چه کار کنیم تا باتری لپ‌تاپ مدت طولانی عمر کند؟!

Rate this post

چند سالی است استفاده از دستگاه‌های پرتابل یا قابل حمل مانند لپ‌تاپ ، گوشی هوشمند و تبلت چنان رواج پیدا کرده است که متخصصان و کارشناسان حوزه فناوری منتظر مرگ تدریجی دستگاه‌های دسکتاپ و کامپیوترهای شخصی هستند.
خیلی‌ها تمامی کارهای روزانه و مهم خود را با محصولات قابل حمل انجام می‌دهند و از آنجایی که موضوع استفاده از زمان و به روز بودن برایشان اهمیت دارد، به هیچ عنوان حاضر نیستند لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند یا تبلت‌شان را از خود جدا کنند.
به همین سبب یکی از مهمترین امکاناتی که حتی موقع خرید برای خریداران اهمیت دارد موضوع شارژدهی و ظرفیت باتری دستگاه است که باعث می‌شود کاربران نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند.
اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و برای استفاده طولانی‌تر از باتری، میزان شارژدهی بیشتر و جلوگیری از خراب شدن آن باید به نکاتی هم توجه داشته باشید. بسیاری از مدیران، دانشجویان، وکلا، خبرنگاران و … تمام کارهای خود را به کمک لپ‌تاپ‌شان انجام می‌دهند و نگهداری از باتری این دستگاه بسیار اهمیت دارد.
باتری لپ‌تاپ با سلول‌هایش شناخته می شود. این باتری‌ها شامل نمونه‌های ۳،۴،۶ و ۹ سلولی می‌شود که طبیعتا با افزایش اعداد ظرفیت هم بیشتر می‌شود.
باتری‌های ۳ سلولی که بیشتر برای مینی‌ لپ‌تاپ‌ها یا به اصطلاح نت‌بوک‌ها کاربرد دارد و با توجه به ظهور تبلت‌ها و فراگیرشدن استفاده از آنها دیگر نمی‌توان همچون گذشته به سراغ نت‌بوک‌ها رفت.
اما باتری‌های ۴،۶ و ۹ سلولی را می‌توان روی انواع لپ‌تاپ‌ ها مشاهده کرد. استفاده از باتری‌های ۹ سلولی تا چند سال پیش مرسوم بود، ولی بنا به دلایلی چون اندازه و حجم بزرگ، قیمت بالاتر و جایگزین‌شدن فناوری‌های جدید دیگر کاربرد آنها کمر‌نگ‌تر شده است.
اما باتری‌های ۴ و ۶ سلولی بیشترین کاربرد را دارند. خیلی‌ها تصور می‌کنند باید از باتری با سلول‌های بیشتری استفاده کنند. ولی به واقع این طور نیست و با ظهور فناوری‌های جدید در ساخت دستگاه‌ها و استفاده از پردازنده، کارت گرافیک، سیستم‌ خنک‌کننده و تکنولوژی ساخت باتری همین باتری‌های ۴ سلولی هم به خوبی جواب می‌دهد.
در حال حاضر اکثر باتری‌های مورد استفاده از نمونه‌های لیتیوم-یون هستند و بیشتر دستگاه‌های جدید از یک باتری ۴ سلولی استفاده می‌کنند. ولی موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند در افزایش بهره‌وری، شارژدهی و طول عمر باتری موثر باشد که با هم به بررسی آنها می‌پردازیم.

چطور از باتری لپ‌تاپ مراقبت کنیم؟

تا جایی که می‌توانید اگر امکان استفاده از برق در دسترس تان قرار دارد، باتری را از لپ‌تاپ جدا کرده و آن را مستقیم به برق وصل کنید. شارژ و دشارژشدن متعدد باتری به شدت در عمر مفید آن تاثیرگذار است. ولی برای اینکه باتری شما نیز بیکار نماند و خراب نشود می‌توانید آن را فول شارژ کرده و هفته‌ای ۱ یا ۲ بار از باتری استفاده کنید تا سلول‌های آن همچنان فعال بماند.
بسیاری از قابلیت‌ها و امکانات لپ‌تاپ شما چون میزان روشنایی نور صفحه، استفاده مداوم از اینترنت بی‌سیم، پخش فایل‌های ویدئویی (به ویژه فایل‌هایی با کیفیت بالا)، وبگردی و انجام بازی‌های کامپیوتر می‌تواند روی میزان شارژدهی و عمر باتری شما تاثیرگذار باشد و باید همواره تعادل میان عملکرد دستگاه و شارژ باتری را حفط کنید.
یکی از مهمترین موارد موثر بر ارتقای عمر باتری گرمای تولید شده خواهد بود که از این رو توصیه می‌شود حتما دمای دستگاه را چک کرده و مدام سیستم تهویه و خنک‌کنندگی آن تمیز شود. برای این کار بهتر است به افراد متخصص مراجعه کنید. استفاده از کول‌پد نیز توصیه می‌شود که زیر لپ‌تاپ شما قرار می‌گیرد و به لطف فن‌های خود به خنک شدن دستگاه کمک می‌کند ولی تاثیر آن به اندازه تمیز کردن داخل دستگاه مانند فن‌های داخلی و سیستم‌ خنک‌کننده خود لپ‌تاپ نیست.
نکته مهم دیگر برای زمانی است که قصد دارید باتری خالی خود را شارژ کنید. یادتان باشد اول شارژ را به پریز برق وصل کرده و سپس به لپ‌تاپ متصل کنید تا نوسانات موجود به مرور زمان باعث تخریب باتری شما نشود.
یکی از مواردی که اخیرا بسیار فراگیر شده استفاده از دستگاه‌هایی چون گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و پلیرهاست که با توجه به تعبیه پورت microUSB استاندارد می‌توان آنها را به کمک لپ‌تاپ نیز شارژ کرد. یادتان باشد تا حد امکان از این کار پرهیز کنید.
همانطور که گفتیم تا جایی که مقدور است از برق استفاده کنید، به همان اندازه شرایط نگهداری باتری نیز اهمیت دارد. باتری نباید در مکانی باشد که رطوبت یا نور مستقیم به آن نفوذ دارد و برای جداکردن باتری از لپ‌تاپ میزان شارژ آن کمتر از ۵۰ درصد نباشد بهتر است.
اما در پایان یادتان باشد که به هیچ عنوان از شارژرهای دستگاه‌های مختلف، باتری‌های کارکرده یا دستگاه‌هایی با کابل USB روی لپ‌تاپ خود استفاده نکنید.
اگر خدای ناکرده باتری شما دیگر یارای ادامه دادن مسیر را ندارد آن را در پوشش کاملا مناسب قرار داده و مدتی در فریزر با دمایی بین ۰ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید، در بسیاری از موارد دوباره سلول‌های آن به کار می‌افتد.
قطعا با دانستن و رعایت کردن این نکات می‌توانید بیشتر از لپ‌تاپ خود لذت ببرید یا اگر در موردی شک داشتید اکنون برطرف شده است. پس می‌توانید به صفحه لپ‌تاپ‌ در سایت شیپور سر بزنید و برای ارتقای دستگاهتان خیلی راحت و بی‌دردسر اقدام کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.