و نشیمن در طراحی نقشه به‌گونه‌ای قرار می‌گیرند که ساکنین خانه از نور خانه بیشترین بهره را داشته باشند. به این صورت که اتاق‌های خواب در ضلع شرقی طراحی شده و بیداری افراد با نور مناسب ابتدای روز هم‌زمان خواهد بود. اتاق نشیمن خانه در ضلع غربی قرار خواهد گرفت تا مدت زمان بیشتری را در معرض نور خورشید باشد. در ادامه فرق خانه‌های غربی و شرقی را نام می‌بریم:

  • دیوارهای ملک شرقی و غربی در فصل تابستان گرم‌تر و در فصل زمستان سردتر از دیوارهای جنوبی، جنوب غربی و جنوب شرقی خواهند بود. پس یادتان باشد که برای سرمایش و گرمایش این منازل انرژی بیشتری باید مصرف کنید.
  • برای پرورش گیاهان خانه‌های غربی مناسب‌تر هستند.
  • شرقی و غربی بودن خانه در مناطق بادخیز خیلی مهم‌تر است. در شهرهایی که بادهای شرقی یا غربی می‌وزد در مواقع طوفانی به خانه‌های شرقی یا غربی آسیب بیشتری وارد می‌شود و در حالت عادی گردش هوا در این خانه‌ها بهتر انجام می‌شود.
  • خانه‌های شرقی از صبح زود تا ظهر و خانه‌های غربی از ظهر تا غروب نور آفتاب دارند.

کلام پایانی

اما در کل خرید و فروش آپارتمان‌هایی که در ساختمان‌های جنوبی ساخته شده است، بیشتر به سلیقه مشتری بستگی دارد و از لحاظ مزایا یا معایب، تفاوت محسوسی با هم ندارد. اگر قصد خرید خانه و یا رهن و اجاره آپارتمان را دارید می‌توانید با مراجعه به بخش املاک شیپور از آخرین آگهی‌های این بخش مطلع شوید .

سوالات متداول

پچگونه خانه شمالی و جنوبی را تشخیص دهیم؟

ای تشخیص خانه‌های شرقی و غربی، شمالی و جنوبی از جهت‌های جغرافیایی استفاده می‌کنیم.

کدام خانه‌ها نور بیشتری دارند؟

خانه‌های شمالی نور بیشتری به خصوص در آشپزخانه و پذیرایی دارند.

آپارتمان شمالی بهتر است یا جنوبی؟

جواب این سوال به عواملی مانند: محل قرارگیری، شرایط آب و هوا، نورِ آفتاب، نیازها و سلیقه‌ شخصی و... وابسته است و نمی‌توان جواب قطعی داد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.