نکات مثبت و منفی پراید وانت

5/5 - (1 امتیاز)

پراید وانت یا سایپا ۱۵۱، وانت‌بار گروه خودروسازی سایپا است که به‌عنوان بازمانده از نسل خودروی پراید نیز شناخته می‌شود. پراید وانت درست همان ساختار آخرین پراید طراحی‌شده در سایپا (پراید ۱۳۱) را دارد و تنها تفاوت آن با پراید ۱۳۱، کابینی است که در پشت خودرو قرار گرفته است.

با توجه به تقاضای بالای چنین خودرویی در بازار، سایپا پراید وانت را در نسخه‌ها و مدل‌های مختلف با نام‌های LE، SL، ،TL، پلاس و SE روانه بازار کرده است، اما با این حال، بسیاری این وانت‌بار را از نظر امنیت و ایمنی در سطح بالایی نمی‌دانند و انتقادهایی به آن مطرح است. تمام این انتقادها باعث شدند که افراد در زمان خرید سوالاتی را مطرح کنند. به عنوان مثال، از مهم‌ترین سوالاتی که هر فردی در زمان خرید وانت‌بار می‌پرسد این است که ظرفیت تحمل بار وانت‌بار چقدر است؟ مصرف سوخت وانت‌بار چقدر است؟ یا وانت‌بار چه امکانات و آپشن‌هایی دارد؟ یا اینکه، آیا وانت پراید دوگانه سوز است؟

مسلما، برای خرید هر خودرویی باید مزایا و معایب آن را بررسی کنید تا بتوانید پول خود را برای خرید بهترین گزینه صرف کنید. در زمان خرید پراید وانت نیز، باید از تمام نکات مثبت و منفی این خودرو باخبر شوید تا بتوانید به تک‌تک سوالاتی که به ذهنتان می‌رسد، پاسخِ درست دهید. برای اینکه به شما کمک کنیم تا به بخش بزرگی از سوالات خود در مورد پراید وانت پاسخ دهید، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی نکات مثبت و منفی پراید وانت بپردازیم.

نکات مثبت پراید وانت

ابتدا با مزایا و یا همان نکات مثبت پراید وانت شروع می‌کنیم و آنها را نام می‌بریم:

·         شتاب: با توجه به اینکه وزن پراید وانت ۹۰۰ کیلوگرم است، بنابراین می‌توان انتظار داشت که شتاب‌گیری خودرو نسبت به دیگر وانت‌بارهای بازار که سنگین‌تر هستند، بهتر باشد.

·         مصرف سوخت کم: یکی از اصلی‌ترین مزایای پراید وانت را می‌توان مصرف سوخت آن در نظر گرفت که همین موضوع، این ماشین را به وسیله‌ای مناسب برای لجستیک کسب‌وکارها و استفاده شهری تبدیل کرده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

·         سیستم تهویه: با توجه به اینکه وانت پراید خودرویی سبک و جمع‌وجور است، به همین خاطر این موضوع باعث شده که سیستم تهویه یا همان سرمایش و گرمایش این خودرو به‌راحتی بتواند آن فضای کوچک را پوشش دهد.

·         تعمیرات: پراید از جمله خودروهای ایرانی است که نگهداری از آن بسیار آسان است و می‌توانید آن را در صورت نیاز، نزد هر مکانیکی ببرید.

·         قیمت مناسب: قیمت پراید وانت، مقرون‌به‌صرفه‌تر از دیگر وانت‌بارهای موجود در بازار است و این مزیت، این خودرو را به اولین گزینه میان تمام افرادی تبدیل کرده که نیاز به خودرویی برای حمل بار دارند.

·         قدرت مانور بالا در شهر و معابر شلوغ: با توجه به سبک و جمع‌وجور بودن این خودرو، بسیاری آن را گزینه‌ای عالی برای تردد داخل شهر می‌دانند.

·         هزینه نگهداری پایین: قیمت قطعات و تعمیر وانت پراید نسبتا پایین است و به همین خاطر، می‌توان این مدل وانت‌بار را، خودرویی به‌صرفه از نظر هزینه نگهداری دانست.

·         دسترسی راحت به قطعات یدکی: با توجه به تعداد بالای انواع خودروی پراید در سطح شهرها، می‌توان تمام قطعات این خودروها را به‌سادگی در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها سایپا پیدا کرد.

نکات منفی پراید وانت

نکات مثبت و منفی پراید وانت

در بالا به نکات مثبت پراید وانت اشاره کردیم، الان زمان آن رسیده که معایب این وانت‌بار را نیز نام ببریم.

·         نفوذ صدای موتور به داخل کابین: زمانی که ماشین روشن است، صدای موتور در داخل کابین شنیده می‌شود و این می‌تواند آزاردهنده باشد.

·         کیفیت پایین مواد اولیه: کیفیت مواد اولیه و مونتاژ قطعات و شاسی این خودرو مناسب نیست و تفاوتی میان این خودرو و خودروی پراید وجود ندارد.

·         گیربکس: سیستم گیربکس پراید وانت، چندان نرم و روان نیست و در موقع رانندگی با عدم جاخوردن دنده مواجه خواهید شد.

·         هندلینگ: هندلینگ پراید وانت ضعیف است و وقتی ماشین خالی است، کیفیت رانندگی با آن پایین‌تر است. در مواقعی که خودرو باری ندارد، متوجه انحراف خودرو خواهید شد.

·         محفظه بار کوچک: محفظه بار در پراید وانت نسبت به دیگر وانت‌بارهای موجود در بازار بسیار کم است. طول پراید وانت به ۱۵۰ سانتی‌متر می‌رسد که این موضوع، کار حملِ بارهای بزرگ را سخت می‌کند.

·         ظرفیت بار پراید وانت: با توجه به سبک بودن این خودرو، ظرفیت بار پراید وانت بسیار کم است و دارندگان آن می‌توانند از این خودرو برای حمل بارهای حداکثر تا ۵۰۰ کیلوگرم استفاده کنند.

·         کیفیت ساخت پایین: کیفیت ساخت این وانت‌بار نسبت به دیگر وانت بارهای بازار، پایین‌تر است و خب، این نکته‌ای مهم برای بسیاری در زمان خرید به‌شمار می‌آید.

·         موتور ضعیف و قدیمی: موتور پراید وانت همان موتور قدیمی ۴ سیلندر پراید است و می‌تواند ۷۱ اسب بخار نیرو تولید کند. بنابراین، نهایت سرعتی که می‌توان با این خودرو داشت، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۱۴ ثانیه طول می‌کشد.

·         عدم وجود امکانات ایمنی بالا: پراید وانت، امنیت و ایمنی قابل توجهی ندارد و حداقل‌ها در آن تعبیه نشده است.

·         طراحی داخلی: فضای داخل وانت پراید درست شبیه به دیگر پرایدهای تولیدشده‌ی سایپا است.

با تمام مزایا و معایبی که پراید وانت دارد، اما شاهد هستیم که این خودرو در بازار فروش خوبی دارد و می‌توان آن را وانت‌باری سبک و جمع‌وجور برای حمل بارِ داخل شهری دانست. علاوه بر این، سایپا نسخه پلاس یا آپشنال پراید وانت را نیز روانه بازار کرده است که تغییراتی داشته است و برخی امکانات به آن اضافه شده است. تفاوت پراید وانت معمولی و آپشنال زیاد است، اما به عنوان مثال، می‌توان به تغییراتی در کابین این خودرو اشاره کرٔ، که مدل آپشنال دارای مانتیور مالتی مدیا به همراه دوربین عقب است و خب برای این امکان و دیگر آپشن‌های پلاس، باید هزینه‌ای بیشتر پرداخت کنید.

به صورت کلی، پراید وانت خودرویی سبک برای حمل بارهای سبک است و با توجه به مصرف سوخت و قیمت پایینی که دارد، می‌تواند گزینه‌ای خوب در زمان خرید وانت‌بار باشد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.