هفت کتاب پیشنهادی برای مطالعه در ایام تعطیلات عید

5/5 - (1 امتیاز)

اگر به دنبال یک لیست باشکوه از کتاب‌هایی برای مطالعه هستید، این هفت اثر پیشنهاد ما در هفت ژانر مختلف است.

شعار «کتاب بهترین دوست آدم‌هاست» را همگی بلد هستیم. نه شاید بلد نیستیم، اما همگی به هم توصیه می‌کنیم! اما واقعاً، تعداد کتاب‌هایی که در زندگی خوانده‌ایم اهمیتی در میزان و سطح سواد و درک ما ندارد! مهم، کیفیت کتاب‌هایی است که می‌خوانیم! از بین کتاب‌های «قورباغه‌ات را قورت بده»، «لطفاً گوسفند نباشیم»، «دولت عشق»، «ملت عشق»، و غیره، هر کدام را بخوانید، انگار هزار و یک کتاب دیگر را هم خوانده‌اید. مهم این است که کتاب مورد مطالعه شما واقعا تا چه اندازه دید و آگاهی شما را گسترش بدهد. باور کنید، اگر با کتاب‌های نامبرده بالا احساس خوبی داشتید، شاید دلیلش این است که کتاب واقعا خوب به شما معرفی نشده است.

پنج کتاب پیشنهادی برای مطالعه در ایام تعطیلات عید

ملت عشق

کتاب ملت عشق یکی از پرفروش‌ترین رمان‌هاست. اما این رمان با رمان‌های عاشقانه دیگر خیلی فرق می‌کند. این رمان سرشار از لطافت و اندیشه‌های زیباست و در واقع یک اثر عارفانه است. خوب است بدانید که ملت عشق جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ترکیه و ایران شناخته می‌شود موضوع و محور این رمان رابطه میان شمس و مولاناست. الیف شاکاف نویسنده این کتاب، رابطه میان شمس و مولانا را در قالب یک داستان جذاب امروزی و از زبان یک راوی (زن آمریکایی) به قلم تحریر درآورده است.

این کتاب 2 داستان مختلف را روایت می‌کند. در روایت اول داستان شخصی به اسم اللا روبنشتاین گفته شده. اللا یک خانم چهل‌ساله و خانه‌دار است که در یک انتشاراتی کار می‌کند. این خانم دچار روزمرگی شده و از نظر عاطفی نیز رابطه‌ی او با همسرش سرد شده و با اینکه می‌داند همسرش خیانت کرده در این رابطه حرفی به او نمی‌زند. او یک دختر دارد و با ازدواجش مخالفت می‌کند. از نظر او عشق وجود ندارد. او تحت تأثیر این حرف دخترش ” چون خودت عشق را تجربه نکرده‌ای، این حرف را می‌زنی ” از خدا می‌خواهد عشق را به او نشان دهد. اتفاقاً او در انتشارات ویرایش کتاب کفر شیرین را بر عهده دارد که نویسنده‌ی آن عزیز زاهارا است که روایتگر آشنایی شمس و مولانا است. او تصمیم می‌گیرد با زاهارا ارتباط بگیرد. رابط‌هایی عاشقانه میان آن‌ها شکل می‌گیرد و سرانجام با هم ازدواج می‌کنند و بعد از مرگ زاهارا او تصمیم می‌گیرد به 40 قاعده شمس عمل کند.

روایت دوم کتاب ملت عشق، دیدار شمس و مولانا را در قرن هفتم هجری به تصویر می‌کشد. شمس تبریزی با سفر به قونیه و دیدن مولانا یکی از زیباترین و عارفانه‌ترین دیدارها را رقم می‌زند دیداری که در آن شمس، 40 قانون عشق خود را به مولانا بازگو می‌کند.چهل قاعده و قانون در باب عشق. این قاعده‌ها خود از نکات پراهمیت و زیبای داستان است. برای مثال قاعده‌ی چهاردهم می‌خوانیم: «به‌جای مقاومت در برابر تغییراتی که خدا برایت رقم زده است، تسلیم شو. بگذار زندگی با تو جریان یابد، نه بی تو…

این کتاب نکات مثبت زیادی دارد. مثلاً اینکه بسیار ساده نگارش شده و به دلیل اینکه 40 قانون شمس در آن بیان شده راهنمای بسیار خوبی برای عاشقان به دانش در زمینه‌ی سیر و سلوک عارفانه است و مطالعه آن به رشد و توسعه‌ی فردی بسیار کمک می‌کند.

کتاب‌های دست دوم، گنجینه‌های گمشده!

لطفا گوسفند نباشید

اگر دنبال خلاصه‌ای از کتاب‌های روان‌شناسی موجود در بازار هستید، کتاب لطفا گوسفند نباشید کتاب مناسبی برای شماست. نویسنده این کتاب تمام محتواهایی را که برای خودشناسی نیاز دارید جمع‌آوری کرده است. شاید بتوان گفت این کتاب خلاصه‌ای از سخنان اوشو،  آنتونی رابینز،  فلورانس اسکاول شین، مزامیر داوود پیامبر، ترانه‌های حضرت سلیمان، قرآن کریم و… است که با هنر خاصی با مباحث روان‌شناسی ترکیب شده است.

اگر در ابتدای راه خودشناسی هستید و می‌خواهید کتابی با این مضمون بخوانید، “لطفا گوسفند نباشید” یک اثر جامع شامل مثال‌ها، داستان‌ها و سؤالات چالشی زیاد در زمینه خودشناسی است. به طوری که حتی در سخن اول کتاب لطفا گوسفند نباشید آمده است: «پیشنهاد داریم این دست‌ نوشته را به‌ عنوان یک کتاب درسی بخوانید، نه برای سرگرمی»

ما با خواندن فصل‌های مختلف این کتاب با موضوعات متفاوت مرتبط با خودشناسی آشنا می‌شویم و در مسیر ایجاد تغییرات سازنده برای زندگی‌مان قرار می‌گیریم. این کتاب 4 فصل دارد و هر فصل به موضوعات مختلف مثل مباحث علم روانشناسی و مهارت خودشناسی، عبارات تأکیدی مثبت، سؤال‌های چالش‌برانگیز، تست‌های روانشناسی و شخصیتی اشاره شده است.

هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن

اگر دنبال یک کتاب روانشناسی درست برای تصمیم‌گیری در زندگی‌تان هستید، این کتاب حداقل راه‌ کارهای زیادی برای پیشنهاد کردن دارد. کتاب‌های زیادی هستند که کم و بیش در شخصیت شناسی به شما کمک می‌کنند اما کمتر کتابی است که به وضوح و با مثال‌های خوب و به جا به شما تله‌های تصمیم گیریتان را نشان بدهد.

لازم به ذکر است که این تله‌های اشاره شده آن تله‌های شخصیتی معرفی شده در همه کتاب‌ها نیستند. بلکه دستورالعمل‌هایی برای شناخت بهتر سدهای تصمیم‌گیری اقتصادی، اجتماعی و غیره تحت تاثیر رسانه و اجتماع است. خبر خوب اینکه ترجمه این کتاب توسط عادل فردوسی پور و شاگردان ایشان انجام شده و کتابی بسیار هوشمندانه برای شناخت سدهای تصمیم‌گیری شما در دوران تعطیلات عید است.

رولف دوبلی، در مقدمۀ کتابش چنین نوشته:  ناتوانی در شفاف‌اندیشی، یا به قول متخصصان «خطای شناختی»، یک انحراف اصولی از منطق است، انحراف از افکار و رفتار بهینه، عقلانی و مستدل. منظور من از «اصولی» خطاهای گاه‌به‌گاه در تصمیم‌گیری نیست، بلکه منظور اشتباه‌های متداول و موانعی بر سر راه منطق ماست که دائماً ما را گرفتار می‌کنند: الگوهایی که نسل‌های گوناگون در قرون مختلف تکرار می‌کنند. مثلاً دست ‌بالا ‌گرفتن اطلاعات خودمان خیلی متداول‌تر از دست‌کم ‌گرفتن‌شان است. یا خطر از دست‌دادن یک چیز خیلی بیشتر ما را برانگیخته می‌کند تا امکان به دست آوردن یک چیز!

کتاب هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی، در مقدمۀ کتابش چنین نوشته:  ناتوانی در شفاف‌اندیشی، یا به‌قول متخصصان «خطای شناختی»، یک انحراف اصولی از منطق است، انحراف از افکار و رفتار بهینه، عقلانی و مستدل. منظور من از «اصولی» خطاهای گاه‌به‌گاه در تصمیم‌گیری نیست، بلکه منظور اشتباه‌های متداول و موانعی بر سر راه منطق ماست که دائماً ما را گرفتار می‌کنند: الگوهایی که نسل‌های گوناگون در قرون مختلف تکرار می‌کنند. مثلاً دست‌بالا‌گرفتن اطلاعات خودمان خیلی متداول‌تر از دست‌کم‌گرفتن‌شان است. یا خطر ازدست‌دادن یک چیز خیلی بیشتر ما را برانگیخته می‌کند تا امکان به‌دست‌آوردن یک چیز!

 

داستان من

 

کتاب داستان من

 

کتاب “داستان من” یک بیوگرافی شخصی از زندگی مریلین مونرو(۱۹۶۲-۱۹۲۶)، زیبای جاودانه هالیوود، بازیگر مطرح سینمای آمریکا از زبان خودش است. با اینکه شاید زیاد شنیده باشید که این سبمل زیبایی امریکا زندگی تلخی داشته است، اما خواندن سختی‌های زندگی او از زبان خودش تجربه دیگری است. دلیل پیشنهاد این کتاب برای مطالعه در ایام عید شاید اوضاع کنونی ایران باشد. این واقعیت که همه ما در سایه اتفاقات اخیر ایران، و قیاس کردن خودمان و زندگی خودمان با ستاره‌های هالیوودی به دنبال دست نیافتنی‌ها هستیم، ممکن است حال و روزمان را کمی تیره کرده باشد. اما کتاب «داستان من» بهترین نمونه از واقعیتی از زندگی است که شاید دوست نداریم ببینیم.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: هالیوودی که من می‌شناختم، هالیوود بدشانسی و بدبختی بود. تقریباً هر‌کس را که می‌شناختم یا سوء‌تغذیه داشت یا به فکر خودکشی بود. مثل یک بیت شعر بود: ” آب، آب، همه‌جا آب، امان از یک قطره در دهان ما”. نام، اسم، شهرت، اما حتی کسی یک سلام هم به ما نمی‌کرد.

کتاب داستان من نوشته مرلین مونرو

مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد

کتاب « مرد صد ساله‌‌‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد » رمانی است سر راست و شگفت‌‌‌انگیز و گاهی حتی خنده‌دار که با هوشمندی و تخیلی بالا شخصیت اصلی‌‌‌اش را ناخواسته در میانه مهم‌‌‌ترین رخدادهای تاریخی قرار می‌‌‌دهد. آلن کارلسن سرحالِ سهل‌‌‌گیر و «باری به هر جهت» نمونه‌‌‌ای به یادماندنی برای شماست تا بفهمید که «هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست.»

اگر به دنبال یک نام جدید در کتاب‌های دنیا هستید، این پیشنهاد را جدی بگیرید. باور کنید بعد از خواندن ده صفحه اول نمی‌فهمید زمان خواندن چطور سپری شد.  یوناسون در جایی از کتاب می‌نویسد: انتقام چیز خوبی نیست. انتقام انگیزه‌‌‌ی حقیری است برای ادامۀ زندگی!

کتاب مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد

گتسبی بزرگ

از میان آثار بنام ادبیات جهان، انتخاب کردن کار سختی است. به دو دلیل. دلیل اول این است که خیلی افراد از خواندن کتاب‌های طولانی کلاسیک فراری هستند. دلیل دوم هم فاخر بودن داستان اکثر این کتاب‌هاست که کار را حسابی سخت می‌کند. اما نکته جذاب در مورد «گتسبی بزرگ» این است که با خواندن آن کمی تا حدودی نمایی از امریکا را می‌بینید که شباهت زیادی به دوران کنونی ایران دارد. کتاب گتسبی بزرگ، داستان پر پر شدن رویای آمریکایی، یک عشق نافر جام، روابط پیچیده انسانی، و پول کثیف است. اگر دوست دارید شما هم در زرق و برق میهمانی‌های پر خرج آقای گتسبی گم بشوید، این کتاب مشهور از فیتزجرالد را فراموش نکنید.

در جایی از کتاب، فیتز جرالد می‌نویسد: باید یاد بگیریم دوستی‌مونو با آدم‌ها تا موقعی که زنده‌ن نشون بدیم، نه بعد از مردن‌شون. بعد از مردن‌شون، روال من اینه که بذارمشون به حال خودشون.

کتاب گتسبی بزرگ

داستان زندگی تو: بازرگان و دروازه کیمیاگر

احتمالا نام تد چیانگ را جایی در تیتراژ پایانی فیلم معروف «ورودی» با بازی ایمی آدامز دیده باشید. تد چیانگ نویسنده معاصر ژاپنی است که به زبان انگلیسی می‌نویسد. مجموعه داستان‌های علمی تخیلی او با عنوان «داستان زندگی شما» یکی از آن مجموعه داستان‌هایی است که بعد از خواندن آن احتمالا آدم سابق نخواهید شد. خبر بد این که این کتاب به فارسی ترجمه نشده است. خبر خوب اینکه بهترین داستان این مجموعه با نام «بازرگان و دروازه کیمیاگر» به فارسی ترجمه شده و به راحتی می‌توانید با جست و جوی نام این داستان و اضافه کردن اثر تد چیانگ به ادامه آن، در بار گوگل، داستان را به صورت آنلاین بخوانید.

در کندترین حالت کتاب‌خوانی، این داستان بیست  دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت. اما اثر این داستان بر ذهن و روح و زندگی شما، بیست قرن خواهد بود. اگر در اوایل داستان با اسامی عربی مواجه شدید، تعجب نکنید، این داستان در واقع از کتاب تد چیانگ ژاپنی-امریکایی بیرون آمده فقط کمی حال و هوای شرقی دارد.

در قسمتی از کتاب، تد چیانگ می‌نویسد: «نه سرورم. من هرگز جن ندیده‌ام و اگر می‌دیدم نیز به او اعتمادی نداشتم تا اوامرم را انجام دهد. چیزی که دیدید طریقه‌ای از کیمیاست، سفر در زمان!»

کتاب داستان زندگی تو: بازرگان و دروازه کیمیاگر

کلام پایانی

در این مقاله چند کتاب معروف و خواندنی را به شما معرفی کنیم. اما هزاران کتاب خواندنی دیگر هم وجود دارد که در این مطلب کوتاه فرصتی برای معرفی آن‌ها وجود نداشت. کتاب‌ها یکی از بهترین‌ راه‌های رهایی از فشارهای روزمره زندگی اجتماعی ما انسان‌ها محسوب می‌شود. حتما هم لازم نیست پول زیادی خرج کنید و کتاب نو بخرید. در سایت شیپور کلی کتاب دست دوم وجود دارد که با قیمت ارزان می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. حتی اگر فرصت مطالعه کتاب ندارید، سعی کنید کتاب صوتی گوش کنید.

سوالات متداول

چه کتابی بخوانیم؟

کتاب‌ها مانند فیلم و سریال ژانرهای مختلفی دارند؛ در این مطلب 7 کتاب از 7 ژانر مختلف متناسب با سلیقه‌ی افراد مختلف معرفی کرده‌ایم.

چه کتابی هدیه دهیم؟

با توجه به علایق و سلایق هدیه‌گیرنده می‌توانید از لیست بهترین کتاب‌هایی که در این مطلب معرفی شده، انتخاب کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.