مدارک لازم برای خرید ویلا شمال

Rate this post

خرید ویلا در شمال، می‌تواند یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های شما در زندگی باشد، به همین خاطر باید تمام مراحل آن را اصولی پیش ببرید و هیچ نکته و کاری را از قلم نیندازید. یکی از مهم‌ترین کارها در زمان خرید ویلا، این است که از مدارک مورد نیاز برای خرید ویلا باخبر شوید.

برای این کار، ابتدا باید تمام مدارک را از فروشنده دریافت و بررسی کنید. در واقع، این کار باعث می‌شود که با دلی قرص‌تر فرآیند خرید ویلا را انجام دهید و از ضرر و زیان احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

به عنوان مثال، توصیه تمام مشاوران املاک این است که ویلا را با سند شش دانگ، پروانه ساخت، پایان کار و سند تفکیکی بخرید و از خرید ویلاهای دارای قرارداد خودداری کنید. این مواردی که نام بردیم، بخشی از مهم‌ترین مدارکی است که در زمان عقد قرارداد باید از فروشنده بخواهید. در ادامه این مقاله، به‌طور کامل درباره مدارک لازم برای خرید ویلا شمال خواهیم گفت تا با آگاهی کامل پای میز مذاکره بنشینید.

مدارک لازم برای خرید ویلا

مهم‌ترین مدارکی که در زمان خرید ویلا در شهرهای شمال کشور مانند محمود آباد، چالوس، تنکابن و…، به آنها نیاز خواهید داشت را در پاراگراف بالا نام بردیم. در ادامه بیشتر درباره این مدارک و دلیل لازم بودن آنها خواهیم گفت.

شش دانگ بودن سند

به عنوان خریدار و برای پیشگیری از هر گونه خطری، حتما باید از شش دانگ بودن سند ملک مطمئن شوید. در واقع، یک معامله درست و اصولی به این صورت است که، سند شش دانگ ویلا به نام خریدار شود.

استعلام کاربری زمین

یکی از مشکلاتی که برخی خریداران ویلا با آن مواجه می‌شوند، کاربریِ زمینی است که ویلا در آن ساخته شده است. بنابراین، قبل از اینکه قراردادی را امضا کنید، حتما کاربری زمین را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زمین دارای کاربری مسکونی است.

به این نکته توجه داشته باشید که برخی ویلاها با قیمت بسیاری پایینی برای فروش گذاشته می‌شوند و شما به عنوان شخصی عادی، نمی‌توانید این موضوع را تشخیص دهید که زمین دارای کاربری مسکونی نیست. بنابراین توصیه ما به شما این است که قبل از خرید زمین در شمال و هر اقدام دیگری، سراغ استعلامات زمین بروید تا از کاربری مسکونی زمینِ ویلا مطمئن شوید.

بررسی کد رهگیری ملک

هنگام خرید ویلا لازم است که تمام مدارک از جمله کد رهگیری ملک را بررسی کنید که شامل کد پستی و پلاک ثبت فرعی و اصلی می‌شود. کد رهگیری به شما کمک می‌کند تا پلاک ثبتی ملک، کد پستی و دیگر اطلاعات مرتبط با ملک را دریافت کنید. یکی از نکات مهم در مورد کد رهگیری این است که، این کد تنها به ویلاهایی داده می‌شود که مجوز ساخت دارند. بنابراین، با در اختیار داشتن این کد می‌توانید از قانونی بودن مراحل ساخت ویلای مد نظر خود مطمئن شوید.

بررسی مدارک مرتبط با موقعیت مکانی ویلا

مدارک لازم برای خرید ویلا شمال

در زمان خرید ویلا، باید مطمئن شوید که ویلا در بافت شهری یا روستایی است. برای این کار باید باید سراغ شهرداری یا دهیاری محل خرید ویلا بروید و استعلام بگیرید که ویلای مد نظر شما در کدام بافت قرار گرفته است. با این کار مطمئن خواهید شد که هیچ تخلفی برای ساخت ویلا صورت نگرفته و محلی که ویلا در آن ساخته شده، دارای اجازه ساخت‌وساز است.

صدور مجوزها

در زمان خرید ویلا، حتما از وجودِ پروانه یا مجوز ساخت ویلا مطمئن شوید. با بررسی این مدارک، مطمئن خواهید شد که ویلا تمام مجوزهای لازم برای ساخت را دارد و پس از تکمیل فرآیند ساخت، به آن سند و مجوز پایان کار را داده‌اند.

پایان کار

سندی که نشان می‌دهد زمین هیچ مشکلی ندارد و ساخت ویلا بدون خطا و مشکلی انجام شده است، پایان کار است. در واقع، این سند نشان می‌دهد که کار ساخت ویلا به پایان رسیده و کارشناسان هیچ ایرادی در ساخت مشاهده نکردند. پایان کار، نشان می‌دهد که عوارض و مالیات‌های ملک پرداخت شده و ملک مورد تائید شهرداری و سازمان‌های مرتبط با مسکن و شهرسازی است و تمام مقررات ساخت‌وساز در آن رعایت شده است.

توجه به سند شورایی و قولنامه‌ای ویلا

در برخی مواقع، ممکن است سند ملک در دسترس نباشد و فروشنده و خریدار مجبور به عقد قرارداد قولنامه‌ای شوند. سند شش دانگ امنیت قرارداد را تضمین می‌کند، اما در برخی مواقع امکان وجود سند شش دانگ وجود ندارد. دو مدل سند دیگر، سند شورایی و سندهای قولنامه‌ای هستند. اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که سندهای شورایی توسط ماموران شورای اسلامی تائید شده‌اند و امنیت بیشتری نسبت به سندهای قولنامه‌ای دارند.

نکات مهم قبل از خرید زمین و ویلا در شمال

مسلما یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید ویلای شمال ارزان این است که مدارکی که در بالا نام بردیم را بررسی کنید. اما نکات مهم دیگری در زمان خرید ویلا وجود دارد که به آنها نیز باید توجه کنید. برخی از این نکاتی که نام می‌بریم در میان نکات حقوقی هستند و به شما در داشتن قراردادی مطمئن کمک می‌کنند.

با توجه به اینکه این روزها خرید ویلا مازندران ارزان بسیار رایج شده است، بنابراین توصیه ما به شما این است که این نکات حقوقی و قانونی را مطالعه کنید تا در دام کلاهبرداران نیفتید.

  • قبل از امضا کردن قرارداد، پلاک ثبتی ملک را به دفترخانه‌های رسمی ببرید تا از آخرین وضعیت ملک باخبر شوید. یکی از مهم‌ترین مزایای انجام این کار این است که، مطمئن خواهید شد ملک مد نظر شما در رهن و وثیقه نیست.
  • قبل از انجام بررسی‌ها و استعلامات قانونی، مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت نکنید.
  • به هیچ عنوان به هیچ شخصی اعتماد نکنید (حتی اگر آن شخص بردار شما باشد.) در صورت نیاز برای انجام معامله، از فردی خبره و وکیلی کاربلد کمک بگیرید.
  • در زمان معامله، حتما با مالک اصلی یا وکیل قانونی او پای میز قرارداد بنشینید.
  • با کمک وکیل می‌توانید تمام بندهای قرارداد را بررسی کنید و در صورت عدم آگاهی از اصطلاحات قانونی، وکیل به شما کمک خواهد کرد.
  • حتما و حتما، معامله ملک را در آژانس‌های دارای پروانه کسب و کد رهگیری انجام دهید.
  • ارائه مدارک لازم و ضروری برای خرید ویلا از طرف فروشنده و خریدار الزامی است.
  • در مورد مالک و فروشنده تحقیق و از عدمِ ممنوع‌المعامله نبود او اطمینان حاصل کنید.
  • در مورد ملک تحقیق کنید تا از نبودن آن در طرح‌های شهرداری مطمئن شوید.

مدارک لازم برای خرید ویلا شمال

کلام آخر

خرید ویلا کار آسانی نیست و نباید در آن، بی‌گدار به آب زد. در این مقاله درباره مدارکی صحبت کردیم که قبل از انجام معامله باید آنها را بررسی کنید. علاوه بر به نکاتی اشاره کردیم که به شما کمک می‌کنند تا احتمال کلاهبرداری را کاهش دهید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. شادی می گوید

    اطلاعات مفیدی بود مثلا من اصلا به این نکته توجه نکرده بودم که یه ملک می تونه ممنوع‌المعامله باشه!!

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.