نکته هایی که کسی نمی داند، اما شما برای زنده کردن فرش بدانید!

Rate this post

فرش کف پوش رایج و مورد علاقه ایرانیان در طول تاریخ کهن این سرزمین بوده است. قالی های دست بافت، بخاطر طرح های برگرفته از طبیعت، استفاده از الیاف طبیعی و نوع گره ها، ارزش خاصی نسبت به فرش های ماشینی ای دارد که در چند دهه اخیر به مدد رشد تکنولوژی در صنعت بافت، در بازار دیده می شوند. اگرچه قیمت ارزانتر فرش های ماشینی باعث شده که خریداران این نوع قالی بیشتر باشد اما همچنان، قالی های دست بافت در اولویت انتخاب هستند.
قیمت بالای فرش دست بافت و کیفیت ویژه آن باعث شده است که شیوه نگهداری از این نوع کف پوش اهمیت خاصی دارد. نکات زیر بخشی از مهمترین اصول نگهداری قالی با تمرکز بر فرش دست بافت است:

۱٫همیشه سعی کنید فرش را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. اگرچه ورود نور آفتاب به داخل خانه، فضای خوبی برای محیط زندگی شما پدید می آورد، اما تاثیر منفی رو رنگ فرش ها می گذارد. اگر قالی دست بافت در خانه پهن کرده اید، برای پنجره ها از پرده ضخیم استفاده کنید و یا در زمانی که مایلید نور مستقیم وارد خانه شود، روی قالی را با ملافه و روفرشی بپوشانید.
۲٫برای تمیز کردن فرش از جاروی دستی استفاده نکنید. چرا که نی های نازک و نوک تیز جارو به مرور زمان به الیاف فرش آسیب می رساند. جاروبرقی با دور تند بهترین راه برای بیرون کشیدن گرد و غبارها است.
۳٫ آفتاب دادن پشت قالی بسیار حائز اهمیت است. پشت فرش محل مناسب برای زندگی بید و موریانه و سایر حشرات است و همچنین انواع کپکها و قارچ‌ها نیز در محیط تاریک پشت فرش بهتر رشد می‌نمایند. نور آفتاب باعث نابودی همگی این عوامل شده و برای سلامت و عمر بیشتر فرش لازم است.
۴٫اگر خودتان دست به کار شستن فرش ها شده اید، متذکر می شویم که هرگز فرش شسته شده را آویزان نکنید. پهن کردن قالی ها ها زیر نورتند و سوزنده آفتاب نیز آسیب هایی جدی به بافت و الیاف آن وارد می کند.
۵٫ شستشوی قالی با مواد پاک کننده دارای خاصیت اسیدی مانند کلروهیدروسولفیتها باعث کم دوامی و از بین رفتن تارهای فرش می شود. بهترین شوینده برای فرش صابونهای کم اسید است.
۶٫برای خشک کردن قالی اصلا از حرارت مستقیم وسایل حرارتی مانند بخاری، شومینه و رادیاتور استفاده نکنید چون به فرش آسیب می رساند.
۷٫در نقاطی که آب و هوای آن گرم و مرطوب است بهتر است از فرشهای تمام پشم استفاده شود. چرا که این فرشها رطوبت کمی جذب می کنند.

۸٫ هر چند وقت یکبار فرش سر و ته شود که به یک اندازه پا خورده و در معرض سایش قرار گیرد . اگر مجبور هستید قسمتی از قالی را زیر درها قرار دهید، در را طوری تنظیم کنید که هنگام چرخش با فرش تماس نداشته باشد .
۹٫ از چسب زدن به ریشه های فرش جهت جلوگیری از آلودگی خودداری کنید چرا که این چسبها به راحتی حتی در فرششویی ها پاک نمی شوند. سعی کنید دو سر ریشه های قالی را گره بزنید تا فرش شکافته نشود. در ضمن، خود ریشه ها را تا جایی که امکان دارد، داخل پارچه یا چرم گذاشته، آنها را بدوزید تا ریشه ها محفوظ بمانند.
۱۰٫ برای نگهداری قالی در جایی غیر از منزل، مکانی لازم است که از هرجهت مناسب باشد. یک انبار خوب و مناسب می‌بایست ویژگیهای زیر را داشته باشد: هرچند وقت یکبار اطراف انبار باید سمپاشی شود تا موریانه و بید و حشرات موذی نتوانند به داخل آن راه پیدا کنند. پنجره جهت انتقال نور به داخل به مقدار کافی باید وجود داشته باشد و همچنین دستگاه تهویه و هواکش نیز باید وجود داشته باشد.

برای دیدن قیمت انواع فرش به سایت شیپور صفحه فرش مراجعه کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. امیر می گوید

    سلام و تشکر بابت مقاله خوبتون.
    ببخشید من قصد خرید روفرشی رویان خواب رو دارم اما به واقع نمیدونم روفرشی کشدار ترک بگیرم یا روفرشی مخمل یزد! دوام کدوم بیشتره از نظر شما؟ کسی میتونه راهنمایی کنه؟

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.