نکاتی برای داشتن خانه‌ای با دکوراسیون اسکاندیناویایی!

Rate this post

هر خانه مدرن و خلوت و روشنی، احتمالا یک دکوراسیون اسکاندیناویایی دارد!

نکاتی برای داشتن خانه‌ای با دکوراسیون اسکاندیناویایی!

دکوراسیونی با دیوارهای سفید، کف چوبی، مبلمان مدرن، و خلوت بودن فضا، ویژگی‌های یک مکان با نکات زیبایی‌شناختی اسکاندیناویایی است. این سبک که کمی بیشتر از شکل وسایل دکوراسیونی است که از آیکیا می‌خرید، در واقع میراث طراحی و دکوراسیون کشورهای اسکاندیناویایی به جا مانده از اواسط دهه پنجاه میلادی است که به سبک قالب دکوراسیون در دنیا تبدیل شده است.

دکوراسیون اسکاندیناویایی، منحصر به فرد بودنش را مدیون طراحان مشهوری مثل آلوار آلتو، هانس وِگنِر، آرنه یاکوبسون، ایِرو آرنیو، و اینگوار کامپراد (موسس شرکت ایکیا) است.

 

دکوراسیون اسکاندیناویایی زیر ذره بین

 

دکوراسیون اسکاندیناویایی زیر ذره بین

 

دکوراسیون به خودی خود در حوزه کشورهای اسکاندیناویای مطرح نشد. این کشورها (نوروز، سوئد و دانمارک)، به عنوان کشورهای شمال اروپا، در اواخر قرن نوزده میلادی، تحت تاثیر تغییرات گسترده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بودند. این تغییرات فقط در اروپا اتفاق نیفتاده بود، بلکه جنبش مدرنیسم کم کم داشت جا پای دنیای رومانتیک قرن هجده و نوزده می‌گذاشت. مثل اکثر جنبش‌ها و تغییرات دنیا که با ادبیات، فرهنگ و هنر شروع می‌شود، مدرنیسم هم خودش را در هنر و معماری و دکوراسیون نشان می‌داد.

 

دکوراسیون، هنر مدرن، جنگ جهانی اول، و اسکاندیناوی

 

نقش فرش در دکوراسیون اسکاندیناوی

 

دکوراسیون افکار در اوایل قرن بیستم، درست مثل هر جنبش دیگری و تغییرات اساسی، خلاف تفکرات دوران قبلش بود. حالا دیگر هنر مدرن و هنر دِکو باب شده بود، که تاکید زیادی روی حمایت از طبیعت علیه صنعتی شدن، سادگی و کم گرایی بود. دکوراسیون در اروپا، درست مثل بسیاری هنرهای دیگر، خودش را در نفی شدید جلال و جبروت و تجمل و اشرافیت دکوراسیون در دوران‌های قبلی نشان می‌داد.

دکوراسیون در دوران جنگ جهانی اول در اروپا، مخصوصا کشورهای اسکاندیناوی، تحت تاثیر دو جریان بود: یکی ساده گرایی علیه دکوراسیون اشرافی دوران قبل، و دیگری تاکید بر آرت نوو و دکوراسیون طبیعی علیه صنعتی شدن. با اینکه با تمام شدن جنگ جهانی اول، تاکید بر سادگی در دکوراسیون و دیدگاه هنری باقی ماند، اما صنعتی شدن، فاز طبیعت‌گرایی دکوراسیون و در کل هنر، را از بین برد.

 

دکوراسیون، جنگ جهانی دوم، انقلاب اسکاندیناوی

 

انقلاب ساده زیستی برای دکوراسیون اسکاندیناویایی

 

هنوز خاک جنگ جهانی اول خشک نشده، اتفاقات زیادی افتاد و جنگ جهانی دوم بر سر مردم آوار شد. تفکرات اشرافی که خودش را بیشتر در قالب معماری و دکوراسیون به مردم نشان می‌داد و از جنگ جهانی اول دستخوش مشکلاتی شده بود، حالا دیگر دشمن ملت به حساب می‌آمد. مهم‌ترین دلیل استقرار سبک مدرن در زندگی و تفکر و دکوراسیون مردم بعد از جنگ جهانی دوم، همین نفرت از اشرافی بازی بود. اروپا بعد از جنگ جهانی، دیگر اروپای سابق نبود. در صدر کشورهای اروپایی، منطقه اسکاندیناوی شروع به تغییر سبک زندگی خود کرد و با دکوراسیون آن را شروع کرد.

 

روز نو برای دکوراسیون اسکاندیناویایی

 

روز نو برای دکوراسیون اسکاندیناویایی

 

پس از وقوع دو جنگ جهانی در یک قرن، به مردم ثابت شده بود که اشتباه زندگی کرده بودند. آن‌ها که حالا دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتند، تغییر سبک زندگی را از تغییر نگاهشان به زیبایی شروع کردند. طبیعی است که وقتی نگاه به زیبایی تغییر کند، یکی از اولین اتفاقات، تغییر سبک دکوراسیون است. اینجا بود که سبک زندگی مردم در کشورهای اسکاندیناویایی بسیار مورد الگو برداری واقع شد.

دکوراسیون زندگی اسکاندیناویایی‌ها، تحت تاثیر زمستان‌های سخت، بیشتر کاربردی بود و آن‌ها به هر چیزی زیبا نمی‌گفتند. زیبا از نظر آن‌ها، هر آن چیزی بود که تحمل سختی و فشار بیش‌تری داشته باشد. هر آن چیزی که در روزهای سختی، در سرمای زیاد همچنان قوی بایستد و زیبا بماند. به این سبک فکر، دکوراسیون صنعتی را نیز اضافه کنید.

 

دکوراسیون اسکاندیناویایی

 

نقش کف چوبی در دکوراسیون اسکاندیناویایی

 

دکوراسیون اسکاندیناویایی، در ادامه تمام توضیحاتی که داده شد، بر اساس سه اصل زیبایی، سادگی و کاربردی بودن شکل گرفت. این شکل از طرح و دکوراسیون به نام رسمی اسکاندیناویایی، از اواخر دهه چهل شروع شد اما در اواسط دهه پنجاه شکل رسمی گرفت.

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد دکوراسیون داخلی در سبک اسکاندیناویایی، تاکید بر دیوارهای بسیار روشن و سفید برای انعکاس نور، نبود پرده و فرش برای سادگی، مبلمان سنگی و چوبی برای تاکید بر استفاده از اجسام و عدم وجود کاغذ دیواری‌ها و یا لایه‌های تجملاتی در خانه، و البته استفاده از وسایل مدرن و صنعتی است.

نقش پنجره در دکوراسیون اسکاندیناویایی

 

برای انکه نگاه دقیق‌تری به دکوراسیون به سبک اسکاندیناویایی داشته باشید، بد نیست به مقالات مرتبط با ایکیا در شیپور نگاهی بیندازید چرا که این مقاله نگاهی است به دیدگاه یک تولید کننده وسایل خانگی با سبک اسکاندیناویایی. لازم به ذکر است، تاکیر بر طبیعت در گذشته آنقدرها درمورد دکوراسیون اسکاندیناویایی مهم نبوده. اما حالا، با تغییرات اقلیمی، و به دلیل کاربردی بودن نگاه دکوراسیون اسکاندیناویایی، شرکتی مثل ایکیا سیاست‌های تولیدی خود را تغییر داده است.

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.