طلای نو بخریم یا دست دوم؟

Rate this post

هدف بسیاری از افراد از خرید طلا، سرمایه‌گذاری است چرا که این کالای زینتی در طی سال‌ها و از گذشته تا به امروز، به‌عنوان کالایی ارزشمند شناخته می‌شود که هیچ وقت از ارزش آن کم نمی‌شود. اما وقتی نوبت به تصمیم‌گیری در مورد خرید طلای دست دو و طلای نو می‌رسد، کمی انتخاب سخت می‌شود و افراد بسیاری از مزایا و معایب خرید هر کدام از این موارد اطلاعی ندارند.

با توجه به اینکه خرید طلای دست دوم این روزها بسیار طرفدار پیدا کرده، آیا می‌توان گفت که خرید این مدل طلای بدون اجرت بهتر از طلای نو است؟ یا اگر درخشش و بدون خط و خش بودن طلا برای ما مهم است، می‌توان با خرید طلای نو به این قطعه ارزشمند به چشم کالایی برای سرمایه‌گذاری نگاه کرد؟

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که به جواب این سوالات برسید. با آگاهی از مزایا و معایب هر کدام، می‌توانید تصمیم‌گیری درستی در زمان خرید طلا داشته باشید.

مزایای خرید طلای نو

به‌طور معمول، گزینه اول بسیاری از افراد در خرید طلا، مراجعه به طلافروشی‌ها و خرید طلای نو است. مگر اینکه قصد افراد از خرید طلا، سرمایه‌گذاری باشد که اینجا شرایط فرق خواهد کرد و گزینه طلای دست دو نیز روی میز می‌آید.

هنگام خرید طلا و جواهر نو، مزایایی بسیاری خواهید داشت، که در ادامه به سه مورد از اصلی‌ترین این مزایا اشاره خواهیم کرد:

شما اولین کسی هستید که از آن قطعه طلا استفاده می‌کنید

این که اولین کسی باشید که صاحب یک قطعه طلا می‌شود، واقعا احساس خوبی است؛ به خصوص اگر آن قطعه طلا سفارشی باشد و یا اینکه به‌عنوان نمونه‌ای کمیاب شناخته شود. با توجه به نو بودن طلا، می‌توانید از کالای زینتی و زیبای خود به درستی مراقبت کنید تا آسیب نبیند یا کدر نشود. علاوه بر این، دیگر مطمئن هستید که این طلا توسط فردی دیگر استفاده نشده و به آن آسیب نزده است.

طلاهای زیبای خود را سفارشی کنید

هنگام خرید طلای نو، این امکان برای شما وجود دارد که طلا را با سلیقه و طرحی که مد نظر دارید سفارش دهید و گزینه‌هایی بسیاری برای سفارش دادن، پیش روی خود دارید. اگر به طلا به چشم کالای زینتی نگاه می‌کنید و هدف شما سرمایه‌گذری نیست، می‌توانید مدل دلخواه خود را به طلاسازان سفارش دهید و حتی از سنگ‌های قیمتی در ساخت قطعه‌ی طلای خود استفاده کنید.

کالایی با حس ارزشمند بودن

ترکیبِ مالکِ طلای نو بودن و همچنین داشتن طلایی سفارشی و خاص، باعث می‌شود که آن قطعه طلا برای شما منحصربه‌فرد و ارزشمندتر شود. همین موضوع در واگذار کردن طلا به فرزندتان نیز به‌وجود می‌آید و قطعه‌ای را به آنها هدیه و به‌عنوان یادگاری می‌دهید که به‌طور خاص برای شما ساخته شده و شما اولین و تنها کسی بودید که آن قطعه طلا را استفاده کرده است. در واقع کالایی ارزشمند را برای فرزندان خود به یادگار باقی خواهید گذاشت.

معایب خرید طلای نو

طلای نو بخریم یا دست دوم؟

تنها ایرادی که به خرید طلای نو وارد است، مربوط به قیمت آن و هزینه‌هایی می‌شود که در طلای نو وجود دارد و در زمان فروش از آن کسر خواهند شد. در زمان خرید طلای نو با هزینه‌هایی مازاد بر هزینه طلای خام مواجه می‌شوید که عبارت‌اند از:

  • اجرت ساخت
  • سود فروشنده یا طلاساز
  • مالیات بر ارزش افزوده

هر کدام از این موارد، درصدی را به قسمت پایانی طلا اضافه می‌کنند. درصد اجرت ساخت معمولا ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت طلای خام است که این درصد توسط فروشنده تعیین می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده نیز ۹ درصد است و در نهایت، ممکن است فروشندگان سودی را بین ۵ تا ۸ درصد روی قیمت نهایی طلا اضافه کنند. تمام این موارد باعث بالا رفتن قیمت طلای نو می‌شوند و بدی آن این است که در زمان فروش طلای خریداری شده، تمام این مبالغ از قیمت طلای شما کسر خواهد شد. بنابراین، ضرر فروش طلای نو در برابر طلای دست دو بسیار بیشتر است و این ایرادی که به طلای نو وارد است، باعث شده افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند، دور خرید طلای نو را خط بکشند.

مزایای خرید طلای دست دوم

در بالا به مزایای خرید طلای نو اشاره کردیم، اینجا نوبت به طلای دست دوم رسیده تا با مزایای خرید آن آشنا شویم.

قیمت پایین‌تر

وقتی سراغ خرید دست دو می‌روید، پول برای قطعه‌ای پرداخت می‌کنید که دیگر اجرت ساخت، مالیات و سود فروشنده را ندارد. بنابراین، هزینه‌ای کمتر از هزینه‌ی پرداختی برای طلای نو را در خرید طلای دست دو پرداخت خواهید کرد. این مزیت، همچنین باعث می‌شود که سراغ طلاهای گرم بالاتر بروید و به جای خرید یک زنجیر ۱۰ گرمیِ نو، یک زنجیر ۱۵ گرمی با پلاک بخرید. چی از این بهتر؟

گزینه‌ای عالی برای سرمایه‌گذاری

پرداخت قیمت کمتر برای طلای دست دوم، به این معنی است که ارزش قطعات طلا و جواهر شما برای مدت زمان طولانی‌‌تری حفظ خواهد شد. این یعنی هر زمان که تصمیم به فروش طلای دست دوم خود کنید، از فروش آن سود خواهید کرد.

داشتنِ طلا و جواهری با کیفیت بالا

تصوری غلط و رایجی وجود دارد که در آن گفته می‌شود، طلاهای دست دوم معمولا قطعاتی با کیفیت پایینی هستند. اگر سراغ فروشنده‌های معتبری بروید، حتما قطعات طلایی خواهید خرید که کمتر ایرادی می‌توان روی ظاهر آنها گرفت. مسلما، امکان خراش جزئی در هر طلا و جواهر دست دومی وجود دارد، که می‌توان در زمان خرید سراغ موردی رفت که کمترین میزان خط و خش و پارگی را دارد.

کمک به حفظ محیط زیست

اثرات زیست محیطی استخراج الماس و سنگ‌های قیمتی، یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که این روزها جهان با آن روبه‌رو است. با خرید طلای دست دوم، می‌توانید ۱۰۰ درصد مطمئن باشید که در تقاضا برای استخراج الماس و ساخت طلا و جواهر جدید مشارکت نمی‌کنید.

این صحبت ما به این معنا نیست که امکان خرید طلای نو با سنگ‌های قیمتی برای شما وجود ندارد. این روزها جایگزین‌هایی عالی برای سنگ‌های قیمتی استخراج شده از زمین وجود دارد که به سنگ‌های آزمایشگاهی معروف هستند، که دقیقاً با استفاده از فرآیند مشابه سنگ‌های قیمتیِ طبیعی ساخته می‌شوند؛ با این تفاوت که فرآیند ساخت آنها در یک آزمایشگاه و در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری انجام می‌شود. یکی از سنگ‌های قیمتی جایگزین که در آزمایشگاه تولید می‌شود، زیرکونیای مکعبی است که تقریباً شبیه به الماس واقعی است. حتی بسیاری از افراد مشهور دنیا جواهراتی با زیرکونیا مکعبی می‌پوشند، زیرا تشخیص تفاوت میان سنگ قیمتی طبیعی و آزمایشگاهی بسیار دشوار است و اغلب این سنگ‌ها ارزان‌تر هستند.

معایب خرید طلای دست دوم

طلای نو بخریم یا دست دوم؟

مسلما طلای دست دوم نیز مانند طلای نو دارای معایبی است که در زمان خرید باید به این معایب دقت کنید. این معایب عبارت‌اند از:

امکان تقلبی بودن طلای دست دو

البته این عیب در مورد طلای نو نیز صدق می‌کند، اما در خرید طلای دست دو بسیار شایع‌تر است. یکی از نکات مهم برای خرید طلای دست دوم این است که هوشیار عمل کنید، چرا که برخی فروشنده‌های سودجو برخی فلزات آبکاری شده با طلا را به‌اسم طلای دست دو به فروش می‌رسانند. این کار باعث هدر رفتن سرمایه شما خواهد شد و عملا پول برای خرید فلزاتی مانند مس و نقره پرداخت کرده‌اید.

شرایط نگهداری سخت

این مورد نیز درباره طلای نو نیز وجود دارد. نگهداری از طلا در خانه یک چالش به‌شمار می‌آید و با انتخاب طلای دست دو، باید با سختی و چالش‌های نگهداری از این قطعه ارزشمند کنار بیایید. امکان دزدی و همچنین گم شدن طلا در خانه، ممکن است یکی از بزرگترین چالش‌های خرید طلای نو و دست دوم باشد.

تاثیرپذیری طلا از شوک‌های اقتصادی

بازار سکه و طلا، به صورت مستقیم از شرایط اقتصادی کشور تاثیر می‌پذیرد و این امکان وجود دارد که با بروز برخی شوک‌های اقتصادی، قیمت طلا در بازار افزایش و یا کاهش پیدا کند.

فرق طلای نو و دست دوم در سرمایه‌گذاری

هر وقت صحبت از روش‌های سرمایه‌گذاری می‌شود، امکان ندارد کسی به خرید طلا اشاره نکند. خرید طلا به عنوان یک راه مطمئن برای حفظ ارزش سرمایه و پول همچنین جلوگیری از کاهش میزان دارایی در طول زمان، شناخته می‌شود. در زمان خرید طلای دست دوم، شما هزینه‌ای بابت اجرت ساخت، مالیات و سود فروشنده پرداخت نخواهید کرد که تمام این موارد، می‌توانند تا ۳۴ درصد به مبلغ کل طلا در طلای نو بیفزایند. در واقع، ضرری که در فروش طلای نو به افراد تحمیل می‌شود در فروش طلای دست دوم وجود ندارد. اما از طرفی، در طلای نو شما مطمئن خواهید بود که طلا توسط فردی دیگر قبلا استفاده نشده و حتی می‌تواند مدلی را سفارش دهید که دوست دارید.

بنابراین درست مانند جواب سوال «خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟»، انتخاب از میان طلای نو و دست دوم کاملا به هدف شما بستگی دارد. اگر با هدف سرمایه‌گذاری می‌خواهید طلا بخرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سراغ طلای دست دو بروید. اما اگر هدف شما از خرید طلا، داشتن قطعه‌ای خاص، منحصربه‌فرد و درخشان است، خوب است سراغ خرید طلای نو بروید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.