لوازم آرایش خود را در خانه تهیه کنید

2.7/5 - (4 امتیاز)

در حالی که این روزها بسیاری برندهای لوازم آرایشی، ادعای طبیعی و وگان بودن دارند، بد نیست طبیعی‌ترین نوع لوازم آرایشی را خودتان در خانه درست کنید. لوازم آرایشی از ضرورت‌های زندگی نیست! البته شاید بهتر باشد بگوییم این طور به نظر می‌رسد! چنین ادعایی بسیار سخت است چون جدا از بحث برندهای آرایشی، آرایش به نوعی راه و روشی برای بقا به حساب می‌آید. این را زمینه تاریخی استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی به ما می‌گوید. مثلا، در دوران جنگ جهانی دوم، یکی از موادی که در خانه هر خانمی پیدا می‌شد، چغندر و آرد نشاسته بود. البته نه برای مصارف آشپزی، بلکه برای آرایش صورت و لب‌ها. به نظر می‌رسد در شرایط قرنطینه و کرونا نیز یکی از کارهای پر طرفدار، تغییر روش استفاده از وسایل بهداشتی، از صنعتی به خانگی باشد. این شما و این هم چند راهکار ساده برای درست کردن لوازم آرایشی و بهداشتی در خانه.

لوازم آرایش خود را در خانه تهیه کنید

چه لزومی دارد که لوازم آرایشی را در خانه تهیه کنیم؟

شاید با خواندن تیتر این مقاله این سؤال را از خود بپرسید که با وجود این همه لوازم آرایشی رنگارنگ و متنوع در بازار، چرا باید در خانه خودمان این‌ها را تهیه کنیم؟ متاسفانه علی‌رغم استفاده زیاد از لوازم آرایشی، برخی از لوازم آرایشی ممکن است شامل مواد شیمیایی خطرناکی باشند که می‌توانند به سلامتی شما آسیب برسانند. به عنوان مثال  فتالات ترکیبی است که در برخی از انواع لوازم آرایشی مانند رژ لب، لاک ناخن و کرم‌های ضد آفتاب وجود دارند. فتالات می‌توانند باعث ایجاد اختلالات در سیستم ایمنی بدن شوند و باعث بروز مشکلات جدی مانند سرطان و اختلالات هورمونی شوند. در برخی از انواع لوازم آرایشی مانند کرم‌های صورت، لوسیون بدن و شامپو نیز پارابن وجود دارند. پارابن‌ها می‌توانند باعث تحریک پوست و ایجاد حساسیت شوند و باعث بروز مشکلات پوستی مانند خشکی و خارش شوند.

فرمالدئید ترکیب خطرناک دیگری است در برخی از انواع لوازم آرایشی مانند شامپو، رژ لب و لاک ناخن وجود دارند. فرمالدئید می‌تواند باعث تحریک پوست و چشم شود و باعث بروز مشکلاتی مانند التهاب چشم و حساسیت پوست شود. تالک که در برخی از انواع پودر صورت و پودر بدن وجود دارد، می‌تواند باعث ایجاد التهاب در ریه‌ها شود و باعث بروز مشکلات جدی مانند سرطان ریه شود.

بهتر است هرگز قبل از خرید لوازم آرایشی، برچسب محصول را بخوانید و مواد مورد استفاده در آن را بررسی کنید. همچنین، بهتر است از محصولات با مواد طبیعی و بدون مواد شیمیایی خطرناک استفاده کنید. البته که می‌توانید برخی از لوازم آرایشی را در خانه تهیه کنید.اما باید توجه داشت که تهیه لوازم آرایشی در خانه به دقت و شیوه‌ای صحیح نیاز دارد تا از سلامتی شما به طور کامل محافظت شود. برای مثال، می‌توانید لوسیون بدن، کرم صورت، ماسک  صورت و لوازم آرایشی دیگر را با استفاده از مواد طبیعی مانند میوه‌ها، گیاهان و روغن‌های طبیعی در خانه تهیه کنید. همچنین، می‌توانید لوازم آرایشی مانند رژ لب و لاک ناخن را با استفاده از مواد طبیعی مانند موم زنبور عسل، روغن‌های طبیعی و رنگ‌دانه‌های طبیعی تهیه کنید.

به هر حال، قبل از تهیه هرگونه لوازم آرایشی در خانه، بهتر است که با مطالعه منابع معتبر و مشورت با پزشک یا متخصص آرایشی، از ایمنی و موثر بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.همچنین، باید به دقت و با رعایت بهداشت شخصی و شیوه‌های بهداشتی مناسب، لوازم آرایشی در خانه تهیه کنید.

در تهیه لوازم آرایشی در خانه باید به دقت و با رعایت بهداشت شخصی و شیوه‌های بهداشتی مناسب عمل کنید تا از سلامتی شما به طور کامل محافظت شود. پیش از این که دستور ساخت لوازم آرایشی را برایتان شرح دهیم، چند نکته کلی میگوییم که در پیش شروع آماده‌سازی، حتماً آن‌ها را در نظر داشته باشید.

  • استفاده از مواد طبیعی: در تهیه لوازم آرایشی در خانه از مواد طبیعی مانند میوه‌ها، گیاهان و روغن‌های طبیعی استفاده کنید. این مواد طبیعی بهداشتی هستند و احتمال حساسیت و تحریک پوست را کاهش می‌دهند.
  • تهیه لوازم آرایشی در محیطی مناسب: در تهیه لوازم آرایشی، از محیطی مناسب و پاک استفاده کنید. این محیط باید پاکیزه و خشک باشد و از رطوبت و گرد و غبار محافظت شده باشد.
  • نگهداری در شرایط بهداشتی: لوازم آرایشی تهیه‌شده در خانه را در شرایط بهداشتی نگهداری کنید. بهتر است این لوازم را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و از نور خورشید مستقیم جلوگیری کنید تا از تغییر رنگ، بوی نامطبوع و خراب شدن محصول جلوگیری شود.

طرز تهیه پنکیک آرایشی از مواد خوراکی

طرز تهیه پنکیک آرایشی از مواد خوراکی

برای تهیه پنکیک آرایشی در خانه، ابتدا تابه را روی حرارت قرار دهید و مقدار کمی آرد برنج در آن بریزید. سپس، شعله را ملایم کنید و کم کم آرد را هم بزنید تا آرد قهوه ای شود. مهم است که حرارت کم باشد تا شما بتوانید روند تغییر رنگ آرد برنج را ببینید. وقتی که رنگ آرد به سایه ای که به رنگ پوست شما بیاید، حرارت را خاموش کنید و ظرف را کنار بگذارید تا سرد شود.بعد از خنک شدن، پنکیک آرایشی دست سازتان را در یک قوطی در دار بریزید. می‌توانید با مخلوط کردن آرد برنج با پماد زینک اکسید (پماد سوختگی) یک ضدآفتاب طبیعی بسازید.

طرز تهیه رژ لب آرایشی از مواد طبیعی

طرز تهیه رژ لب آرایشی از مواد طبیعی

در زمینه آرایش لب‌ها،  قبلا در یکی از مقالات شیپور در مورد ساخت لیپ گلاس آرایشی در خانه صحبت کردیم. اما حالا، برای تهیه رژ لب دست‌ساز، در یک ظرف شیشه ای (مناسب برای قرار دادن روی حرارت یا ماکروویو) مقداری موم زنبور عسل بریزید و آن را روی حرارت اجاق گاز یا در ماکروویو قرار دهید. همزمان،  یک چغندر را شسته و پوست آن را بکنید و با آبمیوه گیری آب خالص چغندر را بگیرید و آن را در ظرفی (ترجیحا شیشه ای) کنار بگذارید.

مومی که برای تهیه رژ لب آرایشی روی اجاق قرار داده‌اید را مدام هم بزنید تا موم ذوب شود. اگر از ماکروویو استفاده می کنید، در فواصل ۳۰ ثانیه ای آن را از ماکروویو خارج کرده و هم بزنید.  هنگامی که موم کاملا ذوب شد، به میزان دلخواهتان، آب چغندر را در موم بریزید و هم بزنید.این مخلوط را در ظرف مورد نظرتان بریزید و کنار بگذارید تا خنک شود.

به جای خرید لوازم آرایشی گرانقیمت، ضدآفتاب گیاهی بسازید

به جای خرید لوازم آرایشی گرانقیمت، ضدآفتاب گیاهی بسازید

عصاره اسطوخودوس در بسیاری از لوازم آرایشی برندهای مطرح  استفاده می‌شود. این عصاره یکی از بهترین و طبیعی‌ترین مواد برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست به واسطه نور آفتاب است. البته استفاده از این ضدآفتاب طبیعی در روزهای پاییزی و زمستانی که نور خورشید مانند تابستان مستقیم و شدید نیست توصیه می‌شود. برای تهیه این ضد آفتاب آرایشی طبیعی، به یک روغن اسطوخودوس خالص و مرغوب نیاز دارید. می‌توانید آن را از  عطاری تهیه کنید. سپس، پوست دست و صورت خود به عصاره این گیاه آغشته کنید. این عصاره طبیعی آرایشی، علاوه بر مراقبت از پوست‌تان در مقابل تابش خفیف نور خورشید، از سرخ شدن و پوسته شدن پوست به دلیل سردی هوا نیز پیشگیری می‌کند.

علاوه بر این شیوه به روش دیگری نیز می‌توانید ضد‌آفتاب آرایشی گیاهی بسازید. می‌توانید از ترکیب عصاره یا روغن ‌گیاه ‌بومادران و کنجد برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی در روزهای پاییزی و زمستانی استفاده کنید. این ترکیب را زیر پنکیک آرایشی دست‌سازتان نیز می‌توانید استفاده کنید.

تهیه لوسیون مرطوب‌کننده آرایشی در خانه

تهیه لوسیون مرطوب‌کننده آرایشی در خانه

برای تهیه لوسیون آبرسان آرایشی، به ۳ قاشق سوپخوری گل گاوزبان نیاز دارید. یک لیتر آب را داغ کنید و روی گل گاو‌زبان بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. محلول را از صافی رد کرده و بگذارید خنک شود. لوسیونی را که تهیه کرده‌اید داخل یک ظرف شیشه‌ای دردار بریزید و صبح و شب به بدن و صورتتان بمالید. مدت زمان نگهداری این لوسیون یک هفته و در ظرف شیشه‌ای دربسته و داخل یخچال می‌باشد.

تهیه کرم دور چشم آرایشی در خانه

تهیه کرم دور چشم آرایشی در خانه

بهترین لوازم آرایشی هم نمی‌توانند سیاهی ناشی از خستگی در زیر چشم را از بین ببرند. برای رفع کبودی زیر چشم کافی است یک لیتر آب داغ را روی یک مشت بابونه بریزید، در ظرف را بپوشانید و بگذارید به مدت چند دقیقه دم بکشد. بعد محلول را از صافی رد کنید و داخل یک شیشه دربسته بریزید. هر شب بعد از اینکه آرایش خود را پاک کردید، یک گوله پنبه را به آن آغشته کنید و روی کبودی دور چشم بمالید. توجه داشته باشید که شیشه حاوی این محلول را داخل یخچال نگهداری کنید و بعد از یک هفته مابقی را دور بریزید.

لوازم آرایش دست ساز در خانه

لوازم آرایش‌های خانگی چه معایبی دارند؟

تهیه لوازم آرایشی در خانه در برخی موارد ممکن است با معایبی همراه باشد. تهیه لوازم آرایشی در خانه به معنای عدم استفاده از فرمولاسیون‌های تخصصی و تحقیقاتی است که برای تولید محصولات آرایشی به کار می‌روند. این فرمولاسیون‌ها به دقت و با استفاده از مواد با کیفیت و به رعایت الزامات بهداشتی تهیه می‌شوند و عدم رعایت آن‌ها ممکن است باعث مشکلات پوستی شوند.

در تهیه لوازم آرایشی در خانه، امکان استفاده از موادی که ممکن است حساسیت یا تحریک پوستی ایجاد کنند وجود دارد. این مواد ممکن است باعث آسیب رساندن به پوست شما شوند و مشکلاتی مانند خارش، التهاب و حساسیت پوستی را ایجاد کنند. در صورتی که در برخی از دستورهای تهیه لوازم آرایشی در خانه از مواد غیرمعمولی و شیمیایی استفاده شود که میزان ایمنی آن‌ها به طور کامل مشخص نشده باشد، استفاده از آن وسیله آرایشی ممکن است باعث آسیب رساندن به پوست شما شوند و مشکلاتی مانند خارش، التهاب و حساسیت پوستی را ایجاد کنند.

ناکافی بودن ماندگاری مشکل دیگر این لوازم آرایشی است. ممکن است در تهیه لوازم آرایشی در خانه، ماندگاری و عمر مفید محصول کافی نباشد. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند تغییر رنگ، بوی نامطبوع و خراب شدن محصول شود.

اگر شما هم روش‌های دیگری برای تهیه لوازم آرایش طبیعی در خانه می‌شناسید، با شیپور به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا باید لوازم آرایشی را در خانه تهیه کنیم؟

چون برخی از لوازم آرایشی ممکن است شامل مواد شیمیایی خطرناکی باشند که می‌توانند به سلامتی آسیب برسانند.

لوازم آرایش‌های خانگی چه معایبی دارند؟

در تهیه لوازم آرایشی در خانه، امکان استفاده از موادی که ممکن است حساسیت یا تحریک پوستی ایجاد کنند وجود دارد. این مواد ممکن است باعث آسیب رساندن به پوست شما شوند و مشکلاتی مانند خارش، التهاب و حساسیت پوستی را ایجاد کنند.

آیا می‌توان کرم دور چشم خانگی تهیه کرد؟

برای رفع کبودی زیر چشم کافی است یک لیتر آب داغ را روی یک مشت بابونه بریزید، در ظرف را بپوشانید و بگذارید به مدت چند دقیقه دم بکشد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.