با دقیق‌ترین ساعت‌ های جهان آشنا شوید!

Rate this post

زمان بعدی از زندگیه که به هیچ عنوان نمیشه از اون غافل شد و همراه همیشگی ما تو طول عمر چندین سالمونه. هر چه زمان میگذره بر عمر ما افزوده میشه و به قولی از عمرمون کم میشه. ولی زمانی در حد 1 ثانیه میتونه سرنوشت یه ملت رو تغییر بده.
برای همین ما سعی میکنیم همیشه به کمک انواع ساعت‌ هایی که برای نشون دادن زمان طراحی شدن حواسمون به زمان باشه و از اون غافل نشیم. هر کسی بسته به شرایط زندگی خودش میتونه به چک کردن زمان نیاز داشته باشه. برنامه‌ریزی قرارها و جلسات، مسابقات حساس ورزشی، آزمون‌های مهم و سرنوشت‌ساز زندگی و … از جمله مواردی است که بیش از پیش بعد زمان تو اون مطرح میشه.
اما ابزاری که برای نشون دادن زمان طراحی شده ساعته و ما هم برای بررسی زمان همیشه میگیم ساعت چنده؟ ساعت از قدیمی‌ترین اختراعات انسانهاست و انواع مختلفی داره که میشه به ساعت‌های ستاره‌ای (به کمک ستاره‌ی قطبی به عنوان نقطه‌ی ثابت جابجایی ستاره‌ها سنجیده و زمان بیان میشه)، ساعتهای آفتابی (براساس زاویه‌ی قرارگیری میله‌ نسبت به زمین که با تابش نور خورشید ایجاد سایه میکنه زمان بیان میشه)، ساعت‌های آبی (این ساعت قرن 16 قبل از میلاد مسیح توسط مصریان اختراع شده و بر اساس ریزش آب در دو طرف زمان بیان میشه و بهترین ساعتهای آبی ساخت ایرانیهاست)، ساعتهای شنی (همونطور که دیدین بر اساس ریزش شن از دو حباب شیشه‌ای زمان سنجیده میشه)، ساعتهای مکانیکی (ساعت‌های امروزی که عقربه دارن و به 12 قسمت تقسیم شدن و با چرخش عقربه‌های زمان دیده میشه)، ساعتهای دیجیتال (این ساعت‌ها زمان رو بر روی نمایشگرهای LCD یا LED نشون میدن و دو مدل 12 و 24 ساعته داره و عقربه‌ای توی اون دیده نمیشه)، ساعتهای باینری (ساعتی که زمان رو دو ستون و چهار سطر براساس ساعت، دقیقه و ثانیه نشون میده) و ساعتهای اتمی (از فرکانس تشدید یا رزونانس اتمی برای نمایش بعد زمان کمک میگیره و دقیق‌ترین نوع ساعته) اشاره کرد.
نکته مهم در این قسمت اینه که برای خیلی‌ها سواله آیا واقعا این ساعت‌ها زمان رو به صورت دقیق نشون میدن. باید در پاسخ بگیم که نه اینطور نیست و همیشه ساعت‌ها خطایی جزئی دارن ولی این موضوع میتونه در انواع ساعت های مختلف فرق داشته باشه و امروز قصد داریم تو وبلاگ شیپور دقیق‌ترین ساعت‌های جهان رو بهتون معرفی کنیم. با شیپور همراه باشین…
همونطور که گفتیم دقیق‌ترین ساعت‌های جهان اتمی هستن که در ادامه چند مدل مشهور و دقیق از این ساعت‌ها رو بهتون معرفی می‌کنیم.
ساعت F2 که توسط موسسه ملی استاندارد آمریکا طراحی و تولید شده 1 سال پیش کار خودش رو شروع کرده و نسبت به مدل F1 دقیقتره و وظیفه‌ی اصلیش هماهنگ‌سازی ارتباطات در زمان‌بندی بازار بورسه. در این ساعت از 6 لیزر پر قدرت برای خنک‌کردن 10 میلیون اتم استفاده شده و نکته جالب اینه که ساعت اف 2 در دمای 193- درجه‌ی سانتیگراد کار میکنه.
دقیق‌ترین ساعت بعدی رو باید ساعت اتمی ساخت آزمایشگاه فیزیک بریتانیا بدونیم که اندازه‌ی بسیار بزرگی داره و هر 138 میلیون سال فقط 1 ثانیه عقب میمونه یا جلو میره! اسم مکانیزم این ساعت چشمه‌ی سزیم گذاشته شده و از اتم سزیم برای ساختش استفاده شده. این ساعت یه آونگ اتمی هم داره و از موسسه BIPM فرانسه که از 6 فرکانس برای نمایش دقیق ساعت استفاده میکنه، بهره میبره.
ساعت ریکن (Riken) دانشگاه توکیو در ژاپن یه ساعت اتمیه که از فناوری سطح اپتیک استفاده کرده و برای کار دقیق اون سراغ اتم‌های عنصر استرانتیوم رفتن و در دمای 188- درجه سانتیگراد کار میکنه. در این ساعت اتمی تعداد از اتم‌ها روی سطح اپتیک به دام میفتن و هر 4.4 میلیارد سال 1 ثانیه زمان رو اشتباه نشون میده! اینجا هم یه بار دیگه ژاپنی‌ها قدرت خودشون رو نشون دادن
ساعتهای استرانتیومی موسسه JILA و استاندارد آمریکا یه ساعت دقیق اتمی دیگه‌ست که تقریبا عملکردی مشابه نمونه‌ی ژاپنی خودش داره با این تفاوت که هر 5 میلیارد سال تنها 1 ثانیه دچار خطا میشه. عملکرد این ساعت از راه به دام انداختن اتم‌های استرانتیومه که از چند تا لیزر در فضای حلقوی کمک میگیرن. جهش اتم‌های بین لایه‌ها از فرکانس نور قرمز لیزر ناشی میشه که بعضی وقت‌ها این جهش‌های 430 تریلیون بار در 1 ثانیه است!!!
قطعا شما هم مثل ما از آشنایی با چنین ساعتهای شگفت‌زده شدین. شاید هیچگاه ما به چنین ساعتهایی نیاز نداشته باشیم و همین ساعتهای مچی، دیواری، جیبی و ایستاده کارمون رو راه بندازه و اگه دوست دارین انواع ساعت‌ ها رو بی‌دردسر ببینید، مقایسه کنید یا قیمت دستتون بیاد میتونین به سایت شیپور سر بزنید. حتی میتونین با یه آگهی رایگان ساعتتون رو بفروشین و یه جدیدش رو بخرین!

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.