ماجرای ممنوعیت خرید و فروش حیات وحش را از شیپور بشنویم

Rate this post

فرقی ندارد دغدغه محیط زیست داشته باشید یا نه. در هر صورت تنوع طبیعی و زیستی کشورمان یک گنجینه باارزش است که همه ما در حفظ آن مسئولیم. در این مقاله قرار است ممنوعیت خرید و فروش حیات وحش در شیپور را بررسی کنیم. اینکه ماجرا از کجا شروع شد؟ نظارت و حذف آگهی‌های ممنوع با چه فرآیندی انجام می‌شود؟ و این اقدام چه نتیجه‌ای به همراه داشته است؟ با ما همراه باشید.

خرید و فروش حیات وحش چه آثار مخربی دارد؟

این روزها هر نوع کالا و خدماتی را می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. با گسترش این بستر، کم‌کم پای خریداران و فروشندگان حیات وحش هم به فضای مجازی باز شد. این بازار غیرقانونی، مشکلات و آثار مخرب فراوانی به همراه دارد. از فروش حیوانات وحشی به عنوان حیوان خانگی، تا زنده‌گیری گونه‌ها از زیست‌گاه طبیعی‌شان. حالا نتیجه چیست؟ متاسفانه ادامه این وضعیت می‌تواند انقراض گونه‌ها و آسیب‌های جدی به محیط زیست را به همراه داشته باشد.


شیپور این دغدغه‌ها را داشت!

شیپور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین وبسایت‌های آگهی‌ نیازمندی، پلتفرمی برای خرید و فروش انواع کالا و خدمات است. جایی که روزانه هزاران آگهی متنوع در انواع دسته‌بندی منتشر می‌شوند. اما متاسفانه افرادی از این بستر برای خرید و فروش حیوانات غیرمجاز استفاده می‌کردند. به همین دلیل دغدغه حیات وحش و نگرانی از آسیب به محیط زیست در مجموعه شکل گرفت.

برای حل مساله، اقدام جدی و تخصصی شروع شد و اولین مذاکرات را با سازمان حفاظت از محیط زیست انجام دادیم. در ادامه بررسی‌های بیشتری انجام دادیم و در همکاری با انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم و فعالان محیط‌زیست، موفق شدیم فرآیند جلوگیری از ثبت چنین آگهی‌هایی را طراحی و اجرا کنیم.

به نقل از روابط‌ عمومی شیپور

از این پس درج هر نوع آگهی که مربوط به خرید و فروش حیات وحش باشد ممنوع است. این اقدام شیپور در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت، و با هدف جلوگیری از نابودی و انقراض گونه‌های مختلف و تلاش برای حفظ محیط زیست صورت گرفته است.

حیوانات غیرمجاز برای ثبت در شیپور کدامند؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که منظور از ممنوعیت حیات وحش دقیقا چیست. در یک تعریف ساده باید بگوییم که بعضی از حیوانات چه از دیدگاه محیط زیستی و چه از نظر قانونی ممنوعیت خرید و فروش ندارند. مثلا مرغ و چارپایانی که برای مصارف غذایی پرورش داده می‌شود، یا تعدادی از حیوانات اهلی و خانگی.

ممنوعیت محیط زیستی و قانونی مربوط به گونه‌هایی است که: خطر انقراض دارند، برای تجارت خرید و فروش می‌شوند، خروس یا سگ جنگی که برای شرط‌بندی به کار گرفته می‌شوند، گونه‌هایی که زیستگاه طبیعی دارند، پرندگان شکاری و موارد مشابه. ما به کمک متخصصان محیط زیست و فعالان این حوزه، توانستیم لیستی از حیوانات ممنوعه تهیه کنیم. در این بخش نگاهی به لیست ممنوعه شیپور می‌اندازیم.

ممنوعیت حیات وحش در شیپور

نظارت روی آگهی‌های حیات وحش چگونه انجام می‌شود؟

از دغدغه‌ها و تصمیمات گفتیم، حالا اجرای این فرآیند به چه صورت است؟ برای جواب این سوال سری به بخش پرمشغله عملیات زدیم و با سمیه نجفی مدیر عملیات گفتگو کردیم. مدیر عملیات از نظارت دقیق و سختگیرانه تیم برایمان می‌گوید. اینکه تمام کارشناسان در مورد موضوع حیات وحش آموزش دیده‌اند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قانون، مانع از تایید و انتشار این آگهی‌ها می‌شوند.

بخش عمده ممنوعیت انتشار در فرآیند اتوماتیک انجام می‌شوند. اما برای اطمینان بیشتر، در این مرحله از نظارت دقیق انسانی هم استفاده می‌کنیم. به این ترتیب در همان ابتدای کار، بخش عمده آگهی‌های غیرمجاز امکان انتشار ندارند. در مرحله بعدی بخش کنترل کیفیت وارد عمل می‌شود و آگهی‌ها را مجددا بازبینی می‌کند.

در فرآیند نظارت با ترکیب دو روش اتوماتیک و انسانی به عملکرد بسیار مثبتی رسیدیم، و سواستفاده‌گران حیات وحش دیگر راهی برای استفاده از امکانات شیپور ندارند.

در حال حاضر کجا ایستاده‌ایم؟

خوشبختانه اجرای ممنوعیت نتیجه مثبتی داشته و همچنان برای بروزرسانی فرآِیند نظارت در تلاش هستیم. نتایج ممنوعیت حیات وحش حتی در دسته‌بندی کل حیوانات هم محسوس است؛ به طوری که در همین ابتدای راه آگهی‌ها در دسته‌بندی حیوانات ۱۲% کاهش داشته‌اند.

نهایتا اینکه در آسیب به محیط زیست مسائل فراوانی نقش دارند. اما هر کدام از ما می‌توانیم برای جلوگیری از نابودی و تخریب منابع موثر باشیم. در ماجرای ممنوعیت ثبت آگهی حیات وحش، شیپور به هدف حفظ محیط زیست در بخش گونه‌های حیوانی قدم برداشت. از شما همراهان عزیز می‌خواهیم ما را در این مسیر یاری کنید و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، آگهی مربوطه را گزارش دهید. به امید سرزندگی همیشگی برای محیط زیست کشورمان.


اگر به موضوع حیات وحش علاقه‌مند هستید اخبار مرتبط را در خبرگزاری‌های زیر دنبال کنید:

خبر ممنوعیت حیات وحش شیپور در ایلنا

متن خبر شیپور و محیط زیست در عصر ایران

ممنوعیت خرید و فروش حیات وحش شیپور در خبر آنلاین

.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.