پرده‌های خانه، والان‌های دست دوم زیبا!

Rate this post

پرده‌ها و والان‌هایشان، آرایش خانه، و تکمیل کننده دکوراسیون آن به حساب می‌آیند. در حالی که هزینه والان پرده می‌تواند سرسام‌آور باشد، به راحتی می‌توانید با جایگزین کردن یک والان دست دوم شکیل به جای کل پرده، مراقب مخارج خودتان باشید.

 

 

یالان، یا همان عنوان صحیح والان به آویز بالای پرده پنجره می‌گویند. اما، پرده از کجا سر و کله‌اش به زندگی ما انسان‌ها باز شد؟ از وقتی ساختمان خانه شکل گرفت.
چرا؟ تا نقش دیوار را بازی کند.
درواقع بهتر است بگوییم کاربری پرده، اول داستان دکوراسیون نبود، بلکه جداکننده قسمت‌های مختلف یک خانه، یک کلیسا، یک ماز، یک صفحه و حتی یک صحنه بود! پرده، به عنوان پارچه‌ای که نقش پوشاندن داشت، اول داستان به عنوان دکوراسیون عمل نمی‌کرد. اما، الیزابت در انگلستان، استعداد ویژه‌ای در ژیگول کردن همه چیز داشت. این الیزابت اول بود که پرده حریر و والان‌های جور واجور را کشف کرد. والان‌هایی که حالا، قیمت‌هایی چند برابر پرده دارند.

 

پرده چیست و والان کجاست

 

تاریخ کوتاه پرده، تاریخ کوتاه‌تر والان

 

همانطور که گفتیم، پرده ابتدای داستان، مصارفی شبیه دیوار داشت. اما الیزابت اول که عاشق دکوراسیون خلاق و تجملات بود، متوجه شد که می‌تواند به جای چوب برای جلوی پنجره‌ها، از پارچه‌های زیبا استفاده کند. البته برخی‌ها معتقدند که این دکوراسیون‌بازی متعلق به ایتالیایی‌هاست. اینکه پرده ایتالیایی است یا انگلیسی، به هر حال از جایی بین قرن 14 و 15 میلادی به شکل امروزی‌اش پا به دنیای دکوراسیون گذاشته است.
والان پرده نیز، همان دوران برای خودش هویت پیدا کرد. پرده‌ها، چون از پارچه ساخته می‌شدند، و قرار بود پوشاننده زیبایی کور کننده نور آفتاب از بین پنجره باشند، شبیه به زن‌ها بودند. (این تعبیری است که دانته برای نور بیان می‌کند و شما خوبی و بدی این تعبیر را به دانته ببخشید.) از طرفی، پارچه‌ای بودن پرده، راه را برای کپی کردن لباس روی طرح پرده باز کرد. دوران رنسانس (همان قرن 14 و 15 میلادی در اروپا) که دوران لایه لایه پوشیدن پارچه‌ها روی هم بود، والان پرده را وارد دنیای دکوراسیون کرد. یعنی همانطور که مردم لباس‌های لایه لایه داشتند، خانه‌ها هم پرده‌های لایه لایه داشتند.

انواع والان

 

یالان یا والان، همانطوری که گفتیم، پوشش روی لباس پرده بود. اوایل پیدایش این گونه، والان و پرده هر دو تیره بودند. جنس پارچه تاثیر زیادی بر ذهن میهمان داشت. معمولا پرده و والان در سرسراها و کاخ‌ها، مخمل و ساتن بودند. با این انتخاب جنس پرده، میزبان ثابت می‌کرد که اوضاع مالی خوبی دارد.
اما هر چه به زمان خودمان نزدیک می‌شویم، این طراحی‌های پرده، درست مثل طراحی لباس تغییر کرد. تا جایی که یکی از مدرن‌ترین طراحی‌های دکوراسیون این است که پرده‌ای وجود نداشته باشد و فقط یک والان بالای پنجره بخورد! البته نوع والان پرده، هنوز هم مهم است. در این جا به چند نمونه مشهور والان اشاره می‌کنیم.

 

والان پرده شالی

 

والان پرده شالی

 

این نوع والان پرده، همین طور که از نامش پیداست شبیه به شال است. اوایل پیدایش این نوع والان، که خلی سبک و فرانسوی است، از پارچه‌های حریر و بلند استفاده می‌شد. این حریرها را افراد روی چوب پرده می‌انداختند و خودشان به سلیقه خودشان شکل می‌دادند. سپس از دنباله حریر برای جمع کردن زیرپرده‌ای استفاده می‌کردند.

 

والان پرده پلیسه‌ای

 

چین پلیسه را که می‌شناسید. چون پرده‌ها استایلشان را از لباس‌ها می‌گیرند، خیلی طبیعی است که انواع چین در والان‌های پرده متداول باشد. چین پلیسه به Pleat Box در والان‌ها معروف است. دلیلش هم این است که چین‌های والان را طوری می‌دوزند، که نهایتا والان پرده شبیه جعبه باشد.

 

والان پلییسه پرده

 

والان پرده آبشاری

 

این جور والان‌ها، همانطوری که از اسمشان پیداست، از بالای پنجره روی پرده می‌ریزند. درست مثل آبشار. این جور والان‌ها الزاما دم و دنباله ندارند. یکی از انواع والان پرده آبشاری، که این روزها متداول شده و خیلی هم زیباست، والان‌های ریسه‌ای پرده هستند.

 

پرده ریسه‌ای آبشاری

 

والان دراپه‌ای پرده یا همان لوور دراپه

 

این نوع یالان‌ها در انواع پرده یک انقلاب ایجاد کردند. همان طور که از اسم این نوع والان پیداست، خودشان یک جور پرده به حساب می‌آیند. یعنی یک پرده کامل روی یک پرده دیگر. البته، فرانسوی‌ها که در مد و پارچه حرف زیادی برای گفتن دارند، برای پرده دراپه‌ای هم زحمت زیادی کشیدند. تا حدی که می‌توان گفت شکل پرده دراپه‌ای از نوع تئاتری و صحنه‌ای تا دراپه‌های تزئینی امروزی برای پرده تنوع پیدا کرد.

پرده با والانش، متری چند؟

 

قیمت پرده با والان

 

اما پرده، که آرایش یک دکوراسیون را کامل می‌کند، می‌تواند یک معضل درست و حسابی هم به حساب بیاید. از یک طرف شما پول بیشتری برای یک واحد خانه با نورگیر خوب می‌کنید، از آن طرف یک هزینه زیاد برای پوشاندن این نور با پرده و والان می‌کنید. اینجا نمی‌توانیم از پس تاریخچه تناقضات انسانی بربیاییم. پس ببینیم برای یک پرده و والان نسبتا شیک باید چقدر بپردازیم. خانم‌ها، آقایان، بودجه را از یک میلیون تومان به بالا آزاد کنید. بله! یک میلیون تومان برای دم دستی ترین شکل پرده و والان. بماند که هنوز وارد معقوله چوب پرده و غیره نشده‌ایم!

مهاجرت اجباری، حراچ پرده‌ای

اما حقیقتا لازم نیست برای پرده شکیل و زیبا به مولوی و گاندی سر بزنید. متاسفانه شرایط این روزهای مملکت طوری شده که خیلی تازه عروس و دامادهای جوان، وسایل خانه را استفاده نکرده، برای فروش گذاشته‌اند. آن‌هم به نصف قیمت خرید. لازم نیست برای زیبا کردن خانه کل پرده را عوض کنید. یک پرده زیره ساده با ظاهری شکیل و رنگ سفید در عبدل‌آباد، قیمت چندانی نخواهد داشت. در عوض، می‌توانید در سایت‌های مختلف مثل شیپور، دنبال والان مناسب دکوراسیون خود با یک قیمت استثنائی باشید. به هر حال این والان است که پرده خانه را زیبا می‌کند.

 

والان‌های زیبای دست دوم برای پرده

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.